"عصرآزادی" از موانع صادرات طلا به بهانه برگزاری چهاردهمین نمایشگاه طلا، نقره و جواهر ایران گزارش می دهد

نبرد طلایی

?عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

­محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران از ۲ الی ۵ اسفند ماه جاری میزبان شرکتها، واحدهای تولیدی و عرضه کننده طلا، نقره، جواهر، ساعت و صنایع، تجهیزات و دستگاه‌های مختلف این صنعت گرانبها بود که از آن می توان به عنوان بزرگترین گردهمایی تشکل ها و فعالان این صنف نام برد.

در این نمایشگاه که پس از ۴ روز فعالیت به کار خود پایان داد بیش از ۱۰۰ شرکت داخلی از استانهای کشور و شرکتهای خارجی از کشور‌های ژاپن، ترکیه، ایتالیا، آلمان و سوئیس حضور داشته و جدیدترین تولیدات، دستگاه‌ها، تجهیزات، روش‌ ها و طرح‌های تولیدی طلا، نقره و جواهرات را ارائه و به نمایش گذاشتند و جالب اینکه اتحادیه طلا و جواهر تبریز تنها اتحادیه دارای غرفه در این رویداد طلایی بود.

در چند سال گذشته صادرات طلا به دلیل اعلام منع قانونی صادرات، به صفر رسید در حالی که پیش از آن بیشترین صادرات کشور مربوط به سال‌های ۹۱ و ۹۲ و برابر با ۸۰۰ میلیون دلار بود.

در حقیقت، سال گذشته محدودیت قانونی صادرات در کمیسیون مقررات‌زدایی لغو شد و گرچه هنوز دستورالعمل آن ابلاغ نشده اما، صادرات گسترش یافته و از رقم صفر به ۱۲۰ میلیون دلار رسیده است و می تواند بیش از این نیز ارزآوری داشته باشد…

▪️عیار اول

به گواه تاریخ، ایرانی ها علاقه خاصی به خرید طلا و نگهداری آن دارند که برخی مواقع به کالایی سرمایه ای تبدیل شده و عوامل اثرگذار بر نوسان قیمت طلا، خود از اُنس جهانی طلا و دلار در بازار آزاد نشات می گیرد، لذا سرمایه گذاری در طلا  یکی از راه های جذاب سرمایه گذاری در ایران محسوب می گردد که سهولت خرید آن نسبت به دلار و نقدشوندگی بالای طلا در این روزها به جذابیت های آن افزوده است!

بازار طلا، سکه و ارز این روزها بسیار پرتلاطم است به طوری که جهش قیمت‌ها و بالا گرفتن نوسانات در حالی رخ می دهد که افزایش تقاضا در آن نقشی نداشته‌ و با وجود آنکه در آستانه سال‌ نو قرار داریم اما وضعیت عرضه و تقاضا در بازار طلا و سکه به روال سابق است!

از نکات جالب توجه چهاردهمین نمایشگاه طلا، جواهر، نقره، ساعت و صنایع وابسته، حضور معاون وزیر صمت در غرفه اتحادیه طلا و جواهر تبریز به عنوان تنها اتحادیه دارای غرفه اختصاصی در این رویداد طلایی کشور بود.

در این‌ نمایشگاه محمدمهدی براداران – معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت – با “میرمحمد پوراقدم شربیانی” رئیس و اعضای این اتحادیه دیدار و گفتگو کرد.

پوراقدم شربیانی با پیشنهاد به معاون وزیر صمت، حضور در نمایشگاه های کشورهای خارجی به ویژه ترکیه و استفاده از تجارب آنها در تولید و برگزاری نمایشگاه های طلا و جواهر را یکی از راهکاری مناسب جهت بالا بردن سطح نمایشگاه های طلای کشور عنوان کرد.

معاون وزیر صمت نیز ضمن تشکر از حضور اتحادیه طلا و‌جواهر تبریز به عنوان تنها اتحادیه حاضر در نمایشگاه تهران گفت: شهر تبریز پتانسیل بالایی در زمینه های مختلف صنعتی دارد که یکی‌ از آنها طلا و جواهر است که امیدواریم با رفع مشکلات در بخش های تولیدی شاهد رونق هرچه بیشتر این صنعت در تبریز و کشور باشیم.

▪️عیار میانی

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر و سنگ‌های قیمتی ایران با اشاره به اینکه صنعت طلا و جواهر و گوهرسنگ ها در صورت فراهم شدن زیرساخت‌ها می‌تواند به عنوان جایگزین خوبی برای صنعت نفت و فرآورده‌های آن باشد گفت: خوشبختانه در حال حاضر جزو ۷ کشور تولیدکننده برتر جهان هستیم.

“سیدحجت شفایی” ادامه داد: برگزاری نمایشگاه‌ های تخصصی در این زمینه از جمله راهکارهای توسعه این صنعت در کشور محسوب می‌شود زیرا ایران از نظر فناوری و شیوه‌های جدید صنعت با مشکلی روبرو نیست و تنها چالشی که در حال حاضر در مقابل این صنعت وجود دارد آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های دست و پاگیر در حوزه تولید، به خصوص صادرات است!

وی، کشورهای حوزه خلیج فارس را بازار مناسبی برای مصرف مصنوعات طلای ایران دانست و اضافه کرد: صادرکنندگان طلا و جواهر برای صادرات باید تعهد دهند که طلا، شمش یا ارز صادراتی را برمی‌گرداند لذا با توجه به اینکه از سوی آمریکا تحت تحریم طلا قرار داریم تقریباً صادرات طلا قفل شده و در صورتی که صادرات طلا از مبدا ایران باشد، طلای صادراتی ما در کشورهای دیگر توقیف می‌گردد!

شفایی تاکید کرد: جالب اینکه پیش از این نیز برخی قوانین دست و پاگیر در حوزه صادرات طلا و جواهر داخل کشور باعث بروز مشکلاتی می‌شد که بخشی از آن مربوط به استاندارد، گمرک، بانک مرکزی، صنعت و معدن است.

وی یادآور شد: در سه سال گذشته صادرات طلا اصلاً قابل توجه نبوده است که البته بخشی از این موضوع به دلیل تحریم طلا و بخشی دیگر نیز به علت بازگشت ارز حاصل از صادرات و چالش‌های ناشی از آن بود که باید تدابیری برای آن اندیشیده شود.

شفایی در پایان اظهارات خود خاطرنشان کرد: باید در جریان باشید که تا قبل از رفع تعهد ارزی و همچنین تحریم‌ها، عمده صادرات طلا و جواهر ایران به کشورهای ترکیه، امارات و عراق بود که باید این قضیه بار دیگر تداوم یابد.

▪️عیار نهایی

ایران از نظر فناوری و شیوه‌های جدید صنعت طلا و جواهر با مشکلی روبرو نیست و تنها چالشی که در حال حاضر در مقابل این صنعت وجود دارد وجود آیین نامه‌ها و بخشنامه‌های دست و پاگیر در حوزه تولید و به ویژه صادرات است.

به گفته فعالان این حوزه، برندسازی، رقابت در تولید، بازاریابی و فروش، پایداری در صادرات محصولات و مشتری مداری از جمله مزیت‌های نوینی است که دست اندرکاران صنعت طلا و جواهرسازی از کارگاه‌های کوچک تا کارخانه‌ های بزرگ به آن اهتمام دارند!

برگزاری این نمایشگاه در شرایط فعلی اقتصادی و تحریم ها قطعاً باعث پیشرفت صنعت طلا و جواهر می شود به شرطی که نقاط ضعف نمایشگاه شناسایی گردیده و در نمایشگاه های بعدی تکرار نشوند تا نقاط قوت نیز ارتقا یابد!

به گفته اهالی فن، اکنون حدود ۷۰ درصد ماشین آلات صنعت طلا در داخل کشور ساخته می شود و تولید داخلی نسبت به قبل بسیار بهتر شده و می توان در صورت بهبود شرایط، محصولات را به کشورهای اروپایی و آسیایی صادر نمود.

آنها از دولت و نمایندگان مجلس می خواهند تا موانع پیش روی صادرات طلا و جواهر برداشته شده و ورود منابع اولیه و ماشین آلات روز با ارز آزاد وارد کشور نگردد تا هزینه های تولید بیش از این افزایش نیابد!

استانهای تهران، اصفهان، یزد، آذربایجان شرقی و خراسان قطب تولید مصنوعات طلا و جواهر در سطح کشور بوده و اغلب کارگاه‌ها را کارگاه‌های کوچک تشکیل می‌دهد و تنها ۵ درصد کارگاه‌ها به صورت نیمه صنعتی و صنعتی در این صنف فعالیت می‌کنند.

با همه این اوصاف، دولت به عنوان تسهیل کننده فضای کسب و کار باید حامی تولیدکنندگان طلا و جواهر باشد که مصنوعات طلا و جواهری که در بازار ارائه می‌شوند از لحاظ کمی و کیفی قابل رقابت با تولیدات خارجی هستند و اگر حمایت‌ های لازم از این صنعت صورت گیرد می‌توان از ظرفیت‌های غیرفعال صادراتی این صنعت برای درآمدزایی استفاده نمود!

عکسها از: وحید پوررضوی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.