بناهای تاریخی محور مشترک گردشگری تبریز و تورکیه

با حضور سرکنسول تورکیه در عمارت تاریخی حیدرزاده صورت گرفت؛

عصرآزادی/ سرویس فرهنگی: سرکنسول تورکیه در تبریز در دیدار خود با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از توسعه برنامه‌های مشترک گردشگری مابین تبریز و تورکیه خبر داد.

چتین تانر Çetin Taner با تأکید به اینکه مناسبات مشترک بسیار بین تبریز و ترکیه زمینه‌ساز ارتباط و همکاری‌های مستمر است گفت: شهرهای تورکیه و تبریز در زمینه‌های مختلف امکان همکاری دارند که مهم‌ترین زمینه اشتراکات تاریخی، فرهنگی و دینی است که مردمان دو منطقه را به هم نزدیک‌تر کرده است و ما می‌توانیم با بهره‌مندی از این ظرفیت همکاری‌های بیشتری را برنامه‌ریزی کنیم.

وی افزود: پیش‌ از این، بین تبریز و شهرهای تورکیه ازجمله استانبول، ارزروم و غیره قرارداد خواهر خواندگی امضا شده، اما با شیوع ویروس کرونا، بسیاری از فعالیت‌های مشترک متوقف شده بود که بر اساس برنامه‌ریزی‌های جدید و فعالیت مجدد فعالان گردشگری، این همکاری‌ها مجدد آغاز خواهد شد.

سرکنسول تورکیه در تبریز با بیان اینکه تعامل و برنامه‌ریزی برای آموزش مشترک فعالان گردشگری دو کشور یکی از اهداف مهم است که با همکاری این اداره‌کل قابل‌اجرا است اضافه کرد: با توجه به پیشینه موفق کشور ترکیه در صنعت گردشگری، این امکان وجود دارد تا زمینه آموزش مشترک فعالان گردشگری دو کشور را فراهم کنیم.

تانر با اشاره به اینکه انتخاب تبریز به‌ عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال‌های پیشین فرصتی شایسته برای معرفی ظرفیت‌های ارزشمند این شهر تاریخی بود که کشور تورکیه نیز در این امر اقدامات ویژه‌ای انجام داد تاکید کرد: تورکیه طی این سالها با انتشار ویدئو کلیپ‌ های جامع معرفی تبریز در تورکیش ایرلاینز و همچنین اختصاص شماره ویژه یکی از مجلات معتبر این کشور به معرفی تبریز در تلاش بود تا بتواند این شهر فاخر را به‌ صورت اختصاصی معرفی کند، کشور ما این آمادگی را دارد تا همکاری‌های بیشتری با تبریز در حوزه گردشگری انجام دهد.

سرکنسول تورکیه در تبریز خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه همه‌ ساله میزبان جمع کثیری از ایرانی‌ها در کشور تورکیه هستیم این آمادگی را داریم تا با همکاری این اداره‌ کل زمینه ورود تورهای اروپایی ترکیه را با مشارکت آژانس‌های مسافرتی فعال استان، به تبریز تسهیل کنیم.

?️حفاظت از بناهای تاریخی مهم ترین هدف مشترک دو کشور است

 

در این دیدار، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با توجه به قرابت فرهنگی، تاریخی و روابط برادرانه ایران و به ویژه منطقه آذربایجان با کشور تورکیه، برنامه‌‌های مشترک توسعه گردشگری مابین تورکیه و تبریز را مورد بررسی قرار داد.

احمد حمزه زاده افزود: طبق تعاملات انجام گرفته، تبادل نظر با مدیران گردشگری و میراث‌ فرهنگی تورکیه در دستور کار قرار گرفت تا برنامه‌های مشترک آموزش‌های توسعه گردشگری تحت نظر کارشناسان دو کشور برای فعالان این حوزه برگزار شود.

وی اضافه کرد: با توجه به ظرفیت ویژه صنایع‌ دستی آذربایجان شرقی، تعاملات لازم توسط آژانس‌های مسافرتی و هتل‌های تورکیه برای فروش صنایع‌ دستی استان در این کشور انجام خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تاکید کرد: با توجه به اینکه اجرای فم‌ تورهای جامع نقش بسزایی در آشنایی مردم تورکیه با آذربایجان‌شرقی خواهد داشت لذا اجرای مشترک این تورهای آشناسازی نیز در دستور کار مجموعه قرار خواهد گرفت.

حمزه زاده یادآور شد: حفاظت از اماکن و بناهای تاریخی مهم ترین هدف مشترک دو کشور است و آذربایجان شرقی نیز دارای هنرمندان خبره حوزه مرمت است لذا آماده‌ایم تا با اعزام مرمتگران خبره خود به تورکیه، پروژه‌های مرمتی مشترک را اجرا کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.