رفاقت تا نیمه راه

“عصرآزادی” از عدم توجه کافی در رسیدگی به مشکلات نابینایان آذربایجان شرقی گزارش می دهد؛

?عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

مدیر یک موسسه نابینایان در شمالغرب کشور می گوید عصای سفید جزو مهم ترین اقداماتی است که در راستای کلاس‌های جهت یابی و تحرک تشکیل شده و کمبود لوح و قلم در بازار یک مشکل بزرگ است!
۱۵ اکتبر مصادف با ۲۳ مهر به عنوان روز جهانی نابینایان یا همان عصای سفید نامگذاری شده است که برای پاسداشت دستاوردها و توجه به نیازهای افراد نابینا گرامی داشته شده تا متولیان این حوزه اقدامات حمایتی در خور این قشر انجام دهند.
گذشته از همه اینها، رسیدگی به مشکلات این قشر از قبیل اشتغال، ازدواج و نیز تسهیل شرایط تردد در سطح شهرها باید مدنظر دستگاه های ذیربط قرار گیرد تا مبادا روشندلان از اینکه نابینا هستند احساس غربت نمایند کمااینکه احساساتی دارند که شاید من و شما برای داشتن آن حس ها در حسرتیم!
طبق آماری منتشر شده از سوی سازمان بهزیستی، حدود ۲ هزار و ۶۰۰ نفر شهروند کم بینا و نابینای داری پرونده‌ پزشکی در سطح تبریز زندگی می کنند که از کوچکترین حقوق شهروندی – که شاید سنگفرش ویژه نابینایان باشد – محروم هستند!
در مناطق مختلف آذربایجان شرقی هم ۱۱ هزار نفر دارای پرونده‌ پزشکی مرتبط با مشکل بینایی هستند که اگر افراد شناسایی نشده دارای مشکل بینایی سطح استان را نیز مورد محاسبه قرار دهیم این رقم احتمالاً به حدود ۱۷ هزار نفر خواهد رسید.
اما واقعیت این است که در آذربایجان شرقی و سایر مناطق کشور برخلاف کشورهای پیشرفته، تضمینی برای اجرای قوانین و شناسایی نابینایان از طریق روز عصای سفید وجود نداشته و حتی از جزئی ترین حقوق آنها غافل شده ایم در حالی که همیشه شعار توجه به آنها را می دهیم!
▪️مشکلات نابینایان تنها به عدم مناسب سازی شهری ختم نمی‌شود

با وجود گذشت چندین سال از تصویب قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، قشر نابینا خواستار احقاق حقوقی از جمله مناسب‌سازی محیط، ایجاد اشتغال، ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی، اجرای برنامه‌های توانمندسازی به صورت فعالیت‌های آموزشی، هنری و آموزش مهارت‌ هستند که گاه برای اجرای آن به بهانه های واهی سنگ اندازی می شود.
مسئول کارگاه نابینایان مجمع خیریه تبریز گفت: متأسفانه کلان شهر تبریز برای افراد معلول و نابینا مناسب سازی نشده است و این افراد در رفت و آمد خود با مشکلات بسیاری روبرو هستند.
عباس افتخاری ادامه داد: نصب یک تابلو و سرعت‌گیر برای مناسب سازی شهری اصلاً کافی نیست چرا که برخی از رانندگان توجهی به تابلوها ندارند و بی توجهی رانندگان می‌تواند حوادث ناگواری را به بار آورد.
وی با اشاره به اینکه مسئولان شهری و راهنمایی و رانندگی به خوبی می‌دانند چه اقداماتی را برای مناسب سازی شهری انجام دهند افزود: مشکلات نابینایان تنها به عدم مناسب سازی شهری ختم نمی‌شود بلکه کارگران روشندلی که در این کارگاه ها فعالیت دارند با مشکلاتی از قبیل عدم تأمین هزینه‌های زندگی و عدم حمایت‌های مالی برای این مجموعه دست و پنجه نرم می‌کنند.
افتخاری تاکید کرد: از مسئولان شهری تبریز انتظار می‌رود تا حمایت‌های مالی خود را از این مجموعه دریغ نکنند چرا که چشم امید کارگران روشندل، برای تأمین هزینه‌های زندگی به این کارگاه است.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر افراد معلول و به ویژه نابینایان با وجود استعدادهای درخشانی که دارند با مشکلات متعددی از جمله عدم مناسب سازی شهری، عدم تأمین مخارج خانواده و در نهایت عدم حمایت‌های مالی مسئولان دست و پنجه نرم می‌کنند و چشم انتظار رسیدگی متولیان امر که طبق قانون مسئول این حوزه هستند می باشند.
▪️توانمندی و توانبخشی نابینایان و کم بینایان اصلی ترین هدف است

مدیرعامل موسسه نابینایان بصیر تبریز با بیان اینکه اهدافی که امسال در مجوز جدید پیش بینی کرده ایم توانمندی و توانبخشی نابینایان و کم بینایان است گفت: شناسایی توانایی نابینایان، آموزش و مهارت آموزی برای نابینایان جهت ورود به بازار کار، تامین نیازهای اطلاعاتی در حوزه‌ منابع درسی و مطالعاتی، تامین نیازهای مهارتی در حوزه‌ حرفه آموزی با رویکرد اشتغال زایی و تامین مهارت‌هایی که در زمینه استقلال بیشتر نابینایان و خانواده‌های آن‌ها موثر است جزو اهداف مهم این موسسه می‌باشد.
روح الله ساعی افزود: زمینه های فعالیتی خود را به گونه‌ای تعریف کرده‌ایم که گستره‌ فعالیت‌ هایمان در آینده به شکلی باشد که نابینایانی که در روستاهای مختلف زندگی می‌کنند و محروم از تحصیل یا آموزش حرفه‌ای هستند بتوانیم آن افراد را هم پوشش دهیم.
وی اضافه کرد: در یک سال گذشته اقدامات مختلفی انجام گرفته که موسسه را در تشکل های برتر کشور قرار داده است به طوری که شناسایی نابینایانی که در شهر تبریز عضو این تشکل نیستند گام بزرگی است که از ۹۸۰ نفر در سال گذشته به یک هزار و ۵۰۰ عضو نابینا و کم بینا افزایش یافته است.
ساعی اظهار کرد: عصای سفید جزو مهم ترین اقداماتی است که در راستای کلاس‌های جهت یابی و تحرک تشکیل داده شد و لوح و قلم‌هایی که به علت افزایش قیمت و یا کمبود آن در بازار با مشکل مواجه بودیم توانستیم با درخواست‌های زیادی در اختیار نابینایان قرار دهیم.
مدیر عامل موسسه نابینایان بصیر یادآور شد: مکان موسسه مشکل اساسی سال‌های قبل بود و هر سال این مشکل در نشست‌ها مطرح می‌شد ولی امسال به لطف خدا توانستیم با وجود اینکه این مکان متروکه و هزینه زیادی در برداشت از شهرداری تبریز تحویل گرفته و اکنون در حال تعمیر و بازسازی است که نزدیک به ۵۰۰ میلیون تومان هزینه شده و باز هم اعتبار نیاز دارد.

▪️نظارت مستمر نهادهای اجرایی بر ساختمان‌ سازی یک ضرورت است

عدم مناسب‌ سازی و امنیت در تردد افراد دارای معلولیت یکی از بزرگ‌ترین موانعی است که بر سر راه نابینایان وجود دارد و برداشتن تمام موانع محیطی و همچنین تسهیل‌سازی امکانات جامعه برای استفاده افراد کم‌بینا و نابینا در حضور هر‌چه بیشتر آنان بسیار مهم است.
حتی برخی ها معتقدند ریشه همه مشکلات افراد دارای اختلال بینایی عدم مناسب‌ سازی محیط پیرامون آنهاست که منظور از مناسب‌سازی صرفاً برداشتن موانع محیط شهری نیست بلکه حذف کردن هر ‌آنچه در محیط مانع دسترسی می‌شود؛ از گویا کردن خودپرداز عابر‌بانک‌ها تا هموارسازی ایستگاه های اتوبوس، پیاده روها، خط کشی عابرپیاده و امثال آن که نیاز نابینایان به سایرین را برطرف نماید.
این امر نظارت مستمر نهادهای اجرایی را می‌طلبد که در هنگام ساختمان‌سازی به ویژه اماکن عمومی باید دقت لازم مبذول شود که تمام افراد با شرایط ویژه مانند نابینایان، کم‌بینایان، سالمندان، کودکان و دیگر معلولیت‌ها بتوانند به راحتی در آنجا رفت و آمد کنند همچنین آسانسورها به سیستم خط بریل مجهز باشند و در کنار پله از سطوح شیب‌دار مناسب استفاده شود به ویژه موانع آهنی که گاهاً نهادها برای جلوگیری از ورود موتورها و وسایل نقلیه دیگر در پیاده‌روها و ساختمان‌ها و پارک‌ها و دیگر مکان‌ها قرار می‌دهند.
در کشورهای توسعه‌یافته اقدامات بسیاری در زمینه مناسب‌سازی محیط صورت گرفته؛ تاکسی‌های مجهز به امکانات لازم با رنگ‌ها و اپراتورهای مخصوص و طراحی سایت‌های معین برای راهنمایی هرچه بهتر افراد دارای معلولیت که با توجه به نوع معلولیت خود چگونه می‌توانند از امکانات حمل و نقل عمومی استفاده کنند که در شهر اولین ها خبری از آنها نیست!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.