رئیس دانشگاه تبریز تاکید کرد؛

بیکاری فارغ التحصیلان ضرورت پیگیری آمایش سرزمینی را دوچندان می کند

عصرآزادی/ سرویس فرهنگی: رئیس دانشگاه تبریز با اشاره به ضرورت پیگیری بحث آمایش سرزمینی رشته‌های دانشگاهی گفت: متاسفانه میزان بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها بسیار بالا بوده و این موضوع نشان دهنده‌ ضرورت پیگیری بحث آمایش سرزمینی است.

“صفر نصراله‌زاده” در نشست مشترک کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و روسای دانشگاه‌های آذربایجان شرقی در دانشگاه تبریز ضمن اشاره به تاریخچه تبریز و آذربایجان و پیشینه‌ این دیار در علم و دانش اظهار کرد: تبریز شهری است که سالها قبل دارای یک دانشگاه بین المللی بنام ربع رشیدی بود که اساتید و اطبا از بسیاری از کشورهای دنیا به این دانشگاه می‌آمدند که متاسفانه این دانشگاه بین المللی مورد بی‌توجهی و فراموشی قرار گرفت و به وضعیت کنونی درآمده است.

وی ادامه داد: دانشگاه تبریز به‌ عنوان یکی از دانشگاه‌های تاثیرگذار و دومین دانشگاه ‌قدیمی کشور بعد از دانشگاه تهران، افتخارات زیادی در عرصه‌ ملی و بین المللی کسب کرده است.

رئیس دانشگاه تبریز با اشاره شهادت دانشجویان این دانشگاه در دوران قبل از انقلاب و دفاع مقدس اضافه کرد: دو دانشجو در اردیبهشت سال ۱۳۵۷ و ۲۲ دانشجو در ۲۷ دی ۱۳۶۵ در دانشگاه به شهادت رسیدند و ۵ شهید گمنام نیز در این دانشگاه به خاک سپرده شده‌اند که وجود پربرکت این شهدا، دانشگاه تبریز را به مشهدالشهدای دانشگاه‌های ایران تبدیل کرده است.

وی افزود: دانشگاه تبریز دارای ۲۴ هزار دانشجو است که یکهزار و ۵۰۰ دانشجو از این تعداد، دانشجویان خارجی هستند لذا این دانشگاه دارای ۲۲ دانشکده، یک پردیس، چهار قطب علمی و ۱۵ مرکز پژوهشی است که در اکثر مجامع بین المللی عضویت داشته و در حال حاضر ۱۰۲ رشته‌ در مقطع کارشناسی، ۱۸۷ رشته در مقطع کارشناسی ارشد و ۱۲۸ رشته در مقطع دکتری تدریس می‌شود و ۵۲ درصد از دانشجویان را دختران تشکیل می‌دهند.

نصراله زاده در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دانشگاه تبریز در بسیاری از رتبه‌بندی‌های ملی و بین الملل رتبه‌های خوبی کسب کرده و در سطح کشور نیز اکثر رتبه‌های اول و دوم را به خود اختصاص داده است که از جمله‌ موارد مهم می‌توان به جذب دانشجویان خارجی و کسب عنوان حامی برتر پژوهش اشاره کرد.

وی با اشاره به ضرورت پیگیری بحث آمایش سرزمینی رشته‌های دانشگاهی، تاکید کرد: متاسفانه میزان بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها بسیار بالا بوده و این موضوع نشان دهنده‌ ضرورت پیگیری بحث آمایش سرزمینی است.

رئیس دانشگاه تبریز در خصوص تدوین برنامه‌ راهبردی دانشگاه نیز تاکید کرد: اکنون تمام فعالیت‌های دانشگاه را براساس برنامه‌ راهبردی انجام می‌دهیم که در محوریت اولویت‌های تعیین شده توسط مقام عالی وزارت می‌باشد.

نصراله زاده ضمن تشکر از اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری بخاطر حضور در استان و تشکیل این جلسه گفت: از اعضای کمیسیون و نمایندگان می‌خواهیم که حمایت ویژه‌ای از وزارت علوم و دانشگاه‌های آذربایجان شرقی داشته باشند تا از تنگناهای مالی خارج گردد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.