آنچه در جلسه شماره ۱۳۸ شورای ششم شهر تبریز گذشت؛

برخی پروژه های تبریز در حوزه راه و شهرسازی گیر کرده است

عصرآزادی آنلاین/ سرویس شهری: یکصد و سی و هشتمین جلسه رسمی دوره ششم شورای شهر تبریز به ریاست حجت الاسلام‌ رسول برگی و با حضور اعضا و شهردار تبریز به صورت علنی در عمارت تاریخی ساعت برگزار شد که شهرام دبیری تنها عضو غائب آن بود.

در ساعات اولیه صبح یکشنبه تعدادی از شهروندان در مقابل شورا تجمع کردند که گویا صاحبان قطعه در فاز یک شهرک خاوران بودند که پس از ۲۰ سال همچنان بلاتکلیف مانده اند!

این شهروندان در سال ۸۰ با شهرداری قرارداد بسته بودند تا بعد از  قطعه بندی خاوران، ملکشان تحویل داده شود اما اکنون کل منطقه قطعه بندی شده و این مردم همچنان سرگردان هستند در حالی که برخی ها با استفاده از روابط دیگر، مشکل خود را حل نموده اند!

در ابتدای جلسه این هفته از حسین رضایی، قهرمان جهان در رشته‌ بدمینتون مسابقات جهانی پیوند اعضا و بیماران خاص به همراه “ابوالفضل گوزلی” هیمالیانورد تبریزی که اخیراً موفق به صعود به قله لوتسه شده بود تجلیل و قدردانی به عمل آمد.

توضیحات شهرداری در رابطه با ریزش و فرونشست زمین هفته گذشته در منطقه نگین‌ پارک تبریز، آغازگر مباحث جلسه بود که از دلایل مختلف رانش و فرونشست زمین سخن به آمد.

در این جلسه اعلام‌ شد که در بحث گودبرداری و به لحاظ علمی، فرونشست و رانش در میان نبوده و مجموعه عملیات ساختمانی که در آنجا شکل گرفته، موجب ریزش شده است.

نماینده شهرداری گفت که در حال پایدارسازی هستند و کلانشهرهای ایران از جمله تبریز در معرض فرونشست هستند و دلیل آن کاهش آب های زیرزمینی و پوسیدگی خام و در نتیجه فرونشست است.

در جلسه ابراز گردید که احداث قنات‌ها و چاه‌ ها جذبی برای هدایت آب های سطحی راهکار شهرداری تبریز در این حوزه است اما آسفالت معابر مانع جذب آب‌های سطحی به زیر زمین می‌شود.

او‌ تاکید کرد که در بحث رانش نیز در سال‌های اخیر آنچنان رانشی وجود نداشته و عمدتاً به دلیل لغزش زمین در شیب‌های تند اتفاق می‌افتد لذا در حوزه راه و شهرسازی، ما عمدتاً در  ماده ۱۰۱ با این اداره کل درگیر هستیم.

نماینده شهرداری با اشاره به اینکه در قضیه اتوبان تبریز – سهند یا در مسیرگشایی ۴۵ متری می‌گویند شهرداری آنجا را تکمیل کند گفت: در حالی که اصولاً حفاظت با راه و شهرسازی است و اساساً در چارچوب ما مقوله‌ای به نام شهرسازی نباید موجود داشته باشد.

وی افزود: برخی پروژه‌های ما در حوزه راه و شهرسازی گیرکرده است مانند پروژه صاحب الامر و یا پروژه عتیق که راه و شهرسازی باید تکمیل کند و تتوبان شهید کسایی نیز نقش خود را به عنوان رینگ تبریز از دست داده و تبدیل به معبر شهری شده و علیرغم اینکه رینگ دوم شهر در دست طراحی و اجراست اما حداقل به ۱۰ سال  زمان نیاز دارد!

فریدون بابایی اقدم با اشاره به اینکه حتماً باید تکلیف کنید که مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی در جلسه شورا حضور یابند گفت: گویا دولت در طرح جهش مسکن، ۲۰۰ هزار واحد مسکونی برای استان ما در نظر گرفته است لذا گزارش کار این موصوع را بخواهیم؟

این عضو شورا با ذکر این نکته که بحث میدان‌ چایی را نیز راه و شهرسازی پیش می‌برد افزود: اکنون مدیران دستگاه‌های دولتی در حال برنامه ریزی برای سفر دوم رئیس جمهور هستند اما آیا از شهرداری درخواستی داشته‌اند و یا نه، در این مورد نیز توصیحاتی ارائه کنند؟

روح الله رشیدی نیز با اشاره به اینکه بحث طرح تفصیلی تبریز را باید جدی بگیریم و آخرین وضعیت آن باید مشخص شود که در چه مرحله‌ای است گفت: گزارشی از  روند کار طرح تفصیلی فعلی نیز ارائه شود، اما موضوع بعدی، صدور سند برای املاک قولنامه‌ای است که سال گذشته راه و شهرسازی این موضوع را به رسمیت نشناخته و گزارشی در این حوزه نداده است.

شهردار کلانشهر تبریز نیز با اشاره به اینکه در حوزه نیازسنجی و عملکرد راه و شهرسازی، در تبریز اتفاقی نیفتاده و صرفاً ثبت نام انجام یافته است گفت: در بحث اجاره، مردم فشار زیادی تحمل می‌کنند لذا عمده خانه‌های خالی تبریز در مناطق مرفه است، مستاجران نیز جزو طبقه متوسط به پایین هستند و شهرداری وظیفه‌ای در این حوزه ندارد و اقدامات آن در جهت رفع اضطرار موجود است.

یعقوب هوشیار با ذکر این نکته که حتی در بحث ۴۵ متر انقلاب به تعهد خود عمل نکردند افزود: در مورد سفر رئیس جمهوری ۴۰ مورد پیشنهاد شده بود که ما متمرکز بر بحث فاینانس مترو برای احداث است که سه روز قبل در بانک مرکزی امضا گردید.

وی با اشاره به اینکه بحث اوراق را می‌خواهیم به ۱۵۰۰ میلیارد تومان برسانیم اضافه کرد: در مورد واگذاری ورزشگاه یادگار پیشنهاداتی داشتیم، این استادیوم ظرفیت بی‌نظیری است و پیشنهاد کردیم اگر به شهرداری واگذار کنند تبدیل به قطب ورزشی منطقه می‌شود.

هوشیار با ذکر این نکته که شهرداری در شهرک جوانان اقدامات خود در سهم ۱۰ درصدی را آغاز کرده است تاکید کرد: بحث جابجایی مردم از بافت ناکارآمد قانوناً بر عهده راه و شهرسازی است و هر گونه اتفاقی در آن منطقه بر عهده دولت و وزارت راه و شهرسازی است اما متاسفانه نگرش در حوزه بازآفرینی در این وزارتخانه، تجاری است!

دستور جلسه دوم این هفته به بررسی مصوبات کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری شورای اسلامی کلانشهر تبریز اختصاص داشت که یاسین بجانی گفت: با توجه به مصوب سال ۱۴۰۲، شهرداری موظف گردیده طرح خود را در این خصوص به شورای شهر ارائه نماید.

وی افزود: در پروژه بازآفرینی منطقه چوخورلار مقرر گردیده ظرف مدت یک ماه موضوع تملکِ مابقی املاک واقع در محدوده تملک طرح انجام گیرد.

لذا مقرر گردید جلسه توجیهی فرهنگی و اقتصادی توسط شرکت عمران و توسعه آذربایجان ارائه و در صورت لزوم از مشاور ذی صلاح مطالعات استفاده گردد.

موضوع بعدی در رابطه با دفع آب های سطحی حوزه منطقه ۵ کلانشهر تبریز بود که مقرر گردید  طرح اجرایی با انتخاب مشاور ذیصلاح آماده شده و پس از بررسی در کمسیون جهت تصویب در کمیته فنی عمرانی شهرداری تبریز آماده شود.

در رابطه با رانش منطقه گلپارک و آیدین ولیعصر با توجه به توضیحات منطقه یک مقرر گردید با حضور مدیر کل راه و شهرسازی در صحن علنی شورا توافقات فی ما بین پیگیری و مطالعه شده و اقدامات لازم در خصوص اطلاع رسانی موضوع انجام گردد.

دستور جلسه سوم این هفته به گزارش کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تبریز از ابتدای سال دوم دوره ششم تاکنون اختصاص داشت که فریدون بابایی اقدم اعلام کرد که مقرر گردید شهرداری تبریز برنامه مشخص خود را در خصوص کنترل ساخت و سازهای غیرمجاز در محدوده و حریم شهر را طرف یک ماه آتی به شورا گزارش دهد.

وی افزود: معاونت خدمات شهری شهرداری طرح های ضربتی مناسب سازی جهت رفع موانع و رفع ایرادات مسیرهای تردد افراد کم توان جسمی و حرکتی را در برنامه های کاری لحاظ کند.

در این جلسه پیشنهاد گردید واژه مناسب سازی به واژه دسترس پذیری تغییر یافته و اطلاعات تکمیلی در خصوص توافق با ارتش به دفتر کمسیون شهرسازی شورا ارسال گردد.

همچنین در این جلسه پیشنهاد گردید مسابقه ای برای انتخاب طراحی و اجرای بهترین ساختمان یا تاکید بر رعایت کلیه ظوابط و مقررات دسترس پذیری در ۵ سال اخیر توسط مرکز پژوهش های شورا انجام گیرد و در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۰ پارک در مقیاس محله ای و ۱۰ ایستگاه اتوبوس تندرو جهت اصلاح و دسترس پذیری با عنوان و شناسنامه پروژه پیش بینی شود.

دستور جلسه چهارم این هفته به نطق میان دستور محمدحسن اسوتچی عضو شورای کلانشهر تبریز اختصاص داشت که گفت: آقای شهردار در فرمایشاتشان گفتند که راه شهرسازی و شهرداری جداست اما مسئولیت اساسی شهرداری اداره‌ مدیریت شهر است.

وی افزود: آقای شهردار! روز ۱۸ بهمن ماه سال گذشته در مورد پل های عابرگذر مکانیزه مصاحبه کرده و اشاره کردند پله‌های برقی و آسانسورهای موجود از سوی معاونت فنی و عمرانی تعقیب و اقدام می‌شود اما تاکنون چنین چیزی مشاهده نکردیم!

اسوتچی اضافه کرد: پله برقی های سه راهی دارایی، انتهای فردوسی و قاری کورپوسی بعد از پیگیری های متعدد نتیجه داد و از زحمات آقای شهردار تشکر می کنم که این سه مکان با وجود تلاش های جدی ۹۰ درصد کار شده است.

وی تاکید کرد: گاهاً گزارش‌های اشتباهی را از سوی چندین نفر می شنویم که لازم است آقای شهردار گزارش درستی را بشنوند و در این موارد اقدام کنند.

اسوتچی اظهار کرد: پله برقی ها در محدوده ضلع جنوبی مقابل کلینیک شیخ الرئیس و همان ضلع در چهارراه آبرسان کار نمی‌کند کمااینکه پله برقی مقابل مسجد طوبی هم‌ کار نمی کند.

وی با اشاره به اینکه درباره سیستم مالی حسابداری حدوداً ۱۴ ماه پیش صحبت شده و تاکنون تحقق نیافته است یادآور شد: کارشناسان ادعا دارند کار ۱۰ دقیقه است اما همچنان این مشکل باقی مانده است، لذا در مورد وانت بارها همچنان سردرگمی وجود دارد و امید است اینگونه مشکلات کوچک که موجب دردسرهای بزرگ می شود ساماندهی گردند!

دستور جلسه ششم به بررسی لایحه‌ شهرداری تبریز مبنی بر تجویز تشکیل هیئت امنا برای مرکز همایش‌های بین المللی خاوران و فرهنگسرای الغدیر اختصاص داشت که با رای اکثریت اعضای شورا، حکیمه غفوری به عنوان عضو ناظر بر هیئت امنای فرهنگسرای الغدیر و پرویز هادی به عنوان عضو ناظر بر هیئت امنای مرکز همایش‌های بین المللی خاوران انتخاب شدند.

دستور جلسه هفتم نیز که در پایان نشست این هفته درنظر گرفته شده بود گزارش حسابرسی‌ سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ سازمان عینالی شهرداری کلانشهر تبریز بود که با رای اکثریت اعضای شورا به تصویب رسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.