هر ۱۸ ماه یک ناوشکن ساخته می شود

آنچه در دیدار رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروی دریایی ارتش با خبرنگاران آذربایجان شرقی گذشت؛

عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده: رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروی دریایی ارتش در نشست خبری خود با تعدادی از خبرنگاران رسانه های آذربایجان شرقی در تبریز ضمن تشریح عملکرد این مجموعه، به سوالات مختلف آنها پاسخ داد.
امیر دریادار دوم “جواد داداش‌ زاده” که به مناسبت سالروز نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران به آذربایجان شرقی سفر کرده بود از خاطرات جالب عملیات مروارید، زوایای پنهان دوران جنگ تحمیلی، اقتدار در ساخت ناوشکن، آمادگی جهت همکاری با دانشگاه ها و حمایت از شرکت های دانش بنیان سخن به میان آورد.
به گفته وی، درگیر شدن ناوچه پیکان با چندین فروند ناوچه موشک انداز دشمن بعثی، پیاده شدن تکاوران در وضعیت بسیار نامناسب عملیاتی و انجام عملیات به بهترین وجه ممکن و کنترل محل فرود سکوها که به شدت آسیب دیده و بسیار خطرناک بود از مهمترین ویژگی عملیات مروارید ارتش دلاور به شمار می‌آید.
▪️دشمن بعثی عراق ادعای اشغال ۳ روزه خرمشهر را داشت

داداش زاده با بیان اینکه نیروی دریایی در ابتدای جنگ تحمیلی، راهبردهای خاصی را اتخاد کرد گفت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ۶ ماه پیش از آغاز جنگ تحمیلی یک گروه رزمی به نام قرارگاه ۴۲۱ را برای مقابله با تحرکات رژیم بعث عراق در مرزهای بندر بوشهر ساماندهی کرد و تمام یگان‌های شناور، ناوها و ناوشکن‌های قوی را از بندر ماهشهر و تیررس دشمن به بندرعباس منتقل کرد.
وی ادامه داد: به محض شروع جنگ، تنها یک گردان از گروه ۴۲۱ به فرماندهی ناخدا صمدی در خرمشهر مستقر شد و ضمن مقاومت در برابر دشمن، گروه‌های مردمی را سازماندهی می‌کردند.
داداش زاده افزود: دشمن ادعا می‌کرد که می‌خواهد در عرض سه روز خرمشهر را اشغال کند اما با مقاومت ۳۴ روزه مواجه شد و در نهایت دست به دامن مستشاران مصری شد؛ همچنین اثرات خروج ناوها از تیررس دشمن هم در عملیات مروارید مشاهده گردید.
وی یادآور شد: در دو ماه نخست جنگ تحمیلی، انواع عملیات‌ دشمن از زمین و هوا را بر کشور متحمل می‌شد و تنها در دریا خبری از دشمن نبود زیرا نیروی دریایی عراق قدرت خروج از بنادرش را نداشت.
رئیس مرکز تحقیقات و مطالعات استراتژیک نداجا با اشاره به جزئیات عملیات مروارید که ناوچه ایرانی پیکان با فرماندهی شهید همتی توانست دو سکوی مهم عراق را که ۹۵ درصد نفت این کشور از آن صادر می‌شد را منهدم کند و ۱۷ فروند شناور عراقی را از بین ببرد هم گفت: نیروی دریایی عراق عملاً در این عملیات به کلی از بین رفت.

▪️عراق تا پایان جنگ نتوانست از خلیج فارس نفت صادر کند!

داداش زاده با اشاره به اینکه نیروی دریایی ارتش در طول ۸ سال جنگ تحمیلی حدود ۱۵۰ عملیات برای اسکورت ۱۰ هزار کشتی تجاری به منظور امنیت اقتصادی به سرانجام رساند اظهار کرد: این در حالی بود که دشمن قصد داشت با از بین بردن جزیرۀ خارک و تصرف بندر امام ضربه‌ جبران ناپذیری به اقتصاد کشورمان وارد کند اما نیروی دریایی با حمایت از کشتی‌های تجاری و نفتکش، حفاظت از سکوهای نفتی، دفاع از جزیره خارک و حفظ تأسیسات نفتی ایران موفق شد این ترفند دشمن را نیز شکست دهد.
وی با ذکر این نکته که عملیات مروارید مسیر جنگ تحمیلی را به طور کلی تغییر داد تاکید کرد: شاید بزرگترین خدمتی که این عملیات داشت فارغ از اینکه ارتش بعثی عراق را از داشتن نیروی دریایی محروم کرد، موجب گردید تا بتوانیم وضعیت اقتصادی جنگ را کنترل نموده و به عبارت دیگر، عراق تا پایان جنگ دیگر نتوانست از خلیج فارس نفت صادر کند!
▪️مقام دوم را در ساخت خط تولید ناوشکن در اختیار داریم

داداش زاده با اشاره به فعالیت‌های نداجا در دوران بعد از دفاع مقدس هم توضیح داد: نیروی دریایی ارتش به حوزه قطعه سازی و تعمیرات روی آورد و در آن دوران بود که در بازدید رهبر انقلاب، ایشان دستور دادند که ناوشکن بسازیم و نخستین ناوشکن ایرانی با نام جماران در سال ۸۵ ساخته شد و اکنون پس از کسب مقام اول در فناوری زیردریایی، مقام دوم جهان را در ساخت خط تولید ناوشکن در اختیار داریم.
وی با اشاره با فعالیت ۵ ناوگروه و حضور ناوشکن‌های تمام عیار ایرانی در آبهای آزاد افزود: سری ساخت زیردریایی در نداجا شکل گرفته است و با تخصص بالای مهندسان داخلی این حوزه نیازی به واردات زیردریایی‌ها در ابعاد کوچک نداریم که بالاترین تکنولوژی زیردریایی ها را یک افتخار می دانیم.
این مقام ارشد نداجا اضافه کرد: در اقصی نقاط جهان، ناوشکن ایرانی جهت تضمین خطوط مواصلاتی و صیانت دریایی کشورمان مستقر هستند لذا در حوزه بدنه شناور، بازدارندگی موشکی و سایر تجهیزات و تسلیحات نیز با اقتدار و افتخار تحت فرماندهی کل قوا فعالیت می کند.
وی با ذکر این نکته که هم اکنون در مدت ۱۸ ماه به ساخت ناوشکن جدید اقدام می کنیم افزود: با اقتدار کامل سرزمین خود را به اقیانوس ها و دریاهای آزاد و دوردست گسترش داده ایم و ناوشکن های سهند و مکران دارای جذابیت و جایگاه ویژه ای هستند که دشمن هم به قدرت آنها پی برده است.

▪️ساخت یک ناوشکن در مدت زمان ۱۸ ماهه به اتمام می رسد

داداش زاده با اشاره به جایگاه ویژه تبریز و آذربایجان شرقی در حوزه پیشرفت‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: وقتی برای ساخت ناوشکن جماران اقدام کردیم در تهیه گیربکس این ناوشکن به مشکل برخوردیم که قطعه های خاص را از گروه ماشین سازی تبریز تهیه و تامین نمودیم که بسیار جالب توجه بود.
وی بیان کرد: در سال ۱۳۹۰ نیز برای نخستین بار قرارداد همکاری با دانشگاه تبریز را امضا کرده و ارتباطات خوبی با دانشگاه صنعتی سهند داریم لذا مشتاق استقبال از شرکت‌های دانش بنیان در حوزه دریایی هم هستیم.
داداش از چاپ حدود ۲۰۰ عنوان کتاب تخصصی حوزه دریایی و بیش از ۱۰۰ هزار جلد سند و ۳۰ هزار عکس در مرکز مطالعات نداجا وجود دارد خبر داد و گفت: خوشبختانه در زمینه مدیریت دانش دریایی به حدی رسیده‌ایم که ساخت یک ناوشکن به جای ۱۰ سال تنها در مدت زمان ۱۸ ماهه به اتمام می رسد.
▪️ناوگروه ها بدون نیاز به کمک در دریاهای آزاد حرکت می کنند

وی در پاسخ به سوال خبرنگار “عصرآزادی” مبنی بر نحوه احداث موزه های دریایی در برخی مناطق و چگونگی تامین سوخت ناوشکن های کشور در دریاهای آزاد نیز توضیح داد: علاوه بر احداث موزه های نیروی دریایی در بوشهر، بندر انزلی و برنامه ریزی جهت راه اندازی در سایر شهرهای دارای مستندات حوزه نیروی دریایی، نمادهای ناوشکن و نصب سردیس تکاوران نیروی دریایی در مناطق مختلف کشور از جمله در شهرستان خوی در دستور کار این مجموعه است، همچنین ناوگروه ها با این تصور در دریاهای آزاد حرکت می کنند که گویی از هیچ یک از کشورهای مسیر، تغذیه نخواهد شد اما در زمینه سوخت، آذوقه و مهمات، کشتی‌های پشتیبانی و لجستیکی در کنار گروه شناورهای رزمی اعزام می‌شوند که حامل مقادیر زیادی از موارد فوق بوده و در نتیجه امکان تداوم عملیات را برای گروه فراهم می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.