چرای دام بیشتر از ظرفیت مراتع به فرسایش خاک منجر می شود

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی هشدار داد؛

 عصرآزادی آنلاین/ سرویس شهرستانها: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: کشاورزان باید توجه نمایند که اگر کودها و سموم را براساس اصول علمی مصرف نکنند بقایای آنها موجب ایجاد آلودگی در خاک شده و در درازمدت کیفیت خاک را از بین خواهد برد.

اکبر فتحی در میزگردی که به مناسبت هفته خاک با حضور دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان برگزار شده بود گفت: خاک علاوه بر اینکه در تامین امنیت غذایی اهمیت دارد بستری برای تمام فعالیت های کشاورزی نیز محسوب می شود لذا بدون وجود این عنصر گرانبها تصور زندگی غیر ممکن است.

وی ادامه داد: دنیا به اهمیت خاک پی برده و هر ساله روز ۵ دسامبر مصادف با ۱۴ آذر به عنوان روز جهانی خاک به اهمیت این عنصر حیاتی پرداخته می شود لذا در وزارت جهاد کشاورزی نیز یک هفته تحت عنوان هفته خاک تحت عناوین مختلف نامگذاری شده است که اهمیت این موضوع به سمع و نظر مردم برسد.

فتحی اضافه کرد: اگرچه بخش بزرگی از کشاورزان و افرادی که در ارتباط با خاک فعالیت دارند آگاه به اهمیت این عنصر حیاتی اند اما اگر عامه مردم نیز به این اهمیت پی ببرند و فرهنگ سازی لازم در راستای نحوه حفاظت از خاک اتفاق افتد طبیعتا بهتر می توان به حفظ و مراقبت از نعمت پر اهمیت پرداخته و به هدفی که در باب کشاورزی و ایجاد امنیت غذایی وجود دارد، نائل شد.

وی در ارتباط با اقدامات وزارت جهادکشاورزی جهت محافظت از خاک و پیشگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی گفت: در مورد پیشگیری از تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی دستگاه های مرتبط در قانون مشخص شده است لذا به استناد تبصره ۲ ماده ۱۰ پیشگیری های لازم صورت گرفته و در موارد تخلف به استناد ماده ۳ در سازمان جهاد کشاورزی پرونده تشکیل شده و اقدامات قانونی برای جلوگیری از تغییر کاربری اتفاق می افتد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان خاطرنشان کرد: خاکی که از آن صحبت می شود علاوه بر تهدیداتی که از سوی تغییر کاربری اراضی کشاورزی متوجه آن است با تهدیدات طبیعی و تهدیدات دیگری از سوی انسانها رو به روست که برای مثال آبهای نامتعارفی که وارد مزارع و باغات می شود و فاضلابهای شهری و روستایی، پسابهای کارخانجات، کود و سمی که در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد و فرسایش های بادی و آبی طبیعی که انسانها به آن دامن می زنند.

فتحی افزود: در این موارد نباید مقصر اصلی کشاورزان قلمداد شوند چرا که این کشاورزان از دیرباز در همین اراضی به کشاورزی می پرداختند و اگر امروز محصولاتی ناسالم با استفاده از آب نامتعارف تولید می شود، تقصیر آن متوجه کشاورزان نیست بلکه کسانی که این آبهای آلوده و پسابها را رهاسازی می کنند و مسئولان و دستگاه هایی که مانع انجام این کار نشده اند مقصرند.

وی یادآور شد: کوددهی و سمپاشی مزارع و باغات باید بر اساس آنالیز خاک و نتیجه آزمایش های صورت گرفته باشد وگرنه استفاده براساس برآورد ذهنی میزان مواد شیمیایی مصرفی در واحدهای تولیدی را افزایش می دهد که این امر نیز سبب آلودگی خاک خواهد شد در این ارتباط سازمان جهادکشاورزی و سازمان حفاظت از محیط زیست براساس قانون حفاظت از خاک مکلفند اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهند.

فتحی تاکید کرد: در مورد فرسایش آبی و بادی ذکر شده نیز در بخش کشاورزی اگر شخم ها در جهت شیب زمین زده شود کوچکترین بارندگی موجب شستن و از بین رفتن خاک می شود لذا توصیه های فنی ای که در کلاسهای ترویجی همکاران سازمان جهادکشاورزی در اختیار کشاورزان قرار می دهند می تواند مانع فرسایش خاک شود و در مورد مراتع نیز اگر بیشتر از ظرفیت مرتع به چرای دام اقدام شود، سبزینه و نبات مرتع به مرور از بین رفته و خالی شدن خاک از نبات زمینه را برای فرسایش بیشتر خاک فراهم خواهد کرد.

وی اظهار کرد: اقدامات وزارت جهادکشاورزی در زمینه محافظت از خاک خود کشاورزی محافظتی است و تمام تلاش خود را می نماید تا با کمترین خاکورزی تولید صورت گیرد و مصرف کود براساس آنالیز خاک باشد، اگر این توصیه ها با همکاری کشاورزان صورت گیرد طبیعتا از آلودگی خاک جلوگیری خواهد شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در ارتباط با جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی نیز تلاش می شود ایجاد شهرک ها و مجتمع ها به اراضی دارای خاک درجه ۳ یا ۴ محدود شده و کشاورزان و سرمایه گذاران فعالیت های خود را به این شهرک ها منتقل نمایند تا خاک مرغوب و مناسب فعالیت های کشاورزی به راحتی از دسترس خارج نشود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.