در جلسه مشترک مدیران صندوق های استانی حمایت از توسعه بخش کشاورزی منطقه ۳ کشور در تبریز مطرح گردید؛

سرمایه گذاری در کشاورزی موثرین راهکار توسعه پایدار است 

عصرآزادی آنلاین/ سرویس اقتصادی: هر کشوری که امروزه در حوزه تولیدات محصولات کشاورزی سرمایه گذاری می کند مطمئناً یک بستر فکری بدون دغدغه را برای توسعه پایدار ایجاد خواهد کرد تا با استفاده از نتایج این حوزه بتواند به بخش قابل توجهی از نیازهای غذایی جامعه انسانی خود پاسخ دهد.

وجود نهادهایی مانند صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی که در ارائه مشاوره، سیاست گذاری و تامین مالی حمایت ویژه ای را از تلاشگران این عرصه به عمل آورند نیاز اصلی بخش کشاورزی است.

این در حالی است که بخش کشاورزی کشور از سیاست گذاری، کمبود نقدینگی و بازاریابی رنج برده با گذر از کشاورزی معیشتی سنتی و افزایش سرمایه گذاری ها در بخش کشاورزی به همت تشکل های بخش کشاورزی می توان این چالش ها را برطرف نمود و در بازارهای صادراتی جهانی حضور پیدا کرد.

به دلیل اهمیت این بخش، جلسه هم اندیشی شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی، سازمان جهاد کشاورزی و مدیران صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی منطقه ۳ کشور شامل استانهای آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، زنجان و قزوین در تبریز گردهم آمده و به تبادل نظر در مورد گسترش اقدامات بهره ورانه این تشکل پرداختند.

▪️افزایش ۲ درصدی سرمایه گذاری موجب تحول بخش کشاورزی می شود

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی بستر رفع چالشهای موجود بخش است.

اکبر فتحی به فعالیت های شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در زمینه تامین نقدینگی تشکل های بخش کشاورزی و در حمایت از سرمایه گذاری بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: این فعالیت ها باعث شده تا صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی جایگاه خوبی در بین فعالان بخش کشاورزی ایجاد نماید.

وی با بیان اینکه در بخش کشاورزی چالش های متعددی وجود دارد و برای برون رفت از این چالش ها باید راهکارهایی در نظر گرفته شود ادامه داد: سرمایه گذاری اندک در بخش کشاورزی نسبت به سایر بخش های اقتصادی اعم از صنعت و خدمات یکی از چالش های عمده بخش کشاورزی است لذا فقط ۵ درصد سرمایه گذاری ها در بخش کشاورزی انجام می شود و مابقی در بخش صنعت و خدمات است‌ که با ۵ درصد سرمایه گذاری خروجی خوبی را در بخش کشاورزی شاهد هستیم پس، اگر این سرمایه گذاری ها ۲ درصد افزایش یابد کارنامه خوبی را خواهیم داشت.

فتحی، ناکارآمدی بازرگانی محصولات کشاورزی که مشکلاتی از جمله انباشت کالاها را سبب می شود از دیگر چالش های بخش کشاورزی برشمرد و بیان کرد: مشخص نبودن نظام بهره برداری در بخش کشاورزی یکی دیگر از چالش هاست زیرا واحدهای خُرد و واحدهایی که دارای ظرفیت اقتصادی نیستند در این بخش فعالیت می کنند و این هم باعث افزایش قیمت تمام شده محصولات، هدر رفت منابع و کاهش بهره وری می شود.

وی با اشاره به اینکه دو مورد از چالشهای بخش کشاورزی به صورت مستقیم توسط صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی و صندوق مادر تخصصی می تواند حل شود اضافه کرد: در حوزه بازرگانی محصولات کشاورزی نیاز به نهادسازی نیست لذا نهادهای موجود از جمله صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی، تعاون روستایی و سایر نهادهای موجود بخش کشاورزی اگر با یکدیگر در تعامل باشند می توانند در امر بازرگانی محصولات کشاورزی و تنظیم بازار به صورت معجزه آسایی بسیار موثر عمل کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی تاکید کرد: در تنظیم بازار میوه شب عید با تجربه موفقی روبرو هستیم به طوری که امسال دولت وارد این قضیه نشد و از طریق خود تشکل ها، سیب و پرتقال را به قیمت مناسب و در زمان مناسب خریداری کردند و در شب عید توانستیم به مصرف کنندگان ارائه کنیم لذا این یک ساز و کاری را می طلبد که طبیعتاً در صندوق مادر تخصصی می توان روی آن کار کرد که این را  به کل کشور تعمیم داد و یک ساز و کار تنظیم بازاری برای کل محصولات کشاورزی را با محوریت صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی انجام داد.

فتحی اظهار کرد: در حوزه نظام بهره برداری صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی می تواند ایفای نقش کرده و همین که فعالیت صندوق را به کل فعالیت های بخش کشاورزی و در تمامی عرصه ها تعمیم بدهیم بسیار موفقیت آمیز خواهد بود و اکنون کل بخش را فرا نگرفته و به صورت محدودی از بخش را فرا گرفته است لذا در این عرصه هم می تواند ساز و کاری فراهم شود که با حمایت خود دستگاه های متولی مخصوصاً سازمان تعاون روستایی در حوزه نظام بهره برداری اقداماتی را انجام داد.

وی یادآور شد: در حوزه سرمایه گذاری، صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی توانسته موثر عمل کند و قسمتی از خلاء موجود در این زمینه را پر کند و جا دارد بیشتر در این ارتباط کار شود زیرا این صندوق بستر مناسبی است تا میزان سرمایه گذاری ها در بخش کشاورزی افزایش یابد.

▪️صندوق از راه‌اندازی پایانه صادراتی استان های شمال غرب حمایت می کند

 رئیس هیئت ‌مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی کشور با تأکید بر لزوم ورود این شرکت به فعالیت‌های اقتصادی و بازرگانی گفت: رسالت اصلی این مجموعه تأمین منابع مالی برای بخش کشاورزی است.

حسین مهدی دوست با تأکید بر لزوم همکاری و استفاده از همه منابع و ظرفیت‌ها در بخش کشاورزی افزود: یکی از رسالت‌های صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، تأمین سرمایه لازم سهامداران است و اگر نتوانیم این وظیفه را به‌ خوبی انجام دهیم به‌ مرور زمان ارزش سرمایه ثبتی صندوق کاهش پیدا می‌کند و اگر به فعالیت‌های اقتصادی و بازرگانی ورود پیدا نکنیم نمی‌توانیم جایگاه خود را به‌ عنوان حمایتگر و پشتیبان بخش کشاورزی حفظ کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های مناسب موجود در قانون در حوزه صندوق‌های حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی ادامه داد: ظرفیت‌های خوبی در برنامه ششم توسعه وجود داشت و پیشنهاد‌های خوبی نیز برای درج در برنامه هفتم توسعه ارائه ‌شده و بر اساس همین مواد موجود در قانون اجازه فعالیت‌های اقتصادی و بازرگانی به صندوق داده‌ شده است.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی ورود به فعالیت‌های بازرگانی و اقتصادی را زمینه‌ساز افزایش منابع صندوق دانست و افزود: این فعالیت‌ها می‌تواند توانایی ما را در حمایت از بخش کشاورزی نیز افزایش دهد.

مهدی دوست از حمایت این صندوق از راه‌اندازی پایانه صادراتی برای استان‌های شمال غرب کشور خبر داد و اضافه کرد: ایجاد صندوق‌های شهرستانی با سرمایه اندک عملاً حمایت از فعالان حوزه کشاورزی را از نظر اجرایی با مشکل مواجه کرده است و نیاز است تا با اصلاح ساختار، این صندوق‌های شهرستان‌ها جمع‌ آوری ‌شده و مدیریت آنها به سطح استان منتقل شود تا با سرمایه بیشتر بتوان به نحو شایسته ‌تری از بخش کشاورزی حمایت کرد.

وی در خصوص قانون مولدسازی اموال دولتی گفت: رایزنی‌های اولیه با مجلس انجام‌ شده است تا اموال مازاد یا به فروش رسیده و به‌ عنوان آورده به صندوق برگردد و یا مطابق ارزش آن به سرمایه صندوق اضافه شود که کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، با آن موافقت کرده است و امیدواریم در سال جاری بتوانیم این مسئله را پیگیری کنیم.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی بیان کرد: نباید اجازه دهیم کاهش ارزش پول، رسالت این مجموعه در حمایت از بخش کشاورزی را تحت تأثیر قرار دهد و تنها راه پیشگیری از این مسئله، ورود به فعالیت‌های بازرگانی است.

مهدی دوست از صندوق‌های استان‌ها خواست حداقل ۳۰ درصد از سرمایه خود را برای فعالیت‌ های اقتصادی و بازرگانی حوزه کشاورزی مانند تأمین نهاده‌های کشاورزی استفاده کنند و از مابقی سرمایه برای اعطای تسهیلات به سهامداران با ضریب ۱.۵ درصد استفاده کنند.

مهدی دوست، بر مشارکت صندوق های حمایت از بخش کشاورزی در فعالیت های بازرگانی ب تاکید نمود و افزود: این صندوق ها باید بتوانند علاوه بر حفظ ارزش منابع مالی خود، خدمات رسانی بهتری به اعضای خود داشته باشند.

گفتنی است در این جلسه مدیران عامل صندوق های حمایت از بخش کشاورزی استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان و قزوین به صورت خلاصه اقدامات انجام شده خود در سال گذشته را اظهار داشتند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.