گزارش “عصرآزادی” از آنچه در نشست معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اصحاب رسانه گذشت؛ انسان سالم، محور توسعه پایدار است

حسین حقائی می گوید آذربایجان شرقی در واکسیناسیون دُزهای اول و دوم کرونا در رتبه چهارم و دُز سوم نیز در رتبه سوم کشوری قرار دارد

? عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز به همراه معاون توسعه مدیریت و منابع این مجموعه به مناسبت “هفته سلامت” در یک کنفرانس خبری با تشریح آخرین وضعیت حوزه بهداشت آذربایجان شرقی به سوالات اصحاب رسانه پاسخ داد.
در این نشست اعلام گردید در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد بستری‌های کرونایی در بیمارستان‌های آذربایجان شرقی ۱۳۵ نفر است که ۴۹ نفر از آنها در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و اخیراً نیز ۳۵ نفر بستری جدید کرونایی به آمار بیماران اضافه شده و تعداد مرگ و میرها نیز در سطح استان به صفر رسیده است.
همچنین در این نشست که تمام مدیران گروه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز در آن حضور داشتند مشخص شد که در مراحل واکسیناسیون افراد بالای ۱۲ سال مردم آذربایجان شرقی، در دُز اول ۹۸ درصد، در دُز دوم ۸۹ درصد و در دُز سوم نیز ۴۸ درصد تحقق یافته است.

▪️ایستگاه اول سلامت

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: با توجه به تغییرات اقلیمی مدیریت و کنترل محیطی در حوزه بهداشت باید با مشارکت مردم بیش از پیش پررنگ تر باشد زیرا در بُرهه حساسی قرار گرفته ایم.
“حسین حقائی” افزود: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، مشارکت خودجوش مردم به صورت داوطلبانه در رویدادهای حوزه سلامت در دوران بیماری کرونا بسیار قابل توجه بود به طوری که توانستیم به کنترل آن فائق آییم.
وی ادامه داد: در کنترل ویروس کرونا و به ویژه در واکسیناسیون آن، مردم نیز پا به‌ پای همکاران کادر درمان پیش رفته و به موفقیت های قابل توجهی دست یافتیم.
حقائی اضافه کرد: در واکسیناسیون دُزهای اول و دوم کرونا در رتبه چهارم و دُز سوم نیز در رتبه سوم کشوری قرار داریم و بیش از ۸۵ درصد مادران باردار آذربایجان شرقی نیز واکسینه شده اند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به اینکه در بخش های تغذیه، بهداشت دهان و دندان و بهداشت روان جزو اولین های ایران هستیم یادآور شد: توزیع شیر در مدارس آذربایجان شرقی باید توسط مجموعه آموزش و پرورش اجرایی گردد که در حال حاضر در حال رایزنی هستیم اما متاسفانه تاکنون نتوانسته ایم آن طور که باید و شاید به تحقق آن نائل گردیم!

▪️ایستگاه دوم سلامت

حقائی در پاسخ به سوال خبرنگار “عصرآزادی” مبنی بر نحوه نظارت این معاونت بر مدیریت پسماندهای کلانشهر تبریز و سایر مناطق استان نیز گفت: روش‌های مختلفی برای مدیریت پسماند وجود دارد اما مهم این است که دفن زباله باید به طور محسوس کاهش یافته و به صورت بهداشتی انجام گیرد، البته متولی اصلی مکان یابی این امر بر عهده سازمان محیط زیست استان است، لذا برای نحوه دفن آن که همان سوزاندن است و اتفاقاً در اروپا نیز وجود دارد می توان به موفقیت های خوبی دست یافت اما به غیر از تبریز در سایر شهرهای آذربایجان شرقی دفن زباله به صورت بهداشتی انجام می گیرد و انتخاب پیمانکار خارجی برای دفن و یا سوزاندن زباله ها که از آن انرژی به دست آمده و به تاسیس نیروگاه زباله‌سوز منجر می گردد نیز باید شهرداری تبریز اقدامات مربوطه را به انجام رساند و ما تنها در نظارت وظیفه داریم!
وی با اشاره به اینکه حدود ۷۰۰ میلیارد تومان از بیمه ها طلب داریم افزود: اما اغلب بدهی های دانشگاه مربوط به سال‌های قبل است و به خوابگاه ها و شرکت های دارویی مختلف و غیره مربوط می شود لذا دانشگاه علوم پزشکی تبریز از سال ۹۸ در حالت بحران قرار گرفته و هزینه های جدید از جمله مصرف ۱۰ برابری اکسیژن و دستگاهها و تجهیزات پزشکی جدید بوده و بخش اعظمی از مشکلات نیز به حوزه سلامت بازمی‌گردد!
حقائی تاکید کرد: واکسیناسیون چهار مرحله‌ای ویروس کرونا شامل نیروی انسانی، تهیه واکسن، تجهیزات پزشکی و غیره همه و همه هزینه‌های سرسام‌آوری بیش از یک هزار میلیارد تومان بدهی را به دانشگاه علوم پزشکی تبریز تحمیل کرده است که بسیار قابل می باشد!

▪️ایستگاه سوم سلامت

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز با اشاره به اینکه در کنترل کرونا، حوزه درمان بیشترین نقش را داشت گفت: اما اگر شناسایی، غربالگری و واکسیناسیون بیماران نبود نمی‌توانستیم از پس کنترل آن برآییم لذا تلاشگران حوزه بهداشت همگام با سایر بخشهای پزشکی خوش درخشیدند.
“علی جنتی” با تاکید بر اینکه انسان سالم محور توسعه پایدار است افزود: در حقیقت باید به حوزه بهداشت بدون تعارف نگاه کرد تا در رفتارهای اجتماعی نیز این امر نمود پیدا کرده و رعایت شود لذا حوزه بهداشت با شناسایی و غربالگری بیماران می تواند در سلامتی جامعه بسیار موثر باشد.
وی اضافه کرد: آذربایجان شرقی در بهداشت روانی نیز نسبت به سالهای اخیر و قبل از آن در حدود ۱۷ درصد افزایش یافته که نقش رسانه ها در کنترل سلامت این حوزه برای شهروندان بسیار موثر می باشد زیرا اکنون بعد از طرح تحول سلامت، کارشناسان ارشد روانپزشکی در مراکز سلامت سطح استان مستقر هستند و غربالگری بیماران انجام گرفته و حدود ۷ درصد از جمعیت استان را تشکیل می دهند.

▪️ایستگاه آخر سلامت

چاقی دانش آموزان نیز بحث قابل بحث برانگیزی بود که در این نشست عنوان گردید: این امر در آذربایجان شرقی بسیار پررنگ بوده و شاخص آن در دوران قرنطینه و تعطیلات کرونا هم افزایش یافت که از سنین ۶ تا ۱۸ سال را شامل شده و ۲۲ درصد می باشد لذا برنامه پیشگیری اضافه وزن نوجوانان در حال اجرا بود که به خاطر بیماری کووید – ۱۹ به کُندی پیش رفت و حضور نوجوانان در خانه توانست چاقی آنها را تشدید کند و بدین ترتیب، چاقی و اضافه وزن نوجوانان آذربایجان شرقی به ترتیب ۷ و ۱۴ درصد را شامل می گردد.
شایان ذکر است مدیران حوزه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز به شهروندان توصیه می کنند عواملی از قبیل تغییر رفتار و عادت در تولید زباله و مدیریت آن با هدف کاهش تولید پسماند از مرحله انتخاب کالا و اجناس خریداری شده تا مراحل مصرف و دفع نهایی با برنامه‌ ریزیهای‌ های سازمان‌های متولی نظیر شهرداری‌ها و سازمان مدیریت پسماند را مدنظر قرار دهند تا وضعیت موجود بهبود یافته و از تحمیل بار آلودگی بر کره زمین جلوگیری به عمل آید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.