آنچه در رویداد "هم‌افزایی بخش خصوصی در راستای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان" در تبریز گذشت؛

تبریز صاحب مرکز شتاب‌دهی صادراتی آنلاین شد

عصرآزادی/ سرویس اقتصادی: رویداد “هم‌افزایی بخش خصوصی در راستای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان” با حضور علیرضا یونچی، کارآفرین و فعال حوزه کسب و کار و همراهی یونس ژائله، کارآفرین برتر کشور در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.

در این رویداد ویژه که در آن عبدالرضا فلاح نماینده استاندار آذربایجان شرقی در حوزه فناوری، ناصر امامی فرد مسئول مرکز داوری اتاق تبریز و حسین فتح الهی قائم مقام معاونت ارزیابی مرکز شرکت ها و موسسات دانش بنیان حضور داشتند حاضران به بیان سوالات خود از سخنرانان و اعضای اصلی پنل پرداختند.

در پایان این نشست نیز، مرکز شتاب‌دهی صادراتی آنلاین اتاق بازرگانی تبریز در راستای هم‌افزایی بخش خصوصی برای توسعه اقتصاد دانش بنیان راه اندازی گردید.

▪️توسعه صادرات تنها راه خروج از مشکلات اقتصادی است

رئیس اتاق بازرگانی تبریز در این نشست با انتقاد از نبود یک سیستم کارآمد برای برنامه ریزی در خصوص حل مشکلات و توسعه اقتصادی گفت: باید توجه داشت لازمه امروز کشور تنها امیدواری است و لذا اگر نقش امید را نادیده بگیریم قطعاً دچار شکست خواهیم شد.

یونس ژائله با تاکید بر لزوم توجه به آموزش در حوزه های مختلف افزود: خوشبختانه اتاق تبریز توانسته برنامه های آموزشی خوبی را اجرایی کرده و رتبه عالی را در بین استان های کشور کسب کند که امیدواریم در سایه این آموزش ها و برنامه های آتی اتاق در این زمینه، توانمندی و مهارت اندوزی لازم برای افزایش صادرات کسب شده باشد.

وی، تنها راه خروج از مشکلات اقتصادی را توسعه صادرات عنوان کرده و یادآور شد: باید توجه داشت امنیت مهم ترین مولفه برای ایجاد و بهبود سرمایه گذاری در هر کشور است.

ژائله با اشاره به روابط حسنه مابین اتاق تبریز به عنوان نماینده بخش خصوصی و دولت اضافه کرد: در طول چند سال گذشته روابط تنگاتنگی مابین بخش خصوصی و دولت در استان حاکم بوده که بسیار کم نظیر است.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز، ایران را کشور فرصت ها عنوان کرد و گفت: به عنوان یک تاجر و فعال اقتصادی با وجود اینکه در نقاط مختلف جهان کار تجاری کرده ام اما هم اکنون در تبریز بوده و دوستدار شهر خود هستم.

▪️جوانان باید روحیه خود را بازیابی کرده و ایده پردازی نمایند

کارآفرین و فعال حوزه کسب و کار نیز در این نشست با بیان اینکه هم اکنون موقعیت های کاری زیادی برای جوانان وجود دارد گفت: به شرطی که جوانان بتوانند روحیه کاری خود را بازیابی کرده و به دنبال ایده ها و فکرهای جدید باشند.

علیرضا یونچی ادامه داد: بیش از ۶۰ هزار نقطه از ایران را گشته و معتقد هستم که حتی اگر چاه های نفت را مسدود کنند قطعاً کارهای زیادی برای انجام خواهیم داشت چرا که هر منطقه دارای استعداد و ظرفیت های ویژه و مخصوص خود است و شهر تبریز نیز گنجینه ارزشمندی از این ظرفیت ها را داراست.

▪️موفقیت در حوزه دانش بنیان با ورود بخش خصوصی ممکن است

نماینده استاندار آذربایجان شرقی در حوزه فناوری نیز با بیان اینکه دولت تنها نقش تسهیل گری را برعهده دارد گفت: تا زمانی که بخش خصوصی به حوزه دانش بنیان ورود پیدا نکند، قطعاً موفقیتی در این حوزه نخواهیم داشت.

عبدالرضا فلاح با اشاره به فعالیت ۳۰۰ شرکت دانش بنیان در استان افزود: البته ۲۰ شرکت دانش بنیان استان قابلیت تبدیل به یک برند معروف را دارند که وجود قانون جهش دانش بنیان و اعتبار مالیاتی می تواند در این راستا توسعه دهنده این شرکت ها باشد.

▪️نیروهای نخبه در فضای فرآیند استاندارد ICT آموزش می بینند

مسئول پروژه مرکز شتاب دهی صادراتی آنلاین با اشاره به پیاده سازی قالب آموزشی استاندارد شیوه نامه صادراتی در برخی کشورها گفت: در ایران نیز، این شیوه نامه چندین سال است که در اتاق بازرگانی اصفهان پیاده سازی شده است لذا برخی شرکت ها و نیروهای جوان و نخبه که می خواهند در حوزه صادراتی حضور یابند، در فضای فرآیند استاندارد آی.سی.تی آموزش می بینند.

مهدی زاده افزود: این شرکت ها در کنار این آموزش ها، یکسری مشاوره توسط بازرگانان باتجربه می گیرند تا بتوانند اهداف صادراتی خود را محقق کنند.

وی اضافه کرد: موضوع این شتاب دهنده فقط در بحث بازرگانی و صادرات نیست بلکه در بخش تولید نیز ورود خواهد داشت لذا کاری که اتاق در فاز اول آغاز کرده در بخش صادراتی بوده و مباحث آموزشی را به شکل آنلاین ارائه می دهد و در قدم های بعدی، شرکت تولیدی و دانش بنیان را مورد هدف قرار خواهد داد.

مهدی زاده یادآور شد: در حال پیاده سازی یکسری قوانین و مصوبات به صورت استاندارد هستیم تا سیستم آموزشی آنلاین را به صورت برخط و آفلاین پیاده سازی کرده و در کنار این، خبررسانی در بخش های اقتصادی را به شرکت های عضو درنظر گرفته خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.