“عصرآزادی” از جلسه فوق العاده شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی با حضور محسن رضایی گزارش می دهد؛ صنعت سازی هنوز اتفاق نیفتاده است!

? عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

جلسه فوق العاده شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی با حضور معاون اقتصادی رئیس جمهور جهت بررسی مشکلات واحدهای تولیدی، صنعتی، کشاورزی و خدماتی آذربایجان شرقی شامل افزایش قیمت مواد اولیه و کالاهای اساسی، افزایش مالیات در بودجه ۱۴۰۱، افزایش بهای گاز مصرفی واحدهای تولیدی و خدماتی، کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی، صنعتی و کشاورزی و مشکلات حمل و نقل و هزینه های سربار واحدهای تولیدی آذربایجان شرقی در اتاق بازرگانی برگزار شد.
محسن رضایی در سفر یک روزه خود به آذربایجان شرقی پس از بازدید از راه آهن تبریز ـ بستان آباد و ایستگاه خاوران، شرکت در یادواره شهید تجلایی، بازدید از کارخانه های ماشین سازی، ریخته گری، ایدم و چرخشگر، شرکت در نشست فوق العاده گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان شرکت کرد.
در این جلسه تعدادی از رؤسای انجمن‌ها و تشکل‌های تولیدی و صنعتی آذربایجان شرقی به نمایندگی از فعالان بخش خصوصی به بیان نقطه نظرات و طرح مشکلات حوزه خود پرداختند.
فعال حوزه چرم و پوست در این چلسه گفت: پیمان‌ سپاری ارزی و تامین منابع ارزی یکی از مشکلات تولیدکنندگان آذربایجان‌ شرقی است که باید مورد توجه جدی دولت قرار گیرد.
مسعود بنابیان‌ افزود: تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی با ارز دولتی هم یکی از مهم‌ترین مباحث است تا مشکلات پیشروی این واحدها در سال جدید به وجود نیاید.
رئیس انجمن فولاد آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه دو میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش فولاد استان انجام شده است گفت: مهمترین مراکز تهیه مواد صنایع فولاد از استانهای مرکزی، کرمان و حتی هرمزگان صورت می گیرد.
رحیمی افزود: مشکل از آنجا نشات می گیرد که تامین مواد اولیه بر عهده مجموعه ای تحت عنوان بورس کالا گذاشته شده که آن هم دارای بی برنامگی است!
وی اضافه کرد: خرید ورق های فولادی هم با مشکلات عدیده ای همراه است که نحوه خرید واحدهای فولادی از شبکه توزیع از جمله آنهاست.

▪️آذربایجان شرقی نگین درخشان حوزه تولید و اقتصاد کشور باشد

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی تبریز یکی از فعال‌ترین اتاق‌های بازرگانی کشور است گفت: بخش خصوصی در استان با فعالیت جدی سرمایه‌ خود را برای اعتلای کشور پای کار آورده ‌است.
عابدین خرم ادامه داد: از زمانی که مسئولیت استانداری آذربایجان شرقی را پذیرفتم شاهد یک بخش خصوصی فعال و جدی در این خطه بودم که سرمایه‌های خود را برای اعتلای کشور پای کار آورده‌اند.
وی با بیان اینکه بخش دولتی استان هم تمام‌ قد در کنار فعالان بخش خصوصی خواهد بود افزود: دولت بدون هیچگونه بهانه‌ تراشی و سنگ‌ اندازی، مسیر تولید و سرمایه‌گذاری را تسهیل می‌کند تا آذربایجان شرقی، نگین درخشان حوزه تولید و اقتصاد کشور باشد.
خرم اضافه کرد: حرکت خوبی در استان آغاز شده است ولی ما خود را راضی به وضع موجود نمی‌بینیم و نقشه راهی تهیه کرده‌ایم تا وضعیت مطلوب را نشان دهد و باید برای رسیدن به رشد اقتصادی بالای ۷ درصد تلاش کنیم که این امر ممکن نیست مگر با همکاری بخش خصوصی و سایر بخش‌های دولتی.
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه تمام موضوعات و مشکلات مطرح شده در این جلسات حتما پیگیری خواهد شد اضافه کرد: یکی از درخواست‌های ما در اولویت قراردادن ظرفیت و سرمایه‌ معادن بزرگ آذربایجان شرقی در داخل همین استان است که نقش مهمی در گردش مالی استان دارد.

▪️بسیاری از بخشنامه‌ها باید حذف شوند وگرنه ثبات ایجاد نمی‌ شود

معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: از هر پیشنهاد بخش خصوصی با آغوش باز استقبال می‌کنیم ولی قرار نیست به همه‌ صنایع نسخه‌ واحدی ارائه دهیم.
محسن رضایی افزود: تجارت نقش مهمی در تولید درآمد ملی کشور دارد و در صورت تقویت بحث ترانزیت، درآمد ملی ما به‌صورت مضاعف افزایش پیدا خواهد کرد.
وی با تاکید بر اینکه دولت و بخش خصوصی باید با یکدیگر همراه باشند ادامه داد: چرا به را‌ه آهن «میانه – تبریز» توجه نکرده ایم در حالی‌ که اگر این مسیر تا جلفا ادامه می‌یافت، چندین میلیارد دلار ارزش داشت و بیکاری را نیز از بین می‌برد و اصلی ترین علت این موضوع بی‌توجهی به بحث ترانزیت است.
رضایی خاطرنشان کرد: از هر پیشنهاد بخش خصوصی با آغوش باز استقبال می‌کنیم ولی قرار نیست به همه‌ صنایع نسخه‌ واحدی ارائه دهیم چرا که هر صنعت، نسخه‌ خاص خود را می‌طلبد.
وی تاکید کرد: یکی از موضوعات مهم دیگری که پیگیری می‌کنیم، بحث ساختار بودجه دولت است که به‌ عنوان مثال بخش اعظمی از منابع بازنشستگان در داخل بودجه قرار دارد در حالی‌ که در سایر کشورها این موضوع مستقل از دولت است.
معاون اقتصادی رئیس جمهوری اضافه کرد: دومین موضوع بحث خلق نقدینگی در کشور است که از ۵۰ سال پیش در کشور آغاز شده و اکنون نیز ادامه دارد.
وی ادامه داد: تورم نوعی مالیات است که از همه اخذ می‌شود ولی چون اقشار بالا جبران تورمی دارند، ضرر کمتری می‌کنند ولی اقشار پایین فشار زیادی تحمل می‌کنند.
رضایی تاکید کرد: یکی از مواردی که در بودجه‌ سال آینده متوقف خواهیم کرد، بحث فروش دلارهای حاصل از درآمد نفتی توسط وزارت نفت به بانک مرکزی است و بحث دیگر ساماندهی یارانه‌ها است چرا که علاوه بر اسراف و قاچاق به هدف نیز نمی‌رسد.
وی افزود: باید در ایران صنعت سازی رواج پیدا کند که البته صنعت سازی با کارخانه‌ سازی متفاوت است و ما می‌توانستیم در کنار صنایع فعلی صنایعی مانند گردشگری و سلامت را نیز داشته باشیم اما تنها صنعتی که توانسته ایم راه اندازی کنیم، بحث صنایع دفاعی است.
رضایی تاکید کرد: متاسفانه علاوه بر نفت و پتروشیمی، در فولاد نیز خام فروشی شده است لذا باید صنعت بسازیم و چندین صنعت مهم را در آذربایجان شرقی می‌توان ایجاد کرد.
معاون اقتصادی رئیس جمهور با اشاره به بازدید خود از کارخانه‌های ماشین سازی، چرخشگر و ایدم گفت: با دیدن این مجموعه‌ها غصه خوردم چرا که با وجود مجموعه‌ ای مثل ماشین سازی می‌توان صدها کارخانه ایجاد کرد.
وی افزود: کارآفرینان به شرطی که از حالت پراکنده‌ فعلی خارج و گروه‌ بندی شوند، می‌توانیم جهش صنعتی بزرگی را در کشور شاهد باشیم.
رضایی با بیان اینکه بدون هولدینگ، برندسازی و گروه بندی، صنعت سازی نیز ممکن نیست گفت: بسیاری از بخشنامه‌ها باید حذف شود وگرنه ثبات ایجاد نمی‌شود و ممکن نیست از طریق یک اداره‌ واحد در تهران برای همه‌ صنایع تصمیم واحدی گرفته شود.
رضایی اظهار کرد: نباید تنها ۴۰ درصد سپرده‌ استان‌ها به خود استان‌ها اختصاص یابد بلکه باید ۶۰ درصد سپرده‌ها به استان اختصاص یابد و باید این قفس را از بین برداریم.
معاون اقتصادی رئیس جمهوری تاکید کرد: ما باید اقتصاد را از سیاست جدا کنیم چرا که اقتصاد به ثبات نیاز دارد ولی سیاست ثبات را از بین می‌برد و نمی‌شود با کار نمایشی مشکلات اقتصاد را حل کرد.
وی افزود: ما از کارآفرینان می خواهیم به ما کمک کنند و با حمایت‌های رهبر انقلاب و نظرات مثبت آقای رئیس جمهور مصمم هستیم، وضعیت اقتصاد را درست کنیم.
رضایی در خاتمه تاکید کرد: اکنون مشکلاتی از گذشته انباشته شده است و ما نمی‌توانیم فقط به فکر مسائل روزمره باشیم و مسائل کلان را فراموش کنیم که البته برعکس آن هم صادق است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.