تبریز کانون دیپلماسی علمی ایران با ترکیه

فصل نوینی در مناسبات علمی دانشگاه های تبریز و آتاتورک رقم خورد؛

عصرآزادی/ سرویس فرهنگی: راهکارهای عملیاتی توسعه و تعمیق همکاری های مشترک دانشگاهی بین دانشگاه تبریز و دانشگاه آتاتورک ترکیه بررسی شد.

رئیس دانشگاه آتاتورک ترکیه و هیات همراه وی در دیدار با رئیس دانشگاه تبریز راه های توسعه همکاریهای مشترک دانشگاهی بین دو دانشگاه را به میزبانی دانشگاه تبریز مورد بررسی قرار دادند.

این نشست با حضور پروفسور دکتر عمر چوماک لی Ömer ÇOMAKLI رئیس دانشگاه آتاتورک، مصطفی سوزبیلیر معاون آموزشی، تاشکین اوز تاش مدیر همکاریهای علمی و بین المللی، نعمت یلدیریم مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی این دانشگاه، زولفاق معاون آموزش پزشکی و نیز پروفسور مدینه گولوجه مشاور رئیس دانشگاه آتاتورک، رئیس دانشگاه تبریز، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی، معاون پژوهش و فناوری، معاون پشتیبانی و منابع انسانی و نیز مدیر همکاریهای علمی و بین المللی دانشگاه تبریز برگزار گردید.

▪️توسعه دیپلماسی علمی با کشورهای همسایه راهبرد کلان دانشگاه تبریز است

 

رئیس دانشگاه تبریز در این نشست اشاره به اهمیت بررسی توسعه همکاری مشترک با تشریح برخی دستاوردهای دانشگاه تبریز در حوزه های مختلف گفت: این دانشگاه با قدمت حدود ۸۰ سال در حال حاضر با داشتن ۲۰ دانشکده، چندین پژوهشکده و گروه پژوهشی، قطب علمی، ۸۰۰ نفر عضو هیات علمی و 24 هزار نفر دانشجو و رتبه بندیهای ملی و بین المللی بسیار خوب یکی از ۵ دانشگاه جامع و ۷ دانشگاه برتر ایران است.

صفر نصرالله زاده با اشاره به سابقه تاریخی و فرهنگی دو کشور مسلمان ایران و ترکیه افزود: ملت ایران و کشور همسایه و دوست ترکیه دارای اشتراکات، تاریخی، فرهنگی، دینی، معنوی و فکری زیادی باهم دارند که این اشتراکات باعث می شود توسعه همکاری مشترک دو کشور در بخش های مختلف از جمله توسعه همکاری علمی و آموزشی به راحتی در مقایسه با سایر کشورها صورت گیرد.

وی، گسترش و توسعه دیپلماسی علم و فنّاوری با کشورهای همسایه و دانشگاه های ترکیه را از جمله راهبردهای کلان وزارت علوم و به خصوص دانشگاه تبریز بیان کرد و ادامه داد: در حال حاضر دیپلماسی علمی بهترین گزینه برای توسعه همکاری های مشترک کشورهاست و از این رو دانشگاه تبریز آماده هر گونه توسعه همکاری مشترک با دیگر دانشگاه های جهان و به خصوص با دانشگاه های کشور ترکیه می باشد.

صفر نصرالله زاده، تشکیل گروه مشترک آموزشی و پژوهشی و کنسرسیوم دانشگاه های شمال غرب ایران و دانشگاه های شرق ترکیه را برای توسعه همکاری های علمی و آموزشی بین دانشگاه های ایران و ترکیه ضروری خواند و اضافه کرد: این همکاری های مشترک می تواند در حوزه هایی همچون برگزاری دوره های مشترک آموزشی، تبادل استاد و دانشجو، اجرای طرح تحقیقاتی مشترک و غیره باشد.

رئیس دانشگاه تبریز تاکید کرد: اجرای برنامه های مشترک آموزشی با اعطای مدارک مشترک یا دوگانه روشی بسیار خوب برای تعمیق همکاری ها است و این موضوع مهم در سازمان آموزش عالی کشور ترکیه نیز بایستی پیگیری شود.

وی به اقدامات دانشگاه تبریز در راه اندازی فراخوان طرح های پژوهشی مشترک دو کشور با همکاری سازمان پژوهش های علمی و فناوری ترکیه – توبیتاک – موسوم به فراخوان شمس تبریزی اشاره کرد و گفت: این طرح های پژوهشی مشترک فصل جدیدی در مناسبات علمی دو کشور گشوده و دانشگاه تبریز به این اقدام افتخار می کند.

▪️آماده توسعه همه جانبه همکاری های مشترک علمی با دانشگاه تبریز هستیم

 

رئیس دانشگاه آتاتورک هم در این نشست ضمن ابراز خرسندی از این دیدار گفت: دانشگاه تبریز یکی از دانشگاه های قدیمی، برتر و بزرگ کشور ایران است و به همین خاطر آماده هر گونه توسعه همکاری با این دانشگاه هستیم.

عمر چوماک لی افزود: دانشگاه های ترکیه تمایل زیادی به گسترش همکاری های مشترک با دانشگاه تبریز در بخش های مختلف آموزشی و پژوهشی دارند لذا با رایزنی و آشنایی با ظرفیت های دو دانشگاه می توان این همکاری ها را بیش از پیش توسعه داد.

وی ضمن معرفی اجمالی ظرفیت های دانشگاه آتاتورک اضافه کرد: این دانشگاه یکی از ۵ دانشگاه دولتی مهم کشور ترکیه و بزرگترین دانشگاه شرق این کشور است که با دارا بودن بیش از ۸۰ هزار دانشجو و بیش از ۳۰۰ آزمایشگاه تحقیقاتی و رشته های گوناگون در مقاطع مختلف آموزشی، می تواند به یک همکار علمی قدرتمند برای دانشگاه مهم تبریز تبدیل گردد.

▪️راه اندازی دوره های مشترک آموزشی پس از دو سال پیگیری انجام می شود

 

مدیر همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه تبریز نیز با اشاره به اهداف این سفر و دیدار رئیس دانشگاه آتاتورک با رئیس دانشگاه تبریز گفت: دانشگاه آتاتورک بزرگ ترین دانشگاه شرق کشور ترکیه است که به منظور بررسی راه های توسعه همکاری مشترک بین دو دانشگاه، دیدار رئیس دانشگاه آتاتورک کشور ترکیه و هیات همراه وی با رئیس دانشگاه تبریز و بازدید از بخش های مختلف این دانشگاه صورت گرفت.

سعید شجاعی افزود: این برنامه دیدار در پی دو سال پیگیری مجدانه از وزارتخانه های دو طرف و تاکید بر راه اندازی دوره های مشترک آموزشی انجام شد و با بازدید هیات همراه دانشگاه آتاتورک از دو دانشکده کشاورزی و دامپزشکی دانشگاه تبریز به راه اندازی دوره های مشترک آموزشی تاکید گردید.

به گفته وی دانشجویان پذیرفته شده در این دوره ها نصف مدت تحصیل خود را در دانشگاه تبریز و نصف تحصیل دیگر را در دانشگاه آتاتورک سپری خواهند نمود که مجوز برگزاری دوره آموزشی بپیشتر از سوی وزارت علوم به دانشگاه تبریز اعطاء شده است.

شایان‌ ذکر است امضای توافق نامه برگزاری دوره های آموزشی مشترک در دو موضوع کشاورزی و دامپزشکی بین روسای دو دانشگاه و بازدید از بخش های مختلف دانشگاه تبریز از جمله ساختمان تحصیلات تکمیلی دانشکده های کشاورزی و دامپزشکی و نشست با روسا و مدیران  گروه های آموزشی این دانشکده ها برای بررسی ظرفیت های دو دانشگاه و نیز دیدار با هیات رئیسه دانشگاه های علوم‌ پزشکی تبریز، صنعتی سهند و هنر اسلامی تبریز از برنامه های رئیس دانشگاه آتاتورک ترکیه و هیات همراه وی در سفر به آذربایجان شرقی بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.