مفتون امینی بزرگ شاعر تکرار ناشدنی آذربایجان ابدی شد

عصر آزادی آنلاین/ سرویس فرهنگی:
یدالله مفتون امینی بزرگ شاعر آذربایجان، روز ۵شنبه ۱۰ آذرماه به دلیل ایست قلبی در ۹۶ سالگی درگذشت.
عصر آزادی؛ یدالله مفتون امینی (۲۱ خرداد ۱۳۰۵ – ۱۰ آذر ۱۴۰۱) متخلص به مفتون شاعر معاصر آذربایجانی در ۲۱ خرداد ۱۳۰۵ در شهرستان شاهین دژ دهستان هولاسو در کنار زرینه رود (جیغاتی) و آذربایجان قرار گرفته، زاده شد. وی پس از گذراندن دبستان و دبیرستان در تبریز به تهران آمد و وارد دانشگاه شد. او دانش‌آموختهٔ رشتهٔ حقوق قضایی از دانشکده حقوق دانشگاه تهران بود. از سال ۱۳۲۸ تا ۱۳۵۹ یعنی ۳۱ سال در وزارت دادگستری خدمت نمود.
امینی در آغاز شاعری کلاسیک و کهن‌پرداز بود اما بعدها – به‌ویژه طی سال‌های پس از انقلاب – به شعر بی وزن و قالب‌های نوپردازانه روی آورد. وی علاوه بر شعر فارسی، به زبان ترکی نیز شعر سروده‌ است.
او در دومین دوره جشنواره بین المللی شعر فجر در بخش آزاد برگزیده شد.
دریاچه(۱۳۳۶)، کولاک(۱۳۴۴)، انارستان(۱۳۴۶)، نهنگ یا موج(۱۳۵۷)، عاشقلی کروان(۱۳۵۸)، فصل پنهان(۱۳۷۰)، یک تاکستان احتمال(۱۳۷۶)، سپیدخوانی روز(۱۳۷۸)، عصرانه در باغ رصدخانه(۱۳۸۳)، من و خزان و تو(۱۳۸۵)، شب هزار و دو(۱۳۸۶ – فارسی و ترکی)، اکنون های دور(۱۳۸۷)، از پرسه خیال اطراف وقت سبز(۱۳۸۹) جشن واژه ها و حس ها و حال ها(۱۳۹۱)، طلایی/ خاکستری/ رگبار(۱۳۹۳)، گزینه اشعار(۱۳۹۳)، آجی چای(۱۳۹۵- به زبان ترکی) و مستقیم تا نرسیده به صبح(۱۳۹۷) از آثار وی در طول حیات خود بوده است.
عصرآزادی درگذشت این شاعر نامی آذربایجان را به ‌جامعه هنری و خانواده ایشان تسلیت می گوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.