تبریز پیشگام در تکنولوژی نوین LSF

آنچه در تور رسانه ای خبرنگاران به یک شرکت دانش بنیان تولیدکننده ساندویچ پنل گذشت؛

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده: تعدادی از خبرنگاران منتخب آذربایجان شرقی در قالب یک تور رسانه ای از بزرگترین و پیشرفته ترین خط تولید ساندویچ پانل پلی اورتان کانتینیوس شمالغرب کشور در تبریز بازدید کرده و در جریان تولیدات این مجموعه دانش بنیان قرار گرفتند.
در این تور رسانه ای، خبرنگاران با صنعت رو به رشد ساندویچ پنل آشنا شده و نحوه و مراحل تولید آن را به صورت علمی و با فعالیت عینی ماشین آلات این واحد دانش بنیان صنعتی مشاهده نمودند.
انجام موفقیت آمیز تسـت مقاومت سـاندویچ پنل های وطنی در برابر حریق به همراه بازدید از نحوه ساخت یک واحد مسکونی دو طبقه تک خوابه با استفاده از تکنولوژی سازه های LSF از دیگر برنامه های این تور رسانه ای بود.
به گفته مسئولان این شرکت دانش بنیان، هم اکنون کشورهای ارمنستان، آذربایجان، عراق، گرجستان و ترکیه از جمله مقاصد صادراتی شرکت نوردکاران فولادغرب به شمار می روند.

▪️مشکلات رایج ساخت ساندویچ پانل به روش سنتی مرتفع شده است
ساندویچ پنل ساختاری سَبُک و مرکب دارد که از دو طرف به دو لایه محدود شده و در وسط آن یک لایه عایق قرار دارد که یک ساندویچ خوردنی را در اذهان متبادر می سازد که نان آن مواد غذایی را احاطه کرده است.
این ماده عایق می‌بایست بسیار نرم، سبک و دارای خواص فیزیکی خاص باشد که به دو گروه دیواری و سقفی تقسیم می‌شوند و از طرفی خود ساندویچ پانل های سقفی و دیواری از موادی مانند پلی اورتان، پلی استایرن، پشم سنگ و پشم شیشه تولید می‌شوند و در پوشش آنها از ورق آلومینیم ساده و طرح‌ دار رنگی، ورق آلوزینک ساده و طرح دار رنگی، ورق های گالوانیزه رنگی و غیره استفاده می‌شود.
ساندویچ پانل ها در کاربردهایی همچون ساخت کانکس، کانتینر، سازه و خانه های پیش ساخته، اسکان موقت، سوله، سازه های فلزی و فضایی، انبار و بارانداز، مجتمع های ورزشی، سردخانه های صنعتی و نیمه صنعتی و ساختمان ها با کاربردهای گوناگون می باشند.
از قابلیت های منحصر به فرد ساندویچ پنل ها می توان به کاهش انتقال حرارت، کاهش انتقال صوت، کاهش انتقال رطوبت، اشتعال بسیار پایین، استفاده مجدد در پروژه های دیگر و غیره اشاره کرد.
در این شیوه نوین تولید که توسط شرکت نوردکاران فولادغرب به بهره برداری رسیده مشکلات رایج ساخت ساندویچ پانل به روش سنتی یا همان دیس کانتینیوس مرتفع شده و محصول نهایی را از کیفیت بالایی برخوردار نموده و ظرفیت ساخت و بسته بندی بیش از ۲ میلیون متر مربع انواع ساندویچ پانل ها را داراست.
این مجموعه جوان دانش بنیان که در حال حاضر به عنوان شرکت مادر، چندین واحد تولیدی و کارخانه ای را زیر مجموعه خود دارد علاوه بر تولید انواع ساندویچ پانل در زمینه های مختلفی از قبیل ساخت محصولات فولادی و نوردی، کشاورزی و صنایع تبدیلی، همچنین فرش و تابلو فرش های دست بافت مشغول به فعالیت هستند.
در حال حاضر آنچه که این خط تولید را منحصر به‌ فرد کرده، شیوه ساخت محصولات در این مجموعه است که طی این فرآیند، کانتینیوس تمام مراحل تولید شامل قالب گیری ورق ها، تزریق ترکیبات پلی اورتانی و نیز خنک سازی و بسته بندی نهایی به صورت اتوماتیک و بدون دخالت نیروی انسانی انجام می شود که دقت مونتاژ محصول نهایی به طور چشم گیر افزایش یافته و احتمال خطای محاسباتی عملاً به صفر رسیده است.

▪️تامین سرمایه در گردش به یک مانع جدی در مسیر تولید تبدیل شده است
معاون بهره برداری این واحد صنعتی با اشاره به اینکه گرِید جدید B1 از تولید ساندویچ پنل ها در سطح کشور را به وجود آورده ایم گفت: بیش از ۸۰ درصد مواد اولیه این تولیدات به صورت داخلی تهیه و تامین می شوند تا محصولاتی در تراز جهانی تولید و به دست مصرف کنندگان برسد.
اکبر فیض بخش با ذکر این نکته که برای اولین بار ساندویچ پنل های تبریز از جنس کاغذ سنگ و دوستدار محیط زیست بوده و قابلیت بازگشت به چرخه طبیعت را دارند افزود: این روزها مشکل برق کاملاً محسوس است که یک روز در هفته قطع شده و حدود ۲۰ درصد تولید محصولات را تحت الشعاع خود قرار می دهد.
وی در بخش دیگری از اظهارات خود ضمن انتقاد از عدم حمایت محصولات بومی توسط برخی از واحدهای صنعتی اضافه کرد: صنعتگرانی که طرح توسعه منطقه را دارند متاسفانه با دید تردید به توانمندی های فرزندان آذربایجان نگاه کرده و ترجیح می دهند که کما فی السابق از سایر شرکتهایی که از گذشته به تولید محصولات ساندویچ پنل می پرداختند خریداری نمایند در حالی که واحدهای صنعتی آذربایجان شرقی باید بدانند که کیفیت محصولات داخل استان به مراتب بالاتر از سایر رقباست.
فیض بخش از به روزترین تکنولوژی سازه های LSF در تبریز خبر داد و تاکید کرد: اخیراً در حوزه واردات مواد اولیه دچار مشکل شده ایم و تامین سرمایه در گردش نیز به یک مانع جدی در مسیر تداوم تولید تبدیل شده است که باید به دور از شعار، شرکت های دانش بنیان در عمل نیز مورد حمایت قرار گیرند.
وی با اشاره به کیفیت بالای این محصول نسبت به رقبای خارجی هم گفت: ما برای محصولاتمان تضمین کیفیت می دهیم به طوری که با بیمه ایران قرارداد منعقد کرده ایم و اگر خریدار ببیند محصولمان از استاندارد لازم برخوردار نیست می تواند خسارت بگیرد.
فیض بخش در پایان اظهارات خود قابلیت شستشو و خصوصیات آنتی میکروبیال در کنار عایق سازی بهینه را از دیگر ویژگی های کاغذ ضد آب مورد استفاده در این محصول جدید دانست که آن را به عنوان یک گزینه سبک، مقرون به صرفه و پرفایده برای تامین پوشش انواع سازه ها بدل می‌کند.
شایان ذکر است سازه LSF مخفف عبارت LightWeight Steel Frame از فناوری‌های نوین مورد استفاده در ساختمان‌سازی است که این سازه سبک، بارهای مرده ساختمان‌های سنگین را به همراه ندارد. چنین ویژگی‌ای، ترس و وحشت زلزله را کاهش داده و در مناطق زلزله‌خیز، حفاظت از جان و مال افراد با روش‌های جدید اهمیت بسیاری دارد لذا گرچه راهی برای مهار زلزله وجود ندارد اما می‌توان با استفاده از فناوری‌های نوین، خطرات ناشی از آن را کاهش داد لذا سازه LSF با به حداقل رساندن بارهای پایه با استفاده از اجزای ساخته شده از فولاد گالوانیزه نورد سرد شده، مقاومت و طول عمر ساختمان را به حداکثر می‌رساند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.