انسان حق انتخاب دارد

آنچه در مناظره دانشجویی دانشگاه تبریز پیرامون اعتراضات اخیر گذشت؛

 عصرآزادی آنلاین/ سرویس فرهنگی: در یک مناظره‌ دانشجویی که بین چند تن از دانشجویان دانشگاه تبریز در محل آمفی تئاتر روباز این مرکز علمی برگزار شد و در آن، تعدادی از اساتید و مسئولان دانشگاه حضور داشتند اظهارنظرهای جالبی بین سخنوران مخالف و موافق رد و بدل گردید.
“عصرآزادی” به سبب حفظ امانتداری مشخصات دانشجویان مناظره کننده که در آن جملات تندی هم بر زبان رانده شده، اسامی آنها را به صورت اختصاری آورده است تا کوچکترین خدشه ای به جایگاه آنها وارد نگردد وگرنه، در محل مناظره چهره ها کاملاً آشکار بود!
چهار تن از دانشجویان دانشگاه تبریز در این مناظره‌ شرکت کرده و نقطه نظرات خود را در مورد موضوعات مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و دانشجویی بیان نمودند که موضوع اعتراضات اخیر بر سایر موارد سنگینی کرده و طرفین به راحتی به بیان مواضع و انتقادات خود پرداختند…
▪️مرز بین اغتشاش و آشوب دقیقاً کجاست؟

آ.ع یکی از دانشجویان حاضر در این مناظره گفت: سخیف‌ترین پاسخ در مقابل اعتراضات این است که معترضین هدفی جز اغتشاش و آشوب ندارند، در حالیکه ما خواسته‌ای جز زندگی شرافتمندانه نداریم و کسانی که می‌گویند هدف ما برهنگی است بدانند اگر روزی آزاد باشیم هرگز برهنه وارد دانشگاه نمی‌شویم، پس اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید.
وی افزود: واقعاً مرز بین اغتشاش و آشوب کجاست؟ من نمی‌توانم به آیات قرآنی بی‌ تفاوت باشم که می‌فرماید ملامت در خور کسانی است که به مردم ستم می‌کنند.
این دانشجوی کُرد اضافه کرد: قانونی که صرفاً ابزاری برای پیشبرد اهداف حاکمیت باشد، به تاریخ می‌پیوندد و اگر این دوستان در صدر اسلام حاضر بودند، سر امام حسین را به‌بهانه‌ قیام علیه حاکمیت می‌بریدند.
وی افزود: اگر لخت شدن عرف شماست، این مشکل شماست وگرنه مردم حق انتخاب دارند، تا کی می‌خواهید ظلم کنید؟ معیار شما برای مشروعیت حاکم چیست؟ خون هیچکس رنگین نیست و اگر کشته شدگان شاهچراغ شهید هستند، مهسا امینی و سایر کشته شدگان اعتراضات نیز شهید هستند، ما معتقدیم این مناظرات تا زمانی که در عرصه‌ عمل اجرایی نشود، چیزی تغییر نخواهد کرد و این گفتگوها سیرکی بیش نیست.
او خاطرنشان کرد: من کُرد هستم و خودم را یک ایرانی می‌دانم و هرگز اجازه نمی‌دهم کسی خودش را ایرانی تر از من بداند لذا کسانی که این وضعیت را به‌ وجود آوردند، باید سرنگون شوند تا اقتصاد کشور اصلاح شود.

▪️موقع خارج کردن ماشین سازی از چنگ رانت خواران کجا بودید؟

م.ع.س دیگر دانشجوی حاضر در این مناظره نیز گفت: مشکل اصلی کشور ما اقتصاد است، چرا به‌ جای مسائل اصلی، موضوعات دیگر را مطرح می‌کنید؟ چرا زمانی که منِ بسیجی ماشین سازی را از چنگ رانت‌خواران درآوردم هیچکدام از لیدرهای شما ما را همراهی نکرد؟
وی ادامه داد: چرا بازاریان شهرهای بزرگ از جمله تهران، تبریز و اصفهان با این اعتراضات همراه نشدند و مجری شبکه من و تو مجبور شد بازاریان را تهدید کند؟ این چه جنبشی است که نمی‌تواند ما را قانع کند؟ بدانید که پشت سر این جنبش افراد نازنین بنیادی حضور دارند که ارتباط خوبی با رابرت مالی دارد که مسئول تحریم ایران است.
این دانشجو تاکید کرد: چرا فوتبالیست‌هایی که ماهانه ۱.۵ میلیارد حقوق از بیت المال مردم را دریافت کرده و اکنون به مخالفت می‌پردارند حاضر نیستند آن پول‌ها را در اختیار مردم قرار دهند؟ شما ما را تجزیه طلب می‌خوانید در حالی که تمام گروه‌های تجزیه طلب با پرچم خود در تجمع برلین حضور داشتند که حتی پرچم شاهنشاهی را نیز زیر پا گذاشته بودند.
او خطاب به معترضین گفت: انقلاب مصر بعد از یک سال بلاتکلیفی و بی‌هدفی به دست شخصی به نام السیسی افتاد، نتیجه‌ انقلاب در لیبی نیز به بردگی زنان و دختران لیبی منجر شد، من همه‌ شما را خواهر و برادر خودم می‌دانم حتی اگر به من فحاشی کنید و مطمئن باشید ما باید بمیریم تا زنان و دختران ایرانی به بردگی درآیند.
وی در خاتمه خاطرنشان کرد: من از آن بسیجی و مامور یگان ویژه ای که دست روی دانشجو بلند می‌کند اعلام برائت می‌کنم ولی آیا شما از داعشیانی که جنایت شاهچراغ را مرتکب شدند اعلام برائت کردید؟

▪️به شدت به دنبال دو قطبی سازی هستم

ص.ح سومین دانشجوی حاضر در این مناظره نیز گفت: استخوان‌های ما زیر ماشین سرکوب حکومت له می‌شود اما این افراد که دستانشان‌ به خون برادران و خواهرانم آغشته است از شنیدن فحش ناراحت می‌شوند لذا بدانید که من هیچکدام از شما را برادر و خواهر خود نمی‌ دانم و به شدت به دنبال دوقطبی سازی هستم.
وی افزود: کسانی که شعار زن، زندگی، آزادی را زیر سوال می‌برند بدانند که این شعار اولین بار از سوی زنان مبارز کوبانی که با داعش مبارزه می‌کردند، مطرح شد پس، اولین دشمن رسانه‌ای ما اخبار ۲۰:۳۰ صدا و سیماست نه بی.بی.سی! شما به ما می‌گویید رهبر جنبش خود را معرفی کنیم در حالی که جمهوری اسلامی به هیچکس اجازه‌ ابراز وجود نمی‌دهد.
این دانشجو با بیان اینکه مطالبه‌ اصلی دانشجویان باید رفراندوم بین المللی و شفاف باشد خاطرنشان کرد: مردم ایران در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم نشان دادند که حکومت را نمی‌خواهند لذا انسان حق انتخاب پوشش را دارد و به من و شما ارتباطی ندارد که چه کسی می‌خواهد برهنه شود.

▪️هیچ حکومتی اصل حاکمیت را به رفراندوم نمی‌گذارد

پ.ن نیز به‌ عنوان آخرین دانشجوی این مناظره، با طرح این سوال که چه تضمینی وجود دارد که در آینده برهنگی، مشروب خوری، ارتباطات نامشروع و امثال آن تبدیل به عرف نشود گفت: آن زنی که در هلند به‌ صورت برهنه در خیابان حاضر شد توسط پلیس هلند بازداشت شد زیرا حتی در کشورهای اروپایی نیز برهنگی عرف نیست!
وی با بیان اینکه هیچ حکومتی اصل حاکمیت را به رفراندوم نمی‌گذارد افزود: امام خمینی بعد از چند سال مبارزه و همراه کردن مردم در اثبات غیر عقلی بودن رژیم قبل، رفراندوم را برگزار کردند لذا کسانی که خواهان برگزاری رفراندوم هستند ابتدا یک رهبر معرفی کنند سپس دَم از رفراندوم بزنند، چرا هیچکدام از رهبران شما در ایران نیست؟ اصلاً شما با سابقه‌ای که در سال ۱۳۸۸ از خود برجای گذاشتید در صورت برگزاری رفراندوم باز هم تتیجه‌ رفراندوم را قبول نخواهید کرد.
وی در پاسخ به دانشجویانی که معتقد هستند جمهوری اسلامی از شعار نه شرقی نه غربی عدول کرده است هم تاکید کرد: شعار نه شرقی نه غربی مربوط به ایدئولوژی انقلاب است و انقلاب اسلامی خود را وابسته به لیبرال غربی و کمونیست شرقی نمی‌داند، اما آیا از کودتای سال ۱۳۲۸ تاکنون ذره‌ای از دشمنی آمریکا کاسته شده و رفتارش با ملت ایران تغییر کرده است؟ در حالی که چین و روسیه بیشترین حمایت را از ما می‌کنند.

▪️پس از مناظره نوبت به تریبون آزاد رسید

در بخش دیگری از این برنامه چند نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز با حضور در بخش تریبون آزاد به ارائه نقطه نظرات خود پیرامون قضایای اخیر پرداختند که شامل اظهارات موافقان و مخالفان بود و خواندن آن خالی از لطف نیست…
(ص) به‌ عنوان اولین سخنران این تریبون، طی سخنانی گفت: حکومت باید به حرف مردم گوش کند، آیا می‌خواهید آزادی را با خون رقم بزنید؟ کدام یک از اعتراضات ما از نظر شما مطالبه است؟ اگر فضای امنیتی را از بین ببرید، خواهید دید که چه کسانی با معترضین همراه هستند.
وی افزود: ما هرگز زیر بار حرف زور نخواهیم رفت و نظام و استبداد دینی را نمی‌خواهیم زیرا اگر ما برای آزادی نجنگیم، آیندگان در مورد ما چه قضاوتی خواهند کرد.
(ت) دیگر دانشجوی حاضر در این تریبون نیز گفت: چرا به کسی که نگران ناموس مردم است برچسب ساندیس خور، جیره خوار و مزدور بودن می‌زنید ولی آن فردی که در کوچه و خیابان همواره مزاحم ناموس مردم است، چیزی نمی‌گویید؟
وی افزود: تنها دارایی منِ بسیجی که جیره خوار نامیده می‌شوم یک موتور معمولی است و با هزینه خودم به اردوی جهادی می‌روم ولی کسی که به من جیره ‌خوار می گوید ماشین میلیاردی سوار می‌شود.
(م) دانشجوی دیگر این تریبون نیز گفت: شما در این تریبون و مناظره حاضر به شنیدن حرف‌های مخالفین خود که آشکارترین مصداق آزادی بیان است، رعایت نمی‌کنید پس، خیلی مشتاق هستم تعریف شما را از آزادی بدانم.
وی اضافه کرد: جایگزین شما برای جمهوری اسلامی چیست؟ چگونه و بر اساس چه مبنایی آزادی و رفاه خواهیم داشت…؟!
شایان ذکر است به گفته مسئولان روابط عمومی دانشگاه تبریز، اینگونه مناظرات دانشجویی و آیتم های تریبون آزاد جهت شفاف سازی مواضع و نقطه نظرات مخالف و موافق جوانان آینده ساز در خصوص مسائل روز در هفته های آتی نیز برگزار خواهد گردید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.