رئیس دانشگاه تبریز در جمع خبرنگاران تاکید کرد؛

همیشه مراقب دانشجویان هستیم

‌عصرآزادی آنلاین/ سرویس فرهنگی: رئیس دانشگاه تبریز گفت: رویداد بزرگ المپیاد دانشجویان سراسر کشور را با میزبانی از ۵ هزار نفر برگزار نمودیم که همانند اجلاس روسای دانشگاههای کشور به‌ صورت کاملاً آبرومندانه برگزار شده و سرمایه اجتماعی مناسبی برای دانشگاه تبریز به ارمغان آورد.

“صفر نصراله‌زاده” روز دوشنبه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه های آذربایجان شرقی، تدوین و ابلاغ برنامه راهبردی را جزو برنامه‌های اصلی دانشگاه تبریز در سال گذشته اعلام کرد و گفت: این برنامه شامل ۵ راهکار کلان در ۴۴ راهبرد عملیاتی در حوزه های مختلف مدون شده است که طرح تحول آموزشی و بازنگری در رشته‌های آموزشی یکی از مهم‌ترین بندهای آن بود که با جدیت دنبال کرده و هم اکنون نیز اجرا می‌کنیم.

وی، راه‌اندازی و ایجاد دانشکده علوم و فناوری های بین رشته‌ای را یکی از برنامه‌های تحول آموزشی دانشگاه تبریز اعلام کرد و ادامه داد: در حوزه پژوهش به شدت دنبال توسعه دیپلماسی علمی با کشورهای همسایه هستیم که در این راستا سال گذشته سفر خارجی به کشورهای عراق، ترکیه و ارمنستان انجام گردید و در بحث تبادل استاد و دانشجو، طرح‌های پژوهشی مشترک و اعطای مدرک دوگانه توافق خوبی با برخی از این دانشگاه‌ها و دانشگاه های معتبر اروپایی صورت گرفت.

رئیس دانشگاه تبریز جذب دانشجوی خارجی را یکی از معیارهای دیپلماسی علمی و بین المللی شدن دانشگاه ها برشمرد و افزود: دانشگاه تبریز در تعداد دانشجویان خارجی رتبه دوم کشوری را با جذب یکهزار و ۵۰۰ دانشجو در سال گذشته به دست آورده است که در سال ۱۴۰۰ حدود ۶۴۰ دانشجو بود و در بقیه رشته‌ها نیز رتبه نخست را در بین دانشگاه‌های کشوری در ارزیابی و سنجش دانشگاه های جامع برتر کشور کسب کرده است.

وی اضافه کرد: در حوزه پژوهش و فناوری نیز مرکز رشد و نوآوری دانشگاه تبریز به پردیس فناوری ارتقا داده شد و شرکت‌های دانش‌بنیان هم اکنون به ۱۰۰ شرکت افزایش یافته اند و طی برنامه‌ریزی انجام شده در پایان برنامه ۵ ساله، شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه به ۳۰۰ شرکت افزایش می‌یابد.

نصرالله‌زاده تاکید کرد: دانشگاه تبریز از نظر تعداد مقالات و نیز مقالات قابل استناد در حالی رتبه دوم را بعد از دانشگاه تهران به دست آورده است که تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه تهران سه برابر هیات علمی این دانشگاه است؛ همچنین از نظر تعداد دانشمندان یک درصد نیز با ۲۲ نفر بعد از دانشگاه تهران در رتبه دوم قرار دارد.

رئیس دانشگاه تبریز با بیان اینکه به لحاظ سرانه بعد از دانشگاه تربیت مدرس در رتبه دوم قرار داریم یادآور شد: دانشگاه تبریز در سال گذشته، دانشگاه برتر کشور از لحاظ حمایت از پژوهش و فناوری در ارزیابی و سنجش دانشگاه های کشوری انتخاب و تجلیل شد.

وی، اتمام طرح‌های توسعه‌ دانشگاه را از جمله اولویت‌های هیات امنای آن دانست و گفت: حدود ۲۰۰ میلیارد تومان برای اتمام طرح‌های توسعه در سفر ریاست جمهوری به آذربایجان شرقی اختصاص یافت که طرح‌های نیمه‌ تمام فعال شده و بسیاری از آنها از جمله ۱۰۰ واحد خوابگاه دانشجویی متاهلی و طرح نیمه تمام سلف سرویس دانشجویی به زودی و در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

نصراله‌ زاده با بیان اینکه هم اکنون دانشگاه تبریز جزو ۱۰ دانشگاه برتر کشور بوده و در بین دانشگاه‌های جامع کشور نیز جزو ۵ دانشگاه قرار دارد افزود: با هدف گذاری انجام گرفته دانشگاه تبریز تا پایان سال ۱۴۰۴ در بین سه دانشگاه برتر قرار می گیرد.

وی در رابطه با ضریب اشتغال فارغ التحصیلان این دانشگاه نیز اظهار کرد: فناور بودن و مهارت آموزی فارغ التحصیلان جزو دغدغه‌های ماست که در این راستا سال گذشته مدرسه اشتغال دانشجویان دانشگاه تبریز ایجاد گردید که ۴۰۰ نفر از فارغ التحصیلان رشته های فنی و مهندسی در آن آموزش دیدند و ۵۰ نفرشان در صنایع و واحدهای تولیدی استان مشغول به کار شده‌اند.

رئیس دانشگاه تبریز در رابطه با نقش این دانشگاه در تحقق شعار سال ۱۴۰۲ نیز گفت: مهارت نقش ویژه ای در بهره‌وری دارد که کار دانشگاه یک نقش بنیادی در این رابطه است و در این راستا سال گذشته درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان بیش از سه برابر با بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان بود که امسال تلاش می‌شود در بحث فناوری با ایده‌ پردازی درآمد این شرکت ها بالاتر از این ارقام افزایش یابد.

نصراله زاده، اولویت‌ها و راهبردهای سال جدید را برنامه ۵ ساله موردنظر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد و گفت: یکی از این راهبردها، دیپلماسی علمی و مرجعیت علمی تبادل استاد دانشجو و مورد استناد قرار گرفتن مقالات علمی دانشگاه تبریز است که در این راستا گام‌های بسیار اساسی برداشته شده و به سمت شاگرد و فناوری که از راهبردهای دانشگاه است، حرکت می‌نماییم.

وی در خصوص برنامه های حوزه دانشجویی این دانشگاه نیز گفت: علاوه بر تکمیل طرحهای راکد قبلی، رویداد بزرگ المپیاد دانشجویان سراسر کشور را با میزبانی از ۵ هزار نفر برگزار نمودیم که همانند اجلاس روسای دانشگاههای کشور به‌ صورت کاملاً آبرومندانه برگزار شده و سرمایه اجتماعی مناسبی برای دانشگاه تبریز به ارمغان آورد.

نصراله زاده درباره اتفاقات و اعتراضات سال گذشته ناشی از فوت مهسا امینی هم خاطرنشان کرد: جوّ دانشگاه تبریز نیز همانند سایر مراکز علمی کشور در آن روزها به نوعی ملتهب گردید و در ۹ مهر ماه ۱۴۰۱ تجمع جدی‌تری در داخل دانشگاه صورت گرفت اما مراقب دانشجویان بودیم و سعی کردیم که هیچ اتفاق تلخی نیفتد لذا برخی ها به بیرون از دانشگاه رفته و سعی در ملتهب نمودن فضا شدند و بعداً مشخص گردید که ظاهراً دانشجو نبودند، در ابتدای امر ۱۸ نفر از دانشجویان دستگیر شده بودند که به غیر از دو نفر که اخیراً آزاد شدند همگی آنها در همان ایام به آغوش خانواده های خود بازگشتند!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.