"عصرآزادی" به مناسبت روز شوراها از مشکل لاینحل تبدیل وضعیت شغلی کارگران شهرداری تبریز در صحن علنی ادوار شورا گزارش می دهد

بلاتکلیفی!

?عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

حذف شرکتهای پیمانکاری مهمترین خواسته و به نوعی، آرزوی کارگران شرکتی شهرداری تبریز است که از چند سال پیش مطرح شده و هر از چندگاه حرف و حدیث‌هایی مبنی بر نحوه ساماندهی نیروهای کارگری به گوش می رسد که با موافقت و مخالفت برخی ها روبرو می گردد.
چندین ماه است موضوع ساماندهی نیروهای شرکتی شهرداری تبریز در شورای ششم کلید خورده است تا جایی که از قرار معلوم، کارگران بخش شرکتی با خرید سهام یک شرکت تازه تاسیس به امید طرف قرارداد شدن با این شرکت، منتظر اجرایی شدن طرح ساماندهی نیروهای شرکتی هستند اما شورای شهر پاسخ قاطع و قانع کننده ای در این زمینه نداشته و گویا وقت کُشی می کند.
اخیراً در بین کارگران تنظیف تبریز شایعه شده که برخی از شورانشینان مخالف لایحه شهرداری تبریز درباره حل تبدیل وضعیت شغلی آنها هستند به طوری که قرار بود عصر پنجشنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ جلسه علنی فوق العاده شورای شهر جهت بررسی و اعلام نظر در خصوص لایحه شهرداری در مورد صدور مجوز انعقاد قرارداد با شرکت “تدبیر اندیش” برابر با مناقصه برگزار شود اما با غیبت تعدادی از اعضا، جلسه به حدنصاب نرسیده و کنسل شده است!
به بهانه ۹ اردیبهشت، روز ملی شوراها به بررسی مختصر و مفید این‌ مشکل بزرگ‌ جامعه کارگری پرداخته ام که برخی ها مُدام از جلسه ای مجزا جهت بررسی آن سخن به میان می آورند اما معلوم نیست چرا موعد برگزاری همان جلسه خاص و مجزا هیچوقت در صحن علنی شورای شهر تبریز فرا نمی رسد…

▪️جلسه اول

کارگران تنظیف شهرداری تبریز می گویند ۱۵ یا ۱۶ سال پیش به غیر از سرکارگر، مسئول دیگری نمی شناختیم اما امروزه بسیاری از پاکبانان تلاشگر که به افتخار بازنشستگی نائل می شوند به خاطر ظلم برخی از پیمانکاران، در کمال تعجب متوجه می شویم که چندین سال از بیمه پاکبانان واریز نشده است!
نماینده کل کارگران تنظیف شهرداری تبریز، ظلمی که در گذشته در حق پاکبانان از طرف پیمانکاران شده است را غیرقابل توجیه دانست و گفت: حتی مسئولان شهرداری در سالهای گذشته در مورد موضوع سختی و زیان آوری پاکبانان آنقدر اجحاف کرده اند که قابل بخشش نیست به ویژه پاکبانانی که با حداقل ترین حقوق بازنشسته شده اند!
“غلامعلی صفری” افزود: ما اکنون فقط پیگیر امنیت شغلی و حق و حقوق خود و همکارانمان هستیم و مشکلات سالهای گذشته را نداریم و امیدواریم با مدیریت شهردار جوان تبریز، موضوع ساماندهی هم حل و فصل خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه قرار است کارگران به جای ۲۷ شرکت فقط با یک شرکت قرارداد منعقد نمایند اضافه کرد: به شرط سهامدار شدن پاکبانان در آن شرکت، نتیجه قابل قبولی در پی خواهد داشت زیرا اگر پاکبانان در یک شرکت تجمیع شده و ۱۵۰ ساعت اضافه کاری را دریافت نمایند به علاوه امکانات رفاهی مورد تائید شورای شهر در دفترچه رفاهی و نیز سختی و زیان آوری شعلی، فکر نمی کنم مورد دیگری نیاز باشد.
صفری با تاکید بر اینکه امتیازات مدکور حتماً باید برای ۱۵۰۰ و یا ۱۷۰۰ نفر نیروی پاکبان باشد و برای سایرین درنظر گرفته نشود یادآور شد: متاسفانه ظلمی که بر پاکبانان تبریز در سالهای گذشته روا گشته واقعاً جبران ناپذیر است به طوری که چند صد نفر به نام پاکبان توسط عده ای از اعضای شورا وارد شهرداری شده و بعداً سر از پشت میزها در آورده اند!
وی اظهار کرد: آنها شاید اکنون از این می ترسند که با انجام طرح تبدیل وضعیت پاکبانان، دیگر نفری به نام پاکبان وجود نخواهد داشت و این یعنی هیچ به هیچ؛ بنابراین مطمئناً تجمیع پاکبانان شهرداری تبریز در یک شرکت به نفع همکارانم خواهد بود!

▪️جلسه دوم

یک عضو کمیسیون تحقیق و نظارت شورای ششم شهر تبریز با اشاره به اینکه تا سه ماه قبل از عید نوروز ۱۴۰۲ به شهردار تبریز گفته اند که شرکت مذکور آماده شده است گفت: اما در حقیقت، تمام زوایا و ساز و کار فعالیت های آن مشخص نیست به طوری که ظاهراً سازمان بازرسی کل کشور هم به این قضیه ایراد وارد کرده است اما ایراد اصلی در خود شورای شهر تبریز است!
“محمدحسن اسوتچی” افزود: اعضای شورا باید در سیاستگذاری آن دقت می کرد و به شهرداری اعلام می کرد که باید در جریان “الف” تا “ی” این لایحه باشیم و ببینیم قضیه از چه قرار است لذا عدم دقت شورا، موجب آشفتگی در مسائل جاری شهری و صنفی کارگران شده است زیرا جزئیات شرکت برای شورا محرز نیست!
وی دغدغه اصلی کارگران شهرداری را در میزان دریافتی آنها دانست و اضافه کرد: برخی ها ۱۲۰ ساعت اضافه کاری می گیرند اما ظهر به منازل خود برمی‌گردند و اضافه کاری تلقی می گردد و کارگری هم که ۱۵۰ ساعت کار می کند ۱۰۰ ساعت محاسبه می کنند در حالی که شهرداری باید حقوق کارگران خود را تامین نماید و ۸۰ ساعت اضافه کاری آنها ۵۰ ساعت محاسبه نشود!
اسوتچی تاکید کرد: باید میزان اضافه کاری ثابتی برای کارگران تعریف شده و سایر ساعات کار نیز به صورت مجزا محاسبه شود و آن وقت تفاوت ۳ تا ۴ میلیون تومانی در حقوق نیروها مشاهده نخواهد شد و در این حالت است که ابهامات و اختلافات در بین کارگران پدیدار نمی گردد.
این عضو مدافع حقوق کارگران‌ تاکید کرد: گاه می گویند مانند شرکت همشهری خواهد بود و گاهی هم‌ شنیده می شود که به صورت حجمی است لذا باید تکلیف مشخص شود که قضیه چیست اما به طور حتم ۹۰ درصد مشکلات بوجود آمده، از جانب شوراست زیرا برخی از اعضای شورا هنگام بررسی لوایح، تحقیق و توضیح نمی خواهند و به صورت سطحی از کنارشان می گذرند!
اسوتچی یادآور شد: می خواهند امضای ۱۳ عضو شورا پای طرح شرکت تازه تاسیس باشد تا بعداً اگر مشکل قانونی در فعالیت های آن پیش آمد بگویند که نمایندگان مردم هم در تدوین آن شریک بوده و آن را تایید کرده اند و آنوقت به ضرر کارگران تمام‌ می شود!

▪️جلسه آخر

برخی از کارگران مجموعه شهرداری تبریز هرچه زودتر خواستار اجرای طرح تبدیل وضعیت استخدامی خود شده اند تا به مساوات و عدالتی که چندین سال از آن سخن به میان می آید نائل گردند.
در واقع، سالهاست کارگران خدمات شهری موسوم به پاکبانان و سبزبانان، پیگیر اجرای طرح تبدیل وضعیت شغلی خود از حالت شرکتی به قرارداد مستقیم هستند که علیرغم وعده‌های بسیار در ادوار چهارم، پنجم و اینک ششم شورای شهر تبریز هنوز هم عملی نشده است!
این تعداد کارگران می گویند در مجموعه مناطق ۱۰ گانه شهرداری تبریز نزدیک به یکهزار و ۷۵۰ کارگر تحت مسئولیت ۲۷ پیمانکار طرف قرارداد با شهرداری تبریز مشغول کارند و این موضوع ما را در شرایط بد مالی و شرمندگی نزد خانواده هایمان قرار داده است.
به گفته آنها، از سال ۱۴۰۱ طرح تبدیل وضعیت ۲۵۰ نفر از کارگران ایثارگر و خانوادهایشان اجرایی شده و در حال حاضر حدود یکهزار و ۴۰۰ کارگر غیرایثارگرِ شاغل در مناطق شهرداری از سالها پیش پیگیر تبدیل وضعیت شغلی خود هستند و به نتیجه نرسیده اند.
کارگران زحمتکش شهرمان که امیدشان به اجرای طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت در مجلس بود و آن طرح هم به نتیجه نرسیده است باز هم ناامید نشده و چشم به اعضای شورای ششم شهر تبریز دوخته اند.
آنها به رسانه ها می گویند سالهاست به صورت حجمی تحت مسئولیت شرکت پیمانکار به صورت شبانه‌روزی مشغول کار هستند و بنا بر ادعایشان، دریافتی کارگران ساده شاغل در شهرداری تبریز در حد حقوق قانونی مصوبه شورای عالی کار است که فقط کفاف حداکثر یک سوم یک ماه را می‌دهد بنابراین برخی ها ناچارند بعد از ساعات کاری در جای دیگر کار کنند!
بدین ترتیب، کارگران شهرداری تبریز حق دارند که از قراردادهای موقت که آسیب جدی به امنیت شغلی کارگران شرکتی وارد می‌کند نگران باشند و از شورانشینان و مسئولان شهری بخواهند تلاشگران و خادمان بی منت تمیزترین شهر ایران را به حال خود رها نکنند!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.