پاییز یادشان نبود

“عصرآزادی” از بی تدبیری مسئولان سلامت درباره گرانی و کمبود داروهای آنتی بیوتیک گزارش می دهد؛

?عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

نائب رئیس انجمن داروسازان می گوید هر کشور باید ۳ ماه ذخیره دارویی داشته باشد تا در مواقع ضروری از آنها استفاده نماید اما ذخایر استراتژیک دارو در ایران تعریف نشده است!
بیماری آنفلوآنزا همیشه با ورود به فصل پاییز همراه بوده و شیوع این بیماری ویروسی که ایجاد عفونت و نیز به تبع آن تب شدید است نیاز به داروهای آنتی بیوتیک را دوچندان می کند اما متأسفانه طی هفته‌های گذشته شربت‌های آنتی بیوتیک در استانهای مختلف از مرحله کمیابی به نایابی رسیده و خانواده ها با استرس شدیدی برای درمان فرزندانشان مواجه هستند.
بر اساس بررسی خبرنگاران، اقلام آنتی‌ بیوتیک برای استانها سهمیه بندی شده و تعداد بسیار کمی مانند ۴۰ هزار دُز برای آذربایجان شرقی اختصاص یافته و این روزها که نیاز به آن برای خانواده ها بیشتر از قبل است باعث شده تا تعداد زیادی از افراد در داروخانه ها برای تامین دارو سرگردان باشند!
به اعتقاد کارشناسان حوزه سلامت، برخی تولید کنندگان داخلی آنتی بیوتیک کودکان، میزان تولید را پایین آورده بودند و به همین دلیل کمبود آنتی بیوتیک در سطح کشور رُخ داده است.
آنها عمده مشکلی که در حوزه کمبود دارو و تورم اتفاق افتاد را ضعف مدیریت دانسته و می گویند باید این ضعف مدیریتی برطرف شود، پیش بینی ها به درستی انجام گردد تا با مدیریت پیش از بحران، نگرانی دارو به وجود نیاید.
گرانی و کمبودهای دارویی از نوع داروهای ساده همچون آموکسی سیلین، کوآموکسی کلاو، سفکسیم، سفالکسین و آزیترومایسین، باعث شده مردم نسبت به بروز کمبودهای دارویی از مسئولان مربوطه گلایه کنند و در تکاپوی درمان سلامتی خانواده خود به هر قیمت ممکن باشند…
▪️معاینه اول

نائب رئیس انجمن داروسازان کشور در این خصوص گفت: علاوه بر کمبودی که در حوزه آنتی‌بیوتیک‌ها وجود دارد، کمبودهایی در سایر اقلام هم داریم و حتی داروهای خیلی ساده مانند قطره نمکی شستشوی بینی که برای کودکان هم استفاده می‌شد نیز در داروخانه‌ها پیدا نمی‌شود.
علی فاطمی افزود: در داروخانه‌های ما وفور شربت‌های تقویتی، نیروزا، انواع قرص‌ها و کپسول‌های مکمل وجود دارد که ضروری نیستند اما از آنجایی که قیمت‌گذاری‌شان آزاد است همه آنها را تولید می‌کنند، ای کاش برنامه‌ریزی و مدیریت درستی وجود داشت که اجازه نمی‌داد بحران کمبود دارو در کشور ایجاد شود.
وی دربارۀ علت آسیب‌پذیر بودن بازار دارو و کمبود شدید اقلام دارویی در کشور اضافه کرد: به اندازه کافی در کشور ذخیره استراتژیک دارو ایجاد نمی‌کنیم، دارو جزو اقلام استراتژیک و حیاتی محسوب می‌شود و لذا متولی و مطالبه‌گر این موضوع باید سازمان پدافند غیرعامل باشد.
فاطمی تاکید کرد: هر کشور باید ۳ ماه ذخیره دارویی داشته باشد و اگر به هر دلیلی تولید کنندگان بر سر قیمت با سازمان غذا و دارو مشکل داشتند و تولید نکردند، بتوان از طریق ذخایر دارویی، داروی کشور را تامین کرد اما عملاً در ایران ذخایر استراتژیک دارو تعریف نشده است!
وی یادآور شد: افزایش قیمتی که سازمان غذا و دارو برای آنتی‌بیوتیک‌ها داده، مورد رضایت تولیدکنندگان نبوده و باعث شده که تولیدشان را کاهش دهند.
فاطمی پیش از این و در اواخر شهریور ماه نیز از سهمیه‌ بندی سرم در داروخانه‌ها خبر داد و گفته بود ذخایر استراتژیک داروها در ایران به صفر رسیده است و بعد از آن، در اوایل مهر ماه سال جاری نیز به کمبود آنتی‌بیوتیک ها در آستانه فصل سرما و وضعیت بازار دارو بعد از اجرای طرح دارویار و کمبودهای دارویی هشدار داده بود.
▪️معاینه دوم

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به بیان توضیحاتی درباره کمبود دارو و آنتی بیوتیک اشاره کرد و احتکار شرکت های دارویی را در کنار قیمت خرید از تولیدکنندگان یکی از دلایل حاد شدن بحران دارویی کشور دانست.
محمدعلی محسنی بندپی درباره دلیل کمبود دارو و آنتی بیوتیک گفت: علت کمبود دارو فقط یک مقوله نیست بلکه چند دلیل در این مسئله دخیل است که یکی از دلایل کمبود دارو قیمت آن است.
وی افزود: دارو با قیمتی از شرکت ها خریداری می شود که تامین همان هزینه های تولیدکننده را نمی دهد لذا در این شرایط تولید کننده مجبور می شود برای جلوگیری از ضرر دهی از تولید خود بکاهد.
محسنی بندپی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان اعلام کردند که با ضرر ۲۵ درصدی در حال فروش داروهای خود هستند ادامه داد: شرایط فعلی ناشی از حذف ارز ترجیحی هم هست زیرا بعد از حذف این ارز، قیمت مواد اولیه گران شده و در این شرایط تولیدکننده در حال ضرر دادن است.
وی با بیان اینکه درخواست‌ تولیدکنندگان این بوده که هزینه‌ها از ابتدا تا انتهای خط تولید محاسبه شده و سپس قیمت گذاری انجام شود تاکید کرد: در این شرایط قیمت برخی از اقلام دارویی افزایش پیدا خواهد کرد تا تولیدکننده ضرر نکند، البته این افزایش قیمت شامل حال مردم نخواهد شد و مقرر شده، سازمان‌های بیمه‌گر پوشش‌های بیشتری را برای داروها وضع کنند.
عصو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار کرد: مشکل بعدی اینکه، سازمان غذا و دارو برآورد دقیقی از میزان مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در کشور نداشته است زیرا اگر برآورد دقیقی وجود داشت مشکل کارخانه های تولیدکننده دارو در نظر گرفته می شد همچنین متاسفانه شرکت های دارویی اقدام به احتکار دارو هم کرده بودند که این مسئله بر حاد شدن بحران دارویی در کشور افزوده است.
▪️معاینه آخر

خیلی جالب است که به دلیل افزایش مصرف آنتی بیوتیک ها، مردم کشور دچار مشکل شده و متولیان و مسئولان حوزه سلامت در آستانه فرا رسیدن فصل سرما از وقوع چنین مشکل بزرگ مطلع نبوده اند!
آنجا که رئیس سازمان غذا و دارو به دلیل آنچه که از آن به عنوان “ظهور زودهنگام آنفلوآنزا” یاد کرد کمبود اقلام آنتی بیوتیک را عادی قلمداد نموده و از افزایش تعداد داروها طی هفته های آتی خبر داد!
او اظهار کرد که طی دو سال گذشته به دلیل کرونا و مراعات بهداشتی و استفاده از ماسک، آنفلوآنزا چندان نتوانست نفوذ کند و کرونا غالب بود اما امسال با توجه به کاهش استفاده از ماسک، مشکل حدوداً دو ماه زودتر بروز کرد و ذخایر آنتی‌بیوتیک کشور پیش‌بینی آنفلوآنزای زودرس را نداشته و این کمبود مقداری ملموس شد به طوری که مصرف آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی و حتی استامینوفن و ایبوبروفن به شدت بالا رفت.
برخی از فعالان شاغل داروخانه ها به شدت از نبود دارو گلایه دارند که بیش از همیشه با کمبود دارو روبرو هستیم، آنهم در روزهایی که به واسطه سرمای هوا، برخی از شهروندان مستعد مبتلا به بیماری‌های ویروسی مانند آنفلونزا هستند.
یکی از مجریان تلویزیون که حالا معاون یک وزیر شده است در اظهاراتی خنده دار گفته که اروپا در آستانه فروپاشی است و قیمت سوخت در فرانسه ۲۲ برابر شده است لذا ما مشت آخر را به آمریکا می زنیم و وارث جهان خواهیم شد؛ وقتی مردم داخل کشور این اظهارات را می‌شنوند با خود می‌گویند اینها در کدام سرزمین زندگی می‌کنند که مشکلات باقی مردم جهان را می‌بینند اما از حال ما خبر ندارند!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.