گردشگری جاده‌ای، ظرفیت اقتصادی فراموش شده در محور کندوان

تهدید شغلی فعالان گردشگری حاشیه محور کرج – چالوس محدوده کندوان پس از تکمیل طرح ملی آزاد راه تهران – شمال به عنوان مسیر جایگزین موضوعی است که شاغلان این حوزه را نگران کرده و ضرورت دارد مسوولان برای توسعه گردشگری جاده‌ای و امنیت شغلی اصناف این محور راهکار اساسی ارایه دهند.

عصرآزادی بر اساس گزارش ایرنا، این محور به طول حدود ۱۶۸ کیلومتر در سال ۱۳۱۲ به نام جاده چالوس ساخته شد و جزو یکی از گذرگاه های پیوند دهنده استان های جنوبی البرز و تهران به شمال ایران خطه غربی مازندران و گیلان است که از شرق به تهران، غرب طالقان، جنوب استان البرز و شمال هم مازندران چالوس محدود می شود.

حدود نیمی از طول این مسیر در حوزه جغرافیایی مازندران در محدوده کندوان شهرستان چالوس است و بقیه هم جزو استان البرز به مرکزیت کرج و برابر آمار منابع رسمی در طول این محدوده حوزه جغرافیایی چالوس دست کم ۱۲۰ فعال گردشگری با اشتغال حدود هزار و ۲۰۰ نفر شامل واحدهای پذیرایی، تعمیرگاه، صنایع دستی، لبنیاتی، موادغذایی، مراکز اقامتی و مراکز امداد خودرو و یدکش مشغول فعالیت هستند.

در زمان حاضر برای فعالان این بخش این نگرانی ایجاد کرده که با ساخت و تکمیل آزاد راه تهران – شمال و احتمال انسداد جاده کندوان یا کاهش ترددها در این مسیر اقتصاد کاری آنان تحت تاثیر قرار گرفته و تداوم این روند ممکن است به بیکاری آنان منجر شود و از مسوولان دست اندکار تا پیش از وقوع این واقعه انتظار تدبیر و ارایه راهکار برای حل این معضل را دارند.

عملیات اجرایی طرح ملی آزاد راه تهران-شمال از سال۱۳۷۶ به طول۱۲۱ کیلومتر در قالب چهار قطعه آغاز شد تاکنون قطعه چهار آن حدفاصل مرزن آباد- چالوس به طول ۲۲ کیلومتر در سال ۱۳۹۲ و قطعه نخست آن هم به طول ۳۲ کیلومتر حدفاصل شهید همت – شهرستانک سال ۱۳۹۹ به بهره برداری و زیر بار ترافیک رفت.

قطعه دوم این طرح ملی هم به طول ۲۳ کیلومتر منطقه شهرستانک تا پل زنگوله را در بر می گیرد آماده بهره برداری است و تنها قطعه سوم این مسیر ارتباطی به طول ۳۲ کیلومتر است که منطقه پل زنگوله تا دوراهی دشت نظیر استان مازندران را به هم پیوند می دهند و جزو سخت ترین مسیر بوده که عملیات اجرایی آن دردست اجرا است.

کوتاه شدن حدود ۶۵ کیلومتر از طول مسیر نسبت به جاده موجود کرج – چالوس، کاهش زمان سفر چهارساعت و ۳۰ دقیقه در روزهای عادی به یک ساعت و ۳۰ دقیقه در روزهای عادی، مسیری ایمن و سریع برای چهار فصل سال، افزایش ظرفیت عبور نسبت به راه فعلی، صرفه جویی در مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا ناشی از کاهش آلاینده ها و واستهلاک خودروها، توسعه صنعت گردشگری و صنایع کشاورزی و تبدیلی از جمله مزیت هایی این طرح ملی اعلام شده است.

طبیعی است با تکمیل آزاد راه تهران – شمال، میزان رغبت و تمایل مسافران و گردشگران از جاده قدیم کرج – چالوس کمتر می شود یا احتمال انسداد این مسیر به خاطر هزینه های گزاف بابت ایمن سازی و نگهداری آن از سوی دولت دور از انتظار نیست و بنابراین ضرورت دارد مسوولان دست اندرکار تا پیش از اجرای کامل آزاد راه برای این قشر از جامعه حوزه صنعت گردشگری تدابیری بیندیشند.

در این پیوند یکی از فعالان گردشگری حاشیه جاده کندوان گفت : بی تردید با تکمیل آزا راه تهران – شمال باید پرونده جامعه واحدهای پذیرایی، گردشگری و خدماتی در این منطقه بسته شود چرا که آن زمان دیگر کسب و کاری وجود ندارد.

مهرشاد نجفی با اشاره به فعالیت ۷۰ ساله در یک واحد پذیرایی ولی آباد کندوان، افزود : سرنوشتی که برای فعالان گردشگری در جوار جاده کرج – چالوس پس از بهره برداری قطعه یک آزاد راه حدفاصل شهید همت تا شهرستانک در استان البرز رخ داد و بازار کار این عده کم رونق شد در آینده هم بهره برداری قطعه سه حدفاصل سیاه بیشه تا دوراهی دشت نظیر ابتدای قطعه چهار آزاد راه گریبانگری فعالان این منطقه می شود.

قطعه نخست آزاد راه تهران شمال حدفاصل تهران شهید همت تا شهرستانک استان البرز به طول حدود ۳۲ کیلومتر در سال ۱۳۹۹ به بهره برداری رسید که با بهره برداری آن حدود ۶۰ کیلومتر از طول مسیر جنوب به شمال کمتر شد و به همین خاطر با بهره برداری این طرح، بسیاری از فعالان گردشگری حاشیه محور کرج – چالوس محدوده استان البرز بازار کار آن ها بی رونق شد.

این فعال گردشگری اظهار کرد : دست کم ۱۰ نفر در این واحد پذیرایی فعالیت دارند و روزی خانواده آن ها با فعالیت در این مکان به دست می آید و بیشترشان نگران آینده شغلی شان هستند و از مسوولان امر درخواست چاره کار برای برون رفت از این چالش هستند.

نجفی اظهار کرد : دست کم هزار و ۲۰۰ فرصت شغلی در واحدهای پذیرایی، خدماتی و گردشگری حدفاصل پل زنگوله تا مرزن آباد ایجاد شده و باید مسوولان علاج پیش از بروز حادثه را جدی بگیرند چرا که می توانند نسبت به ایجاد مجتمع های رفاهی، خدماتی و پذیرایی در جوار قطعه سوم آزاد راه برنامه ریزی و سیاست گذاری کنند تا این قشر از جامعه از کار بیکار نشوند.

وی بیان داشت : این موضوع در دفتر استانداری غرب مازندران نزد مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم مطرح و از این مقام استانی خواسته شد که این جمعیت شاغل در حاشیه جاده کندوان مشغول ارایه خدمات به مسافران و گردشگران هستند سرنوشتشان پس از تکمیل آزاد راه تهران – شمال چه می شود؟ تا به امروز پاسخی از سوی مسوولان دست اندرکار شنیده نشده است.

حمید میردار سلطانی دیگر فعال گردشگری و رییس جامعه واحدهای پذیرایی کشور در منطقه هزار چم جاده کندوان هم گفت : کارگروهی در این ارتباط با موضوع آزاد راه تهران – شمال فرصت یا تهدید با همکاری جامعه واحدهای پذیرایی تشکیل شد و اعضای این کارگروه نشست هایی هم با فرماندار، مسوولان گردشگری و استانداری داشتند.

وی افزود : تاکنون این پیگیری ها نتیجه بخش نبوده منتهی در چهارم فروردین ماه جاری در نشست شورای ترافیک استان با حضور استاندار در شهرداری مرزن آباد این موضوع مطرح و استاندار هم نسبت به این خواسته صحه گذاشت و تاکید کرد که باید با همکاری اداره کل راهداری، حمل و نقل جاده ای، منابع طبیعی، محیط زیست، بحران و پلیس راه چند نقطه برای ساخت مجتمع های خدماتی رفاهی، پذیرایی و گردشگری در قطعه ۳ آزاد راه جانمایی شود.

وی ابراز امیدواری کرد : بنا بر برنامه ریزی های انجام گرفته قرار است نشستی در آینده در این ارتباط با استاندار داشته باشیم و امیدوارم در این نشست پیگیری ها نتیجه دهد.

رییس جامعه واحدهای پذیرایی کشور گفت : افزون بر آن، پیشنهاد شده مجتمع هایی خدماتی، رفاهی، پذیرایی و اقامتی که با همکاری مجموعه شهرک نمک آبرود و آزاد راه در حال احداث است برای تداوم فعالیت فعالان گردشگری در حاشیه محور کندوان در نظر گرفته شود.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چالوس هم گفت : به نظرم باید تا پیش از بهره برداری قطعه ۳ ، نقاطی در جوار این قطعه برای ساخت مجتمع های پذیرایی، بهداشتی، خدماتی و رفاهی جانمایی و احداث شود تا این فعالان گردشگری به شکل تجمیع بتوانند در این مجتمع ها فعالیشتان را ادامه دهند.

حسین متاجی افزود : نکته دیگر آنکه در نشست شناسایی فرصت های شغلی سرمایه گذاری و توسعه استان واقع شهرستان چالوس پایان سال گذشته مطرح شد که حدفاصل پل زنگوله تا کف هزار چم به عنوان یک طرح جایگزین برای اجرای طرح های گردشگری در نظر گرفته شود.

وی اظهار کرد : به طور حتم با بهره برداری قطعه ۳ شغل فعالان گردشگری در محور کندوان تهدید می شود به عنوان نمونه باید به آشکده قبل از تونل کندوان واقع در استان البرز اشاره کرد چرا که تا پیش از افتتاح خط جنوبی قطعه ۲ آزاد راه بازار این آشکده بسیار پر رونق بود و پس از زیربار ترافیک این قطعه متاسفانه میزان درامدش پایین آمد و در آن نقطه تعطیل شد.

این مسوول ادامه داد : در سال ۱۳۹۲ هم با افتتاح قطعه چهار آزاد راه حدفاصل مرزن آباد تا چالوس دست کم ۱۰ واحد پذیرایی و شمار زیادی از افراد اشتغال در این واحدها از کار بیکار شدند و دود این بی تدبیری ها به چشم خانواده این افراد رفت.

وی ابراز امیدواری کرد : با پیگیری های به عمل آمده و نشست های آتی با مسوولان استانداری در ارتباط با این موضوع منجر به ارایه راهکار اصولی و اساسی برای حل این مساله شود بلکه تا حدودی از نگرانی های آینده فعالان گردشگری در این منطقه کاسته شود.

شماری از کارشناسان هم در این باره معتقدند : از آنجایی که جاده کرج – چالوس به لحاظ برخوداری از موقعیت های منحصربفرد و مناظر چشم نواز طبیعی نباید کارکرد آن از بین برود چرا که این جاده با قدمت ۹۰ ساله قابلیت دارد تا از این زیرساخت در حوزه صنعت گردشگری بهره ببرند.

بنا به گفته آنان، بسیاری از گردشگران به ویژه مشتاقان طبیعت آنچه برای آنان بسیار حائز اهمیت است لذت بردن با نگریستن زیبایی های این محور ارتباطی است نه رسیدن زودهنگام به مقصد و حتی این تمایل دارند در نقاطی از این محور به علت شرائط دل انگیز آب و هوایی افزون بر بهره مندی از این فضاهای بکر طبیعی بلکه از آب و هوای خنک کوهستانی هم استفاده کنند.

بنابراین می طلبد مسوولان دست اندکار برای حفظ و ایمن سازی محور، نسبت به برقراری ارتباط پس از تکمیل آزاد راه تهران – شمال به عنوان مسیر جایگزین، به گونه ای سیاست گذاری کنند تا این محور گردشگری هم مانند محور گردشگری جنگلی عباس آباد – کلاردشت به روی مسافران و گردشگران گشوده شود.

غرب مازندران به علت برخوداری از موقعیت های منحصربفرد نظیر جنگل های هیرکانی سبز خزری، دریا، روستاهای سرسبز، جاذبه های گردشگری، تاریخی، مجموعه های تله کابین، چشمه های آبگرم معدنی، موزه ها، اقامتگاه های بوم گردی و صد ها جاذبه گردشگری دیگر از دیرباز تاکنون خاستگاه میلیون ها مسافر و گردشگر داخلی و خارجی از اقص نقاط کشور و دنیا بوده است.

محور چالوس – کرج به عنوان تنها مسیر اتصال استان های تهران و البرز به خطه غربی مازندران و شرق گیلان است که برابر آمار روزانه به طور متواسط در روزهای عادی حدود ۲۵ هزار دستگاه خودرو و در روزهای تعطیلی این آمار به ۴۵ هزار دستگاه خودرو هم افزایش می یابد.

نور، نوشهر، چالوس، کلاردشت، عباس آباد، رامسر و تنکابن با برخورداری از ۲۱ نقطه شهری و بیش از هزار نقطه روستایی جزو شهرستان های غربی مازندران محسوب می شود که دست کم یک میلیون نفر جمعیت ثابت و سه برابر جمعیت متغیر در دل خود جای داده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.