آذربایجان قطب تولید ایران

“عصرآزادی” از بیست و ششمین همایش ملی صادرات غیرنفتی تبریز گزارش می دهد؛

?عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

همایش ملی صادرات غیرنفتی ایران پس از ربع قرن تجربه و پیشینه، بیست و ششمین دوره خود را در تبریز و با محوریت نقشه راه صادرات غیرنفتی توسط بخش خصوصی به سرانجام رساند.
در این همایش که مسئولان عالیرتبه کشوری، تعدادی از نمایندگان مجلس، نخبگان علمی و اقتصادی، مدیران، کارآفرینان، صنعتگران و بازرگانان کشور حضور داشتند راهکارهای تدوین نقشه راه صادرات غیرنفتی توسط بخش خصوصی، گسترش دیپلماسی اقتصادی، آسیب‌ شناسی همایش‌های پیشین، قوانین و مقررات و صادرات مبتنی بر دانش‌بنیان، هم‌اندیشی به عمل آمد.
همچنین از ۴۰ صادرکننده برتر که بر اساس دو شاخص عمومی و اختصاصی از جمله صادرات بالای یک میلیون دلار، بازگرداندن ۶۰ درصد تعهد ارزی، حضور در بازارهای جهانی، برندسازی، حجم صادرات، شرکت در نمایشگاه های بین المللی و داخلی، ایجاد ارزش افزوده، تنوع صادراتی، بسته بندی خاص و غیره بالاترین امتیازات داوری را کسب کرده بودند تقدیر و قدردانی به عمل آمد.
نکته جالب اینکه همزمان با برپایی همایش، آیین بزرگداشت ۹۰ سالگی علی سالک نجات پیشکسوت صادراتی حوزه موادغذایی آذربایجان شرقی برگزار شده و علاوه بر تبریک سالگرد تولد او، از سال ها تلاش وی در عرصه تولید، صادرات و اشتغالزایی ۳ هزار نفری اش تجلیل گردید و کیک تولدش، کام مهمانان را شیرین نمود.
▪️حذف برندینگ در حوزه صادرات یک عقب‌گرد به گذشته است

رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه باید به این نقطه برسیم که بدانیم صادرات “نیاز” نیست بلکه یک ضرورت است گفت: در ۷ ماهه نخست سال جاری میزان ارزش افزوده در سطح کشور ۴۶۱ دلار و در استان ما ۶۰۳ دلار است که بیشتر از میزان آمار کشوری بوده و واردات ما بیشتر به سمت کالاهای واسطه‌ای، مواد اولیه، تجهیزات و ماشین آلات در حرکت است.
صابر پرنیان از پیش بینی ۷۵ میلیارد دلاری صادرات در سال ۱۴۰۴ خبر داد و افزود: در ۷ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ وزن صادرات ما نسبت به سال ۱۳۹۹، ۱۰ درصد کاهش یافته اما ارزش صادرات ۵ درصد افزایش داشته است.
وی با تاکید بر ضرورت وجود ادبیات مشترک در حوزه صادرات ادامه داد: در زمینه صادرات هنوز نتوانستیم به فرماندهی، سیاستگذاری و ریل‌ گذاری واحدی برسیم زیرا هر دستگاه برای خود برنامه خاصی ارائه دارد و خسارت عظیمی به صادرات وارد می نماید.
پرنیان تاکید کرد: ما در حوزه لُجستیک مشکلات عدیده‌ای داریم که از آن جمله می‌توان به نبود زیرساخت های گمرکی، نبود زیرساخت های فیزیکی و نرم افزاری صادرات، لجستیک و مشکلات مربوط به نقل و انتقال پول و رفع تعهد ارزی اشاره کرد.
وی خاطر نشان کرد: آذربایجان شرقی به عنوان استانی سراسر فرصت متکی به تولید بخش خصوصی است و می‌توان با تکمیل زنجیره ها، تقویت شرکت ها و کنسرسیوم صادراتی و فراهم کردن زیرساخت ها نرم افزاری و سخت افزاری، برند و نشان تجاری خود را در جهان مطرح کرد.
▪️باید به سمت ثبات گرایی و افزایش صادرات غیرنفتی حرکت کرد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام‌ بر لزوم ساماندهی به بخش صادراتی در کشور تاکید کرد و گفت: وضعیت اقتصاد کشور به میزان و چگونگی صادرات بستگی دارد زیرا بزرگ شدن بدنه دولت افزایش هزینه را در برداشته و کاهش صادرات عمدتاً نفتی نیز، اقتصاد کشور را با چالش های جدی روبرو کرده است.
‌دانش جعفری افزود: می بایست در بخش صادرات به سمت ثبات گرایی و افزایش صادرات در بخش غیرنفتی حرکت کنیم.
وی، مبادلات تهاتری را راهی موثر برای کاهش بار منفی تحریم دانست که می تواند زمینه لازم برای تداوم و توسعه روابط تجاری با کشورهای مقصد صادرات ایران را فراهم کند.
جعفری اضافه کرد: چارچوب تجارت متقابل به گونه ای است که مبادلات را برای واردات در برابر صادرات فراهم می کند که این شیوه در تمام دنیا مرسوم است و تنها به دوران تحریم محدود نمی شود‌.
وی تاکید کرد: می بایست نهادهای مورد نظر برای تسهیل و سرعت بخشی به این هدف به وجود آید لذا اتاق بازرگانی تبریز می تواند با برنامه ریزی درست، چرخه متمرکز صادرات را فراهم نماید.
▪️تحریم ها و ایجاد فضای امن برای صادرات امر بسیار دخیلی است

رئیس مجمع نمایندگان شمالغرب کشور از انعقاد تفاهم نامه ۱۷۰ میلیارد دلاری دولت در بخش صادرات خبر داد و گفت: در صورتی که حتی ۵۰ درصد این قرادادها تحقق یاید نه تنها شاهد رشد اقتصادی کشور خواهیم بود بلکه برای جوانان نیز ایجاد اشتغال می شود.
محمدرضا میرتاج الدینی، وجود ثبات سیاسی و اقتصادی را لازمه افزایش تجارت و صادرات عنوان کرد و افزود: عوامل مختلفی از جمله شرایط اقتصادی جهانی، شرایط سیاسی کشور، تحریم ها و تلاش و کارآمدی دولت در ایجاد فضای امن برای صادرات دخیل هستند.
وی با بیان اینکه باید هم با کشورهای همسایه و هم کشورهایی مانند چین و روسیه که چندان توجهی به تحریم ها ندارند وارد تجارت شویم تاکید کرد: علیرغم تمام مسائل برنامه‌ریزی خوبی برای صادرات در چهار محور ارزش و رشد صادرات، تنوع بازارها و کالاها، کیفیت و پیچیدگی صادرات و در نهایت ورود و ماندگاری در بازارها انجام شده است.
رئیس مجمع نمایندگان شمالغرب یادآور شد: رتبه ایران در صادرات در جهان ۳۸ و در منطقه ۱۵ است اما در مقایسه با دو کشور ترکیه و عربستان در سطح پایین تری هستیم زیرا در زمینه ماندگاری در بازارهای جهانی با ۳۴٪ از ترکیه با ۵۰ درصد ماندگاری در رده پایین تری قرار دارد اما در مقایسه با عربستان با ماندگاری ۳۲ درصدی در جایگاه بالاتری است.
میر تاج الدینی اظهار کرد: محصولات کشاورزی و صنایع غدایی، سوخت و روغن های صنعتی بیشترین ماندگاری را در بازارهای جهانی دارند.
▪️توجه به هاب های تجاری در ارتباط با همسایگان نمایان می شود

رئیس اتاق بازرگانی تبریز عمده مشکلات بخش صادرات را ریشه دار در مشکلات داخلی دانست و گفت: در بخش صادرات به دنبال دشمن خارجی نباشید زیرا تحریم ها تا حدی اثرگذار است و در بسیاری از موارد، کم کاری و عدم وجود اراده برای هدف گذاری صادراتی موفق ریشه در فعالیت ما دارد.
یونس ژائله ریشه بسیاری از مشکلات را در عدم برنامه ریزی در بین اهالی تجارت خواند و ادامه داد: متاسفانه عمده صارات ما تنها به ۳۸ کشور جهان انجام می شود، البته در دولت سیزدهم، حرکت های خوبی در حوزه دیپلماسی تجارت و بازرگانی در وزارت امور خارجه در حال انجام است که می تواند راهگشای افزایش تجارت در این بخش باشد.
وی افزود: بی توجهی به اصل ۴۴ قانون اساسی و توسعه و حمایت از بخش خصوصی زمینه رانت و فساد را در اقتصاد کشور فراهم کرده و تا زمانی که این قوانین اجرا نشوند اقتصاد ایران، جهانی نخواهد شد.
ژائله با بیان اینکه تحریم روسیه فرصت خوبی برای دو کشور ایران و ترکیه فراهم کرده است افزود: توجه به توسعه روابط تجاری با کشورهای همسایه در حال حاضر از اهمیت ویژه ای برخوردار است که ضرورت توجه به هاب های تجاری را بیش از پیش نمایان می کند.
وی عدم وجود شبکه بانکی، حذف برند و نبود شرکت های بزرگ بین المللی را از عمده مشکلات راه صادرات کشور دانست و یادآور شد: توجه به برندینگ، ایجاد زنجیره های قوی با شرکت های بزرگ بین المللی و تداوم حمایت دیپلماسی از تجارت جهانی گام های موثری هستند که باید به آنها اتکا نمود.
▪️آذربایجان شرقی صادرات خود را محدود به همسایگان نکند

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، سیاست وزارت امور خارجه را بسترسازی برای ارزآوری دانست و گفت: افزایش صادرات، سرمایه گذاری در داخل کشور، توجه به واردات، انتقال تکنولوژی و توجه به تامین زیر ساخت های نرم افزاری از جمله اولویت های وزارت امور خارجه در توسعه و رشد صادرات و ارز آوری برای کشور است.
مهدی صفری، تعامل با کشور های همسایه را اولویت ایران برای توسعه روایط تجاری دانست و تاکید کرد: نباید به این مسئله اکتفا شود به طوری که به زودی پروژه انتقال برق به شبکه قزاقستان و ترکمنستان اجرایی خواهد شد.
وی توجه به ظرفیت تولید مصالح ساختمانی در آذربایجان شرقی برای صادرات در کنار سایر تولیدات غیرنفتی را برای بخش صادرات ضروری دانست و ادامه داد: آذربایجان شرقی می بایست از ظرفیت بالای خود در حوزه صادرات غیرنفتی نهایت بهره برداری را کرده و خود را محدود به کشورهای همسایه نکند.
صفری از سرمایه گذاری دولت در کشورهای قزاقستان، ترکمنستان و ازبکستان خبر داد و اضافه کرد: راههای ارتباطی خاص مالی برای گسترش ارتباط تجاری با کشورهای منطقه تعریف شده است تا علاوه بر بهره مندی از ظرفیت این کشورها، از فرصت های صادرات به ویژه در بخش دانش بنیان و مهندسی بهره مند شویم.
وی خاطرنشان کرد: توجه به صدور خدمات مهندسی و دانش بنیان از مهمترین کارهایی است که می توان برای تجارت بهتر و پایدار بهره برد لذا سیاستهای وزارت امور خارجه بر محور بسترسازی برای صادرات و صدور خدمات محصولات با جدیت دنبال می شود.

▪️آذربایجان شرقی قطب تولید و تجارت کشور شناخته می‌شود

استاندار آذربایجان شرقی، اتاق بازرگانی تبریز را به عنوان قرارگاه اقتصادی کشور عنوان کرد و گفت: زیرا می تواند به عنوان مکانی برای تعامل و ارتباط بخش خصوصی، بخش دولتی، سرمایه گذاران داخلی و خارجی به تکمیل حلقه ارتباط تجاری کمک کند.
عابدین خرم ادامه داد: آذربایجان شرقی به عنوان قطب تولید و تجارت در کشور شناخته می‌شود و سابقه تاریخی درخشانی در این حوزه دارد بنابراین تلاش بر این است تا بتوانیم گذشته این استان را در حوزه کسب و کار دوباره احیا کرده و به عنوان پیشگام در حوزه صنعت معرفی کنیم.
وی، تولید و صادرات را به عنوان ستون اصلی کشور عنوان کرد و افزود: حوزه اقتصادی به عنوان مهمترین شاخص توسعه مطرح است و اگر این حوزه تقویت شود سایر بخش ها به عنوان مکمل در کنار آن می توانند منجر به رشد و پویایی و بالندگی کشور شوند.
خرم با اشاره به اینکه تحریم ها باعث ورود آسیب جدی به اقتصاد کشور شده است، خود تحریمی داخلی و فشارهای دیپلماتیکی را در این زمینه موثر دانست و افزود: در دولت سیزدهم نگاه جدیدی با عنوان “دیپلماسی متوازن” شکل گرفته است.
وی تشریح کرد: در این دیدگاه، نگاه ما به اروپا و نگاه اروپا به ما نباید به گونه‌ای باشد که ما به دنبال آنها بدویم، بلکه باید بیشتر تلاش کنیم با کشورهای منطقه در ارتباط باشیم که چندان توجهی به مسائل تحریم ندارند.
خرم، تکمیل زنجیره‌ تولید و صادرات را یکی از ضرورت‌های لازم به منظور رشد و توسعه اقتصادی دانست و تاکید کرد: با این اقدام می توانیم به عنوان قطب تولید در حوزه تولید خودرو، کیف و کفش، صنایع غذایی، شیرینی و شکلات و فرش دوباره به جایگاه قبلی خود بازگردیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.