ایمنی حلقه گمشده جان کارگران تنظیف!

گزارش “عصرآزادی” از آنچه در جلسه علنی شورای شهر تبریز گذشت؛

عصرآزادی/ شهرام صادق زاده: هشتاد و دومین جلسه علنی شورای ششم شهر تبریز به ریاست حجت الاسلام رسول برگی و با حضور اعضا و یعقوب هوشیار – شهردار تبریز – در عمارت تاریخی ساعت برگزار گردید.

جلسه این هفته شورای ششم شهر تبریز در حالی برگزار شد که موضوع اخیر جان باختن کارگران تنظیف شهرداری در دو منطقه مختلف به مسئله بحث برانگیز و اصلی صحن پارلمان شهری تبدیل شد به طوری که اعتراض محمدحسن اسوتچی – عضو ادوار مدافع کارگران – را برانگیخت!

در ابتدای جلسه، رئیس شورای اسلامی آذربایجان شرقی در رابطه با شورای عالی استان ها به ارائه توضیحات پرداخت و گفت: ۲۶ مصوبه در کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری و روستایی این مجموعه تصویب شده است.

شهرام دبیری افزود: سازمان شهرداری ها ۶ سند آماده کرده و تقدیم دولت نموده که این اسناد شامل، میادین تره بار، فضای سیز، ساماندهی دستفروشان، سامان دهی سگ های بلاصاحب و آتش انشانی می باشد.

 

▪️تایم اول

در ادامه جلسه، لایحه شهرداری تبریز در خصوص مساعدت به عملیات درمان یکی از پرسنل تامین نیروی شاغل در شهرداری منطقه ۳ به لحاظ مصدومیت در حین انجام کار مورد بررسی اعضای حاضر قرار گرفت.

احد صادقی در این باره گفت: کمیته رفاهی و‌ خدمات باید به این موضوع رسیدگی کنند و سقف بودجه این موارد در سال بعد افزایش داده شود و به هرحال این نیروها، نیروهای زحمت کشان شهرداری هستند.

دبیری نیز گفت: موارد خاص با تصویب کمیته مربوطه و تایید شهردار این موارد رسیدگی شود و نیاز به تایید شورا نباشد.

پس از کش و قوس های فراوان، این لایحه با رای اکثریت اعضای شورا تصویب گردید.

▪️تایم دوم

در بخش دیگری از هشتاد و دومین جلسه رسمی شورای ششم شهر تبریز لایحه شهرداری در خصوص مساعدت به مالک پلاک ثبتی اصلی ۲۳۷۵ قطعه ۳ فرعی ۳ مورد بررسی قرار گرفت.

شهردار تبریز با اشاره به اینکه افراد مذکور تحت پوشش بهزیستی بوده و توان پرداخت ندارند گفت: مبلغ این جریمه ۲۰۵ میلیون تومان می باشد و لذا این دستور جلسه را به صحن شورا آوردیم تا اعضای شورا تصمیم گیری کنند.

علیرضا نوای باغبان اظهار داشت: این دستور جلسه در کمیسیون مربوطه رد شده است زیرا از این دست موارد زیاد است!

غلامرضا احمدی نیز گفت: برای تکمیل این ساختمان هزینه ندارند لذا باید خیّرها دست به اقدام شوند و وجود یک معلول برای یک خانواده هزینه های زیادی دارد.

پس از گفت و شنودهای اعضا و ورود از فاز عاطفی برخی از حاضرین، این دستور جلسه در قالب اهدای ۲۰۵ میلیون تومان هبه به این خانواده به تصویب رسید.

▪️تایم سوم

بررسی مصوبه کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تبریز در خصوص طرح یک فوریتی اعضای شورا مبنی بر الزام شهرداری تبریز به اجرای کامل مسیر گشایی خیابان ۴۵ متری انقلاب با بهره گیری از وام بانکی به مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان از دیگر دستور جلسه این هفته بود.

علی نوای باغبان در این خصوص گفت: باید شهرداری را ترغیب به گرفتن وام کنیم تا همان مبلغ در این خیابان تزریق گردد.

رسول برگی نیز گفت: از سال ۸۵ این طرح مطرح شده و از سال ۹۰ نیز به اجرا گذاشته شده است اما متاسفانه طرح با کُندی و آرامش در حال انجام بوده و به آزار و اذیت مردم منجر شده است!

محمدحسن اسوتچی نیز بیان داشت: باید مشخص شود که با این مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان چقدر از مشکلات منطقه برطرف خواهد شد!

شهردار تبریز هم بلافاصله در این باره توضیح داد و گفت: با ایجاد‌ این‌خیابان‌ بحث‌های ایمنی و بحران و افزایش ارزش افزوده به این منطقه فقط مختص این خیابان است.

پس از توضیحات یعقوب هوشیار و تصمیم گیری حاضرین این دستور جلسه نیز با رای اکثریت اعضای شورا به تصویب رسید.

▪️تایم آخر

در بخش دیگری از جلسه این هفته، سخنگوی شورای ششم در نطق خود خطاب به شهردار تبریز گفت: تمام کارکنان و کارمندان بهزیستی با دغدغه زندگی می کنند لذا کارت های منزلت قبلی را دوباره فعال کنید!

یاسین بجانی با اشاره به مناسبت روز تامین اجتماعی و ضرورت توجه به قشر نیازمند افزود: مناسب سازی معابر و پل ها هنوز عملیاتی نشده اند و معلولانی که در سطح شهر تردد می کنند نمی توانند استفاده نمایند.

فریدون بابایی اقدم نیز خطاب به شهردار تبریز اظهار داشت: پارک بزرگ باغشمال به حال خود رها شده است و پاتوقی برای افراد خاص شده است لطفاً برای این مورد عنایت ویژه ای داشته باشید و تقاضا داریم با اداره کل میراث فرهنگی استان جلسه اختصاصی داشته باشیم.

محمدحسن اسوتچی هم گفت: در عصری که بسیاری از فعالان زیست‌ محیطی، حساسیت‌های جدی نسبت به حمایت و صیانت از حیوانات دارند متأسفانه مسئله حیاتی و مهمی همچون حمایت از جان نیروهای کار و تأمین الزامات ایمنی کارگران خدماتی شهرداری چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد و اخیراً نیز شاهد دو حادثه پشت سر هم در این خصوص بوده‌ایم!

خزانه‌دار شورای شهر تبریز در عین حال از شهرداری تبریز خواست موضوع ایمنی و سلامت کارگران خدماتی شهرداری را در اولویت برنامه‌های حمایتی و صیانتی این مجموعه قرار دهند!

شهردار تبریز نیز با اشاره به اینکه وقتی اتفاقی برای هر یک از کارگران می افتد من سه روز مریض می شوم گفت: در تصادف اخیر، سرعت خودرو آنقدر زیاد بوده که وارد فضای سبز وسط خیابان شده و متاسفانه کارگر ما جان باخته است!

هوشیار اضافه کرد: در فوت کارگران بیشترین ضربه برای ما وارد می شود زیرا با بیشتر کارگران مناطق شهرداری ارتباط عاطفی داریم و آنان را می شناسیم!

شایان ذکر است در جلسه ۸۲ شورای شهر تبریز که روز یکشنبه در عمارت تاریخی ساعت برگزار گردید در رابطه با ایمنی کار کارگران اظهارات متعددی مطرح گردید که نشان می دهد تا به حال اقدامات جدی در این باره انجام نشده است و تنها  در حد شعارهای تریبونی خلاصه می گردد و از ملزم نمودن پیمانکاران در راستای حفاظت از جان کارگران تنظیف خبری نیست!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.