تکمیل پازل سلامتی با دُز سوم

“عصرآزادی” به بهانه هفته سلامت از اهمیت فرهنگ سازی واکسیناسیون همگانی کرونا گزارش می دهد؛

یک پزشک می گوید با برنامه‌ های مُجزای مداوا و پیشگیرانه توانستیم در مقابل ویروس کرونا قد علم کرده و این بیماری خطرناک را کنترل نماییم!

? عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

تاکنون چندین پیک کرونایی را در سطح کشورمان سپری کرده ایم که به باور بسیاری از متخصصان حوزه سلامت، پنجمین پیک آن بسیار سهمگین بود، از این رو کماکان با واکسیناسیون بخش قابل توجهی از جامعه به دُز سوم و دُزهای یادآور آتی، می‌توان کنترل بیماری و حتی کاهش چشمگیر مرگ و میر بیماران را به دست آورد.

نکته قابل توجه اما، ضعف اطلاع رسانی و ایجاد گفتمان جدیدی در بین مردم است که همانا “دیگر نیازی به دُزهای یادآور واکسن کرونا نیست…” این موضوع بسیار قابل تامل بوده و عامل استقبال کم مردم از دُز سوم واکسن کروناست!

با وجود تعمیق این نوع تفکر در بین برخی از شهروندان مناطق مختلف کشور، بسیاری از مراکز واکسیناسیون تعطیلی شده و دسترسی مردم به واکسن و میزان استقبال از واکسیناسیون دُز سوم نیز کاهش یافته است!

این در حالی است که برخی از شهروندان معتقدند از زمان پیک ششم با شیوع سویه اُمیکرون، معلوم نیست چه تعداد از مبتلایان به کرونا بعد از تزریق واکسن به کرونا مبتلا شده و فوت کرده‌اند و چه تعداد از فوتی‌های این بیماری، واکسن نزده بودند لذا در این زمینه اطلاعات دقیقی منتشر نشده و لازم است وزارت بهداشت اطلاع رسانی مناسبی به عمل آورد!

▪️راهکار برون رفت از مشکلات حوزه سلامت اجرای نظام پزشک خانواده است

هفته سلامت اهمیت موضوع سلامت مردم را نشان می دهد که سازمان بهداشت جهانی شعار هفته سلامت امسال را با عنوان” سلامت ما، سلامت سیاره ما” مطرح کرده و شامل تاثیر محیط زیست و محیط اطراف ما بر سلامت افراد جامعه است.

سلامت به معنای عدم وجود بیماری نیست بلکه جهان‌شمول است و سلامت در ابعاد روحی و معنوی و اجتماعی و نیز اهمیت دارد لذا شعار هفته سلامت اهمیت تاثیر محیط اطراف و مولفه‌هایی همچون آلودگی هوا، آلودگی آب، محیط زیست، کیفیت غذا از مزرعه تا سفره، فرآوری و نگهداری و پخت غذا، کم تحرکی و استرس که در زندگی روزمره با آن مواجه هستیم را یادآور می‌گردد.

با کمی تفکر در می یابیم که در سال‌های قبل از شیوع کرونا تصور این بود که دوره بیماری‌های واگیر در دنیا تمام شده و باید در عرصه بیماری‌ های غیرواگیر مانند دیابت، فشار خون، انواع سرطان، سکته‌های مغزی و قلبی پیشگیری و مقابله صورت گیرد اما با شیوع ویروس کرونا فعالان حوزه سلامت به این نتیجه رسیدند که بیماری‌های واگیردار نیز باید در جایگاه خود مورد توجه باشد.

در کشور ما خوشبختانه در دوران کرونا هیچ نوع بیماری نبود که به تقدم درمانی نیاز داشته باشد ولی امکان ورود به مراکز درمانی و بیمارستان را نداشته باشد؛ کمااینکه در بسیاری از کشورهای اروپایی و حتی آمریکا این اتفاق افتاد لذا کادر درمان و پزشکان و پرستاران از جان خود مایه گذاشتند، اما زیرساخت‌هایی مانند بخش مراقبت‌ های ویژه در بیمارستان‌ها توسعه یافت و نقاهتگاه‌هایی در بیرون شهر برای زمان سرریز شدن بیماران در شهر تعبیه شد.

کارشناسان حوزه بهداشت راهکار برون رفت از مشکلات حوزه سلامت را اجرای نظام ارجاع سلامت و پزشک خانواده می دانند که بعد از چند دهه هنوز به طور کامل عملیاتی نشده است زیرا این طرح نیاز به زیرساخت های خاص دارد!

راهکار برون رفت از مشکلات حوزه سلامت، اجرای نظام ارجاع سلامت و پزشک خانواده است که هنوز و بعد از چند دهه به طور کامل عملیاتی نشده است. این طرح نیاز به زیرساخت‌هایی دارد که هنوز تکمیل نشده است که نسخه الکترونیکی تنها یک جزء از اجزای پرونده الکترونیک سلامت بود که اجرایی شده است!

▪️مراکز واکسیناسیون کرونا خلوت شده‌ و حتی برخی از آنها تعطیل هستند!

پاندمی کرونا همزمان با توسعه واکسیناسیون به راه خود ادامه می‌دهد اما استقبال از واکسن کرونا در دُزهای جدید کمتر شده است، لذا این سوال مطرح است که‌ چرا بسیاری از مردم با وجود ترس و ادامه مرگ‌ و میرهای ناشی از کرونا، برای تزریق دُز سوم کمتر مراجعه می‌کنند؟

واکسیناسیون کرونا در ایران از اواسط بهمن سال ۱۳۹۸ با واردات واکسن از برخی کشورها آغاز شد و چند ماه بعد، تولید واکسن کرونا در کشورمان آغاز شد و اکنون حدود ۶ نوع برند واکسن کرونا در کشور تولید می‌شود.

اما با وجود تاکید کارشناسان و مسئولان وزارت بهداشت بر تزریق و تکمیل واکسیناسیون کرونا، از نیمه دوم سال ۱۳۹۹ با شروع تزریق دُز سوم واکسن، استقبال از واکسیناسیون کاهش یافت به طوری که معاون بهداشتی وزارت بهداشت اعلام کرد حدود ۲۲ میلیون نفر از مردم که نوبت دز سوم آنها فرارسیده با وجود برنامه‌ریزی ویژه وزارت بهداشت و فراهم بودن همه امکانات، استقبالی برای تزریق واکسن یادآور نکردند!

از قرار معلوم، تاکنون بیش از ۶۵ میلیون نفر دُز اول، بیش از ۵۷ میلیون نفر دُز دوم و بیش از ۲۶ میلیون نفر دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند که در مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به بیش از ۱۴۸ میلیون دُز رسیده است.

شواهد عینی نیز نشان می‌دهد که مراکز واکسیناسیون کرونا خلوت شده‌اند و حتی برخی از این مراکز تعطیل هستند زیرا مراجعه برای تزریق دٌز دوم و سوم واکسن کرونا کم شده و تعداد موارد واکسیناسیون با وجود تامین واکسن در کشور، به حدود ۵۰ تا ۸۰ هزار نفر در روز کاهش یافته است.

اما همچنان سوال این است که چرا استقبال از واکسن کرونا به خصوص دزهای یادآور آن در کشور کم شده، در حالی که در بسیاری از کشورهای دنیا با ادامه روند واکسیناسیون و تاکید بر دُزهای یادآور، تزریق دزهای چهارم و حتی پنجم واکسن کرونا را هم در دستور کار قرار داده‌اند!؟

▪️با ساخت واکسن های داخلی و توسعه آنها توانستیم در جهان آبروداری کنیم

یک متخصص حوزه سلامت با اشاره به اینکه هفته سلامت نشانگر اهمیتی است که ایران و جهان به مقوله تندرستی مردمان خود می دهند گفت: برنامه هایی که در این هفته در راستای سلامتی مردم ارائه می‌شود بیشتر جنبه پیشگیرانه دارند که قبل از بروز بیماری ها ارائه می شود.

“علی زادایمانی” ادامه داد: خوشبختانه در ماههای اخیر با متدها و روش های خاص از شیوع کرونا جلوگیری کردیم به طوری که ابعاد این بیماری را محدود کرده و تبعات آن را کاهش دادیم، لذا این امر در هر حیطه از علم طب صورت می‌گیرد و ارزش بسیار بالایی دارد.

وی افزود: جهانیان در این هفته به اهمیت سلامتی مردم خود ارزش می دهند و کشور ما نیز از این امر مستثنی نیست، لذا سلامتی مردم برای کادر درمان از هر مورد دیگر ضروری است و هر برنامه‌ای که در ارتقای سلامت مردم در نظر گرفته شود واقعاً ارزشمند بوده و شایسته این است که تدبیر و تدبر خاصی صورت گیرد.

زادایمانی واکنشهای جهانی واکسن ساخت داخل را بسیار خوب توصیف نمود و اضافه کرد: این واکسن ها با توجه به پتانسیل بالای نخبگان و دانشمندان جوان ما بسیار جالب توجه بود به طوری که فعالیت های مناسبی انجام شد و به دستاوردهای بسیار خوبی هم دست یافتیم و خوشبختانه جزو کشورهای موفق جهان در کنترل بیماری کرونا بودیم لذا شایسته است یادی از شهدای سلامت و حافظان این حوزه داشته باشیم که در این راه آسیب دیده و از سلامتی مردم دفاع کردند!

این متخصص حوزه سلامت یادآور شد: به هر حال با برنامه‌ های مُجزای مداوا و پیشگیرانه توانستیم در مقابل ویروس کرونا قد علم کرده و این بیماری خطرناک را کنترل نماییم، این در حالی است که اکثر کشورهای پیشرفته جهان که در حوزه پزشکی بسیار موفق هستند در مقابل کرونا مستاصل شده و در متدهای پیشگیرانه با مشکلات فراوانی مواجه شدند اما واکسن های داخلی ما و توسعه ساخت آنها به همراه اقدامات پیشگیرانه مانند تعطیلی های هوشمند نیز توانست با همکاری مردم، آبرومندانه عمل کرده و از جان مردم مان دفاع نماییم لذا همه اینها نشان داد که می توان با برنامه ریزی صحیح و تکیه بر توان علمی جوانان کشور در سطح جهان مقتدرانه ظاهر شده و آمار مرگ و میر کرونا را تا حد قابل توجه کاهش داد.

▪️نیازهای اولیه بهداشتی اصلی ترین گزینه برای داشتن یک زندگی سالم است

 

سلامت از شاخصه های بسیار مهمی است كه برای اجتماع و شهروندان از اهمیت بالایی برخوردار است و برای یک زندگی موفق و سرشار از اثر بخشی، سلامتی و تندرستی از مهم ترین موضوعاتی است كه باید به آن توجه شود.

اجرای طرح سلامت در كشور یكی از موفق ترین طرح ها با هدف ارتقای سطح سلامت و بهداشت جامعه بود كه توانست در كنار كیفیت بخشی درمان و خدمات بهداشتی، هزینه های پزشكی را هم كاهش داده و رضایت مردم را به دنبال داشته باشد که البته در این میان نقش خیّرین و مردم در پیشبرد این طرح ها بی بدیل است.

هفته سلامت فرصتی برای اهمیت سلامت در جامعه و نقش آن در بهبود كیفیت زندگی افراد است؛ فرصتی برای پرداختن به نیازهای اولیه بهداشتی به عنوان اصلی ترین شرایط برای داشتن یک زندگی سالم نیز محسوب می شود.

وابستگی به زندگی ماشینی، شتاب زدگی، وجود انواع آلودگی های زیست محیطی، صوتی، حوادث جاده ای، مسائل عاطفی، رژیم غذایی نامناسب و استفاده از انواع فست فودها، بی تحركی، درگیری های خانوادگی و محیطی، استفاده از دخانیات، دوری از باورهای دینی علاوه بر بروز بیماری های جسمی، سدّ بزرگی برای مراقبت های اولیه شهروندانمان است.

رعایت نكردن مراقبت های اولیه بهداشتی در زندگی های روزمره، علاوه بر ایجاد مسائل و مشكلات جسمی و روحی برای افراد، سالانه هزینه های زیادی نیز برای كشور دربر دارد.

به گفته كارشناسان حوزه سلامت، ابتلا به بیماری های غیرواگیر بیش از هر موضعی جامعه جهانی را تهدید می كند لذا این موضوع سلامت جامعه را نشانه گرفته و هر روز افراد زیادی قربانی بیماری های غیرواگیر نیز می شوند.

متولیان سلامت در جهان با تاكید بیشتر بر اهمیت مراقبت های بهداشتی و پیشگیرانه، اكنون ضمن فراهم آوردن زمینه های دسترسی آسان تر به خدمات بهداشتی، از همگان می خواهند تا با انتخاب شیوه های سالم تر برای زندگی، خود را از ابتلا به بیماری ها مصون دارند!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.