با مهارت آموزی می توان به اَبَرقدرت تبدیل شد

معاون وزیر کار و تعاون در آیین افتتاح نخستین آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای دانش بنیان تبریز تاکید کرد؛

?عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

 

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: کشورهایی مانند آلمان و چین به مدد نیروی انسانی خود توانسته اند به ابرقدرتهای جهانی در حوزه مهارت و اشتغال دست یابند و ما نیز باید به این سمت حرکت نماییم.

رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور طی سفر خود به آذربایجان شرقی ضمن بازدید از کارگاه های فنی و حرفه ای، نخستین آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای دانش بنیان این کلانشهر با محوریت “آموزش، مهارت آموزشی و اشتعال” را افتتاح کرد.

اظهارات او به دلیل حمایت همه جانبه سازمان فنی و حرفه ای کشور و به تَبع آن استانها از شرکت های دانش بنیان و مهارت آفرین، حائز اهمیت است زیرا از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم، نهضت مهارت آموزی استارت خورده است…

 

▪️آموزش‌های مهارتی در تأمین منابع انسانی متخصص موثر است

 

امروزه آموزش‌های کارآفرینی به یکی از مهم‌ترین و گسترده‌ ترین فعالیت‌های نهادهای آموزشی کشور تبدیل شده است و به تعبیر دیگر کارآفرینی، کانون و مرکز ثقل کار و پیشرفت در عصر حاضر تلقی می‌شود.

شناسایی و تشخیص فرصت‌های کارآفرینانه و توسعه آموزش کارآفرینی در جامعه به‌ عنوان موتور محرک تولید و توسعه اقتصادی و از سویی پرورش‌ دهنده و تقویت‌کننده روحیه سرمایه‌ گذاری و بهره‌وری در نیروی انسانی تلقی می‌شود.

تلفیق آموزش‌های مهارتی و آموزش‌های کارآفرینی با تربیت منابع انسانی ماهر و دارای تفکر کارآفرینی، زمینه حضور مهارت آموختگان را در عرصه کارآفرینی فراهم و مسیر رشد و پویایی و ایجاد اشتعال پایدار را در جامعه مهیا می‌ سازد.

از آنجایی که آموزش‌های مهارتی در تأمین منابع انسانی متخصص در جامعه نقش اساسی دارد توجه به مقوله کارآفرینی توأم با مهارت‌ آموزی در آموزشگاه های دانش بنیان فنی – حرفه ای به توسعه بهتر این امر کمک می‌کند.

▪️مهارت آموزی هنر تبدیل علم‌ نافع به عمل صالح است

 

رئیس سازمان آموزش فنی حرفه‌ای کشور در این مراسم گفت: قدردان کسانی هستیم که مهارت آموزی را در کشور ترویج و نهادینه کرده و برای توسعه و آبادانی کشور در بخش صنایع و پایداری امنیت غذایی جهادی تلاش می‌کنند.

“غلامحسین حسینی نیا” با بیان اینکه مهارت آموزی هنر تبدیل علم‌ نافع به عمل صالح است افزود: مهارت آموزی همانند عبادتی است که به بقیه کارها برکت می‌بخشد و پروژه ای که افتتاح شد حلقه خدمتی که در زمینه اشتغال ایجاد شده است را تکمیل‌تر کرد‌ و ما این کار ارزشمند را به فال نیک می گیریم.

وی تاکید کرد: اشتغال در زمینه دانش‌بنیان امری واجب و ضروری است و با ظرفیت و زنجیره‌ هایی که چنین واحدهایی می‌توانند داشته باشند منجر به اشتغال بیشتر شود.

حسینی نیا به فعالیت آموزشگاه های نو الف اشاره کرد و گفت: در کشور ۱۳ مجوز آموزشگاه نو الف صادر کرده‌ایم، لذا آنها به تنهایی یک سازمان فنی – حرفه‌ای مینیاتوری هستند یعنی با توجه به دانش بنیان بودن، اجازه دارد خودش استاندارد آموزشی بنویسد و محتوای آموزشی استاندارد تولید کند و امیدوارم این آموزشگاه نیز در طول کمتر از یک سال درخواست مجوز برای نو الف شدن را اخذ نماید.

▪️توسعه نیروی انسانی توسط مهارت آموزی محقق می‌شود

 

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از وجود ۱۲ هزار آموزشگاه آزاد و ۸ هزار مجوز در سازمان فنی حرفه ای کشور خبرداد و عنوان کرد: نهضت مهارت آموزی را در کشور در گام دوم انقلاب آغاز کرده ایم زیرا پایه های توسعه نیرو و سرمایه‌های انسانی از راه مهارت آموزی محقق می‌شود.

حسینی نیا خاطرنشان کرد: امروزه کشورهایی ابر قدرت هستند که مردم آن راستگو و درست‌کردار باشند، بدهی خارجی نداشته باشند و در آن مهارت نیروی انسانی و مهارت های دانش بنیان ها باید بتواند مشاغل آینده و آینده مشاغل را تضمین کند.

وی تاکید کرد: باید بتوانیم همراه با تحولات شگرف توسعه تکنولوژی ها، حلقه مهارتی را در بحث دانش بنیان را با ارزش افزوده بالا ایجاد نماییم لذا امروزه دنیا مولفه توسعه را بر اساس سه واژه استارت آپ، اسکیل آپ‌ و اسکایل آپ پیش می برد که برای پیشرفت یک کشور باید این هر سه مولفه با یک قدرت پیش بروند.

▪️با آموزش دانش بنیان مهارت آموزی به نسل‌های بعد انتقال می یابد

 

رئیس آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای دانش بنیان سایه سمن نیز در آیین افتتاح این مجموعه گفت: کشورمان نیاز به مهارت دارد تا استعدادهای جوان مورد سنجش قرار گیرد لذا دانشگاه های نسل اول هنوز هم در ایران فعالیت دارند که نتیجه آن، انتقال دانش گذشتگان است و کُپی مدل آموزشی فرانسه است!

تورج زه فروش با اشاره به اینکه در حال حاضر ۹۰۰ دانشجو در این مرکز به عنوان یکی از فعال‌ترین دانشگاه‌های کشور مشغول تحصیل هستند افزود: با ایجاد این آموزشگاه می‌خواهیم مهارت آموزی در کشور را به عرصه ظهور برسانیم و باید در سیستم مهارت‌آموزی تجدید نظر شود تا مهارت به نسل‌های بعدی انتقال پیدا کند.

وی با بیان اینکه دانشگاه علمی – کاربردی در کشور ما شکست خورد اضافه کرد: آن هم به این دلیل که همه مراکز دولتی به افتتاح اینگونه دانشگاه‌ها رو آورده و بخش خصوصی از این کار متضرر گردید.

زه فروش ادامه داد: ما برای برون رفت از این وضعیت به فکر ایجاد آموزشگاه آکادمیک فروش افتادیم زیرا اساس این مجموعه فروش است و باید از اداره کل فنی و حرفه‌ای استان بابت همکاری تنگاتنگ با ما قدردانی نمایم تا بتوانیم در بخش مهارت آموزی دانش بنیان فعالیت کنیم.

شایان ذکر است به گفته مسئولان این آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای دانش بنیان، در حال حاضر فرهیختگان جوان تبریزی توانسته اند با استفاده از تفاله دور ریخته شده میوه هایی مانند انار و انگور سیاه به ساخت دو محصول دانش بنیان رنگ دانه و در مرحله بعدی به میکرو کریستال سلولز دست یابند که دارای ارزش افزوده قابل توجهی برای کشور می باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.