تعاملات فرهنگی ایران و تاجیکستان به واسطه کمال خجندی است

گزارش “عصرآزادی” از روزهای فرهنگی تاجیکستان در سه شهر ایران؛

عصرآزادی/ سرویس فرهنگی: وجود مقبره کمال‌الدین مسعود خجندی شاعر و ادیب قرن ۹ هجری در تبریز و توجه ویژه مردم تاجیکستان به این شخصیت فرهنگی و هنری، ارتباط مردم این دو خطه را به یکدیگر نزدیک‌تر کرده و باعث خواهرخواندگی دو شهر تبریز و خجند شده است که بر ضرورت گسترش تعاملات فرهنگی و هنری می افزاید.

روزهای فرهنگی تاجیکستان در ایران که از ۱۱ مهرماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ کشورمان و زلفیه دولت‌زاده وزیر فرهنگ تاجیکستان در باغ هنر تهران آغاز شده بود روز ۱۶ مهر در تبریز به کار خود پایان داد.

این ویژه برنامه فرهنگی با همکاری وزارتخانه های فرهنگ ایران و تاجیکستان، سفارت تاجیکستان در ایران و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در شهرهای تهران، شیراز و تبریز برگزار گردید.

این رویداد فرهنگی شامل اجرای برنامه توسط گروه‌های هنری دو کشور در حوزه های نمایش، موسیقی، قرائت شعر توسط شعرای تاجیکستانی و برگزاری نمایشگاه نقاشی، عکس، هنرهای دستی و لباس‌های ملی این کشور صورت گرفت که در میان آنها ثریا حکیم زاده و رستم وهاب زاده به چشم می خورد.

امروزه یکی از اساسی‌ترین روش‌ها به منظور بالا‌بردن ارتباط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، یافتن مشترکات بین کشورها به ویژه فرهنگ و زبان است؛ ایران و تاجیکستان در آسیای مرکزی دارای مشترکات فراوانی در تاریخ، فرهنگ و دین بوده و علائق و پایبندی به آداب و رسوم اجداد و نیاکان موجب افزایش میزان همبستگی بین ساکنان هر دو کشور شده است.

ایران و تاجیکستان مردمانی که در حوزه تمدنی ایران فرهنگی در همسایگی هم نشسته‌اند، گاه اگرچه در ظاهر با هم تفاوت‌هایی ناچیز دارند اما در دل خود پیوندهایی عمیق با یکدیگر بسته‌اند که ریشه در هویت مشترک آنها دارد.

این هویت مشترک گاه از دل واژگان مشترک سر بر می‌آورد، گاه داستان‌های ادبی زیبا آن را بازگو می‌کند و گاه بناهای تاریخی که نقش عشقی هستند از هنر مشترک میان اقوام گوناگون ایران و تاجیکستان‌، سراینده حکایت دوستی‌های دیرینه میان این مردمان هستند.

در میان کشورهای حوزه فرهنگی ـ سیاسی آسیای میانه، تاجیکستان به دلیل اشتراکات تاریخی، فرهنگی و مذهبی برای ایران حائز اهمیت بیشتری بوده است و احیای پیوندهای دیرینه و تعمیق روابط دو ملت ایران و تاجیکستان علاوه بر اینکه در گرو شاخصه‌های مهمی همچون توسعه همگرایی فرهنگی، تقویت برداشت‌های درست از محتوای فرهنگ اسلامی ـ ایرانی، پایدارسازی خصیصه‌های فرهنگی، تلاش در راستای اعتمادسازی و انطباق رفتار بر ظرفیت محیط فعالیت است تا حد زیادی مستلزم توسعه همکاری‌های اقتصادی دو کشور می باشد.

معاون سفیر تاجیکستان در ایران با اشاره به اینکه تبادلات فرهنگی و تعامل میان هنرمندان دو کشور ایران و تاجیکستان در تحکیم روابط دولت ها و ملت ها بسیار اثرگذار است گفت: هیات فرهنگی تاجیکستان با حضور در شهرهای تبریز و شیراز ضمن دیدار با هنرمندان این دو شهر، برنامه های مختلفی را اجرا نمودند.

مظفر محمدی با اشاره به خواهرخواندگی شهرهای تبریز از ایران و خجند از تاجیکستان افزود: پیش از این، هفته فرهنگی تبریز در شهر دوشنبه پایتخت تاجیسکتان برگزار شده و شاهد حضور جمعی از هنرمندان تبریزی در شهرهای مختلف تاجیکستان بوده ایم، این بار هم تعدادی از هنرمندان تاجیکی در ایران حضور یافتند تا شاهد گسترش بیش از پیش ارتباطات فرهنگی میان دو کشور در سطوح مختلف باشیم.

مسئول فرهنگی سفارت تاجیکستان در ایران با تأکید بر اینکه فرهنگ، زیربنا و اساس دیگر تعاملات میان کشورها و ملت هاست اضافه کرد: علاقه‌مند به برپایی نمایشگاه های مشترک هنری و همایش های مختلف در موضوعات سیاسی، گردشگری و فرهنگی در دو کشور هستیم.

وی با بیان اینکه مقبره کمال الدین خجندی فصل مشترکی برای دو کشور محسوب می‌شود تاکید کرد: اشتراکات فرهنگی و هنری موجود میان شهر بزرگ و زیبای تبریز و دیگر شهرهای تاجیکستان نشان از اهمیت گسترش تعاملات میان دو کشور دارد.

برگزاری مراسم موسیقی در کنار مقبره کمال الدین مسعود خجندی به همراه قرائت شعر توسط هنرمندان دو کشور از جالب ترین بخش های برنامه روزهای فرهنگی تاجیکستان در تبریز بود که مورد استقبال شدید حُضار نیز قرار گرفت.

شایان ذکر است بازدید از اماکن فرهنگی و تاریخی تبریز همچون بازار بزرگ،‌ خانه استاد شهریار، بازدید از دانشگاه هنر و هنرستان های موسیقی تبریز و برگزاری نشست با اساتید آنها، حضور در مقبره کمال خجندی و غیره از جمله برنامه‌های هیات تاجیکی در این رویداد فرهنگی در تبریز بود.

عکسها از: وحید پوررضوی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.