لزوم کاهش تصدی‌گری دولت و سپردن مدیریت اقتصاد به مردم «مهار تورم، رشد تولید»

کاهش تصدی گری افراطی دولت و سپردن مدیریت های اقتصادی به مردم و پُررنگ شدن نقش نظارتی دولت در عوض تصدی گری، اولین اقدام موثر در مهار تورم و رشد تولید از نظر رهبر انقلاب است.

عصرآزادی بر اساس گزارش ایرنا رهبر معظم انقلاب در نخستین فراز از سخنرانی خود در سال ۱۴۰۲ به تقدیر و تشکر از دانشمندان، محققان، پزشکان، پرستاران و غیره، به دلیل تولید و تکثیر واکسن و کنترل بیماری کرونا پرداختند، اما باید گفت «این تکرار نیست، این استقامت است».

۱.تشکر از دست اندرکاران بهداشت کشور

نکته مهم آنکه مسئله بیماری کرونا در برهه‌ای به دغدغه اصلی و فوری جامعه مبدل شده و به دلیل خطرات و تلفات آن به نوعی به یک ترس عمومی انجامیده بود اما با تمهیدات صورت گرفته اعم از واردات و تولید واکسن و تزریق گسترده آن، این خطر تا حد بسیار زیادی فروکش کرد.

نکته قابل تأمل آنکه عده‌ای چنین وانمود می‌کردند که واردات و تأمین واکسن نیز منوط به برجام و FATF است، اما معلوم شد بدون اینها نیز می‌توان کرونا را مهار کرد. کنترل بیماری کرونا از جمله اقدامات موثر دولت رئیسی در ابتدای شروع بکارش بود.

نکته‌ی مهم دیگر محک زیر ساخت های پزشکی و بهداشتی کشور در مواجهه با بیماری کرونا بود.

جمهوری اسلامی ایران که از جمله شعارهایش تمرکز زدایی از مرکز و بسط و گسترش متوازن امکانات کشور بوده و هست، در تقابل با بیماری کرونا نشان داد از ابتدای انقلاب به سمت ساخت بیمارستان ها و مراکز بهداشتی در تمامی استانها و شهرها و حتی در دورافتاده ترین روستاها رفته است و این زیرساخت ها در کنار تربیت بی شمار پزشک و پرستار و متخصص و غیره، در کنترل بیماری نقش بسزایی داشتند.

این مهم در حالی بدست آمده است که هم اکنون بسیاری از کشورهای پیشرفته از جمله آمریکا و ژاپن و غیره، همچنان درگیر بیماری کرونا در وضعی به مراتب بسیار بدتر از ایران هستند.

۲. تحول در جامعه، نظام و کشور

رهبری در فراز دوم از سخنرانی با اشاره به دعای تحویل سال از تحول در جامعه، نظام و کشور سخن به میان آوردند.

این فراز از سخنرانی، احتمالا واکنش ایشان به حوادث اخیر کشور و اغتشاشات و موضع نظام در پسا اغتشاش که با سوءاستفاده از برخی مطالبات به حق مردم، تحت عنوان جنبش زن زندگی آزادی، با طراحی پیچیده قصد ناامنی و بی ثباتی و نهایتا جنگ داخلی در کشور را داشتند می توان تحلیل کرد.

ایشان با بیان اینکه مسائل اساسی باید با افکار عمومی مطرح شود و اگر افکار عمومی از یک فکر استقبال نکند آن فکر و ایده به سرانجام نخواهد رسید به تبیین مراد نظام از تحول پرداختند. تاکید بر اهمیت افکار عمومی می‌تواند نقد رویه بسیاری از مسئولان نظام در هیچ انگاری افکار عمومی نیز تعبیر شود.

متاسفانه بسیاری از مسئولان نظام در گذشته و نیز هم اکنون از در میان گذاشتن مسائل با عموم مردم و یا دادن گزارش عملکرد و غیره، به مردم به بهانه های واهی طفره می روند. این تاکید جدای از اینکه بیانات رهبری سیاست های کلی نظام و کشور نیز هست و باید با عموم مردم مطرح و افکار عمومی درگیر شود، می تواند الگوی بسیاری از مسئولان نیز باشد.

ایشان با اشاره به تحول به معنای دگرگونی یادآور شدند که منظور از دگرگونی دقیقا نقطه ای مقابل آن چیزی است که دشمنان می‌گویند و در داخل نیز عده ای از روی غفلت و عده ای با انگیزه های دیگر آن را دنبال می کنند. سالیان سال است دشمن از تغییر رژیم در ایران سخن می گوید و در این راستا از هیچ خصومتی دریغ نکرده است.

جدایی دین از سیاست یا سکولاریزاسیون نظام و کشور و نابودی اسلام انقلابی و زدن ریشه فرهنگ جهاد و شهادت و رهبری ولایت فقیه که به اعتراف دوست و دشمن از جمله عوامل پیروزی انقلاب و استمرار آن است، هدف اصلی، رسمی و علنی دشمنان است که طبیعتا با دگرگونی مدنظر انقلاب اسلامی تفاوت ماهوی و بنیادین دارد و دقیقا در نقطه ی مقابل است‌.

تاکید بر دنباله های داخلی دشمن نیز از آن جهت مهم است که چهره های متعددی از مسئولان گذشته نظام تا بسیاری چهره های ورزشی و هنری و غیره، با دشمن هم صدا هستند. رهبری با ظرافت اینان را به دو گروه عمده تقسیم می کنند. عده ای که از روی غفلت همصدا هستند یعنی همه کسانی که در داخل مخالف خوانی می کنند و یا صدای دشمن در داخلند؛ لزوما مزدور یا پیاده نظام دشمن نیستند.

اما عده ای با انگیزه های دیگر، احتمالا منظور کسانی است که علنی و غیرعلنی به استخدام «سرویس های امنیتی خارجی» درآمده اند و دانسته خیانت می کنند.

نکته قابل توجه اینست که «نفوذ» در چهره های تاثیرگذار و صاحب تریبون اعم از سیاسی و ورزشی و هنری و غیره، برای ضربه زدن به کشورِ هدف، از جمله مهمترین سیاست های سرویس های جاسوسی بیگانه است و اسناد کشف شده در لانه جاسوسی نیز بر این محتوا صحه می گذارد.

بنابراین رهبری با پذیرفتن برخی زخم ها در کشور قائل به تحول برای اصلاح وضع موجود و نیل به وضع مطلوب هستند اما این تحول غیر از آن است که متوهمان برانداز و پشتیبانان خارجی آنها می گویند.

ایشان با اشاره به اینکه دشمن درصدد تغییر هویت جمهوری اسلامی با حمله به باورهای دینی و سیاسی مردم است؛ تکرار نام امام، تعالیم امام، ۲۲ بهمن، انتخابات و حضور پرشور مردم در صحنه را از جمله «ویژگی های هویت ملی» برشمردند.

به نظر می رسد این مواضع واکنشی است به حمله دشمنان در مورد ولایت فقیه، انقلاب اسلامی و خیال خام براندازی، مایوس کردن مردم از نظام و تخریب مفاهیم انقلابی و اسلامی در اقدامات و شعارهای ساختارشکنانه اغتشاشگران.

هویت ملی، مجموعه‌ای از گرایش‌ها و نگرش‌های مثبت نسبت به عوامل و عناصر و الگوهای هویت‌بخش و یکپارچه کننده در سطح یک کشور، به‌عنوان یک واحد سیاسی، است. هویت ملی دارای عناصر سازنده‌ گوناگونی چون ارزش‌های ملی، دینی، فرهنگی، جامعه‌ای، انسانی، و در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، تاریخی، جغرافیایی، سیاسی، زبانی.

هویت کارکردی شبیه به روح برای انسان دارد، اگر هویت را از یک جامعه ای بگیرند آن جامعه اجتماع مردگان متحرک است و نابودی جامعه بدون هویت قطعی است و از منظر رهبری امام و تعالیمش که در راس تعالیم امام ولایت فقیه است؛ هویت ملی ایرانیان است.

از منظر رهبری دشمن به روش های گوناگون و خصوصا از طریق شبکه های اجتماعی به هویت ملی ایرانیان حمله می کند تا از تحول جلوگیری کند، تا اراده ها را سست کند، تا امید را خاموش کند، تا اختلاف افکنی و دو قطبی سازی کند. تا نرم افزار واقعی قدرت مردم ایران یعنی باورها و ارزش های ملی را بگیرد و جنگ داخلی و بی ثباتی به ارمغان آورد.

۳‌. شناخت صحیح نقاط ضعف و قوت، اعتماد به نفس ملی و هوشیاری؛ نیازمندی های تحول

رهبری در فراز دیگری به شناخت صحیح نقاط ضعف و قوت اشاره کردند_ در نظام و جامعه اسلامی_ و بر تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف با اراده قاطع تاکید کردند.

استحکام و قوی بودن بنیه درونی نظام و ملت ایران را از جمله نقاط قوت بر شمردند که ناشی از ایمان مردم به خدا ، قرآن و ائمه اطهار است؛ حتی آنهایی که احیانا ظواهر اسلامی را به درستی رعایت نمی کنند که احتمالا اشاره ای است به افراد بدحجاب از نشانه های ایمان مردم غلبه ی ملت ایران بر زنجیره ی خصومت های پی درپی چندین ساله اعم از کودتا، تحریم، فشارهای سیاسی و اقتصادی، تهاجم رسانه ای، ایران هراسی و انقلاب هراسی و توطئه های امنیتی که در تاریخ بی سابقه است‌.

به راستی از ابتدای پیروزی انقلاب ثانیه ای ایران را رها نکرده اند. لیست و تحلیل اقدامات خصمانه غرب، خصوصا آمریکا علیه انقلاب اسلامی و چگونگی خنثی سازی این اقدامات آنقدر طولانی، پیچیده و دراماتیک است که انصافا می شود ده ها جلد کتاب و چند صد فیلم سینمایی و سریال از آن در آورد؛ زنجیره خصومت های پی در پی گرچه تعبیر درخشانی است اما بعید است هیچ واژه و کلمه ای پیدا شود که حق مطلب را تمام و کمال ادا کند.

کودتا، جنگ، تحریم، جنگ سنگین رسانه ای و غیره، هریک از این عوامل در همین تاریخ معاصر، به تنهایی باعث سقوط دولت ها و ملت ها شده اند و حقیقتا جمع همه آنها علیه یک دولت/ملت و مقاومت در برابر این جنگ ترکیبی و نابرابر بی سابقه است و چه چیز جز ایمان مردم و دست یاری خداوند می تواند راز این تداوم و استحکام باشد؟

رهبری اغتشاشات اخیر را مثال زدند و از پیشتیبانی زبانی، امنیتی، مالی، تسلیحاتی و غیره، از اغتشاشگران گفتند. و مگر غیر از اینست؟ چه کسانی از کودتاچیان نوژه و … حمایت می کردند؟ چه کسانی صدام را تحریک کردند و کنارش ایستادند؟ چه کسانی بمب های شیمیایی به صدام دادند؟چه کسانی در همه مذاکرات بعد انقلاب خلف وعده کردند؟ چه کسانی از بلوا و شورش کوی دانشگاه ۷۸ تا فتنه ی اشرافیت علیه جمهوریت ۸۸ تا اغتشاشات چند ماه قبل از این، از ناامنی، کشتار، بی ثباتی حمایت کردند؟

۴.ناراحتی دشمن از تکرار پیشرفت های بزرگ ملت ایران

رهبری با اشاره به پیشرفت های بزرگ ملت ایران که به اعتراف آمریکایی ها در شدیدترین فشارهای اقتصادی به دست آمده این پیشرفت ها را در حوزه علم، فناوری، بخش سلامت، هسته ای، هوافضا، دفاعی، تسلیحاتی، زیست فناوری و زیر ساخت ها بر شمردند که موحب تحسین دانشمندان جهان واقع شده است.

جدای از مواردی که رهبری بر شمردند مواردی مانند رشد باسوادی، رشد سالهای امید به زندگی، رشد شاخص توسعه انسانی و بسیاری از مواردی که درکتابی تحت عنوان «صعود چهل سال» جمع آوری و منتشر شده نیز قابل ذکر است.

اما شاید در همه این موارد آنچه موجب بیشترین نگرانی غرب است، سرعت دستاوردهای علمی در ایران است که یازده برابر جهان است. در همین راستا بررسی متن قسمتی از مقاله‌ای عجیب تحت‌عنوان «رژه بزرگ ایرانیان» در مجله معتبر و معروف نیچر (nature) در سال ۲۰۰۵ شاید خالی از لطف نباشد. این مقاله توسط یکی از سردبیران این نشریه نوشته شده که در سفری به ایران، تحقیقاتی در کشور انجام داده بود.

این سردبیر «مجله نیچر» با اشاره به پیشرفت‌های ایران نوشت: «تعالی علمی در ایران درحال بازسازی دوباره است مگر اینکه با اغتشاشات یا تحریم‌های بیشتر جلوی آن گرفته شود… و ایرانیان می‌دانند چه کسانی هستند و از سابقه تمدن و علمی‌شان به‌خوبی آگاه هستند. در چند سال گذشته، این کشور پول بیشتری را در علم سرمایه‌گذاری کرده است حتی آیت‌الله علی خامنه‌ای، که به‌طور موثر مسئولیت این کشور را برعهده‌ دارد، برای علم صحبت کرده و از کشور خود خواسته است تا «اعتمادبه‌نفس در تمامی زمینه‌های علمی» را توسعه دهند. این فراخوانی درون یک جامعه دانشگاهی کوچک است که به‌شدت از میراث غنی و باستانی پیشرفت علمی ایران آگاه است.»‌

۵. عدم توفیق سیاست منزوی سازی ایران و پیشرفت های حوزه روابط خارجی

ایشان با اشاره به فشار دشمن برای منزوی کردن ایران در جهان به عضویت ایران در پیمان های مهم و تقویت روابط با آسیا و آفریقا و آمریکای لاتین اشاره کردند.

در دولت آقای رئیسی اقدامات موثری در راستای سیاست خارجی و نگاه به شرق انجام شد اما شاید مهمترین دستاورد دولت را عضویت در گروه سران شانگهای و درخواست عضویت در گروه کشورهای بریکس دانست.

اهمیت شانگهای محدود به عالم سیاست نیست و این گروه را می‌توان از مهم‌ترین نهادهای اقتصادی جهان برشمرد، وقتی بدانیم حدود ۲۵درصد تولید ناخالص جهان به کشورهای عضو آن تعلق دارد و حجم اقتصاد کشورهای عضو سازمان، ۲۰‌تریلیون دلار است. عضویت در سازمان همکاری شانگهای برای کسانی که می خواستند ایران را منزوی کنند، کابوسی بود که تعبیر شد.

اهمیت بریکس

برای درک اهمیت بریکس باید به این نکات که به صورت گذرا به آنها اشاره خواهد شد توجه کرد: اولین (روسیه)، سومین (چین)، پنجمین (برزیل) و هفتمین (هند) کشورهای بزرگ دنیا؛ پرجمعیت‌ترین‌ها (دو کشور میلیارد نفری دنیا) یعنی چین و هند؛ جز آفریقای جنوبی، چهار کشور دیگر در بین هفت کشور اول از نظر مساحت و ده کشور اول دنیا از نظر جمعیت و تولید ناخالص داخلی هستند؛ سه ارتش از پنج ارتش بزرگ دنیا از نظر پرسنلِ در حال خدمت.

کشورهای بریکس در مجموع، حدود چهل درصد جمعیت، نزدیک به یک‌چهارم تولید ناخالص ملی و حدود یک‌سوم خاک دنیا را تشکیل می‌دهند. در میان این غول‌ها، آفریقای‌جنوبی شاید کوچک به نظر برسد اما تنها کشور آفریقایی بریکس است که از نظر تولید ناخالص داخلی دومین اقتصاد بزرگ آفریقا است (یا با برآوردی دیگر سومین)، سومین ارتش بزرگ آفریقا را دارد.

کشورهای بریکس از مهم‌ترین تولیدکنندگان کالا، خدمات و مواد خام در دنیا هستند و پیش‌بینی شده در آینده نه چندان دور بزرگ‌ترین شوند. همچنین باید به ذخایر عظیم و متنوع منابع طبیعی و زیرزمینی از جمله انرژی و عناصر کمیاب این کشورها، نیروی کار فراوان و ارزان و هزینه پایین تولید در این کشورها توجه کرد.

قدرت‌های نوظهور توانستند سلطه و هژمونی آمریکا را در عرصه‌های اقتصادی به صورت کامل زیر سؤال ببرند به همین خاطر آمریکایی‌ها نگران این هستند که بریکس بتواند عضو جدیدتری بپذیرد و تبادلات و مبادلات پولی و بانکی خاص خود را برقرار کند که در این صورت کنار زدن سلطه و حاکمیت دلار از بخشی از اقتصاد جهانی و از کارانداختن اهرم سوئیفت علیه کشورهای هدف که از جمله ایران و روسیه هم مورد هدف قرار خواهد داد.

یکی دیگر از اهداف بریکس انفصال از دلار به‌ عنوان ارز معیار تجارت بین‌المللی است. به گفته روسیه تشکیل صندوق «ذخیره ارزی بین‌المللی» بر اساس ارز کشورهای عضو در جریان است.

باید توجه داشت که در حالی که تنش غرب با روسیه و چین در دهه‌های اخیر هیچ‌وقت در این ابعاد نبوده است، به‌خصوص بعد از حمله روسیه به اوکراین و تحریم گسترده، و نیز در شرایطی که سیاست «چرخش به شرق» ایران ادامه دارد، پیوستن به بریکس اهمیت چندانی پیدا می‌کند.

اینها فقط دو مثال از مجموع اقدامات جمهوری اسلامی ایران در خنثی سازی سیاست منزوی کردن ایران است. ظهور چین و روسیه در کنار اتحاد با ایران و واکندن سنگ های ایران با سعودی کابوس دیگری است که در جهان چند قطبی فردا احتمالا برای آمریکایی ها تعبیر خواهد شد و اشاره رهبری به تقویت روابط با آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین و البته اروپایی که کورکورانه از سیاست های آمریکا پیروی نکند در این راستا قابل تحلیل است.

۶.تحول ناظر بر تغییر نقاط ضعف است.

(ورود معظم له به تببین شعار سال) ایشان با بر شماری اقتصاد به عنوان مهمترین نقطه ی ضعف، به ریشه یابی آن در قبل انقلاب و بعد انقلاب پرداختند.

رهبری با اشاره به سه مشکل اساسی و ساختاری اقتصاد ایران یعنی:

الف. تصدی گری افراطی دولت در اقتصاد

ب. صادرات نفت خام

ج. وابستگی به دلار

به تشریح این مسائل ساختاری پرداختند و در واقع این سه عامل به باور برخی اقتصاددانان مهمترین مشکلات اقتصاد ایران و برطرف کردن آنها «سریعترین راه مهار تورم در ایران» است‌.

الف. بدیهی است و تجربه چندین ساله هم نشان از آن دارد که عامه مردم توان رقابت با شرکت های بزرگ و ثروتمند دولتی و نیمه و شبه دولتی را ندارند و طبیعی است وقتی کلید اقتصاد دست دولت بود، مردم از اقتصاد کنار می مانند و به تبع آن عدالت اقتصادی برقرار نمی شود چنانکه تا کنون نشده است.

گزارش فساد گسترده در واگذاری برخی از شرکت ها هم نشان از آن دارد واگذاری ها نادرست بوده است.

بنابراین اولین اقدام موثر در مهار تورم و رشد تولید از نظر رهبری، کاهش تصدی گری افراطی دولت و سپردن مدیریت های اقتصادی به مردم و پررنگ شدن نقش نظارتی دولت در عوض تصدی گری است.

همچنین توصیه موکد معظم له درباره اینکه به راه های مشارکت مردم در اقتصاد باید فکر کرد، باید نقشه ورود مردم در حوزه اقتصادی را نشان داد که شرکت های زودبازده و شرکت های دانش بنیان از جمله پیشنهادات رهبری در سالهای اخیر در این زمینه بوده است.

ب.صادرات نفت خام

کارشناسان می گویند حدود شش هزار ماده از نفت خام بدست می آید و بالا رفتن قیمت نفت بر اقتصاد کل جهان تاثیر می گذارد اما بر خلاف تصور عامه، خام فروشی، به صورت دوبله به ضرر ایرانیان تمام شده است. چرا که جدای بالا رفتن قیمت نفت و افزایش گرانی جهانی، محصولات نفت خام نیز به قیمت چند برابر به کشور وارد می شود. بنابراین خام فروشی نفت با تورم و گرانی در ایران ارتباط مستقیم دارد.

ج. وابستگی به دلار

بخش بزرگی از اقتصاد ما، به خصوص در مورد کالاهای استراتژیک و اقلام خوراکی مانند مرغ، یا وارداتی است و یا به واردات وابسته است.

به عنوان مثال برای تهیه یک کیلو مرغ اگر فرضا یک سکه دان، یک سکه مکان نگه داری، یک سکه نیروی انسانی، یک سکه انرژی، یک سکه حمل و نقل و بسته بندی در نظر بگیریم در مجموع برای تولید یک کیلو مرغ به شش سکه نیازمندیم. مرغدار دانِ مرغ را به قیمت حدود پنج هزارتومان(یک سکه فرضی) وارد می کرده که با نوسانات بازار ارز هم اکنون به قیمت بیست هزار تومان (چهار سکه)وارد می کند.

بنابراین با فرض ثابت بودن بقیه عوامل که البته با نوسانات ارز ثابت نمی مانند_ قیمت تمام شده مرغ چهار برابر خواهد شد. به این مسئله اگر گرانی محصول خام فروشی نفت را اضافه کنیم، عمق فاجعه بدست می آید.

از لاستیک و بنزین و روغن و روغن ترمز ماشین حمل مرغ تا انرژی مورد نیاز برای تولید تا حتی بسته بندی مرغ به نفت وابسته است. بنابراین دو عامل شوک نفتی و شوک ارزی( دلار) از مهمترین عوامل رشد تورم در ایرانند که مهار آنها مهار تورم است.

رهبری به کشورهایی که مانند ما تحریم شدند و دلار را کنار گذاشتند و موفق شدند اشاره می کند. موفق ترین کشور در این حوزه روسیه است. روسیه بعد جنگ اکراین و به علت آن، تحت تحریم های شدیدی از سوی غرب قرار گرفت اما با کنار گذاشتن دلار و تجارت با روبل خودش و ارزهای محلی، آسیب چندانی از سوی تحریم ها ندید.

رشد تولید به تغییر نقاط ضعف در حوزه اقتصاد بستگی دارد و اراده دولت و مسئولان را می طلبد. از جمله راه های رشد تولید به غیر از عوامل پیش گفته، از نظر رهبری: تحرک در روابط خارجی است، هم چنین تحول در حوزه قانون گذاری و تقنین.

ظرفیت تولید در داخل زیاد است و بازارهای جهانی وسیع. ارتباط گیری و راه های تسهیل صادرات غیرنفتی به جهان بازهم از مسیر دولت و مسئولان دولتی می گذرد.

قانون گذاری ناصحیح از یک طرف در حکم چوب لای چرخ گذاشتن تولید کننده عمل می کند و از طرف دیگر با تحمیل هزینه های قطعی در برابر درآمدهای غیرقطعی، کسری بودجه دولت را بنیان می گذارد. سیاست های اصل ۴۴، سیاست های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و دیگر اسناد بالا دستی پیش چشم قانونگذار است و مجلس شورای اسلامی با توجه موارد بالا باید به کمک تولید و تولید کننده و پخش جهانی محصولاتشان بیاید.

همچنین دولت را در راستای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی با تنظیم بودجه صحیح یاری کند، رشد اقتصادی مستمر و سریع از جمله منویات رهبری در این حوزه است که مجلس و دولت باید با قدرت دنبال کنند.

۷. تحیر آمریکا در منطقه

رهبر انقلاب در این سخنرانی، سیاستهای ایران را در منطقه خلاف آمریکا روشن خواندند و از تحیر آمریکا سخن گفتند که اگر در منطقه بمانند روز به روز ملتها از آنها متنفرتر می شوند و اگر بروند مطامع شان از دست می رود.

مقاومت ایران در منطقه و تثبیت جایگاهش به عنوان نه تنها یک قدرت منطقه ای بلکه بازیگری که بدون خواستش در منطقه اتفاقی نمی افتد بر این تحیر دشمنان افزوده است. به عنوان نمونه اگر به یاد بیاوریم در ابتدای جنگ سوریه تقریبا همه جهان، از ایالات متحده و رژیم صهیونیستی تا اتحادیه اروپا تا سران مرتجع عرب و غیره، می گفتند بشاراسد باید برود و فقط یک بازیگر یعنی ایران گفت نه.

بعد از حدود شش سال جنگ و خرج هفت تریلیون دلار به گفته ترامپ، اینکه چه کسی در سوریه بر کرسی قدرت نشسته است، نشان دهنده این است که چه کسی حرفش را بر کرسی نشانده و می دانیم شکست خورده جنگ آن کسانی هستند که به اهداف از پیش تعیین شده نرسند یا از آن عقب نشینی کنند، همچنان که می دانیم این «ابرقدرت ها» هستند که چون نمی توانند مستقیما درگیر شوند، جنگ نیابتی برپا می کنند.

پیروز جنگ های نیابتی در منطقه ایران بوده و تا بیرون راندن کل نیروهای ایالات متحده از منطقه پیش خواهد رفت، این سیاست از پیش تعیین شده جمهوری اسلامی بخصوص پس از شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی است.

۸. برخی عیوب جامعه، اسراف، مسابقه تجمل گرایی، عدم گذشت

متوسط مصرف آب، برق، بنزین، گاز و …در ایران بسیار بیشتر از متوسط جهانی است و رهبری هم همیشه در این زمینه دغدغه داشتند تا جایی که نامگذاری یکی از سال ها، «اصلاح الگوی مصرف» بود. به هرحال آموزش همگانی و تغییر الگوی مصرف در این حوزه ضروری می رسد.

اسراف و مسابقه تجمل گرایی مشتق از فرهنگ غربی است که از سوی رسانه ها و شبکه های مجازی تبلیغ می شود و متاسفانه اثرات مخربش را گذاشته است. فرهنگ ایرانی اسلامی قناعت و ساده زیستی و زی طلبگی را تبلیغ می کند و در گذشته منشا خیر و برکات زیادی بوده است. فرهنگ سازی، آموزش همگانی و غیره، در این حوزه قابل پیگیری و اقدام است.

معظم له هدف غایی دشمنان را تبدیل مردمسالاری دینی به یک حکومت باب میل استکبار خواندند، دموکراسی فریب برای دگرگونی ایران تا با تهدید و تطمیع دوباره کشور را غارت و تسلط سیاسی و اقتصادی بر کشور پیدا کنند.

اول. مردم سالاری دینی و اساسا مدل حکومت جمهوری اسلامی با محتوای دموکراتیک و اسلامی، خود به خود خطری بالقوه برای غرب محسوب می شود، از آنجایی که در برابر مدل های حکومتی در جهان خصوصا جهان غرب، یک مدل جایگزین مبتنی بر رفراندوم و صندوق آرا ارائه می دهد.

دوم. گذر از یک حکومت دست نشانده و سرسپرده و در مشت غرب یعنی حکومت طاغوتی پهلوی به یک کشور مستقل مردمی و اسلامی و ضد امپریالیسی تا جایی که در مناظرات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا رسما ایران به عنوان بزرگترین مشکل سیاست خارجی مطرح می شود و به هیچ عنوان برای امپریالیسم قابل تحمل نیست.

سوم. موفقیت جمهوری اسلامی در تداوم بقا نه تنها بدون کمک آمریکا بلکه در ضدیت با سیاست های ضد انسانی و استعمارگرایانه آمریکا؛ الگو و خود باوری را پیش چشم ملت ها و کشورهای تحت سیطره می گذارد که تا پیش از این تصورش را هم نمی شد داشت.

چهارم. سنگینی کفه ترازو در منطقه به نفع ایران و بر هم زدن معادلات منطقه ای آمریکا نیز از مهمترین عوامل دشمنی جبهه مقابل با ایران اسلامی است.

بنابراین دشمن از هیچ کاری برای نابودی این سیستم و جایگزینی با سیستم مطلوب خود فروگذار نکرده و نمی کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.