ورودی پُرتعداد مددجویان نتیجه عملکرد غلط سایر دستگاههاست

انتقاد شدید مدیرکل کمیته امداد آذربایجان شرقی از بی تفاوتی های اجتماعی؛

عصرآزادی/ شهرام صادق زاده: مدیرکل کمیته امداد آذربایجان شرقی در کنفرانس خبری خود با اصحاب رسانه با تأکید بر اینکه تداوم وجود کمیته امداد منوط به نیاز دولت‌هاست گفت: این مجموعه متولی فقر نیست بلکه در کنترل و تحمل آن در جامعه به انجام وظیفه می پردازد.

“غلامعلی ملامهدی” طی اظهاراتی جالب توجه با اشاره به اینکه در دوران شیوع ویروس کرونا ۲۲ هزار خانوار تحت پوشش به بدنه کمیته امداد اضافه شدند ادامه داد: در حالی که در ۴۰ سال گذشته ۵۰ هزار خانوار به عضویت این مجموعه در آمده‌اند.

وی اغلب ورودی های کمیته امداد را از فقرا و تهیدستان جامعه برشمرد و افزود: ورودی های پرتعداد کمیته امداد، نتیجه عملکرد غلط سایر دستگاه‌هاست زیرا بِزِه کاری و طلاق از جمله عوامل ورودی های خانوارهای تحت پوشش به این مجموعه است!

ملامهدی از ۱۴۸ هزار نفر مددجوی کمیته امداد در آذربایجان شرقی سخن به میان آورد و اضافه کرد: اگر در مباحث شغلی و اجتماعی این تعداد مددجو قدم‌های موثری برداشته نشود جامعه دچار مشکلات عدیده‌ دیگری می گردد زیرا با کمک هزینه های محدود که حداکثر آن یک میلیون و ۳۸۰ هزار تومان برای خانوارهای ۵ نفره است نمی توان زندگی را اداره نمود!

وی با ذکر این نکته که علاوه بر خیرین، جامعه نیز باید برای گذران زندگی مددجویان کمیته امداد مشارکت نماید تاکید کرد: زیرا احساس نیاز، شخص را وادار می کند تا به هر مسیری وارد شود و موجب مشکل زایی اجتماعی گردد.

ملامهدی درباره میزان مستمری پرداختی به مددجویان آذربایجان شرقی هم گفت: در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۴۷۲ میلیارد تومان مستمری به مددجویان پرداخت شده و در سال جاری نیز ماهانه ۴۳ میلیارد تومان به حساب نیازمندان تحت پوشش کمیته واریز می گردد.

مدیرکل کمیته امداد استان درآمد این تشکیلات از محل صدقات سال گذشته را ۳۶ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: بعضاً در این خصوص تردیدهایی در سطح جامعه مطرح می شود که نشان دهنده وجود تفکرات سیاسی در بین شایعه پراکنان است زیرا مبالغ جمع آوری شده حتی به استانهای همجوار نمی رود چه بسا اینکه به خارج از کشور ارسال گردد!

وی اظهار کرد: با توجه به خدمت ۲۲ ساله خود در این مجموعه به صراحت اعلام می‌کنم که در دهه های اخیر مبلغی به هیچ عنوان در زمینه پرداخت مبالغ صدقات به کشورهای جنگ زده انجام نشده است به استثنای ایام خاصی همچون روز قدس که از طریق صندوق های ویژه و به دلخواه مردم صورت می گیرد و نباید خدمات کمیته امداد به این راحتی زیر سوال برود.

ملامهدی با اشاره به اینکه معافیت سربازی فرزندان مددجویان در شرایط خاص، کمک هزینه اجاره مسکن، بحث درمان با بخشودگی ۹۰ درصدی و بیمه تامین اجتماعی زنان بی سرپرست از جمله خدمات کمیته امداد به اعضای تحت پوشش است یادآور شد: حدود یک هزار و ۳۸۵ نفر از زنان شاغل زیر ۵۰ سال بی سرپرست استان، بیمه هستند تا در ۵۵ سالگی بازنشسته شده و از پوشش کمیته امداد خارج شوند که هم اکنون یک هزار و ۷۲۰ نفر از آنها مُنفک شده اند.

مدیرکل کمیته امداد آذربایجان شرقی در خصوص اشتغال مددجویان نیز متذکر شد: توانمندسازی مددجویان امر بسیار مهمی است که سال گذشته ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی در اختیار آنها قرار گرفته تا برای ۱۶ هزار و ۲۰۰ نفر فرصت شغلی ایجاد شود که در پایان سال برای ۱۹ هزار و ۲۰۰ نفر شغل ایجاد گردید که حتی از رقم پیش‌بینی شده نیز بیشتر است.

وی از اختصاص ۴۵ هزار فرصت شغلی برای آذربایجان شرقی از سوی وزارت کار خبر داد و گفت: ۶۰ درصد این رقم از محل ماده ۱۶ و ۱۷ به اشتغال مددجویان کمیته امداد استان درنظر گرفته شده است که از طریق روسای بانک های عامل حل شد و لذا موظف به ایجاد ۲۵ هزار فرصت شغلی هستیم که چهار هزار و ۹۰۰ فرصت شغلی در چهار ماهه امسال ایجاد شده‌اند.

ملامهدی در مورد برنامه های کمینه امداد برای احداث مساکن مددجویان نیز اظهار کرد: برای امسال ۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن در نظر گرفته شده است زیرا مسکن بخش مهمی از زندگی مددجویان کمیته امداد را در بر می گیرد که ۶۰۰ واحد آن در نهضت ملی مسکن عملیاتی خواهد شد.

وی از بی تفاوتی برخی از اشخاص حقوقی در مساعدت به مددجویان کمیته امداد استان تاکید کرد: برخی از شرکتهای آذربایجان شرقی که تعدادشان کم هم نیست مسئولیت اجتماعی خود را به درستی انجام نمی دهند لذا یک خَیًر در شهرستان مرند هر ماه ۳۵۰ میلیون تومان برای ایتام و فرزندان بی سرپرست حقوق پرداخت می کند که این امر بسیار خداپسندانه ای است و باید در سایر مناطق نیز انجام گیرد اما آنهایی که باید به میدان گام بگذارند جلو نمی آیند!

? عکسها از: عصرآزادی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.