معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی استان مطرح کرد؛

آذربایجان شرقی؛ قطب مطمئن صنایع تبدیلی

 عصرآزادی آنلاین/ سرویس شهرستانها: سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: فعالان اقتصادی با سرمایه‌ گذاری قابل توجهی که در صنایع تبدیلی استان کرده‌اند، توانسته‌اند آذربایجان شرقی را به قطب مطمئن صنایع تبدیلی کشور مبدل کنند.
“ایاز برنو” در گفتگو با خبرنگاران، به رتبه سوم استان آذربایجان شرقی در صنایع تبدیلی کشور اشاره کرد و گفت: ما دارای ۸۰۰ واحد صنایع تبدیلی در استان هستیم و بیش از ۵/۵ میلیون تُن ظرفیت در این حوزه ایجاد شده و رتبه اول بسته‌ بندی عسل و فرآوری تخم مرغ در کشور بخشی از توانایی ما در حوزه صنایع تبدیلی است.
وی نزدیکی به مرزهای روسیه و اروپا را از ظرفیت های جغرافیایی آذربایجان شرقی دانست و ادامه داد: بیش از ۱۵۰ سردخانه در آذربایجان شرقی که نیم میلیون تن ظرفیت این سردخانه‌ هاست و باعث شده است تا زنجیره تولید سیب در استان کامل شده و بعد از برداشت برای صادرات آماده شود.
سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به فرآوری ۹۰ درصد نخودچی آجیلی دنیا در این استان اظهار کرد: این محصول از استانهای‌ مختلف کشور در ممقانِ آذرشهر فرآوری و به کل دنیا صادر می‌شود‌، همچنین کشمش استانهای مختلف در آذربایجان شرقی فرآوری و ۹۰ درصد آن صادر می‌شود.
برنو با اشاره به پیشینه آذربایجان شرقی در فرآوری، ایجاد ارزش افزوده و صادرات محصولات کشاورزی اضافه کرد: آذربایجان شرقی مسیر ترانزیتی صادرات خرمای کشور است که محصولات خرما در این استان بسته‌بندی، فرآوری و صادر می‌شوند. در حال حاضر، ما بزرگترین صادرکننده خرمای کشور هم هستیم.
وی با اشاره به ظرفیت قابل توجه بازارهای کشور همسایه در حوزه صنایع تبدیلی گفت: آذربایجان شرقی از محصولات کشاورزی مرغوبی برخوردار است و وقتی صنایع تبدیلی خوبی نیز ایجاد کنیم، می توانیم با بسته بندی و فرآوری با کیفیت و مناسب، به نیاز بازارهای منطقه به خوبی پاسخ دهیم و تامین امنیت غذایی کشور را رقم بزنیم.
سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در خصوص ضرورت توسعه سردخانه برای  تامین مستمر امنیت غذایی در طول سال تاکید کرد: با توجه به اینکه محصولات کشاورزی در زمان خاصی برداشت و تولید می‌شوند، باید سردخانه‌ها و همچنین کارخانه‌های صنایع تبدیلی را در کنار هم داشته باشیم  چرا که صنایع تبدیلی حلقه بسیار مهمی است که امنیت غذایی را که هم‌سطح یا بالاتر از امنیت رفاهی در کشور است، تامین و تضمین می کند.
برنو با اشاره به ضرورت حمایت‌ دولت از صنایع تبدیلی استان و ضرورت اجرای قانون انتزاع در حوزه کشاورزی خاطرنشان کرد: این قانون، ذاتاً قانون خوب و کاملی است زیرا فرآیند تولید، فرآوری و توزیع محصول باید در سیستم واحدی باشد و خوشبختانه این موضوع اتفاق افتاده است.
سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی افزود: با وجود مشکلاتی که در هر تغییری امکان دارد، رخ دهد، مسیر درستی از یک سال قبل آغاز شده است و به طور جدی در استان پیگیری می‌شود همکاران ما تلاش زیادی می‌کنند تا تولید، توزیع و مصرف محصولات کشاورزی را با توجه به این قانون مدیریت کنند.
برنو ادامه داد: این قانون قبل از تفویض به وزارت جهادکشاورزی از سوی دو وزارتخانه مدیریت می‌شد که در نتیجه آن در فصلی که تولید محصول داشتیم به علت عدم هماهنگی، وارداتی انجام می‌شد که کشاورز را متضرر می‌کرد لذا مزیت قانون انتزاع این است که ادامه این روند باعث می‌شود، کشت‌ قرادادی در استان افزایش یابد که با اجرای آن کشاورز می‌داند که چه محصولی را به چه میزان تولید کند و برای صادرات و واردات نیز برنامه‌ داشته باشیم.
سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: ایران در بسیاری از محصولات کشاورزی جزو ۱۰ کشور دنیاست و محصولات با کیفیتی در این حوزه تولید می‌شود و مردم عزیزمان هم حق دارند که از این محصولات با کیفیت استفاده کنند.

برنو با تاکید بر برنامه کشت قراردادی و حذف واسطه‌های غیرضرور خاطرنشان کرد: با توجه به سامانه‌هایی که برای کشت قراردادی در استان، درحال تدوین و اجراست، واسطه‌های غیرضرور به سرعت حذف خواهند شد زیرا قابل تحمل نیست که محصولی که در مزرعه قیمت پایینی دارد با سه برابر قیمت به دست مصرف‌کننده برسد لذا با اجرای کامل قانون انتزاع شاهد قطع دست واسطه‌ها از این حوزه خواهیم بود که در این صورت هم تولیدکننده و هم مصرف کننده منتفع خواهند شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.