گزارش "عصرآزادی" از آنچه در نشست مدیران حوزه فناوری و اقتصاد دانش بنیان آذربایجان شرقی با اصحاب رسانه گذشت

حرکت اقتصاد آذربایجان شرقی از ایده محوری به محصول محوری

?عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

آذربایجان شرقی یکی از قطب های صنعتی و اقتصادی کشور محسوب می شود اما متاسفانه سهم این استان در زمینه دانش بنیان ناچیز بوده و سنخیتی با ظرفیت های بی شمار منطقه ندارد.

در حقیقت، با توجه به وجود میزان بیکاری قابل توجهی که اغلب جوانان تحصیل کرده استان با آن دست و پنجه نرم می کنند ضروری است برنامه ریزی های مدون در راستای ریل گذاری مناسب برای توسعه دانش بنیان ها صورت گیرد.

بسیاری از محصولات تولیدی صنعتی، معدنی و کشاورزی آذربایجان شرقی به صورت خام فروشی انجام می شود که اگر شرکت های دانش بنیان چترشان را در سراسر استان بگسترانند جلوی خام فروشی گرفته شده و محصولات با ارزش افزوده بیشتر، کیفیت بهتر و بسته بندی مناسب به دست مصرف کننده می رسد.

مدیران حوزه فناوری و اقتصاد دانش بنیان آذربایجان شرقی در دیدار خود با خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان به پیشرفت های شرکت های دانش بنیان و نقش آنها در توسعه این استان پرداختند.

در این نشست خبری که به مناسبت دهه فجر برگزار گردید عبدالرضا فلاح مشاور استاندار آذربایجان شرقی در امور فناوری و دانش بنیان، سعید جعفری راد رئیس پارک علم و فن آوری استان، مهرداد امامی رئیس بنیاد ملی نخبگان آذربایجان شرقی و کریملو مدیرعامل سازمان علم و فناوری ربع رشیدی تبریز حضور داشتند…

▪️زون اول

در ابتدای این نشست، مشاور استاندار آذربایجان شرقی در امور فناوری و دانش بنیان با اشاره به اینکه بحث توسعه استان یک امر تدریجی بوده و با برنامه ریزی مشخص تحقق می یابد گفت: آذربایجان شرقی در این حوزه نسبت به سایر استان های کشورها متفاوت و عقب افتاده تر است که از آن جمله می‌توان به بودجه اندک پارک علم و فناوری استان اشاره کرد.

عبدالرضا فلاح، رویکرد اساسی آذربایجان‌ شرقی را اغلب در تمرکز به سازماندهی دانست و افزود: در مقوله موازی کاری هایی که همگرا نیستند باید به همگرایی دست یافت که قطعاً به بهره‌وری منابع منجر خواهد شد.

وی ادامه داد: باید سند توسعه به عنوان راهنما مدنظر باشد لذا طبق مِتدهای جهانی، باید رویکرد اُپِن بر فضای فناورانه حکمفرما باشد تا با مشارکت بخش خصوصی به سوی توسعه استان حرکت نماییم و دولت در زمینه تسهیل گری گام بردارد.

فلاح با اشاره به اینکه شرکت های دانش بنیان باید توسعه یافته و نقش توسعه یافتگی را ایفا نمایند اضافه کرد: در سفر رئیس جمهور به آذربایجان شرقی بالاترین رقم اعتبارات و تسهیلات امور دانش بنیان در بین استانهای کشور به این استان اختصاص یافت لذا فروش، بازاریابی و صادرات از جمله مواردی هستند که باید در آینده نزدیک از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان به نتیجه برسند.

فلاح در بخش دیگری از اظهارات خود گستردگی بازارهای صادراتی را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد: در واقع، شرکتهای دانش بنیان باید از این طریق بتوانند به اهداف پیش بینی شده خود دست یابند لذا همگرایی ارگانهای فناوری به درآمد ناخالص ملی استان ختم می گردد که دانش بنیانی ها در آن پیشگام بوده و توسعه اقتصادی آذربایجان شرقی هم با تلاش جوانان نُخبه این شرکت‌ها عملیاتی می گردد.

▪️زون دوم

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی نیز در این نشست با اشاره به دستاوردهای پارک علم و فناوری استان در ۵ ماه گذشته گفت: تعداد مراکز رشد آذربایجان شرقی ۲۱ مرکز است و در حوزه استقرار شرکت های دانش بنیان رتبه ۵ کشوری را دارا هستیم لذا هدفگیری آذربایجان شرقی در رتبه دوم بعد از استان البرز مدنظر ماست زیرا در سال‌های قبل از انقلاب واحدهای صنعتی گسترده‌ای در اطراف کرج وجود داشته اند که اکنون به شرکت های دانش بنیان تبدیل شده‌اند.

سعید جعفری راد افزود: در حوزه صادرات، مبلغ ۳ میلیارد و ۵۹۹ میلیون تومان در زمینه فروش تولیدات قیر دانش‌ بنیانی تحقق یافته است اما بودجه ای لایق پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی باشد در حال حاضر وجود ندارد.

وی در خصوص نگرش های آتی مجموعه نیز تاکید کرد: ریل گذاری پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی را تغییر داده و از ایده محوری به محصول محوری حرکت کرده ایم لذا نیازهای مربوطه احصاء شده‌اند تا در حوزه‌های موردنیاز استان به حمایت از شرکت‌های دانش بنیان اقدام نماییم.

جعفری راد اضافه کرد: علاوه بر شانگهای، یک تفاهم نامه نهایی آماده شده و مقرر شده تا قبل از فرا رسیدن عید نوروز ۱۴۰۲، به همراه نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیان به شهرک های صنعتی پکن و لینگان در کشور چین سفر نماییم کمااینکه اولین شرکت دانش بنیان تبریزی در صدد استقرار در کشور رومانی است زیرا اخذ مالیات در کشورهای اروپای شرقی بسیار پایین و مستعد فعالیت های تولیدی است.

رئیس پارک علم و فن آوری آذربایجان شرقی در پایان اظهارات خود با انتقاد از محدودیت در فضای کارگاهی و دفتری این مجموعه یادآور شد: محدودیت‌های فعلی باعث شده تا شرکتهایی که از شهرهای اورمیه و زنجان قصد فعالیت در تبریز را دارند نتوانند به هدف خود برسند لذا توافق با شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی می تواند مثمرثمر باشد تا با طراحی کارگاه های ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ مترمربعی به پیشرفت و توسعه پارک علم و فناوری استان دست یابیم.

▪️زون آخر

در بخش دیگری از این جلسه مدیران حوزه فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان آذربایجان شرقی در پاسخ به سوالات خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان به سوالات آنان پاسخ دادند که جملات کلیدی آنها بدین شرح است: تأمین مالی برای شرکت‌ های دانش‌بنیان بسیار مهم بوده و ریسک سرمایه پذیری آنها باید فرهنگ سازی شود/ شرکت های دانش بنیان باید بدانند که اگر یک سرمایه‌ گذار برای همکاری در تولید پا پیش می گذارد باید همکاری لازم را به عمل آورند/ برخی از شرکتها نمی دانند که دانش بنیان هستند و باید جهت دریافت امتیازات ویژه به مراجع مربوطه معرفی گردند/ آذربایجان شرقی از ۲۰۳ شرکت دانش بنیان در اوایل امسال به ۲۸۳ شرکت دست یافته و برای سال آینده هم ۳۰۰ شرکت پیش‌بینی می‌شود/ هر نوع فن آوری قابل تولید نیست بلکه می تواند به فروش رسیده و عواید بسیاری را برای شرکت دانش بنیان به همراه داشته باشد!

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در پاسخ به سوال خبرنگار “عصرآزادی” مبنی بر چگونگی حمایت دستگاه های حوزه فناوری استان از تولیدات قطعه سازی شرکتهای دانش بنیان تبریز جهت استفاده در خطوط خودروسازی کشور هم گفت: در قانون ۲۰ ماده ای دانش بنیان ها، یک ماده مهم وجود دارد که دستگاه‌های دولتی را موظف به استفاده از تولیدات شرکت های دانش بنیان کرده است لذا قانون باید اجرا شود و اگر اینگونه نباشد از طریق مراجع ذی صلاح اقدام خواهد شد تا حقوق شرکت های دانش بنیان در فروش تولیدات خود به نتیجه لازم برسد!

بدین ترتیب فرهنگ سازی، تسری دانش بنیان در تمام زمینه ها، پرورش نیروی انسانی خلاق و کارآفرین، رفع خلاءهای قانونی و حل مشکلات حقوقی، مالیاتی و بیمه های دانش بنیان ها پیش زمینه هایی هستند که در صورت فراهم شدن، آذربایجان شرقی می تواند به رشد و توسعه اقتصاد دانش بنیانی دست یابد!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.