رونمایی از سامانه صیانت اداری کلانشهر تبریز

آنچه در جلسه هفتگی شورای ششم شهر تبریز گذشت؛

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده: جلسه علنی شورای ششم شهر تبریز در دومین هفته از خرداد ماه ۱۴۰۱ به ریاست رسول برگی و با حضور اعضا و شهردار تبریز در عمارت تاریخی ساعت برگزار گردید.

رئیس شورای شهر تبریز در ابتدای جلسه ضمن ابراز ناراحتی و همدردی با مردم آبادان در پی حادثه تلخ و تاسف بار متروپل گفت: متروپل تلنگری جدی به مدیریت های شهری کشور است.

حجت الاسلام رسول برگی بر لزوم نظارت های دقیق و جدی در ساخت و سازهای شهری و رعایت کامل ضوابط و مقررات ملی ساختمان تاکید کرد و گفت: حادثه دلخراش ریزش ساختمان متروپل آبادان که به دلیل ایرادات و مشکلات فنی و نیز عدم نظارت های مدیریتی رخ داد، تلنگر و زنگ خطری جدی برای همه ماست و این اتفاق و تبعات جبران ناپذیر و سنگین است‌.
وی با تاکید بر اینکه ارزش و اهمیت جان شهروندان، بسیار بالاست و نباید با برخی سهل انگاری ها و اهمال مدیریتی و نظارتی، ساخت و سازهای شهری را به سمت رهاشدگی و فقدان نظارت های فنی و قانونی سوق دهیم افزود: در صدور مجوزهای ساخت و اعمال نظارت های بالادستی بر ساخت و سازها در از سوی مدیران شهری و دیگر دستگاه های نظارتی صورت گیرد.
روح اله رشیدی – عضو شورای شهر تبریز – در سخنرانی میان دستور خود به مخاطرات احتمالی حوادث مشابه متروپل آبادان در تبریز پرداخت و گفت: تبریز در حوزه شهرسازی رنج می‌برد و محتمل است که هر آن، چنین اتفاقات مشابهی چون متروپل رخ دهد.
روح الله رشیدی ادامه داد: در ۶ ماهه دوم سال گذشته چندین اتفاق مشابه در این راستا افتاد زیرا ساخت و ساز های غیرمجاز در شهر ما بیداد می‌کند!
وی افزود: در سال گذشته ۲۵ هزار پرونده به کمیسیون ماده ۱۰۰ آمده است! پرونده هایی داریم که رای صادر شده اما اجرا نشده است زیرا در سطح شهر ساخت و ساز هایی داریم که ایمن نیست و اصول ساخت را رعایت نشده و به حالت اولیه اعاده نکرده اند!
رشیدی با ارائه آمار و ارقام هایی خطاب به شهردار و اعضای شورای شهر گفت: جدولی داریم که تعداد ساخت و ساز های غیرمجاز در شرف ساخت بسیار زیاد است، ساختمان هایی در منطقه ۱۰، کوی شهید بهشتی و دیگر مناطق وجود دارند که اکنون در حال ساخت و ساز هستند، وضعیت آنها رو به وخامت و بدتر از متروپل می‌تواند داشته باشد!
وی اضافه کرد: پرونده ای داریم که از دیوان رای توقف عملیات گرفته است اما متاسفانه بابی در دیوان باز شده که چنین پرونده هایی ابقا می‌گیرند لذا باید به این مسئله فشار بیاوریم و دندان طمع را از حوزه شهرسازی برداریم و به سمت درآمد پایدار حرکت کنیم.
رشیدی با اشاره به اطلس کلانشهر تبریز گفت: طبق این اطلس متخصصان در منطقه ۲ و بخش مرغوب منطقه یک قرار دارند، قانون گذارن شهری هم در متمول ترین و بهترین نقاط شهری قرار گرفته اند؛ پیشنهادم این است که همکاران این اطلس را ببینند زیرا نتیجه تجربه چندین ساله شهری است.
در بخشی از این جلسه، سامانه صیانت اداری کلانشهر تبریز با هدف ارتباط امن و مستقیم، افزایش مشارکت شهروندان در فرآیندهای مدیریتی، افزایش شفافیت سازمان، هدایت سازمان ها به سمت آرمان ها و رسالت های اصلی، ایجاد اتحاد و انسجام سازمانی و جلوگیری از تخلفات سازمانی و در راستای افزایش سطح رضایتمندی مردم عزیز، بهبود هر چه بیشتر روند نظارت بر خدمات رسانی به مراجعین رونمایی شده و از طریق سایت شورا در دسترس عموم قرار گرفت.
رئیس شورای اسلامی کلانشهر تبریز با بیان اینکه سلامت اداری یکی از خواسته و آرزوهای دیرینه در جوامع مختلف بوده تا نظام اداری یک ابزار توزیع عادلانه خدمت به عموم شهروندان باشد گفت: این سامانه برای دریافت شکایات، انتقادات و پیشنهادات مردمی راه اندازی شده است.
محمدرضا کاظمی – مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تبریز – با بیان اینکه این سامانه به درخواست اعضای شورای کلانشهر تبریز و همت همکاران سازمان راه اندازی شده است افزود: این سامانه اکنون در دسترس عموم قرار دارد تا تخلفات اداری درون شهرداری را انعکاس داده و جوابدهی نیز خواهد شد.
سید کاظم زعفرانچی – رئیس کمیسیون فناوری و شهر هوشمند شورای شهر تبریز – نیز از سازمان فاوا در راستای راه اندازی سامانه صیانت از سلامت اداری تقدیر کرد و افزود: این سامانه کمک بسیاری برای ارتقای سلامت اداری خواهد کرد.
وی با بررسی این سامانه در صحن علنی شورا، درخواست کرد وب سایت سامانه صیانت از طریق موبایل نیز قابل دسترسی و بارگذاری باشد.
از نکات جالب توجه جلسه این هفته، عکس العمل تند دبیر شورای شهر تبریز به شوخی رئیس شورا با اعضا شورا بود که حاشیه ساز هم شد!
در پی طولانی شدن بحث لایحه فراخوان سرمایه گذاری احداث تونل فیبرنوری تبریز، رسول برگی رئیس شورای شهر تبریز، در عکس العمل به طولانی شدن بررسی جزئیات و پرسش و پاسخ اعضای این شورا با حالت مزاح و مثال زدن یک شوخی از وسواس فکری گفت: حرف ها را مکرر تکرار می کنیم و انگار دچار وسواس فکری شده ایم.
دبیر شورای شهر تبریز خطاب به برگی در خصوص شوخی وی با اعضای شورا عکس العمل نشان داد و گفت: حتی با شوخی هم حق توهین به اعضای شورا را ندارید!
احد صادقی افزود: شاید شما در جریان جزئیات دستور جلسه باشید اما برخی از اعضا اطلاعاتی از ابعاد طرح ندارند، بنابراین حق پرسش و درخواست پاسخ دارند که این بحث هر چقدر هم طولانی باشد حق اعضاست!
شایان ذکر است تصویب یک فوریت لایحه خواهرخواندگی تبریز و اشتوتگارت و برگزاری هفته فرهنگی تبریز در آلمان، موافقت شورای شهر در خصوص فرخوان شناسایی سرمایه گذار ساخت تونل ارتباطی فیبر نوری شهرداری تبریز و تجلیل از نائب رئیس شورای شهر تبریز به عنوان رزمنده و یکی از آزادگان عملیات فتح خرمشهر از دیگر آیتم های جلسه این هفته شورای ششم شهر تبریز بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.