مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی آذربایجان شرقی تاکید کرد؛

مصرف کود فاکتور مهم افزایش تولید است

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده: مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی آذربایجان شرقی از افزایش ۱۴ درصدی توزیع کود در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: توزیع کودها آغاز شده و تنها در روز تعطیلی ولادت حضرت علی (ع) حدود ۳۰۰ تُن کود حمل شده است.

“جمشید باقریان” یکشنبه ۱۶ بهمن‌ ماه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه آذربایجان شرقی افزود: این شرکت یکی از شرکت‌های مهم وزارت جهادکشاوزی با سابقه حدود یک قرن وظیفه تامین و توزیع نهاده‌های کشاورزی مورد نیاز کشاورزان و بهره برداران را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: ذخیره کود شیمیایی مورد نیاز کشاورزان استان مشکلی نداشته و علیرغم برخی چالش‌های موجود در جامعه از جمله محدودیت‌ های ارزی و تحریم‌ها، برنامه‌های ابلاغی به شرکت خدمات حمایتی استان تامین بیش از ۱۳۱ هزار تُن انواع نهاده‌های کشاورزی است که تاکنون بیش از ۷۵ درصد آن تامین شده است.

باقریان از ذخیره انواع کودهای شیمیایی برای استفاده کشاورزان در زمان کِشت بهاره خبر داد و اضافه کرد: تاکنون ۱۷ هزار و ۶۰۰ تُن انواع کود شیمیایی در آذربایجان شرقی ذخیره شده که نسبت به سال گذشته ۳۷ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه مصرف کود سرک بهاره در استان آغاز شده است یادآور شد: به کشاورزان عزیز توصیه می‌کنیم که در اسرع وقت برای تهیه کود سرک به مراکز خدمات جهادکشاورزی و کارگزاران مراجعه کرده و تامین آن را به لحظه آخر موکول نکنند زیرا اوج مصرف و تقاضا باعث محدودیت‌ هایی در تامین کود می‌شود.

باقریان اظهار کرد: بیش از ۱۵۰ کارگزار در خصوص تامین و توزیع کود شیمیایی در سطح آذربایجان شرقی وجود دارد که به کارگزاران سطح استان توصیه می‌کنیم سهمیه‌ تخصیصی خود را در اسرع وقت خریداری و ذخیره سازی نمایند.

وی با تاکید بر اینکه مصرف کود یکی از فاکتورهای مهم در ارتقا و افزایش تولید است بیان کرد: توزیع کود در سطح آذربایجان شرقی آغاز شده و تنها در روز تعطیل شنبه ۱۵ بهمن حدود ۳۰۰ تُن کود حمل شده است.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی آذربایجان شرقی در خصوص وضعیت مصرف کود در کشور گفت: طبق آمار و اطلاعات دقیق منتشر شده، مصرف کود در ایران نسبت به میانگین جهانی بسیار پایین است و برخی از کشورهایی چون چین و اروپا مصرف بسیار بیشتری نسبت به ایران دارند لذا در بحث مصرف کود شیمیایی، مصرف بهینه و به موقع بر اساس توصیه‌های کشاورزان بسیار مهم است.

باقریان در خصوص قیمت کودهای شیمیایی سهمیه‌ای نیز گفت: به طور میانگین ۳۰ درصد از قیمت کود توسط کشاورزان و ۷۰ درصد باقی توسط دولت پرداخت می‌شود. قیمت هر کیلوگرم کود ازته ۳۰۰۰ تومان و قیمت هر بسته ۵۰ کیلویی پتاسه و فسفاته ۶۵۰ هزار تومان است. بیش از ۸۵ درصد کود مصرفی در بخش کشاورزی استان ازته بوده و در داخل تولید می‌شود.

وی در خصوص کودهای تقلبی در بازار نیز اظهار کرد: اکیپ‌های نظارتی برای شناسایی کودهای تقلبی فعال بوده و به صورت دقیق از کودهای توزیعی نمونه برداری می‌کنند و در صورت تقلبی بودن محصول، تولیدکنندگان را به مراجع ذی صلاح معرفی می‌کنند لذا تاکنون اخطارهای معتددی در این خصوص صادر شده و حتی با جریمه‌های سنگین برخورد شده است اما با توجه به تشدید کنترل، میزان کودهای تقلبی در بازار نیز کاهش یافته است.

باقریان در خصوص تامین سموم کشاورزی توضیح داد: سموم کشاورزی از طریق بخش خصوصی با نظارت مدیریت حفظ نباتات آذربایجان شرقی تامین و توزیع شده و همه روزه از سموم موجود در فروشگاه‌های مجاز نمونه برداری انجام می‌گیرد لذا در تولید برخی از سموم به خودکفایی رسیده‌ایم.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی آذربایجان شرقی در پایان اظهارات خود از برگزاری همایش و نمایشگاه “عرضه سبد کودی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و واحدهای تولیدی” با حضور شرکت‌های دانش بنیان از ۲۶ بهمن ماه سال جاری در تالار آفتاب تبریز خبر داد که جهت معرفی محصولات تولیدی می باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.