با برگزاری رویداد نمایشگاهی اکسپو ارس ۲۰۲۳ در تبریز معرفی می شود؛

ارس اقتصادی ترین منطقه بدون نفت

عصرآزادی آنلاین/ سرویس اقتصادی/ شهرام صادق زاده: معاون اقتصادی و امور سرمایه گذاری منطقه آزاد ارس به مناسبت فرارسیدن رویداد اکسپو ارس Expo Aras 2023 که از ۲۵ الی ۲۸ بهمن ماه سال جاری در تبریز برگزار خواهد شد با خبرنگاران رسانه‌های گروهی آذربایجان شرقی دیدار و به تشریح جزئیات آن پرداخت.

علی نوید، منطقه آزاد ارس را شامل زون های جلفا، نوردوز، جانانلو و بیگلو دانست و افزود: حدود ۴.۸ میلیارد دلار از زمان تاسیس منطقه آزاد در سال ۸۳ سرمایه گذاری شده است که در حوزه های مختلف راهسازی، کشاورزی، اقتصادی و غیره از طریق بخش خصوصی شکل گرفته است.
وی با ذکر این نکته که فعالیت اقتصادی بدون نفت را می توان در ۱۷ سال فعالیت سازمان منطقه آزاد ارس مشاهده کرد ادامه داد: خوشبختانه نمونه ای موفق از اقتصاد بدون اتکا به نفت در سطح کشور را مشاهده می کنیم و می تواند برای سایر مناطق آزاد کشور یک مُدل تلقی گردد.
نوید در بخش دیگری از اظهارات خود به وضعیت منطقه آزاد ارس از حیث تولید و صادرات پرداخت و اضافه کرد: میزان ناخالص ملی سالانه منطقه آزاد ارس ۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان می باشد که بخش عمده‌ای از آنها صادر می شود لذا ارس مثبت‌ترین تراز تجاری سطح کشور را داراست که در سال گذشته مثبتِ ۳۷۰ میلیون دلار بوده است.
وی موفقیت فعالیت صنایع منطقه آزاد ارس را ریشه در پشتیبانی مراکز صنعتی و تولیدی تبریز ارزیابی کرد که سرریز سرمایه گذاری این کلانشهر بوده و یادآور شد: حدود ۲۵۰ واحد صنعتی فعال و ۱۴۰ واحد نیز در حال بهره برداری در خوشه های مختلف نفت، سلولزی، آرایشی، بهداشتی، غذایی، چوب، مصنوعات و غیره مستقر شده اند که با دارا بودن ۲۴ هزار هکتار کشت و صنعت، بزرگ مقیاس زراعتی مدرن کشور را در اختیار دارد.

معاون اقتصادی و امور سرمایه گذاری منطقه آزاد ارس از تشکیل یک منطقه مُغان جدید در خدا آفرین خبر داد و افزود: سدهای ارس، قیزقلعه سی و خداآفرین که در مجموع ۳ میلیارد مترمکعب آب را در خود جای داده اند قدرت مانور حوزه کشاورزی منطقه آزاد ارس را به اثبات می رساند اما تاکنون نتوانسته‌ایم به نحوه بهینه از ظرفیت‌ های آن در توسعه کشاورزی استفاده نماییم زیرا امنیت آب، می تواند سرمایه گذاران را برای سال های متمادی و آتی تامین نماید.
نوید تاکید کرد: اینگونه موارد باعث شده تا امکان توسعه حوزه کشاورزی منطقه آزاد ارس بیش از پیش متجلی گردد لذا بزرگترین گلخانه های هیدروپونیک و شیشه‌ای و مدرن کشور در منطقه آزاد ارس واقع شده اند و یکی دیگر از گلخانه های بزرگ کشور نیز در حال احداث می باشد که اگر واحدهای در حال احداث به پایان برسند حدود نیم میلیارد دلار سرمایه گذاری در جلفا عملیاتی خواهد شد.
وی، سرجمع تولید و کشاورزی منطقه آزاد ارس در سال گذشته را ۳۰۰ هزار تن تولید دانست و گفت: حدود ۹ شرکت به صادراتی های ارس اضافه شده و افزایش صادرات باعث شده تا به جایی برسیم که تولیدات منطقه آزاد ارس به کشورهای مختلف صادر گردند اما حوزه حمل و نقل و لجستیک هم دارای اهمیت زیادی است که از سابقه ۱۰۰ ساله برخوردار بوده و نوستالژی تامین ۶۳ درصد صادرات کشور از طریق جلفا در دهه ۵۰ می تواند اکنون نیز شکل عملیاتی به خود بگیرد.

نوید در بخش دیگری از اظهارات خود در جمع خبرنگاران رسانه های آذربایجان شرقی از برنامه های آتی این منطقه سخن به میان آورد و خاطرنشان کرد: افق ۱۴۰۸ برای منطقه آزاد ارس برنامه‌ریزی شده است تا با برگزاری سالانه نمایشگاه اکسپو ارس در حوزه برندینگ، جلفا را به کل کشور و چهان معرفی نموده و زنجیره های ارزش سرمایه گذاری را به سرانجام رسانیم.
معاون اقتصادی منطقه آزاد ارس با اشاره به اینکه ۱۱۰ فرصت جدید سرمایه‌گذاری جهت تکمیل تر شدن زنجیره تولید انجام خواهد شد افزود: حدود ۵۴ درصد صادرات منطقه آزاد ارس در ۱۰ ماه اخیر به ترکیه بوده و پس از آن نیز به کشورهای روسیه و آذربایجان انجام گرفته است.
شایان ذکر است به گفته معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد ارس، نمایشگاه اکسپو ارس ۲۰۲۳ با ۶ هزار مترمربع فضای نمایشگاهی در قالب ۴۷ غرفه در موضوعات کشاورزی، صنعت، دانش بنیان، فرهنگی، گردشگری و بانک و بیمه از ۲۵ الی ۲۸ بهمن ماه ۱۴۰۱ در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تبریز برگزار خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.