"عصرآزادی" از وضعیت مناطق زلزله زده شهرستان خوی در دهمین روز وقوع حادثه گزارش می دهد

هوای چادر سَرد است!

یک مادر روستایی می گوید نمی‌دانم این اوضاع تا کی ادامه دارد اما وضعیت بازسازی سایر مناطق زلزله زده نشان می‌دهد که خیلی زود هم از این آوارگی نجات پیدا نمی‌کنیم!

 

 ?عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

 

حدود ۱۰ روز از زلزله‌ای به بزرگی ۵.۴ ریشتر که ظهر روز ۲۸ دی ۱۴۰۱ بخش مرکزی شهرستان خوی را لرزاند می گذرد که باعث مصدومیت بیش از ۲۳۱ نفر شد و خسارات زیادی به بناها و خانه‌های شهرستان خوی و روستاهای فیروزق، قریس، صوفی کندی، وار و پسک سفلی وارد نمود و بنا به اعلام مسئولان آذربایجان غربی، بیشترین میزان خسارت زلزله اخیر در روستای وار و بخش فیرورق به خانه‌های مسکونی وارد شده که بی‌خانه‌ شدگان در ۵ کمپ موقت روزهای سرد سال را سپری می کنند!

علیرغم اینکه تاکنون ۴ هزار و ۲۳۴ دستگاه چادر، ۲ هزار و ۷۵۲ بسته غذایی، ۱۵۰۰ بطری آب معدنی، ۲ هزار و ۹۶۶ تخته پتو، ۴۹۵ شعله والور، ۲ هزار و ۵۳۵ شعله بخاری برقی و یکهزار و ۱۹ تخته موکت بین افراد متاثر از زلزله شهرستان خوی توزیع گردیده اما باز هم باید نیازهای اهالی در شب های سرد بهمن ماه تامین گردد.

به گفته برخی از اهالی منطقه، شبکه آب و برق و گاز در بسیاری از مناطق زلزله زده دچار اختلال است زیرا از قرار معلوم، یا لوله‌ها شکسته اند و یا دچار آسیب شده اند اما هر چه که باشد بسیاری از ساکنان روستاها که خانه‌هایشان خسارت‌های جزئی‌تری دیده در خانه‌های خودشان مشغول زندگی هستند اما دسترسی‌شان به این خدمات قطع شده است.

برخی کارشناسان معتقدند که همه مردم را نمی توان در چادر نگاه داشت اما به هر حال، سرمای هوا از در و دیوار تَرَک خورده و نیمه آوار شده به داخل خانه نفوذ می کندزیرا زمستان‌های عادی منطقه آذربایجان بسیار سرد است چه برسد به زمستان ۱۴۰۱ که سردتر از سالهای اخیر است لذا مردمی‌ که در چادر‌ها هستند و مردمی که در خانه‌های خود مانده‌اند مشکلات فعلی را مشترکاً تجربه می کنند که باید ذهنیت منفی مردم از عدم رسیدگی دولت به مشکلات سایر مناطق زلزله زده زدوده شود…

▪️روستای سفلی

 

یکی از اهالی روستای وار که به گفته مدیران آذربایجان غربی متحمل بیشترین خسارت شده و اکنون با خانواده‌اش به کمپ اسکان موقت منتقل شده است می‌گوید که هوا به شدت سرد است و با وجود اینکه تلاش کرده‌اند کمپ را گرم نگه دارند اما سرما بسیار آزاردهنده است لذا ما می‌توانیم تحمل کنیم اما کودکان نمی‌توانند.

عباس تاکید می کند که خانه‌اش دیگر قابل سکونت نیست و علیرغم اینکه به زلزله‌زدگان چادر داده‌اند اما باید وسایل موردنیاز زندگی فراهم گردد.

او با حالتی اندوهگین یادآور می شود که سه فرزندش بسیار ترسیده‌اند و دختر کوچکش چند شب گذشته را با کابوس گذرانده است: خانه ما و بسیاری از همسایگان دیگر قابل سکونت نیست، واقعاً نمی‌دانیم تا کی باید در کمپ بمانیم به طوری که زلزله فرصت برداشتن حتی لباس گرم را هم نداد، کودکان با همان لباس‌های خانه در کمپ موقت حاضر هستند.

یک زن ۵۴ ساله هم می گوید که غذا و آب و پتو توزیع شده است اما واقعاً بعد از چند روز هنوز هم نتوانسته‌ایم خودمان را جمع و جور کنیم زیرا وقوع زلزله خیلی وحشتناک بود و حتی برای من که بالغ هستم نیز ترسناک بود و در حال حاضر تنها خواسته ام این است که خانواده‌ام در این سرما نمانند!

زینب یکی دیگر از مردم حادثه دیده منطقه است که ساکن یکی از همین چادرهاست و همسرش در بیمارستان خوی بستری است، با سردرگمی می گوید نمی‌دانم باید چه کنم، اینجا هوا سرد است و بزرگترین مشکل ما همین سرماست، منظورم این نیست که بی‌خانگی مشکل نیست اما در حال حاضر فقط باید مراقب خانه باشم حتی چند بار تصمیم گرفتم به خانه برگردم تا چند تا وسیله بردارم تا بلکه بتوانم لباسی پتویی چیزی پیدا کنم اما می‌ترسم با بچه‌ها به آن خرابه بروم.

او تاکید می کند که تنها درخواست از مسئولان این است که به اولویت، مشکل سرما را حل کنند زیرا اینجا بچه‌ها انگار روی کف زمین می‌خوابند، زمین هم سرد است، نمی‌دانم این اوضاع تا کی ادامه دارد اما واقعاً وضعیت بازسازی سایر مناطق زلزله زده نشان می‌دهد که خیلی زود هم از این آوارگی نجات پیدا نمی‌کنیم!

▪️روستای آخر

 

با کاهش پس لرزه های متوالی، آرامش نسبی به فیرورق و روستاهای خسارت دیده بازگشته و با تلاش ارگانهای خدمات رسان تمام زیرساخت‌های تخریب شده در روستاهای زلزله‌زده ترمیم شده است.

کمک های مردمی و خیران به زلزله زدگان جلوه های زیبایی از مهربانی و همدلی را به نمایش گذاشته است؛ خیران خویی مقیم تهران، تبریز و خارج از کشور ۱۰۰ دستگاه چادر به ارزش ۲۰۰ میلیون تومان را خریداری و در بین زلزله زدگان بخش فیرورق  توزیع کردند.

همچنین به گفته اهالی، خیران موکب سید الشهدای روستای وار هم روزانه ۶ هزار پُرس غذای گرم با همکاری خانواده ها تهیه و در بین زلزله زدگان توزیع می گردد.

آمارها نشان می‌دهد که علاوه بر خسارت زلزله به جایگاه های دام و طیور در ۱۵ روستای کانون زلزله، در ۲۴ روستای دیگر نزدیک به کانون زلزله نیز جایگاههایی دام خسارت دیده و نیاز به بازسازی و تعمیرات دارند و به گفته مسئولان جهاد کشاورزی، ارزیابی خسارات این جایگاهها در دست اقدام است و تدابیر لازم برای عبور دامداران مناطق زلزله زده  از شرایط بحرانی و زمستانی در دستور کار قرار دارد.

با پایان عملیات ارزیابی واحد‌های مسکونی در مناطق زلزله زده خوی توسط بنیاد مسکن مشخص شده است که در کانون این زمین لرزه ۳ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی نیاز به تعمیر و ۲۵۰ واحد نیز نیاز به احداث کامل دارند!

اظهارات مسئولان استانی در حالی است که هنوز اعدادی از خسارت‌های احتمالی به بخش‌های زیرساختی مانند جاده‌های مواصلاتی، پل‌ها، ساختمان‌های دولتی و عمومی و غیره اعلام نشده است و تنها مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی از خسارت به اماکن تاریخی شهرستان خوی خبر داده است!

عزیز میرزایی تاکید کرده که در بررسی‌های کارشناسان مشخص شد بخش‌هایی از بازار تاریخی خوی، خانه تاریخی آیت‌اللهی، بخش‌هایی از خانه تاریخی کبیری، ساختمان شهرداری خوی، کلیسای تاریخی قریس، مسجد تاریخی سیدالشهدا، مناره شمس تبریزی و سالن نمایشگاه میراث مکتوب موزه خوی دچار آسیب شده اند که باید در اسرع وقت مورد ترمیم قرار گیرند!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.