فشار تحریم بر پنجره های تولید

“عصرآزادی” به بهانه برگزاری نمایشگاه WINEXPO 2022 تبریز از مشکلات حوزه تاسیسات ساختمانی کشور گزارش می دهد؛

?عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

بیست و هفتمین دوره نمایشگاه های تخصصی ساختمان، تاسیسات و درب و پنجره و ماشین آلات مربوطه تبریز موسوم به WINEXPO 2022 که با مشارکت شرکت‌های داخلی از استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، تهران، اصفهان، مازندران، قزوین و خراسان رضوی به مدت چهار روز فعالیت داشت روز جمعه ۱۱ آذر ۱۴۰۱ به کار خود پایان داد.

در این نمایشگاه‌ها شرکت های مربوطه آخرین دستاوردهای خود در زمینه‌های انواع مصالح ساختمانی، درب و پنجره، ماشین آلات ساخت درب و پنجره، لوله و اتصالات، انواع پروفیل، یراق آلات، هوشمندسازی ساختمان، انواع چسب، شیرآلات ساختمانی، آجرنما، سرمایشی و گرمایشی، صنایع شیمیایی و غیره را به نمایش گذاشتند.

از قرار معلوم، سالیانه ۵۵۰ تُن انواع محصولات درب، پنجره و پروفیل به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار صادر می‌ شود و عراق، هند و برخی كشورهای مشترک المنافع مقصد اصلی صادراتی این محصولات را تشكیل می ‌دهند که برخی موانع اداری و سیاسی بر سر مسیر تولید سایه گسترانیده است.

در این وانفسا، تولیدكنندگان درب و پنجره نوسان قیمت ها و دشواری تامین مواد اولیه را مهمترین مشكلات تولید در داخل کشور دانسته و می گویند پیشی گرفتن رقبای منطقه ای در بازارهای صادراتی، عرصه را برای صادركنندگان داخلی تنگ كرده است.

به اعتقاد کارشناسان، صرفه‌جویی در مصرف انرژی قبل از هر چیز باید به تاسیسات صحیح ساختمان توجه داشت لذا می‌توان گفت که از نقطه‌نظر بسیاری از فعالان صنعت ساختمان، کلیه این دلایل نشان می‌دهد که تاسیسات ساختمان دارای اهمیت فراوانی است و نمی‌توان به آن نگاه ویترینی داشت اما متاسفانه در ایران معمولاً از نقش تاسیسات داخل ساختمان غافل می‌شویم و حوادث پیش پا افتاده، دامن ساختمانهایمان را می گیرد…

▪️پنجره اول

مدیر بازرگانی یک گروه صنعتی فعال در زمینه ساختمان و تاسیسات معتقد است متاسفانه از زمان شروع ویروس کرونا و توام شدن آن با تحریم ها، شرایط فروش برای کلیه واحدهای تولیدی فعال در کشور بسیار سخت شده است.

الهام هاشمی افزود: صنایع پایین‌ دستی آلومینیوم بسیار با اهمیت بوده و عامل ایجاد اشتغال و ارزش‌ افزوده و گرداننده چرخ صنعت و اقتصاد است لذا طبق آمار، عرضه شمش آلومینیوم در سال‌ جاری در بورس کالا افزایش ‌یافته و با توجه به اینکه صادرات شمش آلومینیوم در شرایط تحریم محدود شده است خوشبختانه صنایع پایین‌ دستی با بحران تامین مواداولیه مواجه نیستند.

وی تاکید کرد: از طرف دیگر، با توجه به اینکه واردات محصولات آلومینیومی نیز به کشور کاهش ‌یافته، این فرصت برای صنایع پایین‌ دستی ایجاد شده است تا بتوانند فعالیت‌های تولیدی خود را افزایش دهند لذا مواد اولیه تولید شده در کشور، مصرف داخلی را پوشش می‌دهد و بیشتر صنایع پایین‌ دستی آلومینیوم با بیش از نیمی از ظرفیت در حال تولید هستند و توانایی تامین بخش عمده‌‌‌‌‌‌ای از بازار داخلی رادارند.

هاشمی اذعان کرد: به‌‌ رغم پتانسیل‌هایی که در صنایع پایین‌ دستی با امکان سودآوری مناسب وجود دارد تاکنون صنایع پایین‌دستی نتوانسته‌‌‌اند مسیر توسعه را به‌ درستی بپیمایند که یکی از دلایل این امر، نوسانات شدید نرخ مواداولیه در بازار داخلی در دو سال گذشته بوده که شرکت‌های تولیدی را با چالش‌های فراوانی مواجه کرده است.

این فعال بازرگانی در حوزه درب و پنجره و تاسیسات ساختمانی پیشنهاد داد: جهت فائق‌ آمدن به این مسائل، تولید داخلی نیازمند حمایت‌هایی نظیر ایجاد ساختار حمایتی لازم برای صادرات صنایع پایین‌‌دستی، حمایت‌های تعرفه‌ای واردات محصولاتی که در مواردی تولیدکنندگان داخلی توان تامین بازار را دارند، اعطای تسهیلات بانکی به تولیدکننده‌های داخلی با نرخ مناسب برای خرید مواد اولیه، به‌ روز رسانی تجهیزات و ماشین‌آلات و همراهی بیشتر سازمان‌های مالیاتی با تولیدکنندگان از سوی نهادهای ذیربط است.

▪️پنجره دوم

معرفی تکنولوژی و تجهیزات نوین، هوشمندسازی آورده های جدید در این دوره از نمایشگاه، حضور شرکتهای دانش بنیان و تمایل به آگاهی از آخرین رویدادها و آموزه های حوزه تاسیسات از شاخص ترین ویژگی های این دوره از نمایشگاه در کنار دل چرکینی و تاسف فعالان اقتصادی از وجود رانت در واگذاری تسهیلات با وجود پایداری آنها علیرغم همه مشکلات نظیر تحریم و نبود تعاملات اقتصادی و غیره پیام خوب و بد این دوره از نمایشگاه بود که مسلماً قابل بررسی و تحلیل بیشتر آن برای مسئولان و رفع نواقص در سالهای آینده است تا شهروندان بتوانند از آخرین مِتُد تکتولوژی روز جهانی در صنعت ساختمان و تاسیسات کشور بهره مند گردند.

مدیر اداری و مالی یک شركت تولیدكننده upvc با اشاره به اینکه نوسان های قیمتی، مشتریان را سردرگم كرده است گفت: ۳۰ الی ۴۰ درصد مواد اولیه موردنیاز تولید از خارج کشور وارد می شود اما به دلیل تحریم ها، مواد اولیه به صورت سهمیه ای توسط واردكنندگان تقسیم بندی می شود.

شیما طاطایی افزود: متاسفانه به موقع نرسیدن مواد اولیه موجب نوسان های قیمتی شده و این نوسانات سردرگمی مشتریان در خرید كالا را به دنبال داشته است همچنین كاهش تولید، از كار افتادن خطوط تولید و تعدیل نیرو از دیگر مشكلات تامین نشدن به موقع مواد اولیه است.

وی اضافه کرد: از آنجایی كه پیش از تحریم ها به دپوی مواد موردنیاز اقدام كردیم اما تاكنون توانستیم تولید شركت را در شرایط مطلوبی نگه داشته و با ثبات قیمت، مشتریان را حفظ كنیم.

این فعال تولید محصولات upvc یادآور شد: بی‌ثباتی بازار، عمده‌ ترین مشکل بازار درب و پنجره و شیشه‌های دوجداره است لذا هر لحظه قیمت‌ها در نوسان است و متاسفانه این نوسان قیمت همواره به سمت بالا و جهش قیمت است که این روزها بازار پنجره‌های دوجداره را به بازار ترسناکی تبدیل کرده است!

▪️پنجره آخر

استقبال دوچندان فعالان عرصه ساختمان و تاسیسات از این دروه از نمایشگاه آنهم پس از سپری نمودن دو دوره حضور کمرنگ صاحبان برندهای درب و پنجره به دلیل شیوع ویروس کرونا با جدیدترین دستاوردهای حوزه تاسیسات حکایت از این داشت که فعالان اقتصادی در این حوزه، کرونا را فرصتی برای خلق ایده ها و محصولات جدید در این زمینه دانسته و با وجود تحریم ها و مشکلات جانبی که در حوزه تولید و یا حضور در خارج از مرزهای کشور برایشان وجود داشته، همچنان پایدار و استوار به فعالیت و خلق فرصتهای جدید پرداخته اند و با نوآوری های مختلف در این دوره از نمایشگاه حضور یافتند.

از نگاه دیگر، هرچند حضور بسیار کمتر شرکتهای خارجی در این دوره از نمایشگاه همچنان از چالش های پنهان در تعاملات اقتصادی کشورمان حکایت می کند که البته صنعت تاسیسات نیز خارج از زنجیره مشکلات قرار ندارد و اشتیاق بازدیدکنندگان و اظهارات غرفه داران در این دوره از نمایشگاه ساختمان و تاسیسات ۱۴۰۱ تبریز بیانگر اهمیت این صنعت به عنوان چرخ مولد دیگر صنایع کشور است.

هر چند برخی از شرکت کنندگان از وجود موانع و مشکلات اداری و کاغذبازی شکایت داشته و آن را محدودیتی بر سر راه تولید و نبود فرصتی برای شکوفایی ظرفیتهای پنهان خود می دانستند اما امیدوارانه چشم امید به این داشتند که با رفع موانع، قدرت بی رقیب خود را در داخل و خارج در صنعت تاسیسات را عرضه کنند و علاوه بر رفع نیازهای داخلی، فرصتی بزرگ برای کسب درآمدهای ارزی و ریالی بیشتر باشند.

در گفتگو با برخی از تولیدکنندگان درب، پنجره و ماشین آلات مربوطه مشخص گردید که وجود رانت در ارائه تسهیلات بانکی، موانع اداری برای صدور مجوز، مشکل FATF و تبادلات مالی، عدم حمایت از تولیدکنندگان در بازار داخلی و پشتیبانی نکردن جهت حضور در بازارهای صادراتی و غیره از جمله مشکلات واحدهای تولیدی و فعال در صنعت ساختمان و تاسیسات می باشد و معلوم نیست متولیان و مسئولان کِی به این مسائل رسیدگی خواهند کرد!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.