از قطعه سازی تا قطعه سوزی

“عصرآزادی” از ضرورت راه اندازی شهرک تخصصی قطعه سازی خودرو در آذربایجان شرقی گزارش می دهد؛

?عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

آذربایجان شرقی به عنوان مهد صنعت قطعه سازی خودروی کشور تا چند سال پیش به عنوان یکی از مناطق شاخص و پُربازده در این صنعت بود زیرا وجود کارخانه‌های خودروسازی و شرکت‌های مادر در تبریز باعث شد تا واحدهای کوچک و متوسط قطعه‌سازی برای استفاده در خودروها در این استان ایجاد شود.

اما اکنون وضعیت فرق کرده است؛ این روزها صنعت قطعه سازی خودروی آذربایجان شرقی با مشکلات زیادی مواجه شده و متاسفانه شاهد بیکاری کارگران یا عدم پرداخت حقوق کارگران در برخی از واحدهای فعال در این حوزه هستیم که ضرورت حمایت از قطعه سازان خودرو در یک شهرک مجزا احساس می شود تا تضمینی بر تداوم فعالیت پُربازده این صنعت پرسابقه آذربایجان باشیم.

در حقیقت، آذربایجان شرقی به عنوان قطب صنعت قطعه سازی خودروی ایران علیرغم داشتن پتانسیلهای بی نظیر در حوزه تولیدات صنعتی و علمی، مسیر پُردست اندازی را پیش رو دارد که متاسفانه هر روز نیز مشکلات آن بر روی هم تلنبار می گردد.

به گفته کارشناسان، توسعه صنعت قطعه سازی خودرو علاوه بر اشتغال زایی، خودکفایی اقتصادی را نیز به همراه داشته و کمک شایانی به اقتصاد مستقل می کند اما صنعت باسابقه استان به دلیل تحریم ها با مشکلات زیادی در کیفیت بخشی به محصولات مواجه است و این مسئله، ادامه راه را برای کارآفرینان و فعالان این صنعت بیش از پیش مشکل ساز کرده است که نیازمند جدی دولت است…

▪️شهرک اول

تعدیل گسترده نیرو و تعطیلی خطوط تولید شرکت های قطعه سازی، تنها بخشی از مهم ترین مشکلات فعالان صنعت قطعه سازی خودرو است زیرا تمام مشکلات موجود به تحریم ها مربوط نمی شود و تدوین نادرست سیاست های کلان این صنعت و نبود نقشه راه نیز از جمله عوامل ایجاد دست انداز در مسیر صنعت قطعه سازی خودرو به شمار می رود.

یک پژوهشگر و مدیر واحد قطعه سازی یکی از مراکز صنعتی تبریز نیز با اشاره به اینکه معیار سنجش در کل دنیا استانداردهاست گفت: در کشور ما تعداد استانداردهای اجباری که روی قطعات خودرو نصب شده بسیار تعداد کمی است و عموماً برگردان استانداردهای خارجی است که مربوط به ۵۰ سال قبل است.

علی نظامی افزود: از سازمان استاندارد خواستیم خودمان هم در تدوین استاندارد ورود کنیم زیرا صنعت قطعه سازی در منطقه ما از صنعت دنیا فاصله دارد چرا که هیچ ارتباطی بین واحدهای تولیدی و دانشگاهی نیست در حالی که فعالیت مشترک این دو بخش در تولید قطعات خودرو به نفع مهم ترین صنعت آذربایجان است.

وی اظهار داشت: بین قطعه سازی و خودروسازی، فاز دیگری به نام مجموعه سازی وجود دارد اما در آذربایجان شرقی در این زمینه ضعف داریم و قطعات خودروسازی باید مونتاژ شده و تبدیل به موتور شوند که قابل تامل است.

این پژوهشگر اضافه کرد: باید تغییر نگرش در حوزه قطعه سازی داشته باشیم زیرا توانمندی صادرات را پیدا کرده ایم اما باید اُفق دید را بلندتر و آینده نگرتر نمایم تا رقبای ما در این بخش، تولیدکنندگان اروپایی و آمریکایی باشند.

نظامی تاکید کرد: قطعاتی در آذربایجان شرقی تولید می شوند که از قطعات وارداتی به مراتب باکیفیت تر هستند زیرا انرژی رایگان به همراه مواد اولیه و نیروی انسانی ارزان قیمتی که در داخل کشور وجود دارد جزو مزیت های رقابتی ما محسوب می شوند که باید قدر آنها را بدانیم و در تخصصی کردن فعالیت های این حوزه تلاش نماییم.

▪️شهرک دوم

پس از احداث شهرک فناوری خودرو در تبریز وقت آن رسیده تا با راه اندازی یک شهرک تخصصی برای صنعت خودرو و قطعه سازی، تجمیع و تقویت این صنعت پرسابقه در آذربایجان شرقی عملیاتی گردد کمااینکه اخیراً نیز مسئول ارشد دستگاه اجرایی صنعت استان از ضرورت ایجاد آن سخن به میان آورده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت ایجاد شهرک اختصاصی خودرو در تبریز گفت: باید زمینی برای ایجاد شهرک اختصاصی خودرو آماده شود چرا که صنعت قطعه سازی و خودرو یکی از مزیت های شاخص آذربایجان است.

صابر پرنیان با اشاره به اینکه تبریز استعداد و موقعیت خوبی برای ایجاد شهرک تخصصی قطعات خودرو دارد افزود: در حال حاضر از لحاظ تعداد واحدهای صنعتی در رتبه چهارم کشور قرار داریم و در یک سال گذشته از نظر تعداد واحدهایی که به بهره‌برداری رسیده در رتبه سوم و از لحاظ تعداد واحدهای توسعه ای رتبه دوم کشور را در اختیار داریم.

وی ادامه داد: در ۱۱ ماه گذشته دو هزار و ۱۰۰ مجوز سرمایه گذاری صادر شده که این آمار تمایل زیاد به سرمایه گذاری در استان را نشان می دهد به طوری که تقاضا برای ایجاد زمین صنعتی زیاد است اما با وجود تعداد زیاد سرمایه گذاران، در تامین زیرساخت ها برای سرمایه گذاری مشکل داریم که یکی از این مشکلات تامین انرژی های برق و گاز است.

رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی اضافه کرد: در ۱۰ سال گذشته در حوزه برق هیچ کاری انجام نشده است چرا که تنها ۴۶ درصد برق مورد نیاز شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی تامین شده این در حالی است که این میزان در اصفهان ۱۰۶ درصد است که البته در این زمینه باید اقداماتی انجام شود.

▪️شهرک آخر

آنچه این روزها قطعه سازان آذربایجان شرقی را دچار مشکل درآمدی کرده، طلب های فراوان آنها از شرکت های خودروسازی، گرانی مواد اولیه و چالش های دیگری است که مربوط به عدم همکاری ارگانها و دستگاه های اجرایی در تولید محصولات می باشد.

با اینکه صنعت خودروسازی کشور باید متکی به قطعات داخلی از جمله محصولات تولید شده در آذربایجان شرقی باشد اما اگر چالش درآمدی در بخش قطعه سازی استمرار یابد به طور قطع مشکلات اساسی در ادامه حیات این صنایع به وجود می آید و متعاقب آن خودروسازان باید برای تهیه قطعات دست به دامان قطعات غیراستاندارد خارجی مانند چین شوند.

طبق گزارش های واصله، صنعت قطعه سازی استانهای صنعتی در سال های گذشته به خاطر توفیق فروش خودروهای داخلی، گام های موثری برای تولید قطعات با کیفیت برداشته؛ روندی که در زمان تحریم چاره مشکلات صنعت خودروسازی ایران بوده است.

صنعت قطعه سازی خودروی آذربایجان شرقی ضمن تامین قطعات شرکت های خودروساز داخلی، نقش موثری در ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم داشته اند اما پراکندگی و عدم هماهنگی تولیدکنندگان در اجرای برنامه های سیاست تامین نیازمندی های قطعات خودرویی تا حدودی از موفقیت آنها کاسته است.

با این اوصاف کارشناسان و برخی مسئولان امر معتقدند که حمایت دولت و شرکت های بزرگ خودروسازی از صنعت قطعه سازی این استان با راه اندازی شهرک ویژه می تواند صنعت قطعات خودروی آذربایجان را سرپا نگه داشته و در زمان تحریم نیز تولید خودرو در کشور را زنده نگه دارد.

از سوی دیگر شرکت های قطعه سازی به خاطر رقابت و داشتن شناسه داخلی در صدد هستند تا محصولات باکیفیت را روانه بازار کنند و در این زمینه تصمین لازم به شرکت ها و مصرف کنندگان بدهند که آن هم با حمایت جدی و اجرای سیاست های تشویقی می تواند به مرحله موفقیت دست یابد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.