سونگون در انتظار

“عصرآزادی” از ضرورت تکمیل زنجیره تولید و احداث صنایع پایین دستی معدن مس آذربایجان گزارش می دهد؛

✔نماینده مردم ورزقان در مجلس می گوید ضرورت انتقال حساب‌های بانکی مس سونگون به داخل استان و تشکیل مس آذربایجان مطالبه عمومی مردم منطقه است!

? عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

در کشورهای پیشتاز تولید مواد معدنی مانند آمریکا، کانادا و استرالیا، بخش معدن و صنایع معدنی در کنار کشاورزی، مهم‌ترین پیشران اقتصادی کشور محسوب می‌شود و سهم غیرقابل انکاری در طرح‌ریزی‌های اقتصادی و صنعتی ایفا می‌کند و این امر باید در کشور ما نیز نهادینه گردد!

بهره‌برداری از ذخایر معدنی و اجرای طرح‌های توسعه بیش از پیش در مجتمع مس سونگون SünGün به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان کنسانتره مس کشور، همواره نگاه ویژه‌ای به اجرای پروژه‌های توسعه داشته و این مهم پس از سفر استانی رئیس جمهور به آذربایجان شرقی و بازدید از این مجتمع اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

در سال ۱۴۰۰، تولید ۳۱۷ هزار و ۳۶۶ تن کنسانتره مس در مجتمع مس سونگون برنامه‌ریزی شده بود که با تلاش پرسنل این مجموعه، رکورد تازه‌ای با تولید ۳۲۵ هزار و ۹۲۱ تن ثبت شده است!

نباید فراموش کرد سالانه سرمایه زیادی از سونگون به خارج از آذربایجان شرقی سرازیر می‌شود و سرمایه‌گذاری توسعه‌‌ای و اشتغال صورت نمی‌گیرد که در نتیجه، مسیر رشد و پیشرفت برای این منطقه فراهم نیست و لذا باید منتظر آینده نزدیک جهت تحقق استقلال مجتمع مس آذربایجان ماند!

▪️ذخایر معدن سونگون چهار میلیارد تن و استخراج آن ۱۵۰ سال طول می‌کشد!

 

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: از ابتدای امسال مالیات مجتمع مس سونگون در آذربایجان شرقی اجرایی و عملیاتی شده است و برای تمرکز حساب‌های این مجتمع در بانک‌های استان نیز نهایت تلاش خود را می‌کنیم.

علی رستمی از برنامه‌ریزی شرکت ملی مس برای احداث یک نیروگاه خورشیدی ۳۰۰ مگاواتی و راه‌اندازی خط تولید سلول‌های خورشیدی در آذربایجان شرقی خبر داد و افزود: صنعت مس جزو کم‌مصرف‌ترین صنایع بوده و آلایندگی آن هم نسبت به صنایع دیگر بسیار کم است.

وی در خصوص ایجاد صنایع پایین‌دستی مس در استان نیز گفت: ایجاد این صنایع جزو برنامه‌ها و اهداف اصلی شرکت است و در کنار آن آمادگی داریم تا در هر پروژه پایین‌دستی با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی مشارکت کنیم.

رستمی با اشاره به اینکه ذخایر معدن مس سونگون چهار میلیارد تن برآورد شده و با وضع فعلی، استخراج کل این ذخایر ۱۵۰ سال طول می‌کشد ادامه داد: بنا داریم که طبق اقتضائات بخش معدن، این مدت را به ۵۰ سال کاهش دهیم از این رو باید ظرفیت استخراج را به سه برابر وضع فعلی یعنی ۹۰۰ هزار تن برسانیم و در کنار آن، اجرای پروژه ذوب و تولید کاتد مس هم جزو برنامه‌هاست که تلاش می‌کنیم تا سه سال آینده این آرزوی دیرینه مردم منطقه را برآورده کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی مس ایران اضافه کرد: شرکت ملی مس ایران آمادگی دارد بعد از اکتشاف ذخایر معدنی، طبق تجربه‌های مشابهی که در دنیا وجود دارد جنگل‌ها را احیا کند، بنابراین در این فرصت تاریخی، نباید اجازه دهیم که توسعه صنعت مس با تعلل و وقفه مواجه شود.

وی اظهار کرد: در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی و حمایت از ورزش نیز اقدامات خوبی شده و امسال اعتبار این بخش را ۳۰ درصد افزایش خواهیم داد و آماده‌ایم که یک تیم والیبال و یک تیم فوتبال را تحت پوشش قرار دهیم.

▪️توسعه معدن مس سونگون را با لحاظ مسائل زیست‌ محیطی پیش می‌بریم!

 

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه وفاق و همدلی خوبی بین مجموعه استان و شرکت ملی مس اتفاق افتاده است گفت: همراهی همه‌ جانبه شرکت ملی مس و عزم جدی مدیران استان، فرصتی تاریخی برای توسعه صنعت مس فراهم کرده و مطمئناً در این فضای همراهی و همدلی، هر اقدامی در این راستا مورد حمایت دولت و رئیس جمهور خواهد بود.

عابدین خرم افزود: نگاه واحد و توافق بین مجموعه استان و شرکت ملی مس درخصوص تشکیل شرکت مس آذربایجان، مورد حمایت دولت است و این اقدام می‌تواند تصمیم‌گیری در مورد توسعه این بخش را تسهیل کند.

وی با اشاره به تأکید رئیس جمهور بر توسعه مجتمع مس سونگون و مطالعات شرکت ملی مس ایران در این خصوص ادامه داد: از طرف استان، امکانات لازم برای تسهیل و تسریع در انجام این مطالعات فراهم خواهد شد و از شرکت ملی مس نیز انتظار داریم که مطالعات خود را طبق یک بازه زمانی مشخص و بدون وقفه ادامه دهد.

خرم اضافه کرد: در حوزه ایفای مسئولیت‌های اجتماعی نیز اقدامات قبلی از جمله احداث بزرگراه خواجه – ورزقان و حمایت از تیم‌های ورزشی بدون تأخیر و تعلل ادامه یابد و مردم آذربایجان شرقی احساس کنند که شرکت ملی مس در دوره مدیریت جدید قدم‌هایی برای استان برداشته است.

استاندار آذربایجان شرقی در خصوص مسائل زیست‌ محیطی توسعه صنعت مس نیز گفت: به همان اندازه که برای حفظ محیط زیست تعصب داریم، برای توسعه استان هم باید تعصب داشته باشیم؛ نظرات کارشناسی را می‌پذیریم و توسعه معدن مس سونگون را با لحاظ مسائل زیست‌ محیطی پیش می‌بریم، اما مسأله محیط زیست نباید بهانه‌ای برای مخالفت با توسعه صنعت مس باشد!

خرم خواستار توجه ویژه شرکت ملی مس ایران به احیای منابع طبیعی و جنگل‌ها شد و تاکید کرد: وفاق، همدلی و نگاه واحد توسعه‌ محور و آینده‌نگر بین مجموعه استان و شرکت ملی مس ایران، فرصتی تاریخی برای توسعه صنعت مس در آذربایجان شرقی است و باید از این فرصت برای افزایش اشتغال و رونق اقتصاد منطقه و استان بهره ببریم.

▪️سونگون به تنهایی ۵۲ درصد از محتوی مس شرکت ملی مس را تولید می کند!

 

نماینده مردم ورزقان در مجلس با بیان اینکه مافیای مس برای مقابله با تشکیل و فعالیت و شفاف‌سازی شرکت مس آذربایجان لزوما کرمانی نیستند گفت: افرادی از آذربایجان هم به دلیل منافع شخصی تعریف شده‌شان در مس سونگون در این مافیا نقش دارند!

الله‌وردی دهقانی با اشاره به اینکه سالها پیگیر تحقق تاسیس شرکت مس آذربایجان بوده‌ایم ادامه داد: از دوره نهم مجلس پیگیری این موضوع وجود داشت، منتها ناقص ماند و در این دوره از ابتدای انتخاب در دستور کار جدی کمیسیون مربوطه قرار گرفت.

وی افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته، گفتمان این موضوع در سطح ملی و استان شکل گرفته است به طوری که ارزش صنعت مس ما کمتر از صنعت فولاد کشور نیست و از پتانسیل بالاتری برخوردار است!

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: آورده اقتصادی و صنعتی صنعت مس به طور حتم می‌تواند بیشتر از صنعت فولاد کشور باشد‌ لذا بیش از نیمی از مس محتوی شرکت ملی مس که قابل استخراج می باشد در معدن مس سونگون واقع شده است‌.

دهقانی افزود: تلاش کردیم جایگاه صنعت مس و مخصوصاً جایگاه معدن مس سونگون را تبیین کنیم زیرا این معدن به تنهایی ۵۲ درصد و بیش از نیمی از محتوی مس شرکت ملی مس را تولید می کند.

نماینده مردم ورزقان در مجلس خاطرنشان کرد: ذخایر معدنی مس سونگون تا به امروز بیش از ۴ میلیارد تُن شناسایی شده است که این رقم به ۸ الی ۱۰ میلیارد تُن قابلیت افزایش دارد.

وی تاکید کرد: نکته جالب توجه این است که مقدار معدن سونگون یک ظرفیت بالا به شمار می‌رود و می‌توانیم کل تولیدات شرکت ملی مس را تنها از مس سونگون تولید نماییم!

▪️از خروج سالانه ۲۴ هزار میلیارد تومان مس خام از سونگون جلوگیری می گردد!

ضرورت انتقال حساب‌های بانکی مس سونگون به داخل استان و تشکیل مس آذربایجان مطالبه عمومی مردم آذربایجان شرقی است.

منطقه ارسباران از مناطق مستعد در حوزه معدن و یکی از مناطق معدنی مهم ایران است که متاسفانه با وجود معادن منحصر بفرد مس و طلا و سایر معادن همچنان از رشد مناسبی برخوردار نیست!

گفته می‌شود خام فروشی فرآورده‌های معدنی یکی مشکلات عدیده صنعت مس است اما متاسفانه سالهاست مس به صورت کنسانتره از استان و حتی کشور خارج می‌شد که گویا با تدابیر لازم برای ایجاد صنایع جنبی، اشتغال پایدار و کاهش نرخ بیکاری اقداماتی در شُرف انجام است.

مجتمع سونگون با کانسنگ مس پورفیری، در ۲۵ کیلومتری شهرستان ورزقان قرار دارد که کانسار مس در منطقه‌ای کوهستانی با ارتفاع متوسط دو هزار متر بالای سطح دریا و در بخشی از رشته کوه‌های قره‌داغ واقع شده و حداکثر ارتفاع محدوده معدن از سطح دریا ۲۷۰۰ متر است.

در این مجتمع معدنی ۵ هزار نفر مشغول کار هستند و محصول نخست صادرات آذربایجان شرقی همان کنسانتره مس را تولید می‌کنند و در صنعت مس کشور سهم ۳۰ درصدی دارند که هر تُن کنسانتره حداقل یک هزار و ۷۰۰ دلار ارزش دارد!

مجموعه مس سونگون توان این را دارد که در آینده، همه سنگ‌های مس منطقه شمال غرب ایران را فرآوری و به شمش کاتد تبدیل کند که محصولی است که در بازار فناورانه امروز و فردای دنیا حرف اول را می‌زند اما مسیر پیشرفت در این مجموعه چندان هموار نیست و پس از سفر رئیس دولت سیزدهم قرار اتفاقات خوبی بیفتد که آن هم به مرور زمان است!

در حقیقت، سه معدن اصلی مس در کشور وجود دارد که شامل معادن سرچشمه، میدوک و سونگون است و معدن مس سونگون در حال حاضر، به لحاظ بزرگی، ظرفیت و تناژ تولیدی دومین قطب مس در سطح کشور است.

استقلال مجتمع مس آذربایجان و افزایش تولید کنسانتره مس، راه‌اندازی واحد ذوب و ایجاد شهرک پایین‌ دستی جزو مطالبات اصلی مردم و دلسوزان آذربایجان شرقی به منظور جلوگیری از خروج سالانه ۲۴ هزار میلیارد تومان مس خام از سونگون محسوب می‌شود!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.