گزارش "عصرآزادی" از بازسازی و بالندگی سینما ۲۹ بهمن تبریز به عنوان مجهزترین پردیس سینمایی شمالغرب ایران؛

دوباره سینما دوباره سینما آسیا

گزارش از: شهرام صادق زاده/ عصرآزادی آنلاین
پردیس مدرن سینمایی ۲۹ بهمن تبریز با حضور استاندار آذربایجان شرقی، رئیس حوزه هنری کشور، هنرمندان، نمایندگان مجلس و اقشار مختلف مردم به بهره برداری رسید که در محل سینمای خاطره انگیز “آسیا” با ۱۰ سالن مجزا و با اعتبار ۴۰ میلیارد تومان طی سه سال به پایان رسید و با افتتاح آن، ظرفیت صندلی‌های سینمایی آذربایجان شرقی دو برابر شد.
همزمان با مراسم افتتاح این پردیس مدرن و با حکم رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی، “نوید ناصر” به سمت رئیس حوزه هنری آذربایجان‌ شرقی منصوب گردیده و از زحمات سید محمدحسین بلاغی، رئیس سابق این مجموعه تقدیر به عمل آمد.
موضوع حاشیه قوی تر از متن این مراسم، اعلام خبر همدردی عوامل این پردیس با مردم زلزله‌زده شهرستان خوی بود که طی آن، عواید فروش هفته اول فیلم های این پردیس سینمایی، برای کمک به آسیب‌دیدگان این خطه از آذربایجان اهدا خواهد شد که موجی از خرسندی را در میان حاضران به وجود آورد!
▪️مجموعه های سینمایی استان تا خرداد آینده به ۳۰ سالن خواهد رسید

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: با افتتاح پردیس سینمایی ۲۹ بهمن تعداد سالن های فعال آذربایجان شرقی دو برابر شد گفت: اکنون استان شاهد فعالیت ۲۰ سالن سینمایی است و رقم مجموعه های سینمایی استان تا خرداد ماه ۱۴۰۲ به ۳۰ سالن خواهد رسید.
سیدمحمدحسین بلاغی با اشاره به تلاش سه ساله و کار سخت و دشوار برای بازآفرینی پروژه پردیس سینمایی ۲۹ بهمن افزود: خوشحالیم که تیمی کاربلد و سینماساز چنین زیبا فعالیت و بازسازی را پیش بردند و قطعاً در آینده ای نزدیک شاهد افتتاح پروژه های بعدی هم در آذربایجان شرقی خواهیم بود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان اینکه آذربایجان شرقی به عنوان قطب فرهنگ در حوزه بین المللی ظرفیتی است که هنوز هم شکوفا نشده است اضافه کرد: در این چند سال شاهد تدوین سند زیست بوم و تحولی نوین در امر سینما بودیم و به این سمت روی آوردیم، چنانچه مقام معظم رهبری در فرمایشات اخیر خود به این موضوع اشاره کردند و فرمودند مسئله اذربایجان مسئله روایت آن است.
بلاغی اضافه کرد: تا امروز شاهد افتتاح پلاتو نمایش در مجموعه مهر و نما، گالری نمایش آثار تجسمی، ۳۵ گردهمایی عاشیقلار و کنگره جهانی عاشیقلار، جشواره زنجفیل، تولید و انتشار ۲۰ عنوان کتاب آفرینش ادبی، صدها جلسه فرهنگی و هنری بودیم و در تلاش برای توسعه عرصه فرهنگ و هنر استان هستیم.
▪️وارث پروژه‌های نیمه کاره بسیاری هستیم که امیدواریم به زودی افتتاح شوند

استاندار آذربایجان شرقی در مراسم افتتاحیه پردیس سینما ۲۹ بهمن و آئین تودیع و معارفه رئیس حوزه هنری استان گفت: رهبر انقلاب فرمودند در غرب کشور تمدن به دست تبریزی‌ها بوده است که پرچم این تمدن در دست فرهیختگان و هنرمندان تبریز می باشد.
عابدین خرم ادامه داد: مجموعه پردیس ۲۹ بهمن تبریز که نیاز زیرساختی اهالی فرهنگ است با تلاش مهندسان این استان به پایان رسید اما ما وارث پروژه‌های نیمه کاره بسیاری هستیم که از جمله مهمترین آنها پروژه‌های فرهنگی مانند مقبره الشعرا و مجتمع فرهنگی تبریز است و امیدواریم به زودی افتتاح شوند.
وی با اشاره به فعالیت‌های حوزه هنری عنوان کرد: فعالیت‌های حوزه هنری آذربایجان شرقی بسیار خوب و ارزشمند بوده و ما هم از این اقدامات تجلیل می‌کنیم از جمله بزرگداشت‌هایی که برای استاد قره باغی و کریمی مراغه‌ای برگزار شد.
خرم اضافه کرد: ارزش به این ساختمان‌ها نیست بلکه به انسان‌هایی است که در این مراکز به نقش آفرینی می‌پردازند و آیندگان و پرورش دهندگان آینده هنر ما هستند.
▪️در آذربایجان شرقی هنرمندان دغدغه زیرساختی نداشته باشند

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی کشور گفت: امیدواریم شبکه زیرساختی موردنیاز برای فعالیت در حوزه فرهنگ و هنر آذربایجان شرقی کامل شده و هنرمندان دغدغه زیرساختی نداشته باشند.
محمدمهدی دادمان افزود: امروز در گوشه گوشه این خطه، هنرمندان درجه یک، کاربلد و فهیم در دسترس قرار گرفته و سوژه‌های منحصر به فرد و خرده‌ فرهنگ‌هایی در زمینه‌های متعددی فراهم کرده تا حرف عمیق مردم را به زبان هنر بتوان بیان کرد.
وی اضافه کرد: امیدواریم با نگاه صحیح مدیران حوزه فرهنگ روزی برسد که نیاز نباشد یک جوان مستعد در حوزه فرهنگ و هنر برای دیده شدن به مرکز کشور بیاید و به جای آن در خطه‌ای که زیست می‌کند، بتواند با استعداد و توان خود در سطح نخست فرهنگ و هنر کشورمان دیده شود و کارش مورد تحسین قرار گیرد و بتواند درباره مسائل منطقه خود سخن بگوید.

دادمان تاکید کرد: امروز تلاش ما بر این است تا سینما به محیطی تبدیل شود که خانواده‌ها بدون دغدغه و با آرامش خاطر حضور یابند و در تلاشیم تا به شکل گیری مجتمع فرهنگی به معنای واقعی نزدیک شویم.
رئیس حوزه هنری کشور با اشاره به اینکه سال گذشته سند زیست بوم و نقشه تحول هنری آذربایجان شرقی تدوین شد یادآور شد: در این راستا دریافته ایم که باید کار ویژه استان، روایت آذربایجان پیشرو در انقلاب باشد و امیدواریم با تلاش و همت چهره‌های هنری و جوانان این هدف به اجرا درآید.
▪️مسئولان باید از جوانان باصداقت و هنرمند نقاط دور افتاده حمایت کنند

نکته قابل توجه مراسم افتتاح این پروژه، اکران فیلم سینمایی “در آغوش درخت” با حضور عوامل این پروژه در پردیس تازه تاسیس سینمایی ۲۹ بهمن اما نوستالژیک سینما آسیای تبریز بود.
بابک خواجه پاشا – کارگردان تورک زبان این فیلم سینمایی – در این مراسم و پیش از اکران فیلم خود گفت: بسیار خوشحالیم که امروز در دیار اخلاق و ادب هستیم.
وی افزود: اگر یک روز بخواهم درباره موضوع رفاقت فیلم بسازم، رفاقت شهید مهدی باکری اورمیه‌ای و شهید مرتضی یاغچیان تبریزی را به تصویر می‌کشم که رفاقتشان دم از معرفت می‌زند.
خواجه پاشا اضافه کرد: امیدواریم مسئولان از جوانان ما در روستاها حمایت کنند چرا که هنوز صداقت و هنر در نقاط دور افتاده کشورمان وجود دارد.
جواد قامتی، بازیگر این اثر هنری نیز گفت: من متولد شهرستان مرند از توابع آذربایجان شرقی هستم و بارها در خدمت مردم تبریز بوده ام.
وی افزود: مدتی است که فیلم‌های خطه تبریز و آذربایجان در صدر فیلم‌های کشور قرار دارد که از این رو امیدواریم یکی از سالن‌های این پردیس به نمایش فیلم‌های تبریز و آذربایجان حتی به صورت تکراری اختصاص یابد.
وحید آقاپور، دیگر هنرمند کشورمان نیز که در این مراسم حضور  داشت گفت: در روزهایی که برخی از سینماهای کشورمان تعطیل می‌شوند این پردیس سینمایی با ۱۰ سالن در شهر تبریز افتتاح می‌شود که باید آن را بدانیم.

▪️سینما آسیای نوستالژیک ۷۰ ساله پس از سالها فرسودگی جان گرفت

این پروژه در ادامه روند طرح توسعه سینماهای حوزه هنری در سراسر کشور با شعار “دوباره سینما” انجام گرفت و طی آن، پردیس سینمایی ۲۹ بهمن تبریز به عنوان بزرگترین پردیس سینمایی شمالغرب کشور با ۱۰ سالن نمایش و در وسعت ۱۱۰۰ مترمربع به بهره برداری رسید.
پردیس سینمایی ۲۹ بهمن تبریز با نام قدیمی و نوستالژیک “سینما آسیا” با قدمت ۷۰ ساله محسوب می‌شود که پس از سالها فرسودگی، از اواسط سال ۱۳۹۸ به همت موسسه بهمن‌ سبز وارد فاز بازسازی شده و اکنون به پردیس مجهزی تبدیل شد که از هفته آینده فعالیت خود را به طور رسمی‌ آغاز خواهد ‌کرد.
همزمان با مراسم افتتاحیه، فیلم سینمایی “در آغوش درخت” به تهیه‌کنندگی سجاد نصرالهی‌ نسب و کارگردانی بابک خواجه‌ پاشا، هنرمند تورک‌ زبان که اولین ساخته سینمایی‌اش را با حال و هوای شاعرانه و تورکی، در طبیعیت بکر آذربایجان غربی جلوی دوربین برده است، پیش از اکران عمومی در سینماها برای حاضران این مراسم اکران گردید که جدیدترین محصول سازمان سینمایی سوره و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می باشد.
شایان ذکر است برخورداری از سالن روباز، کافه سینما، پلاتو، نمایشگاه، سالن کودک، اتاق مادر و کودک و سالن VIP مجهز به امکانات روز و غیره از ویژگی‌های پردیس سینمایی سینما آسیای سابق است و ۱۰ سالن مجهز آن شامل آسیا، ارک، سولی، دریای‌ نور، پلاتو، رنگین‌ کمان، گیشه ۷، کریستال، دیانا و کافه سینما با مجموع ۱۱۰۰ صندلی هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.