مهاجرت طلای سبز از کرمان به آذربايجان شرقی

اولين جشنواره پسته شهرستان آذرشهر برگزار شد؛

عصرآزادی آنلاین/ سرویس شهرستانها: به مناسبت روز ملي روستا و عشاير، اولين جشنواره پسته شهرستان آذرشهر و نمايشگاه توانمندي‌هاي روستايي و عشايري در روستاي قشلاق پيازي بخش گوگان برگزار شد.
این جشنواره با حضور مسئولان استاني و شهرستاني، کشاورزان، باغداران و اقشار مختلف مردم شهرها، بخش ها و روستاهاي تابعه شهرستان آذرشهر و شهرستان هاي حومه در باغات پسته روستاي قشلاق پيازي بخش گوگان از توابع شهرستان آذرشهر برگزار شد.
مدير امور باغباني سازمان جهاد کشاورزي استان آذربايجان شرقي گفت: سالانه حدود يک هزار و 400 تن محصول پسته در اين استان برداشت مي شود.
محمدباقر بي‌پروا افزود: پسته محصولي پر درآمد است که معيشت خانوارهاي باغدار را تامين مي کند. در استان آذربايجان شرقي 2 هزار و 238 هکتار باغ پسته وجود دارد که از اين تعداد يکهزار و 462 هکتار بارور است.
وي با اشاره به اينکه متوسط برداشت پسته در آذربايجان شرقي يک تن در هکتار است ادامه داد: رقم غالب در آذربايجان شرقي احمدآقايي است ولي رقم هاي کله قوچي، شاه پسند و ريز قزوين نيز در اوايل کشت اين محصول در استان وجود داشت.
مدير امور باغباني سازمان جهاد کشاورزي استان آذربايجان شرقي بيان کرد: سه دهم درصد باغات پسته کشور را استان آذربايجان شرقي به خود اختصاص داده است و در اين استان از اين لحاظ در رتبه چهاردهم قرار دارد.
وي افزود: اصلاح الگوي کشت در استان مورد توجه قرار گرفته و تلاش مي شود محصولاتي مثل بادام، عناب و پسته جايگزين بعضي محصولات سردسيري و پرآب بر شود.
بي‌پروا با بيان اينکه پايه‌هاي بذري به مرور زمان به بيماري‌ها حساس مي شوند تاکيد کرد: در تکنولوژي جديد توصيه مي‌شود از کشت بافت و پايه‌هاي رويشي استفاده شود تا در برابر بيماري ها مقاوم باشد.
وي همچنين به استفاده از سايبان که تکنولوژي جديد ديگري براي کشت محصولات در باغات است اشاره کرد و گفت: استفاده از سايبان باعث مي شود تا در مصرف آب صرفه جويي شود و از ورود آفات و ساير تهديدات محيطي جلوگيري شود.
بي پروا با بيان اينکه توسعه باغات در حوضه درياچه اروميه ممنوع است ادامه داد: توصيه مي شود باغات درجه سه حدف شوند و باغات درجه دو نيز جايگزين شوند.
مديرکل امور عشاير آذربايجان شرقي نيز در اين مراسم از تلاش هاي عشاير شهرستان آذرشهر بالاخص در بخش توليد لبنيات و غیره قدرداني و روز روستا و عشاير را فرصتي براي توجه ويژه به مسائل و مشکلات عشاير دانست.
سيدمحمدحسن آل هاشم با بيان اينکه جمعيت دو درصدي عشاير 20 درصد گوشت، شير و فرآورده هاي دامي استان را توليد مي کنند افزود: نامگذاري روزي به عنوان روز ملي روستا و عشاير که با تلاش مسئولان به ثمر نشسته در راستاي قدرداني از زحمات و تلاش هاي اين عزيزان بوده است.
فرماندار شهرستان آذرشهر نيز با گراميداشت روز روستا و عشاير، شهرستان آذرشهر را در مسير توسعه همه جانبه دانست و با اشاره به سياست هاي دولت سيزدهم بالاخص در زمينه هاي اقتصادي و کشاورزي و عدالت اجتماعي در راستاي تحقق بيش از پيش استقلال و خودکفايي، همدلي و اتحاد موجود در شهرستان آذرشهر را ستود.
شمسعلي محموديان با اشاره به ظرفيت هاي شهرستان آذرشهر در زمينه هاي مختلف به ويژه بخش کشاورزي، ضرورت توجه به تغيير در الگوي کشت، سرمايه گذاري در فرآوري محصولات و صنايع تبديلي را يادآور شد و حمايت از بخش مذکور را به عنوان يکي از اولويت هاي اصلي مديريت شهرستان نام برد.
حجت الاسلام والمسلمين شمس الله مرداني پور يامچي امام جمعه گوگان نيز گفت: بخش گوگان با دارا بودن نيروي انساني جوان و صاحب پشتکار و زمين هاي حاصل خيز، در حوزه کشاورزي فعال بوده و حرفي براي گفتن دارد که لازم است توانمندي هاي بخش گوگان در حوزه کشاورزي رسانه اي و مطرح شوند.
بخشدار گوگان نيز در اين مراسم گفت: روستائيان همواره مظهر صفا، صداقت و صميميت بوده و هستند.
احد نصيري از کمبود آب کشاورزي به عنوان دغدغه اصلي کشاورزان نام برد و گفت: بايد با حمايت از کشاورزي و مشاغل روستايي طوري برنامه ريزي کنيم که ضمن تثبيت جمعيت روستايي، شاهد مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها باشيم.
مدير جهاد کشاورزي شهرستان آذرشهر نيز با بيان اينکه سطح زير کشت پسته در شهرستان آذرشهر ۲۵۰ هکتار مي باشد گفت: ايجاد نشاط عمومي، سوق دادن کشاورزان به طرح هاي دانش بنيان و نهادينه کردن اين موضوع و شناسايي ظرفيت هاي شهرستان از جمله اهداف اين نمايشگاه و جشنواره مي باشد.
حسن عليوند با بيان اينکه با تلاش هاي صورت گرفته در سال هاي اخير توسط کارشناسان سازمان پسته به عنوان طلاي سبز از کرمان به شهرستان هاي حوضه درياچه اروميه همچون آذرشهر در استان آذربايجان شرقي در حال مهاجرت است افزود: شهرستان آذرشهر از قطب هاي توليد پسته در استان آذربايجان شرقي بوده و رتبه سوم را بعد از شهرستان هاي مرند و اسکو به خود اختصاص داده است.
وي ادامه داد: امسال براي اولين بار عشاير شهرستان آذرشهر در سامانه عشاير کشور ثبت شده که به اين ترتيب ارائه خدمات به اين قشر فعال، تلاشگر و توليد کننده ضابطه مند شده و گسترش خواهد يافت.

در پايان اين مراسم که با استقبال خوب مردم از تمام نقاط شهري و روستايي شهرستان آذرشهر مواجه بود و با برنامه هاي متنوع فرهنگي و هنري همراه بود با اهداي لوح و تنديس جشنواره از پسته کاران فعال شهرستان، غرفه داران برگزيده نمايشگاه و دست اندرکاران نمايشگاه و جشنواره تجليل به عمل آمد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.