کارگران شرکتی خواهان عدالتند!

“عصرآزادی” از مشکل تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی و قراردادی کارگران کشور گزارش می دهد؛

کارگران می گویند عیدی دیگری نمی‌خواهیم به جزء حذف پیمانکاران تا دست‌های سودجو و استثمارگر از سفره‌ ما دست بردارند!

 

? عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

این روزها بار دیگر تبدیل وضعیت استخدام نیروهای شرکتی و قراردادی کارگران کشور روی میز نمایندگان مجلس قرار دارد اما معلوم نیست نتیجه بررسی این موضوع مهم آنهم در ایام پایانی سال چه خواهد شد!

رئیس مجلس هم در این باره گفته است: امروز بخش عمده ای از نیروهای انسانی که در حوزه قراردادی و شرکتی مشغول به کار هستند یک ناعدالتی حقوق و مزایا میان آنها با سایر کارکنان در همه وزارتخانه ها و ارگان ها وجود دارد.

اظهارات قالیباف در حالی مطرح می شود که کمتر از ۱۰ روز به پایان سال زمان داریم و مشخص هم نیست چطور نمایندگان مجلس می‌خواهند در این زمان کوتاه باقیمانده، پاسخگوی این مطالبه‌ گری گسترده و انتظار میلیونی کارگران باشند!

▪️کارگران پیمانکاری سراسر کشور روزهای آخر امسال را با انتظار فرج می‌گذرانند!

 

آمدند و نور روشنی بر قلب ما تاباندند و ما را امیدوار کردند اما این نور کم کم، پایین گرفته و به سمت خاموشی می‌رود؛ اینها گوشه ای از اظهارات بِحق کارگران پیمانکاری مناطق مختلف کشور است که روزهای آخر سال را با انتظار می‌گذرانند.

شهریور ماه امسال بود که طرح نمایندگان مجلس برای حذف پیمانکاران و تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی و قراردادیِ شاغل در تمام نهادهای دولتی، عمومی، نیمه دولتی و خصولتیِ کشور در کمیسیون اجتماعی مجلس با اکثریت قاطع آرا به تصویب رسید و نمایندگان وعده دادند این طرح به زودی راهی صحن علنی خواهد شد.

حتی آنها گفتند در ظرف یک هفته، ۵۰ امضا جمع کرده و طرح را برای تصویب به صحن می‌‌آورند اما پس از این وعده‌ها، زمان به نفعِ حامیان پیمانکاران و لابی‌های آنها در بدنه‌ دولت سپری شد!

بعد از چند ماه انتظار، در زمستان گفتند لایحه‌ بودجه در اولویت است و تا کار لایحه به اتمام نرسد، طرح دیگری قرار نیست به موازات آن در دست بررسی قرار بگیرد؛ این استدلال را بخش عمده‌ای از جامعه‌ هدف طرح نپذیرفتند به خصوص وقتی که دیدند طرح‌های دیگری از جمله طرح صیانت از کاربران فضای مجازی – در زمان بررسی لایحه‌ بودجه و به موازات آن – به صحن آمد و مورد بحث و بررسی قرار گرفت!

حالا هم خبر آمده بعد از خاتمه‌ نهایی بررسی بودجه، در روزهای پایانی اسفندماه، باز هم طرح ساماندهی اولین طرحی نیست که در دستور کار صحن قرار دارد؛ طرح‌هایی مانند طرح شفافیت، رده‌های جلوترِ صف را اشغال کرده‌اند و همه‌ این ترتیب‌ های بی‌تناسب، جامعه‌ هدف گسترده و میلیونیِ طرح ساماندهی را ناراضی و ناامید کرده است!

▪️به دلیل ترافیک سنگین صحن مجلس خواسته کارگران پُشت چراع مانده است!

 

کارگران مُدام می‌پرسند طرح ساماندهی کارگران شرکتی و قراردادی چه شد؟ چه زمانی مصوب می‌شود؟ پیمانکاران می‌مانند یا حذف می‌شوند؟! اینگونه سوال های بی‌جواب است که سالهاست به حال خود رها شده است، چالشی که نمی‌دانیم آخر سر به کجا می‌انجامد، کارگران هم می‌گویند آن شور و شوق اولیه‌ نمایندگان مجلس برای تصویب طرح ساماندهی استخدام کارگران قراردادی، گویا ته کشیده است!

نماینده کارگران قراردادی و شرکتی سراسر کشور که در ماه‌های گذشته با جدیت، پیگیرِ تصویب طرح و رایزنی با نمایندگان مجلس بوده، در این رابطه گفته است: با نمایندگان مجلس بارها تماس گرفته‌ام، آنها امیدواری می‌دهند و با قاطعیت می‌گویند طرح حتماً به تصویب می‌رسد، قاطبه‌ نمایندگان مجلس، موافق تصویب طرح هستند و ما نیز انتظار داشتیم کلیات طرح قبل از پایان سال جاری به تصویب برسد و عیدی خوبی به کارگران سراسر کشور بدهند اما گویا به دلیل حجم بالای کاری و ترافیک سنگین صحن، این خواسته برآورده نشد!

رامین اناری افزود: با این حال، بررسی این طرح حتماً اولین برنامه‌ صحن علنی در سال جدید خواهد بود و به محض بازگشایی مجلس در سال ۱۴۰۱، این طرح به صحن خواهد آمد لذا ما با جدیت پیگیر هستیم و پویش چندین هزار نفریِ مطالبه‌گری تصویب طرح، پویشی به گستردگیِ تمام ایران است زیرا هزاران نفر در انتظار تصویب این طرح هستند؛ مسئله تصویب طرح برای کارگران شرکتی و پیمانکاری، مسئله پراهمیتی است که به سان مرگ و زندگی اهمیت دارد!

▪️اگر پیمانکاران ماندگار شوند هیچ تاثیری در زندگی کارگران نخواهد داشت!

 

نمایندگان مجلس، بارها در مصاحبه‌های خود از اصطلاحِ برده‌داری نوین برای توصیف وضعیت شغلیِ کارگران پیمانکاری و شرکتی استفاده کرده‌اند که نشان از مظلومیت قشر کارگران بلاتکلیف دارد!

کارگران متعجبانه می پرسند پس این نمایندگان چه زمانی در جهت رفعِ این برده‌داری نوین قدم برمی‌دارند؟ طرح ساماندهی باید تا امروز تصویب می‌شد زیرا روسای جمهور قبلی و فعلی بارها تاکید کرده اند که کار یکسان باید با حقوق یکسان همراه باشد!

حتماً شما هم بارها از زبان مسئولان شنیده اید که باید با بی‌عدالتی و فساد مبارزه شود؛ در حالی‌ که عیان‌ترین و بارزترین نمود فساد، پیمانکارانی هستند که به سفره‌ کارگران تعرض می‌کنند، حال اگر مجلس نمی‌خواهد یا نمی‌تواند این گام بزرگ را عملیاتی نماید، رئیس جمهور باید شخصاً لایحه‌ فوری بدهد و قبل از پایان سال، کاری صورت بگیرد!

هزاران نیروی شرکتی و پیمانکاری، به خصوص نیروهای جان ‌برکفِ واحدهای صنعتی و شهرداری ها و امثال آن که شبانه‌روزی برای تامین منافع کشور فعالیت می‌کنند هیچ عیدی دیگری نمی‌خواهند به جزء حذف پیمانکاران… تا از این طریق دست‌های سودجو و استثمارگر از سفره‌ کارگران دست بردارند!

تصویب این طرح و حذف پیمانکاران، امروزه مهم‌ترین مطالبه‌ جمعی کارگران کشورمان از کارخانه ها و واحدهای صنعتی تا شرکتهای خصوصی و شهرداری هاست؛ حتی می‌توان گفت به اندازه‌ افزایش دستمزد سالانه یا حتی بیشتر، اهمیت دارد لذا اگر مجلس نشینان به وعده‌های خود عمل نکرده و پیمانکاران کما فی السابق باقی بمانند هیچ بهبودی در زندگی میلیون‌ها کارگر پیمانکاری ایران محقق نخواهد شد!

▪️دو نوع نیروی کار همتراز در یک واحد خدماتی از حقوق مساوی برخوردار نیستند!

 

از دهه ۷۰ به بعد که نیروهای شرکتی در بازار کار ایران فعالیت خود را آغاز کرده‌اند تاکنون مسائل و مشکلات بزرگی بر سر راه این نوع فعالیت نیروی انسانی وجود داشته است.

عدم اجرای قانون کار درباره این نیروها، نادیده گرفتن مصوبات حقوق و دستمزد، اجرای سلیقه‌ای قوانین از سوی کارفرمایان و اخراج‌ها و تبعیض از مهم‌ترین چالش‌هایی است که بر سر راه نیروهای پیمانکاری یا به اصطلاح شرکتی وجود داشته است.

کارشناسان بازار کار می‌گویند مگر می‌شود دو نوع نیروی کار در یک بنگاه داشته باشیم در حالی که هر دو از یک میزان تحصیلات برخوردارند، مهارت‌های مشخصی دارند، درجه شغلی آنها برابر است و هر دو باید از یک قانون بهره‌مند باشند؛ آنگاه برخورد با این دو نیرو متفاوت باشد، یکی حقوق و مزایای قانونی بگیرد و آن دیگری از آنها محروم باشد؟!

این در حالی است که شرکت‌های پیمانکاری از بابت هر یک از نیروهای خود، رقمی را از قرارداد خود با کارفرما برمی‌دارند؛ به طوری که این پرسش‌ها ایجاد می‌شود که اگر بنابر کاهش هزینه‌های اداره و افزایش کیفیت کار است چرا پیمانکاران هزینه‌ها را می‌بلعند؟ چرا پیمانکاران عریض و طویل، جای دولت‌های عریض و طویل را گرفته‌اند؟ این در حالی است که بانک‌های سرآمد کشورهای پیشرفته، دل در گروی پیمانکاران نداده‌اند و هزاران نیروی خود در سراسر جهان را به صورت مستقیم استخدام کرده‌اند و ما هنوز اندر خم یک کوچه در پی پیمانکاران می گردیم!

یاد اظهارات یک نماینده مجلس می افتم که اخیراً در این خصوص تاکید می کرد که تا پایان بررسی لایحه بودجه، مصاحبه نمی‌کند ولی وقتی پرسیدیم بالاخره عاقبت طرح ساماندهی چه می شود، فوراً گفت: تصویب می‌شود، انشالله تصویب می‌شود…! و من در آن لحظه بود که قضیه را تا آخر حدس زدم!!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.