" تروریسم هیچ ملیت، قومیت و یا دینی ندارد. گولنیسم کل بشریت را تهدید می کند"

مقاله مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه جمهوری ترکیه، به مناسبت سالگرد اقدام به کودتای 15 جولای 2016:

عصر آزادی آنلاین،

در عصرگاه 15 جولای 2016 “گروه تروریستی فتوFETO ” (گولنیسم) اقدام به کودتای خونین علیه مردم و دولت کشورم کردند. هدف آن ها تاسیس رژیم رادیکال و بنیادگرایی بود که تنها به سرکرده ی خود فتح الله گولن وفادار باشد.

زمانی که نیروهای نفوذی فتو در ارتش قرارگاه های خود را برای اشغال نقاط کلیدی نظیر پل بسفر در استانبول ترک کردند و جت های جنگنده و بالگردها اهداف استراتژیک نظیر مجلس، مجموعه ریاست جمهوری، ستاد کل نیروهای مسلح و مراکز نیروهای انتظامی را بمباران کردند هزاران تن از مردم به خیابان ها سرازیر شدند تا مانع این تلاش خائنانه و بی سابقه برای کودتا گردند. دسیسه گران 251 غیرنظامی بی گناه را کشتند و هزاران تن را زخمی کردند. در آن شب مردم ترکیه از مردم سالاری به بهای جان خویشتن دفاع کردند. این واکنش قهرمانانه چیزی بود که توطئه گران آن را پیش بینی نکرده بودند.

برای ادراک آنچه روی داد نخست باید چهره واقعی فتو درک شود. فتو در اواخر دهه 1960 به عنوان یک “جنبش به اصطلاح دینی” تاسیس شد و توانست نیت های شوم خود را به نام اعتلای آموزش و گفتمان میان ادیان مستتر کند.

نفوذ طراحی شده و گسترده اعضای فتو و گسترش آن به ارتش، نیروهای انتظامی، قوه ی قضائیه و تعداد زیادی از نهادهای حکومتی از جمله وزارتخانه ی من دهه ها به شکل مخفیانه برای نیل به برنامه فراگیری ادامه داشت که آخرین پرده ی آن در 15 جولای 2016 افتاد.

اگر اقدام به کودتا موفقیت آمیز می بود امروز با ترکیه ای بسیار دیگرگون مواجه بودیم. مردم سالاری وجود نداشت، حقوق و آزادی های اساسی تا ابد تعلیق شده بود و ملت در دستان یک حکومت طرفدار افراطی گری گرفتار آمده بود.

فتو نه تنها بخش قابل توجهی از نهادهای آموزشی را تحت کنترل خود داشت بلکه مالک تعداد بی شماری نهاد مالی نیز بود. حساب های بانکی آن ها توسط اعضای شاخص فتو در عرصه صنعت و تجارت و همچنین از طریق برخی مقامات رسمی و مردم پر می شد. مردم عادی بی گناه بسیاری به دلیل سو استفاده صورت گرفته از احساسات دینی آن ها در جهت تامین مالی فتو ترغیب شده بودند. درآمد هنگفتی که از مدارس فتو در سراسر جهان کسب می شد در انتظار وارد کردن ضربه نهایی، مخفیانه به این حساب ها واریز می شد.

پیرو اقدام خونین کودتای 15 جولای 2016 پاکسازی قاطعانه بخش های دولتی از جمله نهادهای حکومتی و ارتش همچنین بخش خصوصی از تمامی اشخاص و شرکت های منسوب به فتو آغاز شد. برخی از طراحان اصلی کودتای نافرجام دستگیر شدند. برخی دیگر از عدالت گریخته و به کشورهای خارجی پناه بردند. فتح الله گولن، سرکرده گروه تروریستی فتو، هنوز در ایالات متحده آمریکا سکونت دارد. حکومت ما سال ها است از ایالات متحده آمریکا خواهان استرداد گولن به ترکیه و از کشورهای اروپایی خواستار استرداد اعضای گروه گولن شده اما متاسفانه به هیچ یک از این مطالبات هنوز جامه ی عمل پوشانده نشده است.

با این وجود در نقاط دیگری از جهان تعداد فزاینده ای از دولت ها با آگاهی به خطری که این گروه تروریستی به آن ها نیز تحمیل می کند گام های ضروری را برمی دارند. فتو همچنین در امور غیرقانونی نظیر صدور روادید تقلبی، پولشویی و قاچاق تسلیحات فعالیت دارد. به همین دلیل است که در بسیاری از کشورها اعضای گروه فتو از بخش های دولتی و خصوصی پاکسازی می شوند. پس از حوادث سال 2016 بسیاری از مدارس منسوب به این گروه تروریستی در خارج از ترکیه به بنیاد معارف ترکیه  منتقل شد. امروزه مدارس بنیاد معارف در بسیاری از کشورها فعالیت داشته و خدمات آموزشی عالی در سراسر جهان ارائه می دهند.

ماهیت و دامنه مبارزه ترکیه با فتو تفاوتی با اقدامات سایر کشورهایی که علیه سازمان هایی که مقامات رسمی و مردم عادی را دچار ارعاب کرده و ارزش های دموکراتیک، حقوق و آزادی های اساسی را به مخاطره انداخته اند ندارد. ترکیه همان اقداماتی را انجام می دهد که کشورهای دیگر در مبارزه خود علیه تروریسم در گذشته انجام داده اند. همه ی اقدامات مطابق با قانون است.

تروریسم ملیت، قومیت و یا دینی ندارد. مخاطره ای است که کل بشریت را تهدید می کند. به همین دلیل ضرورت دارد پاسخ به این تهدید متحد و مصممانه باشد. هیچ کشوری این امتیاز را ندارد که تمایز بین گروه های تروریستی و غیرتروریستی را بر مبنای “فایده ی” آن ها در راستای ترجیح های خودشان انجام دهند. گولنیسم مسئول از دست رفتن صدها جان و ارتکاب جرایم سنگین علیه مردم ترکیه است. 6 سال پس از 15 جولای 2016 ترکیه با عزم راسخ مبارزه خود علیه فتو را ادامه می دهد همچنانکه مبارزه علیه سایر سازمان های تروریستی نظیر پ.ک.ک ، پ.ی.د- ی.پ.گ، حزب/جبهه آزادی بخش انقلابی خلق و داعش ادامه دارد.

ما جامعه بین المللی را به همبستگی با ترکیه در مبارزه اش علیه تروریسم فرا می خوانیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.