رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در جمع خبرنگاران اعلام کرد؛

شاخص های اقتصادی آذربایجان شرقی در حال بهبود است

عصرآزادی/ سرویس اقتصادی: رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی گفت: کلان شاخص های اقتصادی استان در حال بهبود است و تاثیرات آن در تورم فعلی، باید در زندگی مردم قابل لمس باشد زیرا آذربایجان شرقی در مدار توسعه اقتصادی قرار گرفته و حرکت رو به رشد آن ضروری است.

“محمد فرشکاران” در نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن تشریح گزارش عملکرد یکساله به آخرین وضعیت مصوبات سفر رییس جمهور به آذربایجان شرقی پرداخت و افزود: میزان جذب اعتبارات از این محل در سال ۱۴۰۰، حدود ۵۴ درصد بود که ۴۰ درصد آن به صورت اوراق می باشد.

وی با بیان اینکه سال ۱۴۰۱ به رغم تمام محدودیت ها، در سایه تلاش جمیع مسئولان استان از نظر تامین اعتبار سال خوبی پشت سر گذاشتیم ادامه داد: معتقدیم که مُدل و مبانی توسعه به هر حال شکل می گیرد اما اگر منابع توسعه به موقع نباشد و به موقع اجرا نشود از مدار توسعه عقب می مانیم.

فرشکاران از سفر رییس جمهور به آذربایجان شرقی به عنوان نقطه عطف در راستای تحرک بخشی به پروژه های راکد نام برد و اضافه کرد: نتیجه این سفر تصویب ۱۷۵ مصوبه با اعتبار  ۱۹.۹۴۸ هزار میلیارد تومان است که مقرر شده تا در یک دوره سه ساله پرداخت شود.

وی یادآور شد: حدود ۵۷ درصد از تعهدات سفر از منابع عمومی، ۳۰ درصد از منابع داخلی و مولد سازی و ۱۱ درصد نیز از محل تسهیلات تامین می شود.

فرشکاران تاکید کرد: حدود ۵۷ درصد از تعهدات سفر از محل منابع عمومی شامل برنامه و بودجه کشور و آذربایجان شرقی، ماده ۵۶ و دستگاه های اجرایی، حدود ۳۰ درصد از تعهدات از منابع داخلی و فروش اموال مازاد دستگاه‌های اجرایی، حدود ۱۱درصد از محل تسهیلات و مشارکت پیش‌بینی شده، حدود یک درصد مربوط به نهادهای حمایتی شامل ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان و صندوق کارآفرینی امید و حدود یک درصد از تعهدات نیز مربوط به منابع وزارت نفت خواهد بود که مبلغ ۳۰ میلیارد تومان در قالب مسئولیت اجتماعی وزارتخانه و در اختیار استاندار است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با ذکر این نکته که تعهد سازمان برنامه و بودجه برای سال اول ۴.۶ هزار میلیارد تومان بود که ۴.۴ معادل ۹۰ درصد آن‌ محقق شد افزود: از بابت اعتبارات هزینه ای هم ۱۰۰ درصد تخصیص گرفتیم و حدود ۱۶۶ میلیارد تومان نیز کسری از بابت حق مرخصی ها و پاداش بازنشستگان جذب کردیم.

وی اذعان‌ کرد: بیشترین سهم و مصوبه در سفر سال گذشته رییس جمهور به استان به بخش راه با ۲۱.۷ درصد و آب با ۲۰ درصد اختصاص یافت و بیشترین سهم و مصوبه در این سفر به بخش راه و آب به ترتیب با ۲۱.۷ و ۲۰ درصد اختصاص یافت که شامل تکمیل راه آهن میانه – تبریز، تکمیل آزادراه مراغه – هشترود – نقده – تَمَرچین به طول ۴۸ کیلومتر، تکمیل بزرگراه بستان آباد – سراب – نیر، تکمیل آزادراه تبریز – مرند – بازرگان به طول ۳۰ کیلومتر، تکمیل راه های روستایی استان و تکمیل ۱۴ کیلومتر از راه مرند – ایوغلی در بخش راه و تکمیل آبرسانی به شهر میانه، بهره برداری از رودخانه ارس، تکمیل سدخداآفرین و قیزقلعه سی و شبکه، تکمیل شبکه آبیاری و زهکشی آیدوغموش میانه و تکمیل شبکه آبیاری و زهکشی سهند در بخش آب بود.

فرشکاران با اشاره به اینکه راه آهن، جاده و پایاب سدها پیشران های اقتصادی استان هستند خاطرنشان کرد: بخش های اقتصادی آذربایجان شرقی در سال گذشته تحرک پیدا کرده و تولید GDP یا همان ناخالص داخلی که به نسبت سرانه درآمدی بررسی می شود با متوسط ۳.۳ کشوری تقریباً برابر شده در حالی این رقم در سال. ۱۴۰۰ حدود ۲.۶ بود.

وی افزود: شاخص های اقتصادی آذربایجان شرقی در حال بهبود است ضریب مشارکت ۱.۵ برابر سال قبل شده و ارزش افزوده خدمات ۵۴ درصد، کشاورزی ۷ درصد و صنعت ۳۶ درصد شده که جبهه گیری اقتصاد استان را نشان می دهد.

فرشکاران به تعهد مالیاتی آذربایجان شرقی نیز اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۱۱.۶ همت از بابت مالیات و سایر منابع برای استان تعریف شده بود که ۱۲.۲ همت و ۱۰۶ درصد تحقق یافت.

وی با بیان اینکه در بودجه ۱۴۰۲ سعی می کنیم سقف افزایش اعتبارات استان را حفظ کنیم تاکید کرد: منابع آذربایجان شرقی ۱۵ هزار میلیارد تومان و مصرف آن ۲۳ هزار میلیارد تومان است که باید مابه التفاوت آن را در بودجه بندی از بودجه عمومی تامین نماییم.

فرشکاران با اشاره به اینکه ارزش افزوده واحدهای اقتصادی و سرانه درآمدی آذربایجان شرقی نشان می دهد که GDP استان در سال گذشته با میانگین ۳.۳ نسبت به سال ۱۴۰۰ که ۲.۶ بود رشد مناسبی را در پی داشته است افزود: کلان شاخص های اقتصادی استان در حال بهبود است و تاثیرات آن در تورم فعلی، باید در زندگی مردم قابل لمس باشد!

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با اشاره به اینکه صنایع مادر آذربایجان شرقی در بخش های خودرو، کشاورزی، مواد غذایی، لبنی و غیره باید با خوشه سازی به سایر صنایع متوسط و کوچک مساعدت نمایند اضافه کرد: در مدار توسعه اقتصادی آذربایجان شرقی باید با آرامش رو به جلو حرکت نمود تا تاثیرات آن در زندگی روزمره مردم نمود پیدا کند زیرا مشارکت بخش خصوصی کتمان ناپذیر بوده و فعالیت این بخش همواره موجب رشد قابل توجه GDP استان می گردد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.