پروژه شاخص بازگشت سرمایه گذاران است

“عصرآزادی” از مباحث مطرح شده در کنفرانس خبری شهردار کلانشهر تبریز با اصحاب رسانه آذربایجان شرقی گزارش می دهد؛

?عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

شهردار کلانشهر تبریز در دومین نشست کنفرانس خبری خود با اصحاب رسانه های آذربایجان شرقی ضمن تشریح عملکرد ۶ ماهه این مجموعه خدمات رسان شهری، به ابهامات بیش از ۴۰ خبرنگار پاسخ داد که در آن سوالات از نحوه فعالیت شهرداری در پروژه های عمرانی انتقاد و یا تقدیر به عمل آمد.
“یعقوب هوشیار” در لا به لای اظهارات خود به شفاف سازی مسائلی پرداخت که از مدیران گذشته به دوره فعلی به ارث رسیده و تاکید کرد که ضرورتی به پرداختن به مسائل گذشته نمی بیند و فرصت برای کار جهادی مُغتنم است و اعتمادسازی شهروندان را بزرگترین هدف خود در عمر دوره فعلی برشمرد.
او با اظهار تاسف از سلیقه محوری برخی مسئولان تاکید کرد که اعتماد مردم، کل سرمایه شهرداری در دوره فعلی محسوب می شود لذا از تمام مدیران خواست اعتماد مردم را جلب نمایند و نصب تابلوی روز شمار در پروژه ها را بدون نگرش به گذشته ها، پای بندی به قول خود در مقابل شهروندان ارزیابی کرد.
از جمله حواشی جالبی که در این جلسه به چشم خورد توصیف یک خبرنگار درباره نکات مثبت و منفی وضعیت شهر تبریز در قالب شعری بود که اخیراً مُد شده است و پاسخ هوشیار درباره یک سوال دیگر در خصوص خسارات وارد شده به اموال عمومی شهر در جریان اعتراضات اخیر که رقم آن را حدود ۲۲ میلیارد تومان برآورد کرد…
▪️پروژه اول

شهردار تبریز با تاکید بر ضرورت تعیین تکلیف ۷۷ پروژه ناقص در سطح شهر گفت: این پروژه ها از سال های گذشته شروع شده بودند که به علت عدم پیشرفت آنها تعداد زیادی از پیمانکاران این پروژه ها خلع ید شده اند.
یعقوب هوشیار با اشاره به اینکه پسماند شهری، فاز دوم خاوران و پارک آبی تبریز از جمله پروژه های ناقص شهر هستند اظهار داشت: حوزه سلامت شهروندان و موضوع پسماند شهری، موضوعات مهمی بوده و جزو اولویت های شهرداری است لذا با توجه به اینکه عملکرد این حوزه خوب نبوده، پیمانکاران آن خلع ید شده و با مدیریت شهرداری بر این حوزه، شهروندان شاهد آثار مثبتی خواهند شد.

▪️پروژه دوم

شهردار تبریز یکی از معضلات جدی تبریز را حوزه حمل و نقل عمومی اعلام کرد و گفت: شهرداری برای رفع این معضلات در سه حوزه حمل و نقل عمومی وارد عمل شده و زیرساخت های لازم را در این حوزه ایجاد می کند که از جمله خرید ۳۵۰ دستگاه اتوبوس برای ناوگان حمل و نقل عمومی است که تعدادی از این اتوبوس ها تحویل گرفته شده و تلاش می شود بقیه نیز تا پایان سال به این ناوگان اضافه شود.
هوشیار با بیان اینکه در راستای طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی نیز مجوز نوسازی ۲ هزار دستگاه تاکسی از شورای شهر اخذ شده است ادامه داد: در این طرح با ارائه تسهیلات ۱۲ درصدی برای نوسازی تاکسی ها اقدام خواهد شد که امیدواریم تا پایان سال به نتیجه برسد.
▪️پروژه سوم

وی با اشاره به اهمیت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در کاهش آلودگی هوای تبریز یادآور شد: تکمیل پروژه متروی تبریز از اولویت های شهرداری تبریز است که در این راستا اقدامات لازم برای تکمیل سه ایستگاه خط یک انجام شده و ۲ دستگاه حفاری TBM در خط دو مترو که سابقاً متوقف شده بودند نیز فعال گشته است.
شهردار تبریز گفت: در حال حاضر ایستگاههای ۱۵ و ۱۴ خط یک مترو به اتمام رسیده و در روز ۲۲ بهمن سال‌ جاری نیز ایستگاه شماره ۱۳ مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت و در حال پیگیری کارهای فاز اول خط دوم مترو هستیم که حدفاصل قراملک تا سه راه امین فعالیت خواهد کرد.

▪️پروژه چهارم

هوشیار به منظور ایجاد حمل و نقل عمومی آسان و ایمن برای شهروندان از راه اندازی خط دوم BRT تبریز با استفاده از اتوبوس های چپ دَر خبر داد و افزود: برای کاهش بار ترافیکی شهر چند کار اساسی در تبریز انجام می شود که یکی از این کارها هوشمندسازی چراغ‌های راهنمایی برای اولین بار در این شهر است که پیش بینی می شود با اجرای آن ۲۰ تا ۳۰ درصد مشکل ترافیک حل شود.
وی با اشاره به اینکه موضوع ترافیک و حمل و نقل عمومی، شبکه‌ای و ترکیبی است اظهار داشت: در این حوزه باید هوشمندسازی انجام شود بنابراین برای تحقق این موضوع در سال آینده ۳۰۰ کیلومتر کانال کشی فیبر نوری از سوی شهرداری اجرا شده و در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.

▪️پروژه پنجم

هوشیار، اعتماد مردم را ثروت و سرمایه شهرداری تبریز اعلام و یادآوری کرد: باید بی اعتمادی مردم به مجموعه شهرداری بدون حاشیه پردازی از بین برود چرا که اگر این سرمایه مخدوش شود هیچ کاری نمی‌توان انجام داد و در این راستا باید رسانه‌ها نیز به کمک شهرداری بیایند.
شهردار تبریز مهمترین و شاخص ترین پروژه شهرداری در سال آینده را بازگشت سرمایه گذاران به این شهر اعلام کرد و گفت: سال آینده ۱۰ پروژه بزرگ عمرانی در این شهر آغاز و تلاش می شود انشالله این پروژه‌ها در همان سال نیز به پایان برسند.
وی از شهرداری تبریز به عنوان یک مجموعه خدمات رسان اجتماعی نام برد و تاکید کرد: ۱۹ محله آسیب پذیر در مناطق اغلب کم برخوردار تبریز شناسایی شده اند تا سال آینده در آنها فرهنگسراهای چند منظوره احداث گردد که به طور حتم خانواده ها و به ویژه بانوان می توانند در کمال آرامش به فعالیت های ورزشی، فرهنگی، هنری و اجتماعی بپردازند.

▪️پروژه ششم

هوشیار در خصوص شایعاتی مربوط به محکومیت‌ های سنگین شهرداری در ماه‌های اخیر توضیح داد: فارغ از عملکرد حقوقی شهرداری در گذشته، همکاران تلاش می‌کنند که از نظر حقوقی آسیب نبینیم اما اینگونه نیست که هیچ مشکلی نباشد لذا در خصوص محکومیت شرکت واحد اتوبوسرانی، مسئله حل شد و در خصوص خانه سازی نیز پرونده به دیوان عدالت اداری ارجاع داده شده است، در برخی محاکم هم پرونده‌هایی مطرح شده اما محکومیت قطعی نداشته‌ایم.
وی با اشاره به شائبه‌هایی در خصوص انتخاب مدیران بر اساس روابط و رفاقت ابراز داشت: انتخاب مدیران امانتی است که در آن با کسی تعارف ندارم و اگر در این خصوص انتقادی داریم باید بر اساس شاخص‌ها ارزیابی شود، متاسفانه پراکندگی بودجه باعث شده تحلیل اشتباه از وضعیت داشته باشیم چون بعضاً پروژه‌ای در یک منطقه را منطقه‌ای دیگر کار می‌کند؛ پس ارزیابی باید بر اساس شاخص‌ها باشد.
▪️پروژه هفتم

هوشیار در پاسخ به سوالی در خصوص پاسخگویی اش به اکثریت شورا و بی‌توجهی به اقلیت شورا هم گفت: اختلاف نظر بین اعضای شورا و شهرداری مسئله‌ای عادی است اما قطعاً هیچ عضو شورا این را نمی‌گوید که من کسی را به کس دیگر برتری داده‌ام زیرا تعامل کامل وجود دارد و تعامل فقط در جهت خدمت به مردم است به طوری که حتی یک انتصاب را به توصیه اعضای شورا انجام نداده‌ام بلکه بر اساس نیاز و شاخص‌ها، مدیران را انتخاب کرده‌ام.
وی با ذکر این نکته که از سال آینده تمام مناطق شهرداری موظف شده‌اند تا حداقل یک مورد پیاده را مورد اجرا قرار دهند افزود: از این طریق موج پیاده راه سازی در سطح شهر افزایش یافته و آرامش حداقلی برای شهروندان شکل می گیرد که در کشورهای دیگر نیز جواب داده است.
هوشیار در بخش دیگری از این کنفرانس خبری با اشاره به اینکه پروژه شاخص از نظر ما، بازگشت سرمایه گذاران به شهر تبریز است گفت: زیرا کسی که قصد سرمایه‌گذاری در تبریز دارد عزیز ماست و این شهر ارزش کار کردن دارد و بزرگی آن به همگان ثابت شده است.
▪️پروژه آخر

شهردار تبریز افزود: تعداد ۱۰ پروژه شاخص برای سال ۱۴۰۲ تعریف خواهد شد تا در همان سال نیز به بهره‌برداری برسند اما برای پیشرفته شهر نیازمند همکاری شهروندان هستیم و باید سال آینده، سال سرمایه گذاری تبریز باشد و حرکاتی را مرتکب نشویم که مانند گذشته سرمایه‌گذاران فرار کنند!
هوشیار در پاسخ به سوال خبرنگار “عصرآزادی” مبنی بر نحوه حفاظت شهرداری از بافت تاریخی و نگرش مدیریت شهری به این مناطق توریست پذیر نیز توضیح داد: اماکنی که قابل اتکا بوده و هویت تاریخی شهر اولین ها را به رُخ همگان می کشاند مورد توجه ماست لذا علاوه بر پیاده راه سازی برخی معابر بافت تاریخی و شاخص، پروژه احیای مجموعه صاحب آباد که آرزوی شهروندان بود در سال آینده مورد اجرا قرار خواهد گرفت، پروژه خانه ستارخان و طرح تکمیل مقبرةالشعرا نیز از موارد هویت بخشی به زندگی شهروندان می باشد که در دستور کار قرار دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.