ثروت مدیون علم‌ و‌ فناوری است

دهمین دوره نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی تبریز به کار خود پایان داد؛

عصرآزادی آنلاین/ سرویس اقتصادی – شهرام صادق زاده: دهمین دوره نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی موسوم به “رینوتکس ۲۰۲۲” که با رویکرد تجاری‌سازی، ایجاد تعامل بین عرضه‌کنندگان و متقاضیان فناوری و خدمات دانش‌بنیان با حضور ۷۰۰ طرح نوآورانه از ۱۵ استان کشور در تبریز جریان داشت پس از ۵ روز فعالیت به کار خود پایان داد.
پس از بررسی های انجام یافته در طول مدت برگزاری رینوتکس ۲۰۲۲، در مراسم اختتامیه این نمایشگاه عنوان شد که یکی از اساسی ترین مشکلات نخبگان دانش بنیان، عدم توانایی در تجاری سازی محصولات تولیدی شان است که حمایت دولت را می طلبد.
به گفته نمایندگان دولت، قرار است به‌ زودی یک نمایشگاه ویژه در این راستا برگزار شود تا نیازهای مربوطه به شرکت های دانش بنیان‌ معرفی گردد تا آنها در دوره‌های بعدی نمایشگاه بتوانند مشارکت‌های موثرتری داشته باشند.
▪️ثروتمندان در حوزه علم ‌و فناوری فعالیت می‌کنند

وزیر جهادکشاورزی در مراسم اختتامیه این نمایشگاه با بیان اینکه یکی از بهترین جلساتی که می‌توان شرکت کرد جلسات نخبگان، نمایشگاه های ‌علم و فناوری و حضور در جمع های دانش بنیان و رویدادهای علم و فناوری است گفت: پر شتاب ترین کار در زمانه امروز، رویدادهایی در راستای علم و فناوری و نوآوری است.
سید جواد ساداتی‌نژاد افزود: کشاورزی ایران باید اقتصادی بشود در غیراینصورت از بین‌خواهد رفت؛ لذا باید دانش و‌فناوری را وارد بخش کشاورزی کنیم.
وی اضافه کرد: تولید ۵ میلیون تن محصول کشاورزی در آذربایجان شرقی برای کشور بسیار جای افتخار دارد، آذربایجان شرقی‌ برای ما در حوزه کشاورزی، قطب امنیت غذایی کشور محسوب می شود.
ساداتی نژاد یادآور شد: بی تردید امروزه، ثروت مدیون علم‌ و‌ فناوری است و پر ثروت ترین انسان های دنیای امروز همان های هستند که در حوزه علم ‌و فناوری فعالیت می‌کنند.
وی ابراز کرد: امروزه مدل ثروت تغییر کرده است و‌ در حوزه‌هایی همچون تالار بورس در حوزه های مختلف صدر تمام دروازه های تولید ثروت هستند.
وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: وظیفه ما در کشور تولید ثروت برای نسل آینده است باتوجه به فرمایش رهبر انقلاب، تولید ثروت نوعی عبادت است و‌در حال حاضر کار بسیار فعالانه، صحیح و روبه رشد در کشور در حال وقوع است.
ساداتی نژاد با ذکر این نکته که در بخش کشاورزی کشور در نیاز به دانش و فناوری ‌نوآوری، بیشتر از سایر بخش ها نیازمند هستیم گفت: متاسفانه در حوزه کشاورزی دارای عقب ماندگی هستیم و‌ لازم است با سرعت بیشتری این عقب ماندگی را جبران کنیم.
این عضو هیات دولت با اشاره به اینکه با توجه به شعار سال جاری، رسالت بزرگ‌تری بر عهده جهادکشاورزی بوده است تاکید کرد: اولین وزارت خانه‌ای بودیم‌ که آیین نامه مربوط شورای امسال را تصویب کردیم تا در حمایت از شرکت های دانش بنیان، کارهای تخصصی را برای رشد و‌ عرضه به بازار این بخش تسریع بخشیم.
▪️تا پایان سال شرکت های دانش بنیان به ۱۰۰ شرکت ارتقا می یابد

استاندار آذربایجان شرقی به راه اندازی دهکده علمی فناوری کشاورزی در استان اشاره کرد و گفت: لازم است شرکت های دانش بنیان استان در حوزه کشاورزی را تا آخر سال را به ۱۰۰ شرکت ارتقا دهیم.
عابدین خرم رضوی ادامه داد: این‌نمایشگاه علم و فناوری توفیقی بود تا در سال دانش بنیان و اشتغال در خدمت جوانان خلاق و‌ مبتکر و دانش پژوه و عالم باشیم و به اهتمام همکاران در دانشگاه ها و معاونت علمی و پژوهشی استانداری با کیفیت خیلی خوب به مدت برگزار شد که بیش از ۶۰ هزار نفر بازدید کننده داشت.
وی با بیان اینکه از ۱۱ زون، یک زون اختصاصی برای جهادکشاورزی و در حوره آب بود اشاره کرد و‌ افزود: متاسفانه شرکت های دانش بنیان در حوزه کشاورزی با توجه به ظرفیت استان، بسیار ضعیف عمل کرده است.
استاندار آذربایجان شرقی اضافه کرد: استان ۵ شرکت دانش بنیان در حوزه کشاورزی دارد که می تواند در ابعاد مختلف اعم از بهره وری، رشد توسعه بخش کشاورزی می توانند تاثیر گذار باشند.
‌وی تاکید کرد: در این نمایشگاه ۱۲۷ شرکت در حوزه آب فناوری زیستی صنایع غذایی حضور داشتند که از این‌ تعداد ۵۰ شرکت در حوزه کشاورزی بودند و بیش از ۷۰ شرکت در خصوص آب و‌ گلخانه و هوشمندترین تاسیسات آب خوراک‌ دام‌ و‌ طیور و تصفیه آب و‌ فاضلاب نیز فعال بودند که به نظرم یک‌ دستاورد ارزشمند و خوبی ‌بود.
وی‌ به راه اندازی دهکده علمی فناوری کشاورزی در استان اشاره کرد و گفت: هدف ما تا آخر سال جاری، شرکت های دانش بنیان را با اهتمام‌ جوانان خلاق به ۱۰۰ شرکت ارتقا دهیم.
استاندار آذربایجان شرقی اذعان کرد: نخبگان و پژوهشگران استان در این‌ حوزه فعال هستند و دور از انتظار نیست امسال که ۵ هزار تن تولیدات کشاورزی در عرصه های مختلف غذایی داشتیم از طریق شرکت ها به بهره وری دو برابر برسانیم.
▪️تاکنون در پیوند دانشگاه و صنعت ضعف داشته ایم

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی هم گفت: هدف از نمایشگاه رینوتکس این بود که بتوانیم به شکل واقعی صنایعی که مبتنی بر دانش و مبتنی بر ایده های خلاقانه است را به حوزه تولید بیاوریم و تولید را به سمت تولیدات با دانش بالا و منابع کمتر ببریم.
صابر پرنیان ادامه داد: دهمین نمایشگاه رینوتکس استان آذربایجان شرقی بعنوان استان پیشتاز، نمایشگاه فناورانه و دانش بنیان در حال اجرا است.
وی ادامه داد: تولیدات ما باید از “منابع محور” به سمت “دانش محور” حرکت کنند، این باعث تولید ثروت بیشتر، پایداری تولید و عرضه در بازار های جهانی خواهد شد.
پرنیان با بیان اینکه تاکنون در پیوند دانشگاه و صنعت ضعف داشته ایم اظهار داشت: سال هاست که بین ایده و فکر، دانش و دانشگاه و صنعت انبوه در کشور ارتباط ضعیف یا مقطوعی داشتیم لذا این نمایشگاه ها باعث می‌شود که جوانان خلاق و دانشگاهیان ایده های خود را ارائه داده و سرمایه‌گذاران این ایده ها را می‌بینند و ما نیز می‌توانیم این ایده ها را به سمت تولید بیاوریم.
وی اضافه کرد: امیدواریم که با حمایت های عملی از ۷۰۰ طرحی که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است، از بابت مجوز، استقرار، تسهیلات با نرخ صفر درصد بتوانیم نتایج خوبی داشته باشیم.
پرنیان با اعلام اینکه آذربایجان شرقی یک استان صنعتی است و تولید و تجارت و صادرات در استان ما از ابتدا وجود دارد یادآور شد: از رسانه ها متشکرم که کنار تولید و اقتصاد استان هستند تا به رشد آن ها کمک کنند.
وی اضافه کرد: اکنون باید به سمت تولیدات فاخر و تولیدات با ارزش افزوده بالا حرکت کنیم لذل می‌توان گفت که نمایشگاه رینوتکس ۲۰۲۲ تبریز در این راستا قرار گرفته است چرا که از کل کشور، دانشگاه های مختلف، نخبگان، صاحبان ایده، دانشجویان و اساتید دانشگاه حضور دارند، خوشحالم که هر سال این نمایشگاه در استان ما در حال رشد و توسعه است.
شایان ذکر است در پایان دهمین نمایشگاه فناوری و نوآوری تبریز موسوم به رینوتکس ۲۰۲۲ از شرکت ها و مبتکران برتر کشور که در زون های تخصص حائز موفقیت های درخشانی شده بودند تقدیر گردید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.