تولید ۵۸ درصد زعفران آذربایجان شرقی در مرند

توليد زعفران يک مزيت در شرايط خشکسالی است؛

عصرآزادی آنلاین/ سرویس شهرستانها: معاون رئیس سازمان و مدير جهاد كشاورزی شهرستان ویژه مرند در جمع خبرنگاران، توليد محصول زعفران را يک مزيت در شرايط خشکسالي در شهرستان مرند دانست.

علي صيادی با اشاره به افزايش ۷ هکتاری کشت زعفران در مرند در سال جاری گفت: مزيت توليد زعفران و توسعه آن در مرند به خاطر مصرف پايين آب است و اکنون سطح آب‌های زيرزمينی به شدت کاهش يافته و باعث افزايش هزينه‌هاي توليد شده است.

وی با اشاره به اینکه توليد محصولاتي با هزينه بالا و مصرف آب بالا ديگر توصيه نمی شود افزود: در تغيير الگوی کشت بايد به سمت توليد محصولي برويم که علاوه بر مزايا، درآمدی برابر با محصول قبلي ايجاد کند و اگر اين محصول نتواند در چنين عرصه‌ای رقابت کند قطعاً حذف مي‌شود.

معاون رئیس سازمان جهاد كشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: زعفران يک محصول نوپا بوده و به دو صورت تر و خشک به فروش مي‌رسد لذا تعداد کمی از واحدهای بسته بندی و فرآوري زعفران در مرند فعال هستند، هنوز ميزان توليد زعفران در مرند به حدي نيست که راه اندازی صنايع پيشرفته فرآوري صرفه اقتصادي داشته باشد.

صيادي در خصوص چالش‌هاي توليد زعفران در سال جاری اضافه کرد: گرمي هوا و خشکسالي در سالجاري، برداشت محصول را با مشکل مواجه کرده است.

کارشناس مسئول باغباني جهادکشاورزي مرند نيز با ارائه نکات فني درباره کشت زعفران گفت: زارعان حتماً پيش از شروع به کشت زعفران، آزمايش خاک از مزرعه خود انجام دهند لذا اگر مقدار PH خاک براي توليد زعفران بين ۷ تا ۷.۵ باشد کشاورز مجبور نخواهد بود پول اضافي براي مصرف کود خرج کند.

رباب رحيم کرابي تاکيد کرد: زارعان حتماً پياز زعفران را از باغداران مطمئن تامين کنند تا مزرعه دچار آفت نشود، تراکم کشت اصولي از ديگر موضوعات بسيار مهم است به طوری که قبلاً تراکم کشت زعفران کم و در حدود ۴ الی ۶ تُن در هر هکتار برداشت مي‌شد اما اکنون به ۸ تا ۱۰ تُن مي‌رسد.

وي با بيان اينکه مبارزه با آفت موش در مزارع بسيار سخت است افزود: از تمام اجزاي زعفران مي‌توان در صنايع مختلف استفاده کرد، توليد لوازم آرايشي و بهداشتي، داروهاي گياهي، چاشني و ادويه، نساجي و رنگ سازي، عرقيجات و غیره از کاربردهای گياه زعفران است.

علي اکبر بخششی که در زمينه فروش نهاده‌هاي کشاورزي در مرند فعاليت دارد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تراکم کشت زعفران در مزارع بايد افزايش يابد وگرنه پرت خاکي زياد خواهد بود لذا کشت اسپانيايي و رديفي از جمله نوع کشت‌هايي است که براي توليد زعفران توصيه مي‌شود.

سکينه طيب – مروج کشت زعفران و استاد دانشگاه – نیز افزود: تاريخچه کشت زعفران به دوره قبل از اسلام بازمي‌گردد اما بر اساس تحقيقات انجام گرفته در شمال غرب کشور کشت زعفران نداشتيم لذا در سال ۷۲ براي نخستين بار پدر اینجانب ميرعين الله طيب توليد زعفران در يک هکتار را در شهر بناب مرند آغاز کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.