صنعت سبز نیازمند یاری سبز

گزارش اختصاصی “عصرآزادی” از نمایشگاه آگروفود ۲۰۲۲ تبریز؛

عصرآزادی آنلاین 

گزارش از: شهرام صادق زاده

? عکسها از: وحید پوررضوی

رویداد تخصصی کشاورزی، دام، طیور و صنایع وابسته تبریز موسوم به “آگروفود ۲۰۲۲ تبریز” Tabriz Agrofood با مشارکت فعال ۱۴۵ واحد تولیدی و بازرگانی از ۲۰ استان کشور و نمایندگان برخی شرکت های خارجی در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تبریز به کار خود پایان داد.

بيست و سومين نمايشگاه بين المللي کشاورزي با حضور ۷۵ واحد توليدی در فضايي به وسعت ۱۰ هزار مترمربع ميزبان و بيستمين نمايشگاه بين المللي دام و طيور نیز با حضور ۷۰ واحد توليدي از استانهاي مختلف کشور و يک واحد توليدي به صورت مستقيم از کشور تورکيه در فضايي به متراژ ۸ هزار مترمربع برگزار گردید که مشارکت کنندگان در اين نمايشگاه، لوازم و تجهيزات مرغداري‌ها و دامداري‌ها، انواع خوراک دام و طيور، مکمل‌ها و داروهاي دامپزشکي را در معرض ديد بازديدکنندگان گذاشتند.

?️با اعتقاد به خودباوري شاهد تحولات بزرگي در بخش کشاورزی خواهيم بود

 

استانهای تهران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، فارس، یزد، مرکزی، قزوین، گیلان، خوزستان، مازندران، گلستان، کردستان، لرستان، سمنان، همدان و زنجان امکانات و تولیدات خود در حوزه کشاورزی را در معرض دید متخصصان قرار دادند.

این نمایشگاه فرصت مناسبی برای ارائه آخرین یافته ها، دستاوردها و تولیدات و ابتکارات حوزه کشاورزی تا بستر آشنایی و تزریق علم روز و فناوریهای نوین به کشاورزان و بهره برداران این صنایع فراهم بود و زمینه معرفی آخرین محصولات واحدهای تولیدی، تبادل دانش و اطلاعات بین تولید کنندگان ، ایجاد ارتباط مستقیم و بدون واسطه بین تولید کنندگان و مصرف کنندگان، آشنایی با سلایق و درخواستهای مصرف کنندگان، ایجاد فضای رقابتی و بالا بردن حق انتخاب مصرف کنندگان را مهیا نمود.

یک فعال نمايشگاهي در رابطه با وجه تمايز اين دو رويداد با دوره هاي قبل گفت: از شاخصه هاي بارز اين نمايشگاه‌ها حضور پررنگ شرکتهاي دانش بنيان، افزايش بيش از صددرصدي فضاي نمايشگاه نسبت به سال قبل و برگزاري کارگاههاي آموزشي و همايشهاي تخصصي مي توان نام برد.

م.نوروزی با اشاره به اهداف برگزاری نمایشگاه های تخصصی ادامه داد: براي عبور از کشاورزي سنتي به کشاورزي مدرن، استفاده از آخرين تکنولوژي‌ها و ماشين آلات کشاورزی، امری اجتناب پذير است که با دعوت از شرکت‌ هاي دانش بنيان و توليدکنندگان ماشين آلات مدرن و به روز دنيا اين تکنولوژي‌ها در فضاي رقابتي در اختيار کشاورزان و بهره برداران قرار داده شد!

وی بر لزوم تلاش براي پيگيري تحقق شعار سال در رابطه با توليد؛ دانش‌‌‌بنيان، اشتغال‌‌‌آفرين در راستاي رشد اقتصادي کشور اشاره کرد و افزود: باید اهتمام ويژه ای در جهت توسعه تکنولوژي و فناوري هاي جديد در بخش هاي مختلف و آخرين دستاوردها و يافته هاي علمی در پيش گرفته شود که يقيناً با اعتقاد به خودباوري شاهد اتفاقات و تحولات بزرگي در اين بخش خواهيم بود.

?️در چرخه فساد جنس باکیفیت هیچوقت به دست کشاورز نمی رسد!

 

مدیر فروش یکی از واحدهای تولیدی شرکت کننده در این نمایشگاه درباره نحوه توزیع و تامین کودهای کشاورزی گفت: متاسفانه امروزه یارانه چندین محصول عمده کشور را حذف کرده ایم که باعث گرانی عجیبی در این حوزه شده است!

م.م با تحسین اقدامات دولت سیزدهم در خصوص جراحی اقتصادی ادامه داد: یک نوع یارانه ای در سطح کشور توزیع می‌شود که سالانه حداقل ۱۵ هزار میلیارد تومان به جیب چند نفر محدود می‌رود و آن، یارانه کودهای کشاورزی است!

وی با ذکر این نکته که شرکت حمایتی کشاورزی یارانه می‌دهد تا کود کشاورزان ارزان شود افزود: ولی این مجموعه وارد فازی شده است که در آن تفاهم نامه امضا می شود و کود توسط شبکه آنها به فروش می رسد و همزمان به تولیدکنندگان هم توصیه می‌کنند که کود مصرفی تان را با ما نهایی نمایید!

او اضافه کرد: تولیدکننده کود، محصول خود را در بازار به قیمت کیلویی ۳۲ هزار تومان می‌فروشد در حالی که در قرارداد با آنها ۳۷ هزار تومان منعقد شده است که در این مرحله پنج هزار تومان گرانتر به دولت فروخته می‌شود و آن کود با ۵۰ درصد پولی که دولت می‌پردازد وارد بازار می‌شود و با یک حساب و کتاب ساده می‌توان دریافت که حدود ۸۰ درصد کشاورزان به کودهای دولتی دسترسی ندارند!

این فعال بخش خصوصی حوزه کشاورزی تاکید کرد: وضعیت فعلی یعنی اینکه تولیدکننده ای که به خدمات حمایتی کشاورزی جنس میفروشد جنسی را به دولت می فروشد که مجدداً آن را خریداری می کند لذا یک چرخه فساد اتفاق می‌افتد و علاوه بر آن شرکت‌های خصوصی نابود می‌شوند جنس باکیفیت هم هیچوقت به دست کشاورز نمی رسد!

وی خاطرنشان کرد: زیرا قابلیت رقابت در بازار وجود ندارد و باعث می‌شود رانت ایجاد شده و همان افراد قوی تر شوند لذا شرکت خدمات حمایتی که باید با فساد مبارزه نماید متاسفانه فساد را دامن می زند و این وضعیت بسیار اسفناک است!

?️اولین پردیس کشاورزی در مجموعه کشت و صنعت مغان ایجاد می شود

 

نقش صنعت کشاورزی در توسعه اقتصادی به حدی است که برخی کشورها که هیچگونه مزیتی در زمینه های مختلف صنعتی و معدنی و حتی نفت نداشتند در مسیر پیشرفت و توسعه خود از طریق توسعه صنعت کشاورزی توانستند گام های توسعه اقتصادی را بردارند.

بدین ترتیب می توان گفت صنعت کشاورزی در راستای کاهش وابستگی به نفت، می تواند یکی از اولویت های اصلی مسئولان باشد؛ صنعتی که علاوه بر صرفه جویی ارزی، می تواند باعث توسعه سایر بخش های اقتصادی و همچنین خود کفایی کشور نیز شود.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان از تولید بالغ بر ۷۰۰ هزار تُن غلات، دانه های روغنی، چغندرقند و علوفه خبر داد و گفت: این مجموعه زنجیره تولیدات دامی و کشاورزی از مزرعه تا دامپروری را داراست.

اسدالله محسن زاده با اشاره به اینکه در سال جاری راندمان مناسبی در طول تاریخ تولید گندم، کُلزا، غلات و جو تجربه کردیم افزود: در تولید گندم به میزان ۷ تُن، در کلزا بیش از ۳۰ تُن و در تولید جو ۵ تُن رکورد زدیم.

وی استفاده از روش های نوین در تولید محصولات و بهره‌مندی از کودهای اصلی و سبک های پیشرفته در مراحل کاشت، داشت و برداشت را نتیجه بخش دانست و اضافه کرد،: در سالی که بر اهمیت بهره مندی از شرکت های دانش بنیان تاکید دارد برای اولین بار با تفاهم‌نامه‌ای که با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داشتیم به کمک آنها اقدام به کشت نشائی نموده ایم که بخشی از هزینه نیز توسط این معاونت تقبل خواهد گردید.

محسن زاده تاکید کرد: در زمینه تولید محصولات باغی نیز با استفاده از تجارب شرکت‌های بنیان و به صورت علمی پیش خواهیم رفت که برای اولین بار راه اندازی پردیس کشاورزی کشور را در مجموعه کشت و صنعت و دامپروری مغان برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا تولیدات کشاورزی از طریق اصول علمی به ثمر برسند!

?️باید زمینه حضور محصولات استراتژیک کشاورزی ایران در جهان فراهم شود

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه خوشبختانه واحدهای تولیدی حضور خوبی در این نمایشگاه داشتند گفت: مشارکت ارزشمند و پررونق شرکت‌های دانش‌بنیان در این نمایشگاه قابل‌توجه و در خور تقدیر بود.

اکبر فتحی با اشاره به نامگذاری سال جاری به عنوان “سال تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین ” افزود: بخش کشاورزی به عنوان بخش مهمی از اقتصاد کشور که مسئولیت بسیار حیاتی تامین غذا و امنیت غذایی را برعهده دارد، می تواند ضمن بهره مندی از ایده های علمی نو و تولیدات دانش بنیان، ضمن خودکفایی در محصولات اساسی و خودبسندگی از واردات، به رشد اشتغال آفرینی نیز کمک نماید.

وی با تاکید بر لزوم شناسایی و احصای ایده های علمی و روشهای نوین تولید مبتنی بر دانش برای بخش کشاورزی ادامه داد: تکلیفی که برای همه فعالان این حوزه ایجاد می شود، تلاش در راستای تسریع ورود دانش و ضریب نفوذ آن در بخش کشاورزی است تا به واسطه آن در شرایطی که با محدودیت منابع مواجه هستیم، افزایش تولیدات کشاورزی به تامین امنیت غذایی کشور منجر گردد لذا لازمه تحقق این امر وجود دانشمندان و کارشناسان حقیقی، حقوقی، محققین و تولید کنندگانی است که بتوانند به تولید دانش و تجاری سازی و مصرف آن بپردازند.

فتحی اظهار امیدواری کرد در سایه این اقدامات با رشد و پیشرفت کمی و کیفی تولید داخلی، ضمن تامین خودکفایی و امنیت غذایی کشور با حرکت به سمت کشاورزی تجاری، افزایش درآمد کشاورزان محقق شده و زمینه حضور بیشتر محصولات استراتژیک کشاورزی ایران در بازارهای جهانی فراهم شود.

?️تسهیلات بانکی برای توسعه صنایع وابسته به بخش کشاورزی مشکل ساز است

 

حوزه صنعت کشاورزی دربرگیرنده بخش بزرگی از فعالانی است که به طور مستقیم یا غیرمستقیم در مراحل مختلف تولید تا عرضه محصولات غذایی دخالت دارند و می توان گفت که پیشرفت کشاورزی و صنایع وابسته به آن، می تواند باعث افزایش تولید ناخالص داخلی، اشتغال زایی، ارز آوری و همچنین خودکفایی کشور در واردات محصولات کشاورزی شود لذا افزایش توجه به صنعت کشاورزی باید به یکی از اهداف اصلی کشور برای توسعه اقتصادی و اجتماعی تبدیل شود و باید جزو برنامه های حمایتی دائمی دولت قرار گیرد.

مسائل و مشکلات متعددی در بخش کشاورزی وجود دارد که به گفته کارشناسان، مسائلی که در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی می‌توان به آنها اشاره کرد متناسب نبودن ظرفیت صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی موجود با میزان تولید محصولات کشاورزی در بسیاری از نقاط کشور است.

همچنین اقدام اساسی برای برندسازی محصولات کشاورزی با هدف حضور موثر در بازار داخلی و جهانی صورت نگرفته است که در حوزه بسته‌ بندی و افزایش ظرفیت نگهداری محصولات نیز ضعف شدید وجود دارد لذا تسهیلات بانکی برای توسعه صنایع وابسته به بخش کشاورزی تامین نشده و نیز در رابطه با صدور مجوزها و چگونگی اداره و توسعه صنایع تبدیلی بخش کشاورزی، تداخل وظایف بین وزارتخانه‌های کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت وجود دارد.

در عین‌ حال بالا بودن ضایعات کشاورزی در زنجیره تولید، به‌ ویژه در مرحله پس از برداشت، فرسودگی کارخانه‌ها و ماشین‌آلات فرآوری بدون استفاده از فناوری روز دنیا، وجود تعداد زیاد طرح‌های نیمه‌ تمام در حوزه صنایع تبدیلی بخش کشاورزی و بالاخره تامین نشدن سرمایه در گردش مورد نیاز برای واحدهای صنایع موجود از جمله دیگر مشکلات این بخش است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.