تولید ۴۱ میلیون اصله نهال بومی در بزرگترین نهالستان کشور

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز گفت: ۴۱ میلیون اصله نهال بومی در اجرای طرح ملی کاشت یک میلیارد نهال در بزرگترین نهالستان جنگلی و مادری کشور مستقر در البرز برای کاشت در نخستین سال اجرای این طرح در حال تولید است.
عصرآزادی آنلاین بر اساس گزارش کوه سرفراز به نقل از ایرنا، اصغر بیات با بیان اینکه طرح ملی کاشت یک میلیارد اصله نهال در سراسر کشور برای مدت چهار سال هدفگذاری شده است، افزود:شرایط اقلیمی دنیا و تغییراتی که به لحاظ خشکسالی و پدیده گرمایش کره زمین در حال وقوع است متاسفانه عوامل محدود کننده طبیعی مثل آفات، بیماری ها و خشکسالی ها و همچنین آتش سوزی های طبیعی رخ داده باعث شده بخش زیادی از جنگل های طبیعی در سطح دنیا رو به زوال رفته و از بین برود.
وی گفت: طبق دستور وزیر جهاد کشاورزی مقرر شد طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت با کمک و مشارکت تمام دستگاه های دولتی مانند وزارت کشور، شهرداری ها، جهاد کشاورزی، سازمان منابع طبیعی و با همکاری و مشارکت سازمان های مردم نهاد و جوامع محلی و عموم مردم اجرا شود.
بیات با اشاره به اینکه آغاز این طرح ملی با کاشت ۱۱ میلیون اصله نهال در نهالستان بزرگ کرج از آذرماه سال جاری آغاز شده تا کاشت آن ها از سال آینده اجرا شود، افزود: این طرح از سال ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۵ اجرا می شود.
وی یادآور شد: از ۴۱ میلیون اصله نهال تولیدی در استان البرز قرار است ۱۱ میلیون اصله نهال توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در نهالستان بزرگ کرج، ۲۰ میلیون اصله نهال توسط شهرداری و ۱۰ میلیون اصله نیز توسط نهالستان های خصوصی مجاز زیر نظر جهاد کشاورزی تولید شود.
وی گفت: این نهال ها از سال آینده بر اساس مناطقی که در طرح مطالعاتی تعریف شده و مناسب درختکاری و جنگل کاری است توزیع و کاشته می شود که این مناطق در محور کرج- چالوس، طالقان، ساوجبلاغ، نظرآباد و اشتهارد مشخص شده است.
پنج هزار هکتار از عرصه های البرز نهالکاری می شود/کاهش آلودگی هوا
سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با اشاره به اینکه در هر هکتار از این عرصه ها ۴۰۰ اصله نهال کاشته می شود، افزود: بر اساس مکان یابی انجام شده در سال جدید نزدیک به پنج هزار هکتار عرصه مکان یابی شده که زیرساختش در حال آماده سازی است تا این عملیات نهالکاری انجام شود.
وی در ادامه به نقش دستگاه های مشارکت کننده مثل شهرداری ها، آبفا، آب منطقه ای و سایر دستگاه هایی که کمک می کنند برای اجرای پروژه ای که یک طرح مردمی است اشاره کرد و گفت: تامین آب این پروژه ها بسیار مهم زیرا بنا به شرایطی در استان داریم و نزولات جوی کاهش یافته و منابع آب زیرزمینی محدود شده بخشی از آبیاری نهال ها و جنگل کاری ها قرار است از طریق پساب و حق آبه ای که آبفا تخصیص می دهد انجام شود تا آب مورد نیاز این نهال ها را تامین کنیم.
بیات از الزامات این طرح را اجرای مفاد قانون هوای پاک در کشور دانست و اظهار کرد: همچنین ماده ۱۵ قانون افزایش بهره وری و آیین نامه جلوگیری از آلودگی هوا از دیگر الزامات اجرای این طرح ملی می باشد که نشان از اثرات و فواید زیادی اجرای این طرح دارد و از مهمترین آن ها افزایش جنگل و سرانه فضای سبز استان و کشور و کاهش آلاینده های هوا است.
وی یادآور شد: سال جاری استان البرز و تهران جزو استان ها و کلانشهر هایی بودند که بیشتر سال هوایی ناسالم داشتند که این طرح تا حد زیادی می تواند باعث جذب آلاینده های هوا باشد.
تولید بیش از ۴۰ گونه نهال مثمر و غیرمثمر /اُرس نماد گیاهی البرز
سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: برای اجرای این طرح ملی از گونه های بومی هر استان استفاده می شود که در البرز بیش از ۴۰ گونه در نهالستان بزرگ کرج تولید می شود که با توجه به شرایط و منابع آبی در کشور و استان و عوامل محدود کننده بیشتر گونه های تولید شده مقاوم به کم آبی، آفات و بیماری ها هستند.
وی افزود: از جمله این گونه ها می توان به گونه اُرس یا سرو کوهی اشاره کرد که به عنوان گونه طبیعی استان البرز یک گونه سوزنی برگ طبیعی است.
وی با بیان اینکه در استان البرز سه نماد داریم، نماد گیاهی استان گونه اُرس، نماد جانوری عقاب طلایی و نماد خشت گلی تپه های ازبکی است که بر این اساس اُرس یکی از گونه های شاخصی است که جنگل های طبیعی اُرس را نیز داریم و کهنسال ترین اُرس کشور را در شهرستانک استان البرز داریم.
بیات بیان کرد: این درخت زنده و شاداب است و بیش از ۲۸۰۰ سال بر اساس دستگاه های سیم سنج موسسه تحقیقات جنگل های کشور عمر دارد و کهنسال ترین درخت ارس کشور است.
وی از دیگر گونه های در حال تولید را داغداغان، بنه، بادام، توت، سنجد، انار و زبان گنجشک عنوان کرد که مناسب شرایط اقلیمی استان است.
اشتغالزایی بسیار خوب در اجرای طرح ملی کاشت نهال
سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با بیان اینکه این طرح اشتغالزایی خوبی دارد، گفت: مرحله تولید و کاشت نهال با مشارکت نیروهای جوان و بیکار در مقطع کارشناسی، تکنیسین و کارگری انجام می شود که روزانه بیش از ۸۰ نفر به صورت مستقیم فقط در نهالستان کرج فعال هستند.
وی افزود: در عرصه های جنگل کاری این اشتغالزایی بیشتر می شود و برنامه ریزی این است که اجرای این طرح با کمک بومی های هر منطقه انجام شود و اولویت اشتغالزایی برای نیروهای جوان روستاها و جوامع محلی است.
وی در ادامه به اقدامات اداره جنگل کاری در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و اظهار کرد: در سال جاری بیش از هزار هکتار از عرصه های جنگلی که طی سنوات گذشته جنگل کاری شده بود قرارداد برای آبیاری و مراقبت از آن ها بسته ایم ضمن اینکه ۳۰۰ هکتار از جنگل های طبیعی استان را به عنوان ذخیره گاه های جنگلی شناسایی و به عنوان قُرُق در روزنامه آگهی داده ایم.
بیات در خصوص این ذخیره گاه های جنگلی توضیح داد: یکسری رویشگاه های طبیعی مثل جنگل های اُرس در ارتفاعات جاده چالوس، طالقان و بخش هایی از ساوجبلاغ که ارزش ژنتیکی بالایی دارد و ارزش حفاظت را دارند وجود دارد که ما بعنوان ذخیره گاه جنگلی به صورت دائمی قرق می کنیم که برای قرق آ« ها در روزنامه آگهی شده ضمن اینکه ذخیره گاه ها به عنوان قرق ثبت شده و محصور می شوند تا برای نسل های آینده ادامه دار برنامه ریزی کرده و این جنگل ها را حفظ کنیم .
اجرای طرح زراعت چوب در سطح ۲۰۰ هکتار
سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز یکی دیگر از پروژه های شاخص در سال جاری را نیز تولید نهال در نهالستان دانست و گفت: تاکنون بیش از ۲ میلیون اصله نهال تولید شده است ضمن اینکه در اجرای طرح زراعت چوب در عرصه های استان که با گونه های سریع الرشد صنوبر و سایر گونه های سریع الرشد برای تامین نیاز چوبی کشور انجام شده است بیش از ۲۰۰ هکتار از عرصه های مناسب را شناسایی کرده ایم.
وی از دیگر اقدامات در سال جاری را ایجاد بوستان های روستایی عنوان کرد و افزود: ایجاد بوستان های روستایی یکی از پروژه های شاخص استان البرز است که تا ابتدای امسال ۶ بوستان روستایی در ورودی هر روستا و در اراضی ملی ایجاد کرده بودیم که در اختیار شورای روستاها گذاشتیم که در سال جاری چهار بوستان روستایی دیگر نیز اضافه شد.
بیات اضافه کرد: در هفته منابع طبیعی نیز قرار است بر اساس برنامه ریزی شده بیش از ۶۰۰ هزار اصله نهال بین دستگاه های دولتی، بخش خصوصی و مردم توزیع شود تا البرزی سرسبز را پیش رو داشته باشیم.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.