پلنگ منطقه شاسکوه بر اثر کهولت سن تلف شد

 مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست خراسان جنوبی از تلف شدن یک قلاده پلنگ در منطقه حفاظت شده شاسکوه خبر داد و گفت: علت تلف شدن این گونه ارزشمند طبق بررسی‌های کارشناسی انجام شده روی لاشه، کهولت سن تشخیص داده شد.

عصرآزادی آنلاین اسدالله حاتمی روز شنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: پس از دریافت گزارش‌های مردمی مبنی بر مشاهده لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه، محیط بانان با حضور در محل مورد نظر در یکی از مناطق صعب‌العبور، لاشه یک قلاده پلنگ را مشاهده کردند.

وی افزود: با اطلاع از این موضوع و به منظور بررسی صحت و سقم این گزارش کارشناسان بسرعت با همراهی معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل در محل مورد نظر حاضر شدند و کارهای کارشناسی، نمونه‌برداری و بیومتری روی لاشه انجام شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: علت تلف شدن این گونه ارزشمند طبق بررسی‌های کارشناسی انجام شده روی لاشه، کهولت سن تشخیص داده شد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی نیز اظهار داشت: این پلنگ نر بارها از سال‌های گذشته توسط محیط بانان یا دوربین‌های تله‌ای در این منطقه مشاهده شده است.

بهمن مودی سن تقریبی این پلنگ را بیش از ۱۳ سال تخمین زد و افزود: منطقه حفاظت شده شاسکوه بین شهرستان‌های قاینات و زیرکوه واقع شده است.

وی منطقه حفاظت شده شاسکوه را یکی از زیستگاه‌های با ارزش و قابلیت بالا برای زیست گونه پلنگ در خراسان جنوبی عنوان کرد و گفت: به دلیل شرایط مساعد منطقه (آب، تغذیه، حفاظت) این گونه ارزشمند سال‌های طولانی در آن زیست کرد و متاسفانه به دلیل کهولت سن، تلف شد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: نمونه‌گیری لازم از این گونه برای نگهداری در بانک ژن انجام شد.

هفت منطقه حفاظت شده، سه پناهگاه حیات وحش، ۶ منطقه شکار ممنوع و چهار منطقه شکار ممنوع مرزی در خراسان جنوبی وجود دارد که تحت مدیریت حفاظت محیط زیست هستند.

منبع/ ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.