هفت نکته طلایی برای تحقق شعار سال

عصرآزادی/  ✍? به قلم دکتر مرتضی عبدی مشاور حقوقی استانداری آذربایجان شرقی

گرچه شعارها در سال های گذشته تا حدودی کارساز بوده و بعضا گره هایی را گشوده، اما در مواردی هم این شعارها، به طور شایسته و بایسته مورد توجه قرار نگرفت و به همین دلیل، مشکلات اقتصادی استمرار یافته است. پاره ای از این الزامات تحقق شعار سال جدید عبارت هستند از:

۱- طرح « جهش تولید دانش بنیان»، به سرعت مراحل نهایی قانون شدن را طی کرده و پس از ابلاغ، به عنوان نقشه راه پیاده سازی شعار سال 1401، در دستورکار دستگاه ها قرارگیرد.

2- ظرفیت های آموزشی و پژوهشی در تمامی بخش های اقتصادی اعم از صنعتی، کشاورزی، خدماتی و غیره با رویکرد دانش بنیان کردن تولید، به صورت حداکثری مورد توجه و بهره برداری قرارگیرد.

3-طبق قانون « جهش تولید دانش بنیان»، نهضت به کارگیری نخبگان و فارغ التحصیلان در حوزه های مختلف به راه افتاده، از این طریق علاوه بر سرعت بخشیدن به رونق و جهش تولید دانش بنیان، به معضل و درد آزار دهنده چندین ساله لشکر فارغ التحصیلان و نخبگان بیکار در کشور، پایان داده شود. تسهیلات خاص دولتی و برخورداری از برخی از معافیت ها مانند معافیت مالیاتی، کمک کننده به ایده نهضت به کارگیری نخبگان و فارغ التحصیلان خواهد بود.

4- صدور مجوزها و واگذاری تسهیلات مانند: زمین، وام و غیره برای شرکت ها و موسسات تولیدی دانش بنیان، در اولویت تمام دستگاه ها قرار گیرد.

5- با قاچاق کالا به عنوان سم مهلک برای تولیدملی و داخلی، برخوردی قاطع شده؛ امر رهبر حکیم انقلاب اسلامی مبنی بر آتش زدن کالای قاچاق جلوی چشم قاچاقچی و مردم، به معنای دقیق کلمه اجرایی شود.

6- واردات تمامی کالاهایی که امکان تولید آن در داخل کشور وجود دارد، طبق نظر رهبر عزیزمان، حرام شرعی و قانونی داشته شده و جلوی واردات این قبیل کالاها گرفته شود.

7- با تشکیل ستادی در وزارت صمت، تمامی کالاهای وارداتی مورد نیاز کشور که ارز بری بالایی دارند و فعلا امکان تولید آن در داخل کشور نیست، شناسایی شده و با حمایت ویژه از شرکت های دانش بنیان، زمینه ها و زیرساخت های لازم برای تولید این کالاها در کشور فراهم شود. تجربه بسیار ارزشمند تولید انواع واکسن ضدکرونا و انواع کیت های تشخیص در داخل کشور نشان داد، ایران و ایرانی امکان تولید هرکالا و محصولی را دارد.

مرتضی عبدی مشاور حقوقی استانداری آذربایجان شرقی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.