شروع ماجراجویی‌های میزبان در افتتاحیه نچسب جام جهانی

جام جهانی 2022 قطر فردا با بازی میزبان مقابل اکوادور رسما آغاز می شود.

عصرآزادی آنلاین/فرهاد فرهادپور: بیست و دومین دوره جام جهانی از فردا در کشور قطر رسما آغاز می‌شود. جامی که برخلاف دورهای قبل که در خرداد ماه هر دوره برگزار می شود، این بار به دلیل آب و هوایی گرم قطر، در فصل پاییز برگزار می‌شود. جام جهانی قطر آخرین دوره مسابقات به شکل 32 تیمی است و از دوره بعد این مسابقات با حضور 48 تیم برگزار خواهد شد.

دیدار افتتاحیه

بازی افتتاحیه مسابقات بین تیم میزبان، قطر برابر اکوادر خواهد بود. تا پیش از جام جهانی 2006 آلمان، یک پای دیدار افتتاحیه قهرمان دوره گذشته مسابقات بود، اما در 4 دوره آخر میزبان به جای قهرمانی در مسابقه افتتاحیه به میدان می‌رود.

حضور قطر با کارت میزبانی در بزرگترین رویداد فوتبالی

قطر یازده دوره حضور در مراحل مقدماتی جام جهانی را داشته که هیچ کدام به منجر به صعود نشده بود. برای همین اولین حضور این تیم در جام جهانی با کارت میزبانی رقم خورده است با رقمی نزدیک به 40 میلیادر دلار هزینه.

تیمی که در بازی‌های آسیایی نیز هیچ قهرمانی نداشته و تنها افتخار فوتبال قطر قهرمانی در آخرین دوره جام ملت‌های آسیا است که در دیدار نهایی 3 بر یک ژاپن را مغلوب و قهرمان آسیا شد.

قطری‌ها‌ در دهه 80 میلادی به سرمایه‌گذاری کلان در فوتبال روی آورده و در کنار جذب مربیان خارجی نامداری چون متسو، جمال حاجی، فلیپ تروسیه، سباستیو لازوانی و … چند بازیکن نامدار هم تابعیت این کشور را گرفتند. اما تمام این هزینه‌ها‌ برای فوتبال قطر دستاوردی نداشت.

از اوایل قرن جدید میلادی قطری‌های سرمایه‌گذاری عظیمی در فوتبال پایه کشور خود را آغاز کرد. استعدادی‌یابی و آکادمی آسپایر.

فلیکس سانچز مربی فوتبال اسپانیایی که هم‌اکنون سرمربی تیم ملی فوتبال قطر است، در سال ۲۰۰۶ راهی قطر شده و در آکادمی آسپایر مشغول بکار شد تا پایه‌های فوتبال اسپانیایی را در قطر نهادینه کند. او شروع به یافتن استعدادهای جدید و پرورش آنها کرد و تا سال ۲۰۱۳ در این آکادمی مشغول بکار بود. جایی که بسیاری از بازیکنان حال حاضر تیم ملی قطر در آن آموزش دیده و با اصول فوتبال روز دنیا آشنا شده‌اند.

این مربی در سال 2019 موفق شد اولین افتخار رسمی قطر در آسیا را رقم زده و تیم فوتبال این کشور را قهرمان جام ملت های آسیا کند.

حالا میزبان در گروهی نسبتا راحت قرار داشته و می‌تواند برای صعود امیدوار باشد به شرطی که در بازی افتتاحیه دست خالی از زمین مسابقه خارج نشوند. سنگال و هلند دیگر حریفان قطر در این گروه هستند.

اکوادور حریف به نظر آسان اما با عملکرد‌فوق العاده

اکوادر از آمریکا جنوبی سهمیه حضور در جام جهانی را کسب کرد، بعد از برزیل و آرژانتین و بالاتر از اروگوئه به عنوان تیم سوم گروه. همین صعود مستقیم در حضور تیم‌های تکنیکی اروگوئه، شیلی، پرو، پاراگوئه و کلمیبا نشان می‌دهد که برخلاف تصور، میزبان در بازی افتتاحیه کار آسانی در پیش ندارد.

اکوادوری‌ها تا کنون 3 بار سابقه حضور در جام جهانی را دارند که همگی در قرن جدید میلادی است. . اکوادور در اولین حضور خود در جام ۲۰۰۲ کره و ژاپن در مرحله گروهی، در دومین حضورش در جام ۲۰۰۶ آلمان در مرحله یک هشتم نهایی و در سومین حضورش در جام ۲۰۱۴ برزیل در مرحله گروهی حذف شد.

این تیم در رنکینگ فیفا در رده 44 قرار داشته و بالاترین افتخاری که کسب کرده است مقام چهارم جام ملت های آمریکا جنوبی در سال 1959 بود.

گذشته این تیم کاملا خالی از افتخاری است، اما اگر قطری‌ها تصور حریفی دست و پا بسته از اکوادر دارند، نباید فراموش کنند که این تیم در دور مقدماتی جام جهانی برابر کلمیبا به برتری 6 بر یک دست یافته و مقدمات اخراج کارلوس کی‌روش سرمربی وقت کلمبیا را فراهم کردند.

بی شک یک از نچسب‌ترین بازی‌های جام جهانی این دوره بازی قطر با اکوادراست، اما شاید برتری هر کدام از این دو تیم چشم‌ها را به سوی خود خیره کند. خصوصا قطری که برای اولین بار در جام جهانی حضور دارد.

بازی قطر با اکوادر ساعت 19 و 30 دقیقه روز یکشنبه 29 آبان برگزار می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.