برگزاری کارگاه مهارت های زندگی اجتماعی

 عصرآزادی آنلاین/ سرویس فرهنگی – علیرضا نیاکان:
کارگاه مهارت های زندگی اجتماعی “کارگاه هیولای احساسات روز پنج شنبه ۱۰اُم آذرماه در باغ کتاب در ورودی اصلی باغ کتاب از ساعت ۱۲ الی ۱۴ برگزار شد.

?((آموزش یک مهارت با یک کتاب به همراه کتاب کار هیولای احساسات برای کودکان و نوجوانان))
?((با معرفی ((کتاب هیولای احساسات )) (از نشر میچکا _مبتکران)
*به همراه کاربرگ های مربوطه توسط روانشناس کودک و نوجوان سرکار خانم فرناز عباسیان*
*با موضوع: ((هیولای رنگ ها))
با محوریت: (آموزش احساسات به کودکان و نوجوانان و آموزش مدیریت عاطفه)
**با حضور روانشناس کودک و نوجوان*: *سرکار خانم فرناز عباسیان* *و قصه گو: سرکار خانم الهه لکی

*در محل سالن اجتماعات “باغ کتاب تهران” بزرگترین کتاب فروشی خاورمیانه تشکیل شد*

اهمیت آموزش احساسات به کودکان:

کودکان نیز مانند بزرگسالان با احساسات زیادی سروکار دارند. آنها ناامید، هیجان‌زده، عصبی، غمگین، حسود، ترسو، نگران، عصبانی و خجالت‌زده می‌شوند. هرچند خردسالان معمولاً قادر نیستند تا درباره احساس خود صحبت کنند اما در عوض آن را به شیوه‌های دیگر منعکس می‌کنند.
کودکان می‌توانند احساسات خود را از طریق حالت چهره، بدن، رفتار و بازی بیان کنند. بعضی اوقات ممکن است احساسات خود را به شیوه‌ای نامناسب یا مشکل‌آفرین بروز دهند.
نوزاد از لحظه‌ای که متولد می‌شود، شروع به یادگیری مهارت‌های عاطفی می‌کند. آنها نیاز دارند تا احساسات خود را شناسایی، بیان و مدیریت کنند و یاد می‌گیرند که چگونه این کار را از طریق تعاملات اجتماعی و روابط با افراد مهم زندگی خود مانند والدین، پدربزرگ و مادربزرگ انجام دهند.
شما به عنوان پدر یا مادر در کمک به درک احساسات و رفتارهای کودک خود نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنید و باید به او نشان دهید که چگونه احساساتش را به شیوه‌ای مثبت و سازنده مدیریت کند.
کودکانی که روش‌هایی سالم برای بیان و کنار آمدن با احساسات خود می‌آموزند، به احتمال زیاد در آینده:
حامی و همدل دیگران هستند.
عملکرد بهتری در مدرسه و حرفه‌شان دارند.
روابط مثبت و پایدار بیشتری خواهند داشت.
از سلامت روان خوبی برخوردارند.
مشکلات رفتاری کمتری از خود نشان می‌دهند.
?انعطاف‌پذیر هستند.
?احساس شایستگی، توانایی و ?اعتمادبه‌نفس بیشتری می‌کنند.
نسبت به خود احساس مثبتی دارند.
چرا باید آموزش احساسات به کودکان را جدی بگیریم؟
احساسات ‌منفی، قسمتی از تجارب زندگی انسان است اما برای کودک خردسال، ممکن است ترسناک و طاقت‌فرسا باشد. ایجاد فضای لازم برای ابراز احساسات منفی این امکان را فراهم می‌کند تا آن را به شیوه‌ای سالم بپذیرد. هنگامی که کودک علیه احساسات خود مبارزه نمی‌کند، استرس و اضطراب از بین می‌رود.
شناخت احساسات باعث تقویت هوش هیجانی می‌گردد
بسیاری از والدین انتظار دارند که فرزندشان خود‌به‌خود بداند که چگونه احساساتش را به شیوه‌ای صحیح ابراز کند. درحالی‌که اولین قدم برای کنارآمدن با احساسات، شناخت آنهاست. هنگامی که کودک با واژگان گسترده‌ای از زبان احساسات آشنا می‌گردد، بهتر قادر خواهد بود تا تجارب خود را به‌طور دقیق تعریف کند.
کنار آمدن با احساسات باعث قدرت کودکان می‌شود
اگر احساسات کودک سرکوب شود، در ضمیر ناخودآگاهش باقی می‌ماند و به توانایی‌های درونی و انرژی ذهنی کودک اختلال وارد می‌کند و کودک در زندگی روزمره دچار مشکل می‌شود.
یادگیری و احساسات با یکدیگر رابطه مستقیم دارند
بسیار آسان است که احساسات کودک را از طریق گفتن عباراتی مانند «گریه نکن، بستنی شکلاتی که این‌قدر چیز مهمی نیست» سرکوب کنیم. مغزِ در حالِ رشد فرزند شما غرق در هورمون‌های استرس‌زا است و در این بین تلاش خیر‌خواهانه شما در راستای آموزش دادنِ علتِ مسائل بی‌فایده است. مغز کودک شما (و حتی خود شما) هنگامی که در معرض احساسات شدید قرار دارد قادر به یادگیری نیست.
ابراز موفقیت‌آمیز احساسات، سنگ بنای سلامت روان است
ابراز احساسات به صورت روتین باعث می‌شود کمتر درگیر الگوهای سازگاری منفی ‌شویم که خود منجر به اضطراب، افسردگی و سایر مشکلات سلامت روان می‌گردد.
ابراز احساسات برای سلامت جسم حیاتی است
در کودکان نیز همانند بزرگسالان، احساسات حل‌نشده از طریق علائم جسمی مانند سر درد، معده ‌درد، زخم معده یا فشار خون بالا بروز می‌کند.
پرورش صحیح سلامت عاطفی، مسیری برای تندرستی در طولانی‌مدت است
اگر بخواهیم صادق باشیم، بسیاری از والدین هنوز در تلاش‌اند بفهمند که چگونه باید احساسات خود را کنترل کنند، زیرا از کودکی ضعف هوش هیجانی دارند. آموزش صحیح و زودهنگام باعث می‌شود کودک در آینده از سلامت احساسی برخوردار باشد.
*یادمان باشد:
شناخت احساس به ما کمک میکنه
آرامش مان را حفظ کنیم
خوشحال باشیم
و زندگی قشنگتری را تجربه کنیم.

روانشناس بالینی کودک و نوجوان: فرناز عباسیان*

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.