"عصرآزادی" از گلایه مشتریان خودروهای داخلی به علت کیفیت پایین تولیدات صفر کیلومتر گزارش می دهد

ایراد از تحریم هاست!؟

?عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

گزارش میدانی رسانه ها از برخی نمایندگی‌های خدمات پس از فروش خودروسازهای داخلی از افزایش مراجعات صاحبان خودروهای صفر به تعمیرگاه‌ها و معطلی بی خود جهت تعویض قطعات خراب و تعمیر خودرو حکایت دارد که خاموش شدن خودروی در حال حرکت، مشکلات گیربکس، روغن ریزی و غیره از جمله ایرادهای عجیب برخی از این خودروهاست.

گذری بر تعمیرگاه‌‌ها و نمایندگی‌های مجاز خدمات پس از فروش شرکت‌های خودروساز داخلی نشان می‌دهد با وجود تمام وعده‌ها در افزایش کیفیت، مراجعه مالکان خودروهای صفر کیلومتر و یا کارکرده‌ با ایرادات بسیار به نمایندگی‌ها نه تنها کم نشده، بلکه روند افزایشی هم دارد و اکثراً از عدم ارائه خدمات مناسب سردرگم و ناراضی هستند.

این در حالی است که نمایندگی‌های خدمات پس از فروش ملزم به تأمین به موقع قطعات با‌کیفیت، تعمیر خودرو در اسرع وقت و پرداخت خسارت خواب خودرو یا ارائه خودروی جایگزین هستند و خریداران خودروهای صفر بعضاً پس از پرداخت هزینه های کلان اتومبیل خود که اصلاً هم شایسته قیمت های فعلی نیستند پشیمان می شوند…

▪️ایراد اول

برخی از مشتریان تولیدات داخلی مانند کوئیک، تیبا، ساینا و سایرین از ایرادات فنی این خودروها گله داشته و می‌گویند چندین بار برای خرابی قطعات حساسی همچون سنسور اکسیژن و ECU به نمایندگی‌ها مراجعه کرده‌اند اما نمایندگی‌ها در پاسخ می‌گویند هنوز قطعه به دست شان نرسیده و این معطلی حتی به یک ماه هم می‌رسد.

علاوه بر این مشکلات، سهل‌انگاری در تعمیر خودروها نیز باعث می‌شود مشتری بعد از طی چند کیلومتر مجدد راهی نمایندگی‌ها برای تعمیر دوباره خودرو از محل همان مشکل یا مشکل جدید شود.

یکی از این مشتریان که دردسرهای زیادی در رفت و آمد به نمایندگی‌ها کشیده معتقد است بعد از تحویل خودرو کمتر از ۳ ماه واشر سر سوپاپ خودرو خراب شده و مجبوراً به تعویض آن اقدام کرده است، دو ماه بعد هم گیربکس خودرو دچار ایراد شد و دنده جا نمی‌رفت.

او می گوید برای رفع ایراد گیربکس، متخصصان نمایندگی نمی‌دانست باید چه کار کند؛ در نهایت تصمیم گرفتند دنده را عوض کنند اما وقتی دنده عوض شد گیربکس جمع نمی‌شد لذا به آنها گفتم اگر نمی‌توانید مکانیک از بیرون بیاورم، در نهایت بعد از ۳ روز قبول کردند مکانیک از بیرون بیاید و با پرداخت ۶۰۰ هزار تومان توانستم خودرو را از نمایندگی ترخیص نمایم!

نکته جالب توجه اینکه، تعدادی از مالکان خودروهایی که در نمایندگی‌ها مشغول تعیین تکلیف وضعیت خودروهای خود هستند نیز معتقدند علاوه بر کلیدهای شیشه‌ بالابر، گیربکس خودرو هم مشکل دارد، کوییک صفر هم از جمله خودروهایی است که بعضاً در حال حرکت خاموش می‌شود، هنگام کلاچ گرفتن خوب عمل نمی‌کند، دور موتور ضعیف می‌شود، وقتی همکه راهی نمایندگی می‌شوند جواب درست و حسابی نمی‌زنند و جهت رفع ایرادات، خودرو چند روز مهمان نمایندگی ها می گردد!

▪️ایراد دوم

عضو کمیسیون صنایع مجلس با انتقاد از وزارت صمت به دلیل توجه صرف به خودروسازان معتقد است اگر این روزها کیفیت برخی خودروها مشکل دارند عمدتاً در حوزه قطعه سازی است که البته دامن خودروساز را هم می‌گیرد!

روح الله ایزدخواه افزود: در صنعت خودرو که یک زنجیره صنعتی است، قطعه سازی دومین رُکن مهم این صنعت به شمار می‌آید لذا خودروساز و قطعه ساز اعضای یک خانواده هستند اما رابطه درستی با یکدیگر ندارند و رابطه قراردادی، حقوقی و مالی قطعه سازان و خودروسازان صحیح نیست.

وی اضافه کرد: اساساً باید نوآوری در درون زنجیره صنعت خودرو انجام شود که نقش قطعه سازی هم از این جهت بسیار حائز اهمیت است لذا اگر رابطه میان قطعه سازی و خودروسازی و از طرفی مراکز تحقیق و توسعه، دانشگاه ها، مراکز نوآوری و شرکت‌های دانش بنیان به درستی شکل می‌گرفت امروز شاهد شرایط کنونی در صنعت خودرو نبودیم.

این نماینده مجلس تاکید کرد: این انتقاد به وزارت صمت وجود دارد که فقط به خودروساز توجه کرد در حالی که خودروسازی زنجیره‌ای است که قطعه سازی، خدمات پس از فروش، نشان‌های تجاری و تحقیق و توسعه دارد که همه این موارد صنعت خودروسازی را شکل می‌دهند لذا وزرای صنعت اغلب با فشار رانتی از دو خودروساز حمایت می‌کنند در حالی که باید رابطه صنعت خودرو از جمله با قطعه سازی را تنظیم کنند.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس یادآور شد: از دیگر موارد مهم، رابطه دانشگاه با قطعه سازی است زیرا قطعه سازی جایی است که در آن نوآوری‌های متعدد در محصول و نوآوری در فرآیند را شاهد هستیم، گاهی قطعه ساز در خودروساز سهام دار می‌شود که این روش کاری، در برخی کشور‌ها ممنوع است به طوری مشکل ایجاد کرده و خودروساز را تحت سیطره خود قرار می‌دهد.

▪️ایراد آخر

کارشناسان معتقد هستند به طور کلی در بحث تولید و یا تأمین قطعات دو پارامتر شاخص وجود دارد؛ اولین پارامتر تأمین متریال برای تولید قطعات است و دومین پارامتر نیز واردات برخی قطعات خاص و در نهایت انتقال تکنولوژی است که هنوز داخلی سازی نشده اند و یا امکان داخلی سازی ندارند.

در حقیقت، تحریم ها نیز باعث شده است در سال های اخیر تأمین متریال مرغوب برای قطعه ساز میسر نباشد، مثلاً فلان قطعه ساز تا چند سال پیش متریال اولیه تولید خود را از یک کشور اروپایی تأمین می کرده و حالا مجبور است این متریال را از تأمین کننده چینی با واسطه به ایران وارد کند.

قطعه سازان نیز معتقدند اعمال تحریم ها باعث شده در این سال ها علاوه بر داشتن چالش های اساسی در انتقال پول، در تأمین قطعات و متریال هم مشکلات جدی داشته باشیم لذا ضربه تحریم ها به اندازه ای شدید بود که حتی چینی های قدرتمند هم پس از کنار رفتن برجام ازایران رفتند.

در این میان اما، دو خودروساز دولتی داخل کشور که اتفاقاً بیشترین سهم بازار را هم دارند، به تولید به هر قیمتی ادامه دادند و همیشه مدیران هم بحث داخلی سازی بالا و خودکفایی در این بخش را به عنوان دستاورد تحریم ها عنوان کرده اند!

بدین ترتیب، اگر یک مقام مسئول در حوزه خودرو بگوید که تحریم هابی اثر هستند، قطعاً شعار داده است زیرا آمارها نشان می دهد این حرف اصلاً کاشناسی شده نیست لذا باید بپذیریم تحریم ها در این سال ها به صنعت خودروسازی کشور آسیب جدی وارد کرده و متاسفانه هزینه این آسیب را قطعاً مردم پرداخت می کنند و به ناچار با هر سطح کیفی در محصولات بازار خودرو کنار می آیند ولو اینکه خودروی مقرون به صرفه ای نباشد!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.